Рішення
від 30.07.2019 по справі 1.380.2019.001710
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.001710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представників позивача Зубика А.М., Яковчука С.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до комунального підприємства Сколетеплоенерго Сколівської міської ради про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці у Львівській області (далі - ГУ Держпраці у Львівській області) 09.04.2019 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до комунального підприємства Сколетеплоенерго Сколівської міської ради (далі - КП Сколетеплоенерго , відповідач) з вимогою застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до комунального підприємства Сколетеплоенерго Сколівської міської ради, м. Сколе, вул. Стрийська, 29А, а саме: заборонити експлуатацію водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885 до усунення зазначених у позовній заяві порушень. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час планової перевірки відповідача встановлено факти порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю працівників відповідача. Оскільки в силу норм частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду, Головне управління Держпраці у Львівській області звернулося до суду з цим позовом.

Відповідач в поданому суду письмовому поясненні (а.с. 35-37) повідомив, що вважає припис ГУ Держпраці у Львівській області виконаним, а про вжиті заходи повідомив контролюючий орган. Стверджує, що водогрійні котли Факел -1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885 (рік виписку 1988, виробник - Завод опалювального обладнання м. Мінськ, Білорусія), які встановлені в котельні в м. Сколе по вул. Стрийській, фактично не експлуатуються з 2012 року. Наказом директора КП Сколетеплоенерго № 30 від 07.02.2019 Про виведення основних фондів з виробничого процесу та їх консервації вирішено вивести з експлуатації означені котли шляхом видимого від`єднання від газових мереж та відключення від електроживлення; відповідач надав докази, що свідчать про відключення котлів від газопостачання та відключення від електромережі (акт про тимчасове виведення основних фондів з виробничого процесу та їх консервацію та копії паспортів котлів Факел -1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885, а.с.39-42).

Представники позивача в продовженому після перерви 30.07.2019 судовому засіданні повідомили суд, що 24.07.2019 проведено позапланову перевірку підприємства щодо виконання вимог припису та усунення порушень. Повідомили, що підприємство фактично відключило котли від мереж електро-, газопостачання та склало акт про тимчасове виведення цих котлів з експлуатації, проте не усунуло жодного із перелічених в пунктах 10-13 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) №13-24-033-0184 від 25.02.2019 порушень. Така ситуація не перешкоджає підприємству в будь-який момент підключити котли до мереж і продовжити їх експлуатацію, монтажні роботи займуть орієнтовно 1-3 дні. Тому наполягають на задоволенні позовних вимог повністю.

Суд заслухав виступи представників сторін, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

наказом Державної регуляторної служби України № 152 від 15.11.2018 затверджено План здійснення комплексних заходів державного нагляду на 2019 рік. На виконання цього Плану ГУ Держпраці у Львівській області прийняло наказ №0311-П від 12.02.2019, відповідно до якого створило комісію в складі головних державних інспекторів для проведення планової перевірки додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю у КП Сколетеплоенерго ; зобов`язано комісію провести перевірку з 13 по 26.02.2019 (а.с.11). ГУ Держпраці у Львівській області повідомило КП Сколетеплоенерго про проведення перевірки, про що 30.01.2019 скерувало суб`єкту господарювання повідомлення №078/1/11-20 про проведення планової перевірки (а.с. 8).

На підставі наказу начальника ГУ Держпраці у Львівській області від 12.02.2019 №0311-П та направлення на проведення перевірки від 12.02.2019 №0311 впродовж 13-25 лютого 2018 року комісія в складі головних державних інспекторів провела планову перевірку КП Сколетеплоенерго на предмет дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в КП Сколетеплоенерго (а.с. 10,11), за наслідками цієї перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) № 13-24-033-0184 від 25.02.2019 (далі - акт перевірки від 25.02.2019, а.с. 12-18). В розділі V цього акта зафіксовано перелік виявлених порушень вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Примірник акта перевірки від 30.10.2018 вручений директору КП Сколетеплоенерго Огородник Р.Б. , про що останній розписався, зауважень чи заперечень щодо результатів перевірки не висловив.

У зв`язку з виявленими порушеннями в акті перевірки від 25.02.2019 зазначено про необхідність заборони пуску в роботу (виробництво) водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885. Зміст виявлених порушень, які зумовлюють необхідність зупинення експлуатації означених котлів (пп. 10-13 розділі V акта перевірки від 25.02.2019) такий:

- п. 10: не проведено експертне обстеження (технічне діагностування) фахівцями уповноваженого підприємства відповідно до НД, для визначення можливості подальшої експлуатації та позачерговий технічний огляд водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885 котельні по вул. Стрийська, після досягнення ними граничного строку експлуатації, визначеного виробником, чим порушено п. 24(7). глави 1 розділу VIII Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, затверджені наказом Міністерства соціальної політики України № 333 від 05.03.2018 ;

- п.11 роботодавцем не проведено внутрішній огляд та випробування самостійно водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885 (не рідше ніж 12 місяців), наказ про виведення їх з експлуатації та записи в паспортах відсутні, чим порушено п. 23 глави 1 розділу VIII Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском , затверджені наказом Міністерства соціальної політики України № 333 від 05.03.2018 ;

- п. 12 на водогрійних котлах Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885 виведено з дії та частково демонтовано автоматику безпеки та сигналізації котлів, що не забезпечує їх утримання та можливу експлуатацію у справному стані, чим порушено, п. 1 глави 1 розділу VII Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, затверджені наказом Міністерства соціальної політики України № 333 від 05.03.2018 ;

- п. 13 на водогрійних котлах Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885 встановлені несправні манометри (протерміновані держповіркою, при відсутності тиску проказує тиск), перевірка їх справності роботи не проводиться, чим порушено п. 1 (1) глави 3 розділу VII Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, затверджені наказом Міністерства соціальної політики України № 333 від 05.03.2018 .

Ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю працівників КП Сколетеплоенерго .

24.07.2019 головні державні інспектори ГУ Держпраці у Львівській області провели перевірку КП Сколетеплоенерго на предмет дотримання вимог охорони праці та промислової безпеки в частині перевірки п.п. 2.6 п. 2 розділу 4 акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) та щодо виконання вимог припису № 13/24/003/0184-176 від 25.02.2019. За результатом цієї перевірки складено акт від 24.07.2019 № 13-24-003-0805, в якому зазначено, що порушення, які були виявлені під час планової перевірки підприємства та зафіксовані актом № 13-24-033-0184 від 25.02.2019 усунені КП Сколетеплоенерго , - за винятком пунктів 10-13 зазначеного акта, котрі були підставою для звернення до суду про заборону пуску в роботу водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885 котельні по вулиці Стрийській (а.с. 49-52).

Вирішуючи питання про обґрунтованість позовних вимог суд керувався такими нормами права:

відповідно до частини першої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. В статті 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктами 1,7 Положення про Державна служба України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці 03.08.2018 № 84 визначено, що Головне управління Державної служби України з питань праці у Львівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Серед основних завданнями Управління Держпраці, визначених в 3 Положення, зокрема, є: - реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; - здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII) визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з статтею 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець, зокрема, забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці.

Наказом Міністерства соціальної політики України № 333 від 05.03.2018 затверджено Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском (далі - Правила № 333). Ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правових форм, що займаються монтажем, демонтажем, експлуатацією (використання за призначенням, технічне обслуговування, ремонт), модифікацією (реконструкція чи модернізація), перевіркою технічного стану (технічний огляд, експертне обстеження) обладнання, що працює під тиском, вищим 0,5 бар.

Згідно з пунктом 2 Правил № 333 ці Правила обов`язкові для виконання всіма працівниками, що займаються модифікацією (модернізацією, реконструкцією), монтажем, демонтажем, налагодженням, технічним обслуговуванням, ремонтом, технічним оглядом та експлуатацією обладнання, що працює під тиском, вищим 0,5 бар (далі - обладнання під тиском), зокрема, парові, водогрійні і пароводогрійні котли.

Як зазначено в пункті 1 глави 1 розділу VII Правил № 333 роботодавець, який має намір експлуатувати обладнання під тиском, повинен забезпечити утримання обладнання під тиском у справному стані та безпечну експлуатацію шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду, експертного обстеження у випадках, передбачених законодавством, та ремонту власними силами або шляхом укладання договору з іншим суб`єктом господарювання на виконання зазначених робіт.

Перевірка справності роботи манометрів, запобіжних клапанів, покажчиків рівня води і живильних пристроїв повинна проводитись для обладнання під тиском з робочим тиском до 14 бар включно - не рідше одного разу на зміну (п.1) пункту 1 глави 3 розділу VII Правил № 333).

Роботодавець, який має намір експлуатувати обладнання під тиском, повинен забезпечити утримання обладнання під тиском у справному стані та безпечну експлуатацію шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду, експертного обстеження у випадках, передбачених законодавством, та ремонту власними силами або шляхом укладання договору з іншим суб`єктом господарювання на виконання зазначених робіт.

Технічний огляд і введення в експлуатацію обладнання під тиском регламентовано в розділі VIII Правил № 333.

Так, відповідно до пункту 23 глави 1 розділу VIII Правил № 333 роботодавець, який експлуатує котли та посудини, зобов`язаний самостійно проводити зовнішній і внутрішній огляди після кожного очищення внутрішніх поверхонь або ремонту елементів, але не рідше ніж через 12 місяців, а також перед проведенням технічного огляду. При цьому відповідальний за справний стан і безпечну експлуатацію зобов`язаний забезпечити усунення виявлених дефектів до надання обладнання під тиском для технічного огляду.

Згідно з п. 7) пункту 24 глави 1 розділу VIII Правил № 333 позачерговий технічний огляд обладнання під тиском має бути проведений після досягнення граничного строку експлуатації обладнання під тиском, визначеного проектом, виробником, іншою нормативною документацією.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання може бути виключно за рішенням суду. Відповідно до частини 7 статті 7 згаданого Закону орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства. Отже, діяльність суб`єкта господарювання може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

з огляду на предмет спору у цій судовій справі суд обмежується оцінкою обставин, відображених в пунктах 10-13 розділу V акта перевірки від 25.02.2019 та не оцінює інших виявлених підчас перевірки порушень.

Суд встановив, що на балансі КП Сколетеплоенерго перебувають водогрійні котли Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885, розташовані в котельні в місті Сколе по вулиці Стрийській. Плановою перевіркою підприємства встановлено, що експлуатація цих котлів здійснюється з істотними порушеннями вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, зокрема, не проведено експертне обстеження (технічне діагностування) цих котлів фахівцями уповноваженого підприємства, не проведено внутрішній огляд та самостійно випробування водогрійних котлів, на котлах виведено з дії та частково демонтовано автоматику безпеки та сигналізації котлів, що не забезпечує їх утримання та можливу експлуатацію у справному стані, встановлено несправні манометри, перевірка їх справності роботи не проводиться. Суд погоджується з доводами позивача щодо серйозності допущених порушень, оскільки за таких умов експлуатація котлів постійно наражає працівників котельні на небезпеку.

Оцінюючи пояснення підприємства про те, що згадані котли відключені від мереж та не експлуатуються суд керується такими міркуваннями:

відповідач надав суду наказ № 30 від 07.02.2019 Про виведення основних фондів з виробничого процесу та їх консервації , відповідно до якого створено комісію з числа працівників КП Сколетеплоенерго для проведення огляду основних фондів, які підлягають виведенню з експлуатації та подальшій консервації, зокрема, водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885, які встановлені в місті Сколе по вулиці Стрийській. Цим наказом зобов`язано комісію вивести з експлуатації означені котли шляхом видимого від`єднання від газових мереж та відключення від електроживлення та встановлення блінд на подаючому та зворотньому трубопроводах тепломережі. Разом з тим, відповідно до представленого відповідачем акту (а.с. 40), комісія прийняла рішення тимчасово вивести основні фонди (водогрійні котли Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885) з виробничого процесу та здійснити їх консервацію.

Фахівці контролюючого органу повідомили суд, що тимчасове виведення водогрійних котлів з виробничого процесу не свідчить про усунення зафіксованих ними порушень, оскільки підприємство має можливість впродовж дня відновити експлуатацію цих котлів, що за зафіксованих в акті перевірки порушень створить реальну небезпеку для життя працівників котельні.

Оскільки відповідач надав суду докази лише тимчасового виведення водогрійних котлів Факел -1.0 реєстр. №№Ле-884, Ле-885 з експлуатації, а не їх демонтажу чи усунення виявлених порушень, суд вважає доводи позивача обґрунтованими. Тому звернення контролюючого органу про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом заборони експлуатації водогрійних котлів "Факел"-1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885 слід задовольнити; щодо тривалості дії судової заборони, то така повинна діяти до усунення порушень, перелічених в пунктах 10-13 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) №13-24-033-0184 від 25.02.2019.

Оскільки позивач у цій справі є суб`єктом владних повноважень та не надав доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, визначених статтею 139 КАС України підстав для стягнення судових витрать з відповідача не встановлено.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 126, 139, 205, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Заборонити комунальному підприємству Сколетеплоенерго Сколівської міської ради (82600, Львівська область, Сколівський район, місто Сколе, вул. Стрийська, буд. 29А, ідентифікаційний код 22391024) експлуатацію водогрійних котлів "Факел"-1.0 реєстр.№№ Ле-884, Ле-885.

Встановлена судом заборона діє до усунення порушень, перелічених в пунктах 10-13 розділу V акта перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) №13-24-033-0184 від 25.02.2019.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 01.08.2019.

Суддя Москаль Р.М.

Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено02.08.2019
Номер документу83373738
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.001710

Рішення від 30.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 30.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні