Рішення
від 18.07.2019 по справі 240/8439/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2019 року м. Житомир справа № 240/8439/19

категорія 109020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Чернової Г.В.,

секретар судового засідання Климчук К.О.,

за участю: позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Шульської О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" до Житомирської міської ради Житомирської області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" із вказаним позовом та просить:

- визнати дії Житомирської міської ради Житомирської області щодо порушення строків розгляду клопотання про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,0869 га з кадастровим номером НОМЕР_1 протиправними;

- визнати протиправним та скасувати рішення Житомирської міської ради Житомирської області Про надання дозволу юридичним особам на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі № 1376 від 07.02.2019р. в частині щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" у наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,0869 га з кадастровим номером 1810136300:05:031 НОМЕР_2 0004 протиправними;

- зобов`язати Житомирську міську раду Житомирської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0.0869 га з кадастровим номером НОМЕР_1 та прийняти відповідне рішення на підставі та в межах ст.12 Земельного кодексу України.

В обгрунтування позовних вимог вказує, що 01.06.2018 ТОВ "Промагрозапас" придбало у ТОВ "Редакція газети Житомирщина" нежитлову будівлю за адресою: місто Житомир, проспект Незалежності. 91/1, що підтверджується договором купівлі-продажу та витягом. 27.09.2018, з метою подальшого викупу земельної ділянки під придбаною будівлею площею 0.0869 га з кадастровим номером НОМЕР_1 у власність, позивач звернувся з клопотанням до відповідача про надання дозволу на проведення її експертної грошової оцінки. До клопотання надав всі необхідні документи, а також гарантії щодо оплати авансового внеску для отримання дозволу на проведення експертної грошової оцінки з подальшим викупом земельної ділянки у власність. Відповідач 07.02.2019 відмовив у наданні дозволу, пославшись на пункт 4.4. Положення про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок. Вважає таку відмову протиправною, оскільки вона не містить підстав, передбачених ч.5 ст.128 Земельного кодексу України. Крім того, Житомирська міська рада порушила строк розгляду клопотання, передбачений частиною 3 ст.128 Земельного кодексу України.

Ухвалою судді від 11.06.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 04.07.2019.

04.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

04.07.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву від Житомирської міської ради Житомирської області, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що на момент розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Промагрозапас , земельна ділянка не була повернута до комунальної власності міста, а позивач свідомо не звертався та не звертається з заявою про надання в користування на праві оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0869 га, кадастровий номер НОМЕР_1 .

В судовому засіданні представник позивача підтримав позов з підстав, зазначених у ньому, просив його задовольнити.

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Встановлено, що 01.06.2018 ТОВ "Промагрозапас" придбало у ТОВ "Редакція газети Житомирщина" нежитлову будівлю, складські приміщення загальною площею 687,60 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 , 91/ АДРЕСА_3 .

Нежитлова будівля знаходиться на земельній ділянці площею 0,0869 га, кадастровий номер НОМЕР_1 , яка знаходиться в орендному користуванні на підставі договору оренди землі від 31.10.2014.

Наведені обставини підтверджуються договором купівлі-продажу нежитлової будівлі від 01.06.2018, зареєстрованим в реєстрі за № 8304 та витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 126053232 від 01.06.2018.

27.09.2018 ТОВ "Промагрозапас" звернулось до Житомирської міської ради Житомирської області з клопотанням про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки під придбаною будівлею площею 0.0869 га з кадастровим номером НОМЕР_3 :05 НОМЕР_4 :0004, з метою її подальшого викупу. В кдопотанні зазначило про надання згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До клопотання додало: копії договору купівлі-продажу нежитлової будівлі від 01.06.2018, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 01.06.2018, статуту, виписки з ЄДР.

Рішенням Житомирської міської ради Житомирської області сорок пятої сесії сьомого скликання від 07.02.2019 № 1376 "Про надання дозволу юридичним особам на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м.Житомирі", позивачу відмовлено у наданні дозволу на підставі пункту 4.4 Положення про порядок продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення в місті Житомирі, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Згідно ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам врегульований ст.128 Земельного кодексу України.

Частиною 1 цієї статті передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Сторонами не оспорюється той факт, що повноваження в частині продажу спірної земельної ділянки належать Житомирській міській раді.

У відповідності до ч.2 ст.128 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються:

а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч.3 ст.128 Земельного кодексу України).

З наведених норм слідує, що за результатами розгляду клопотання юридичної особи про надання у власність земельної ділянки, орган державної влади/Рада міністрів Автономної Республіки Крим/орган місцевого самоврядування зобов`язані:

- прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд);

- прийняти рішення про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Також, таке клопотання має бути розглянуто у місячний строк. Виключень з цього правила немає.

У відповідності до ч.5 ст.128 Земельного кодексу України, підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:

а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;

б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;

г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;

ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Зазначені підстави для відмови в продажу земельної ділянки є вичерпними.

Водночас, рішення Житомирської міської ради Житомирської області від 07.02.2019 №1376 "Про надання дозволу юридичним особам на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м.Житомирі" про відмову у проведенні експертної грошової оцінки земельної ділянки, не містить підстав для відмови у продажу, передбачених ч.5 ст.128 Земельного кодексу України, та розглянуто з порушенням місячного строку, передбаченого ч.3 ст.128 Земельного кодексу України.

Крім того, слід зазначити, що відповідач всупереч вимогам ст.128 Земельного кодексу України прийняв рішення не про відмову у продажу земельної ділянки, а про відмову у наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки, що не передбачено приписами цієї статті, а отже діяв не в межах та не на підставі, що передбачені чинним законодавством.

В силу ч.2 ст.77 КАС України, суд не бере до уваги посилання відповідача в обгрунтування правомірності прийнятого рішення № 1376, викладені у відзиві на позовну заяву, оскільки вони не були покладені в основу оскаржуваного рішення.

З огляду на наведене, рішення Житомирської міської ради Житомирської області Про надання дозволу юридичним особам на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі № 1376 від 07.02.2019р. в частині щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" у наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0869 га з кадастровим номером НОМЕР_1 є протиправним та підлягає скасуванню.

При цьому належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Житомирської міської ради Житомирської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" від 27.09.2018.

Також суд вважає обгрунтованими вимоги товариства визнати дії Житомирської міської ради Житомирської області щодо порушення строків розгляду клопотання від 27.09.2018 протиправними.

В силу вимог частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, відповідачем не було надано належних доказів на підтвердження своєї правової позиції, а відтак, суд дійшов висновку, про задоволення позовних вимог.

Згідно приписів частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки судове рішення ухвалене на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас", наявні підстави для стягнення на користь останнього 5763 грн судових витрат по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської міської ради Житомирської області.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Промагрозапас" (проспект Незалежності, 91/1, м.Житомир,10001, код ЄДРПОУ 41117625) до Житомирської міської ради Житомирської області (майдан ім.С.П. Корольова, 4/2, м.Житомир,10014, код ЄДРПОУ 13576954) про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати дії Житомирської міської ради Житомирської області щодо порушення строків розгляду клопотання ТОВ "Промагрозапас" про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки, земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,0869га з кадастровим номером 1810136300 НОМЕР_5 031 НОМЕР_2 0004 протиправними.

Визнати протиправним та скасувати рішення Житомирської міської ради Житомирської області № 1376 від 07.02.2019 в частині відмови ТОВ "Промагрозапас" у наданні дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,0869га з кадастровим номером НОМЕР_1 .

Зобов`язати Житомирську міську раду Житомирської області повторно розглянути клопотання ТОВ "Промагрозапас" про надання дозволу на проведення грошової оцінки земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площею 0,0869га з кадастровим номером НОМЕР_1 та прийняти відповідне рішення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської міської ради Житомирської області на користь ТОВ "Промагрозапас" сплачений судовий збір в сумі 5763 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Г.В. Чернова

Повне судове рішення складене 31 липня 2019 року

Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено03.08.2019

Судовий реєстр по справі —240/8439/19

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Рішення від 02.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Чернова Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні