Постанова
від 31.07.2019 по справі 120/1077/19-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/1077/19-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Заброцька Л.О.

Суддя-доповідач - Курко О. П.

31 липня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Франчук А.О.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: ОСОБА_1 ,

представника відповідача: Дзіся А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 03 травня 2019 року (м. Вінниця) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в березні 2019 року ОСОБА_2 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 03 травня 2019 року позов задоволено частково, а саме: визнано протиправним та скасовано рішення Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області від 23.11.2018, оформлене протоколом №025150001027, прийняте за результатом розгляду заяви ОСОБА_2 від 22.11.2018 року про призначення пенсії; визнано протиправними дії Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо відмови ОСОБА_2 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах; зобов`язано Тульчинське управління Пенсійного фонду України продовжити розгляд заяви ОСОБА_2 від 22.11.2018 року про призначення йому пенсії та прийняти відповідне рішення; стягнуто на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області понесені судові витрати у виді судового збору в сумі 384,20 грн.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Так, відповідачем зазначено, що відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове пенсійне страхування" № 1058 (далі - Закон №1058) особи мають право на призначення пенсії за віком починаючи з 1 січня 2018 року після досягнення 60 років за наявності страхового стажу: з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років. Стаж позивача згідно поданих ним документів складає 29 років 10 місяців 24 дні, а вік позивача 50 років. Тому, Тульчинським ОУПФУ відмовлено позивачу в призначенні пенсії за віком, та роз`яснено, що він має право звернутись за призначенням після досягнення ним 60 років. Відповідач також зазначає, що довідки про заробітну плату та пільгові довідки, які позивач долучив до позову, в матеріалах пенсійної справи не містяться. Крім того, відповідач наголошує, що позивач не звертався до управління Пенсійного фонду щодо призначення йому пенсії відповідно до п. а ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

В судовому засіданні представник відповідача доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції - скасувати.

Представник позивача та позивач в судовому засіданні заперечували проти задоволення апеляційної скарги та просили суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно до записів в трудовій книжці НОМЕР_1 з 27 лютого 1990 року по 28 грудня 2001 року працював на посаді помічника машиніста, машиніста крана металургійного виробництва, зайнятих на гарячих ділянках робіт ВАТ "Макіївський металургійний комбінат" ( а.с. 8-9 ).

Зазначені посади включені в Список 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №461 від 24 червня 2016 року.

22.11.2018 року позивач звернувся до відповідача з заявою про призначення пенсії за віком (а.с. 42 ).

При цьому, як пояснив позивач в судовому засіданні в суді першої інстанції, він звертався до органу Пенсійного фонду щодо призначення йому пенсії за віком саме на пільгових умовах, маючи для цього необхідні документи, відповідний вік та стаж роботи. При цьому позивач не писав власноручно заяви про призначення пенсії, а заповнив друкований формуляр заяви, який був наданий представником Пенсійного фонду. Зазначений факт підтверджується матеріалами справи а.с. 42-43) та не заперечувався представником відповідача в судовому засіданні в суді першої інстанції.

Відповідно до рішення від 23.11.2018 (протокол 025150001027) Тульчинським ОУПФУ відмовлено ОСОБА_2 у призначенні пенсії, у зв`язку з недотриманням ст. 26 Закону України "Про пенсійне забезпечення", в зв`язку з тим, що заявник не досяг пенсійного віку (а.с.16 ).

Вказану відмову позивач отримав особисто в управлінні Пенсійного фонду 08.02.2019, про що свідчить його підпис на рішенні від 23.11.2018, що міститься в матеріалах пенсійної справи..

В подальшому, 19.02.2019 року позивач звернувся до Тульчинського ОУПФУ із заявою, в якій просив надати письмову відповідь щодо зарахування пільгового стажу відповідно до наданих довідки № 454 від 08.06.2018; витягів із наказу ОБ №534 від 16.11.2001 та ОБ №411 від 27.09.1995; довідок про заробітну плату №596, 597 від 11.06.2018 ( а.с. 44 ).

У відповідь на зазначену заяву Тульчинським ОУПФУ, листом від 06.03.2019 №263/09-37/022, повідомлено позивача про те, що йому відмовлено в призначенні пенсії по віку у зв`язку з недотриманням вимог ст. 26 ЗУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Також відповідачем було роз`яснено, що для призначення пільгової пенсії, відповідно до п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, у випадку, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств. В той же час зазначено, що документи, видані органами, створеними на тимчасово окупованій території (Донецької та Луганської областей) всупереч діючому законодавству України є недійсними і не можуть бути враховані при призначенні та перерахунку пенсії. А тому, пільгова довідка видана підприємством ДНР є недійсною і до матеріалів пенсійної справи не долучалась.

Не погоджуючись з такою позицією суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області від 23.11.2018, а також фактичні дії Пенсійного фонду щодо відмови позивачу в призначенні пенсії відмови за віком на пільгових умовах є передчасними та протиправними.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Процедура призначення та отримання пенсії, в тому числі й на пільгових умовах, встановлена Законами України від 5 листопада 1991 року №1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон № 1788-ХІІ) та від 9 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV).

Статтею 13 Закону № 1788-ХІІ визначено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком працівники, які мають відповідний стаж роботи, досягли встановленого віку.

Також статтею 62 вищевказаного Закону встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка.

Згідно пункту 20 Постанови Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 "Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній" у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України в місті Вінниці від 10.11.2006 року №18-1 "Про затвердження Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років" підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах.

Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної інспекції України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники членських організацій роботодавців та їх об`єднань.

Так, згідно з п. 11 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України у районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах, за місцем проживання (реєстрації) такі документи:

1) заяву про підтвердження стажу роботи;

2) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а для підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі, - інші документи, які мають підтверджувати факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні);

3) трудову книжку;

4) документи, видані архівними установами, зокрема:

а) довідку про заробітну плату;

б) копії документів про проведення атестації робочих місць;

в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідку про їх відсутність).

У разі необхідності заявник може подавати інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

Постановою Кабінету Міністрів України № 22-1 від 25 листопада 2005 року затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно даного порядку заява про призначення пенсії непрацюючим громадянам і членам їх сімей подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації), або законним представником відповідно до законодавства за місцем проживання (реєстрації) заявника.

Крім того, даний порядок передбачає наступне.

Орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, відстрочку часу її призначення, перерахунок та відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати приймання заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати в трьохмісячний термін з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

При прийманні документів орган, що призначає пенсію:

а) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів;

в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

г) видає пам`ятку пенсіонеру, копія якої зберігається у пенсійній справі.

Орган, що призначає пенсію, надає:

- роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій;

- у разі необхідності - бланки документів;

- допомогу особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії;

- у разі необхідності - допомогу щодо визначення права на пенсію до звільнення особи з посади, яка дає право на її призначення.

У разі, якщо до заяви про призначення, відновлення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за пенсією вважається день приймання заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

Якщо документи, які необхідно подати додатково, протягом трьох місяців не подані, пенсія призначається, відновлюється за наявними документами. У подальшому при надходженні додаткових документів пенсія перераховується зі строків, передбачених пунктом 4 статті 45 Закону.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання відповідача про те, що позивач звернувся до управління саме із заявою про призначення пенсії за віком, з огляду на наступне.

Так, з письмових матеріалів справи, усних пояснень позивача та його представника у судовому засіданні, встановлено, що позивач при заповненні бланку заяви про призначення пенсії помилково не зазначив (не дописав від руки), що просить призначити пенсію за віком саме на пільгових умовах, поставивши підпис на друкованому бланку де вказано вид пенсії "за віком" ( а.с. 42 ). В той же час, всі подані позивачем документи (паспорт, трудова книжка) свідчать про те, що позивач має право претендувати на призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

В свою чергу, відповідач, прийнявши від позивача заяву про призначення пенсії за віком разом із документами, що зазначені в розписці - повідомленні (паспорт, трудову книжку, військовий квиток, тощо), і вивчивши вказані документи встановив, що позивач не досяг 60-річного віку для призначення пенсії за віком. В той же час, всупереч вищенаведеним вимогам закону відповідач не надав позивачу належну допомогу у поданні заяви про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не вказав позивачу, які ще конкретні документи потрібно подати для розгляду такої заяви, не з`ясував можливість у позивача надати додаткові документи, і не запропонував при необхідності надати допомогу у підготовці матеріалів для розгляду комісією з питань підтвердження стажу роботи, а відмовив в призначенні пенсії за віком.

Окрім того, відповідачем рішення про відмову в призначенні пенсії прийнято на наступний день (23.11.2018 року о 9:02) після отримання заяви позивача (22.11.2018), що, виходячи з вище зазначених обставин, свідчить про формальний підхід до розгляду заяви ОСОБА_2 про призначення пенсії.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія погоджується з доводами суду першої інстанції, що рішення Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області від 23.11.2018, оформлене протоколом №025150001027, прийняте за результатом розгляду заяви ОСОБА_2 від 22.11.2018 року про призначення пенсії, а також фактичні дії Пенсійного фонду України Вінницької області щодо відмови ОСОБА_2 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах є передчасними та протиправними.

При цьому, оскільки право позивача на призначення пенсії за віком на пільгових умовах порушено, то, виходячи з встановлених обставин справи (враховуючи, що відповідачем взагалі не розглядалась заява позивача щодо призначення пенсії за віком саме на пільгових умовах), воно підлягає відновленню у спосіб зобов`язання Тульчинське ОУПФУ у Вінницькій області продовжити розгляд заяви ОСОБА_2 від 22 грудня 2018 року про призначення йому пенсії та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

Стосовно твердження відповідача про надання позивачем довідок, виданих державними органами та посадовими особами "Донецької народної республіки", які є недійсними та не можуть створювати правові наслідки, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Судова колегія вважає, що судом першої інстанції правомірно не надано оцінку уточнюючим довідкам, які подавались позивачем до органу Пенсійного фонду України разом із заявою від 19.02.2019 року, оскільки зазначена заява позивача є заявою про надання роз`яснення, а не заявою про призначення пенсії, а лист Тульчинського ОУПФУ від 06.03.2019 року № 263/09-37/022 є листом - роз`ясненням, а не рішенням органу Пенсійного фонду України щодо відмови у призначені пенсії за віком на пільгових умовах у відповідності до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Отже, є передчасною вимога позивача про зобов`язання Тульчинське ОУПФУ зарахувати йому в стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці період з 27.02.1990 року по 28 грудня 2001 року на посадах помічника машиніста, машиніста кранів металургійного виробництва, зайнятих на гарячих ділянках робіт, на Макіївському металургійному комбінаті ім. Кірова, розміщеному в м. Макіївка Донецької області, та призначити йому пенсію за віком на пільгових умовах у відповідності до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з моменту отримання такого права, тобто з 21 листопада 2018 року.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 03 травня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 01 серпня 2019 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Біла Л.М. Гонтарук В. М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено02.08.2019
Номер документу83377506
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1077/19-а

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 04.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Рішення від 23.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні