СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 липня 2019 р. Справа № 480/1919/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Павлічек В.О.,
за участю секретаря судового засідання - Нікітас К.В.,
представників позивача - Нагорного С.М., Афанасьєва О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області (далі по тексту - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради (далі по тексту - відповідач), в якій просить застосувати захід реагування до Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 буд. 6 у вигляді часткового зупинення роботи закладу, а саме повного зупинення експлуатації будівлі навчальної майстерні Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради за адресою: Сумська обл., Кролевецький район, с. Білогриве, вул. Шкільна, буд. 6 до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме пунктів 6-21 Акту № 55 від 11.05.2019, шляхом - опечатування, опломбування, знеструмлення.
Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що у період з 06.05.2019 по 11.05.2019 посадовими особами Управління було здійснено планову перевірку Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради, за результатами якої було складено акт перевірки від11.05.2019 року № 55. Вказаною перевіркою будівель та приміщень Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Позивач стверджує, що порушення виявлені під час перевірки, фактично створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату. час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (а.с. 43), про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позовну заяву не надав.
Суд, заслухавши представників позивача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області №64 від 20.03.2019 року Про затвердження Плану-заходів державного нагляду (контролю) на II квартал 2019 року Кролевецьким районним сектором Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області видано наказ "Про проведення перевірок" № 1 від 20.03.2019 року (а.с. 13-15).
На підставі зазначеного наказу оформлено посвідчення № 56 від 06.05.2019 року на проведення планової перевірки Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради (а.с. 17).
Повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) від 25.04.2019 року № 204 було вручено директору Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради 25.04.2019 року, про що свідчить його особистий підпис (а.с. 16 (зворотній бік).
У період з 06.05.2019 по 11.05.2019 посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області було здійснено планову перевірку Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради, яий зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , за результатами якої складено акт від 11.05.2019 року № 55 (а.с. 18-27).
Акт перевірки підписаний директором Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради без зауважень та заперечень, примірник акту перевірки отриманий ним 11.05.2019 року (а.с. 27 (зворотній бік).
Під час перевірки будівель та приміщень Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради за адресою: Сумська обл., Кролевецький район, с. Білогриве, вул. Шкільна, буд. 6, а саме: будівлі навчальної майстерні, виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що фактично створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
- будівля майстерні не захищена від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, що є порушенням п. 1.21 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- не виконано ремонт пічного опалення, що є порушенням п. 2.1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- під електророзетки та вимикачі, які влаштовані на горючій основі, не підкладено шар негорючого матеріалу, що є порушенням п. 1.17 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- відгалужувальну коробку не закрито кришкою з негорючого або важкогорючого матеріалу, що є порушенням п. 1.17 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- відсутні акти проведення прихованих робіт по прокладанню освітлювальної електромережі в приміщеннях майстерні, що є порушенням п. 1.12 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- вогнегасники розміщені не шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1.5 метра від рівні підлоги до нижнього торця вогнегасника, що є порушенням п. 3.10 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;
- будівлю майстерні не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно норм, що є порушенням п. 3.8 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;
- двері евакуаційного виходу замкнуті на замок, що є порушенням п. 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;
- не виконано заміри опору ізоляції та не проведено перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що є порушенням п. 1.20 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- в приміщенні майстерні допускається влаштування тимчасової електромережі, що є порушенням п. 1.8 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням п. 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- не заведено журнал перевірок опалювальної печі із зазначенням дати, особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису, що є порушенням п. 2.1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- не визначено режим, час та тривалість топлення печі з урахуванням місцевих умов, що є порушенням п. 2.3 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- допускається топлення печі особами, які не пройшли протипожежний інструктаж, що є порушенням п. 2.3 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;
- приміщення навчальної майстерні не обладнано системами протипожежного захисту (автоматична пожежна сигналізація, система оповіщення про пожежу, система пожежного спостереження, тощо) відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що є порушенням п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні та В.2.5-56:2014 ДБН;
- дерев`яні конструкції горищного покриття (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, що є порушенням п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» .
Згідно з ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 року № 33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області (далі-Управління) є територіальним органом виконавчої влади уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, та діє на підставі Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 № 3.
Статтею 4 Кодексу цивільного захисту України визначено, що цивільний захист - це функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Згідно ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, зокрема, належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
З матеріалів справи, суд вбачає, що в ході позапланової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в п. 6-21 частини "Опис виявлених порушень вимог законодавства акту перевірки від 11.05.2019 року № 55 порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с. 25 (зворотній бік)-26).
Відповідно до ч. 6 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
З матеріалів справи, судом встановлено, що при роботі Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради, який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , мають місце порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 № 1417, а саме, п. 2.37 , п. 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, п. 1.12, 1.17, 1.2, 1.21, 1.6, 1.7, 1.8, 2.1, 2.3 розділу ІV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання; п. 1.2, 3.1, 3.8 розділу V Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту.
Згідно пунктів 1, 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Суд зазначає, що на момент розгляду справи відповідачем не надано суду доказів на підтвердження усунення порушень, наведених в акті перевірки № 55 від 11.05.2019 року.
Отже, вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної безпеки є обґрунтованими, оскільки на момент розгляду цієї справи відповідачем не надано доказів усунення виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Білогривського навчально-виховного комплексу "загальноосвітня школа І ступеню - дошкільний навчальний заклад" Кролевецької районної ради про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати захід реагування до Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради (код ЄДРПОУ 24010820), який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 у вигляді часткового зупинення роботи закладу, а саме повного зупинення експлуатації будівлі навчальної майстерні Білогривського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І ступеню-дошкільний навчальний заклад Кролевецької районної ради за адресою: Сумська обл., Кролевецький район, с. Білогриве, вул. Шкільна, буд. 6 до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме пунктів 6-21 Акту № 55 від 11.05.2019 року.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 02.08.2019 року.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2019 |
Оприлюднено | 03.08.2019 |
Номер документу | 83400361 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні