Постанова
від 31.07.2019 по справі 812/1000/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2019 року

Київ

справа №812/1000/17

адміністративне провадження №К/9901/24248/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів - Жука А.В.,

Мартинюк Н.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області

на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 08.08.2017 (головуючий суддя - Є.О. Кисельова)

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.09.2017 (головуючий суддя - І.Д. Компанієць, судді - Т.Г. Гаврищук, Л.В. Ястребова)

у справі № 812/1000/17

за позовом ОСОБА_1

до 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області

про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції,

встановив:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, в якому просив стягнути з відповідача за періоди з 22.07.2015 по 31.12.2015 винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що з 01.11.2005 по 10.10.2016 проходив службу в 27 Державній пожежно-рятувальній частині Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, перебував на посаді сержанта служби цивільного захисту та звільнений згідно з наказом від 10.10.2016 № 325 св. Згідно довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 31.05.2017 № 01-2179/23 позивач в періоди з 22.07.2015 по 10.08.2016 та з 10.10.2016 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області. У зазначені періоди позивачу не нараховувалась та не виплачувалась винагорода за участь в антитерористичній операції, що є неправомірним.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 08.08.2017 у справі № 812/1000/17, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.09.2017, позов задоволено частково. Стягнуто з 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області на користь ОСОБА_1 винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з липня 2015 року по грудень 2017 року у розмірі 15 849, 02 грн. з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів. В іншій частині позовних вимог відмолено за необґрунтованістю.

4. Задовольняючи позов, суди зазначили, що зважаючи на безпосередню участь позивача у антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в період з 22.07.2015 по 31.12.2015, та зважаючи на те, що виплата винагороди за безпосередню участь у антитерористичній операції позивачу не виплачувалась, він має право на отримання такої винагороди.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі відповідач просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

6. В обґрунтування вимог касаційної скарги вказує на те, що винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції виплачується виключно за ті дні, коли особа залучалися до виконання завдань за призначенням, за наявності відповідних підтверджуючих документів, для виплати зазначеної винагороди були виділені кошти з резервного фонду за окремою бюджетною програмою із зазначенням сум, які виділяються для проведення виплат.

Позиція інших учасників справи

7. Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

Рух касаційної скарги

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29.11.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області.

9. Ухвалою Верховного Суду від 30.07.2019 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні без повідомлення учасників справи.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

10. Позивач ОСОБА_1 проходив службу в 27 Державній пожежно-рятувальній частині Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області.

11. Відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області від 06.07.2015 № 2-НО Про залучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області залучено з 22.07.2015 року та до окремого розпорядження з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов`язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області старшого пожежного-рятувальника 27 Державної пожежно-рятувальної частини (смт. Білокуракине) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1

12. Згідно з довідкою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області від 31.05.2017 № 01-2179/23 сержант служби цивільного захисту ОСОБА_1 дійсно в період з 22.07.2015 по 10.08.2016 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області.

13. Підставами для її видачі є наказ керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 31.07.2015 № 0161т Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом , наказ першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 08.08.2015 № 220, наказ першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 05.09.2016 № 249, наказ першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 04.11.2016 № 309.

14. Позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування й виплати йому грошової винагороди за участь в антитерористичній операції з 22.07.2015 по 31.12.2015.

15. На вказану заяву 27 Державною пожежно-рятувальною частиною Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області надано відповідь, якою повідомлено, що виплата винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції з 22.07.2015 по 31.12.2015 не виплачувалась, у зв`язку із відсутністю кошторисних призначень на 2015 рік.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)

16. Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

17. Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій установлено в особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у відсотках місячного грошового забезпечення.

18. Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць.

19. У разі коли військовослужбовець, особа рядового або начальницького складу, що брали безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця, розмір винагороди визначається пропорційно дням участі виходячи з її розміру, що становить не менш як 3 тис. гривень.

20. Винагорода військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва).

21. На виконання зазначеної постанови Кабінету Міністрів України наказом Міністерства оборони України № 49 від 02.02.2015 затверджено Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

22. Цей Порядок визначає механізм та умови виплат винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

23. Пунктом 5 розділу ІІ Порядку передбачено, що військовослужбовці вважаються такими, що беруть безпосередню участь в АТО, у разі одночасного дотримання таких умов:

залучені до проведення АТО;

перебувають у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва штабу АТО (крім військовослужбовців військових прокуратур та розвідувальних органів України);

перебувають у районі проведення АТО.

Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи

24. Доказами наявними в матеріалах справи (довідки обліку робочого часу працівників, осіб рядового і начальницького складу 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області в зоні проведення АТО на території Луганської області, наряди на службу, накази 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області тощо) підтверджується безпосередня участь ОСОБА_1 в АТО на території Луганської області у період з 22.07.2015 по 31.12.2015.

25. Враховуючи наведене, винагорода за безпосередню участь у АТО на території Луганської області ОСОБА_1 повинна бути нарахована та виплачена за весь період залучення до безпосередньої участі у антитерористичній операції на території Луганської області у проміжок часу з 22.07.2015 по 31.12.2015.

26. Доводи касаційної скарги, стосовно того, що винагорода виплачується тільки за час фактичної участі за призначенням (гасіння пожеж, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт тощо) судом касаційної інстанції відхиляються, оскільки Інструкцією Про порядок та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за безпосередню участь в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду визначено виплату винагороди пропорційно дням безпосередньої участі в АТО, інших заходах в умовах особливого періоду, починаючи з дня фактичного початку безпосередньої участі у цих заходах до дня завершення такої участі, про що зазначається у відповідних наказах начальників (керівників) органів управління (підрозділів).

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

27. Викладені в касаційні скарзі доводи щодо помилковості висновків судів першої та апеляційної інстанцій не підтвердилися під час перегляду справи касаційним судом.

28. Суди правильно застосували норми матеріального та процесуального права.

29. За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

30. Приписами частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

31. За змістом пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги залишає судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

32. Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Висновки щодо розподілу судових витрат

33. Відповідно до частини шостої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

34. Оскільки суд касаційної інстанції не змінює судове рішення та не ухвалює нове, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 327, 341, 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

1. Касаційну скаргу 27 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області залишити без задоволення.

2. Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 08.08.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.09.2017 у справі № 812/1000/17 залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Ж.М. Мельник-Томенко

Судді А.В. Жук

Н.М. Мартинюк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено02.08.2019
Номер документу83379328
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1000/17

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 29.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рецебуринський Ю.Й.

Ухвала від 19.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Пасічник С.С.

Ухвала від 19.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 08.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Постанова від 07.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

Ухвала від 08.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Є.О. Кисельова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні