ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
29.07.2019 Справа № 905/1110/19
Господарський суд Донецької області у складі головуючого судді Демідової П.В. , при секретарі судового засідання Бутовій Є.В., у режимі відеоконференції розглядається справа
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця , м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю Промислово-фінансова компанія Укразов-ВМ , м. Маріуполь Донецької області,
про стягнення штрафу за невірно зазначену в залізничній накладній масу вантажу у сумі 58 695,00 грн.
Представники сторін:
від позивача: Хлабистін Д.М. (довіреність №2150 від 30.10.2018р.);
від відповідача: не з`явився;
Суть справи:
Позивач, Акціонерне товариство Українська залізниця , звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Промислово-фінансова компанія Укразов-ВМ про стягнення штрафу за невірно зазначену в залізничній накладній масу вантажу у сумі 58 695, 00 грн.
В обґрунтування позовних вимог заявник посилається на те, що відповідач здійснив відправлення вагону № 56107923 згідно накладної № 53185096, в якої вказав масу вантажу, яка не була підтверджена при перевірці на станції Нижньодніпровськ-Вузол, у зв`язку з чим був складений комерційний акт №450003/272 від 14.12.2018р., на підставі якого заявлений до стягнення штраф в порядку ст.122 Статуту.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 19 червня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі, визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
Представник позивача прийняв участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції та наполягав на задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про час та дату проведення судового засідання повідомлений належним чином.
За висновками суду у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а неявка відповідача не перешкоджає вирішенню справи по суті.
З`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, надані до матеріалів справи, суд,-
ВСТАНОВИВ:
5 грудня 2018 року зі станції Сартана Донецької залізниці відповідач згідно залізничної накладної № 53185096 у вагоні № 56107923 відправив вантаж - Брухт чорних металів, не поіменований в алфавіті, із визначенням станції призначення - Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці.
При оформленні залізничної накладної № 53185096 у вагоні № 56107923 відповідачем вказано масу вантажу - 59 100 кг.
Як свідчить розділ 26 вищевказаної накладної, маса вантажу визначена на автомобільних вагах відправником.
Правильність внесених відомостей до вищезазначеної накладної підтверджена підписом представника відправника.
На станції відправлення вантаж прийнятий до перевезення без зауважень, про що свідчить підпис працівника станції відправлення.
Відповідно до ст. 909 ЦК України та ч. 1 ст. 307 ГК України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно з ч.2 ст. 908 ЦК України та ч. 5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).
Ч.3 ст. 909 Цивільного кодексу України встановлено, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Як визначено ст. 6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення.
Враховуючи викладене, приписи статей 11 ЦК України та 174 ГК України, накладна є підставою для виникнення у сторін цієї угоди визначених в ній прав та обов`язків.
П.1.1. Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №863/5084, а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082, визначається відправником.
Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом підтверджує представник відправника.
Виходячи з інформації, наведеної у п. 55 спірної накладної, відповідач підтвердив правильність внесених ним відомостей.
Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу. За інформацією, наведеною відповідачем у накладній, вантаж був розміщений у вагоні.
Таким чином, при прийнятті вантажу до перевезення у позивача був відсутній обов`язок перевіряти його масу.
Як свідчать матеріали справи, на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці під час перевірки було виявлено, що маса вантажу у вагоні № 56107923 не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що було складено комерційний акт № 450003/272 від 14.12.2018 року.
Із зазначеного акту вбачається, що на станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці позивачем було проведено контрольне зважування вагону та встановлено, що при зважуванні вагону на справних 150-тонних електронно-тензометричних вагах (держповірка ваг 05.09.2018р. станом на день проведення перевірки), виявилося, що вага брутто - 78 650 кг, тара за документом -23 300 кг, вага нетто - 55 350 кг, що менше ваги, вказаної в документі на 3 750 кг. Навантаження на рівні бортів, окрім 1-го люку за рухом поїзду, за яким навантаження нижче бортів на 10 см, поверхня вкрита листами, які зварені між собою. Маркування вапном розмите, листове покриття не порушене. Вагон без дверей, розвантажувальні люки з обох сторін закриті та вкручені. В технічному сенсі вагон справний. При повторному зважуванні вагону вага підтвердилася.
Згідно із п. 24 Статуту залізниці вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Відповідно до ч.1 ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Пунктом а ч. 2 ст. 129 Статуту встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
Зі змісту додатку 1 до пункту 1 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 N 334, п.8 зазначених Правил, комерційний акт може бути складений як на станції призначення, так і на станції відправлення або попутній станції.
Враховуючи викладене, проведення контрольного зважування та складання комерційного акту за результатами такого зважування не суперечить діючому законодавству.
Згідно із п.8 Правил складання актів, у тих випадках, коли різниця у масі вантажу, визначеній на станції відправлення, порівняно з масою, що виявилася на станції
призначення, не перевищує норми природної втрати маси вантажу і граничного розходження визначення його маси нетто, комерційний акт не складається, а оформлення видачі вантажу провадиться у порядку, передбаченому Правилами видачі вантажів.
Відповідно до положень п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за N 862/5083, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) для вантажів рідких або зданих до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані, становить 2 % маси, зазначеної в перевізних документах.
Так, відповідно до залізничної накладної № 53185096 вантаж - Брухт чорних металів, не поіменований в алфавіті. Виходячи із приписів п. 27 Правил видачі вантажу, норма природної втрати для вантажу за залізничною накладною № 53185096 у вагоні № 56107923 становить - 295, 5 кг., проте згідно комерційного акту № 450003/272 від 14.12.2018р. нестача вантажу у вагоні № 56107923 склала - 3 750 кг. Як вбачається з наведеного, недостача вантажу у вказаному вагоні перевищує норму природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто, передбачених для вантажів такого типу.
Таким чином, позивач правомірно склав комерційний акт.
Згідно із ст.ст. 118, 122 Статуту штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки. Статут не містить чітких приписів стосовно того, якій саме залізниці (відправлення, призначення чи транзитній) належить право вимагати стягнення вказаного штрафу, тому такі позови можуть заявляти як залізниці відправлення, так і призначення або транзитні.
Згідно із п. 24 Статуту залізниці вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті. Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту, а саме у п`ятикратному розмірі плати за користування вагонами.
Виходячи із приписів статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.
Як зазначено у накладній, провізна плата за перевезення вантажу у вагоні № 56107923 складає 11 739, 00 грн.
Позивачем до стягнення заявлений штраф у розмірі 58 695, 00 грн. (11 119, 00 грн. Х 5), що відповідає приписам наведених вище норм.
Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про правомірність заявлених позивачем вимог та задовольняє позовні вимоги в повному обсязі.
Судовий збір, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12, 13, 74, 76, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця до Товариства з обмеженою відповідальністю Промислово-фінансова компанія Укразов-ВМ про стягнення штрафу за невірно зазначену в залізничній накладній масу вантажу у сумі 58 695,00 грн. - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Промислово-фінансова компанія Укразов-ВМ (87519, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Прикордонна, будинок 70, код ЄДРПОУ 41004389) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (п/р НОМЕР_1 , МФО 300465, отримувач: філія Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця ; 03680, м. Київ, вулиця Тверська, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) суму штрафу у розмірі 58 695, 00 грн., витрати на оплату судового збору в розмірі 1 921, 00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення може бути оскаржене в Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку передбаченому розділом IV ГПК України з урахуванням приписів перехідних положень.
Суддя П.В. Демідова
Повний текст рішення складено та підписано 02.08.2019р.
Інформацію щодо руху справи можна отримати на інформаційному сайті http://www.reyestr.court.gov.ua, веб-порталі "Судова влада України" (dn.arbitr.gov.ua).
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2019 |
Оприлюднено | 04.08.2019 |
Номер документу | 83408137 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Демідова Поліна Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні