ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1006/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
судді - Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лисака С.В.,
представника позивача - адвоката Горьового В.В.,
представника відповідачів за довіреністю - Ричинди В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу №440/1006/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області , Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
21 березня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" (надалі - позивач, ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області (надалі - Департамент ДАБІ у Полтавській області), в якому просить визнати протиправними та скасувати припис відповідача від 27.02.2019 №30 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, а також постанову про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019 №п-19ю/1016-7.3, якою ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 3 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 710 770,00 грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на неправомірну, як на його думку, поведінку відповідача під час проведення позапланової перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, оскільки така проведена з перевищенням наданих законом повноважень та порушенням законодавчо визначеної процедури. Зауважує, що під час виконання будівельних робіт на об'єкті "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу на полігоні твердих побутових відходів" без отримання дозволу на їх виконання ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" не допускало правопорушень у сфері містобудівної діяльності, оскільки за класом наслідків об'єкт будівництва відноситься до незначних наслідків (СС1), як це визначено проектною документацією, що розроблена сертифікованою організацією - ПП "Інжтек" відповідно до вихідних даних на проектування. У зв'язку з цим твердження відповідача з приводу того, що об'єкт будівництва належить до об'єктів з середніми наслідками (СС2) позивач вважає голослівними. Іншу підставу для притягнення до відповідальності, яка зводиться до тверджень відповідача про використання забудовником земельної ділянки без правоустановлюючих документів, позивач спростовує наявністю договірних відносин з приводу оренди землі, як з Полтавською міською радою, так і з Полтавським КАТП 1628, у постійному користуванні якого перебуває полігон твердих побутових відходів.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 відкрито провадження у справі №440/1006/19. Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання на 10.04.2019.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2019 задоволено клопотання представника відповідача Ричинди В.В. про залучення другого відповідача Державну архітектурно-будівельну інспекцію України. Відкладено розгляд справи на 24.04.2019.
Ухвалою суду від 24.04.2019 в порядку письмового провадження задоволено заяву директора ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" Дяковського С.В. про забезпечення позову у справі №440/1006/19 та зупинено стягнення на підставі постанови Департаменту ДАБІ у Полтавській області про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019 №П-7-19ю/1016-7.3 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/1006/19 за позовом ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" до Департаменту ДАБІ у Полтавській області, Державної архітектурно - будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування припису і постанови.
В цей же день у судовому засіданні задоволено клопотання представника позивача та оголошено перерву до 04.06.2019. Продовжено підготовче провадження у справі на 30 днів.
04.06.2019 задоволено клопотання представника відповідачів та оголошено перерву до 18.06.2019.
18.06.2019 задоволено клопотання представника позивача, оголошено перерву до 20.06.2019.
Ухвалою суду від 20.06.2019 задоволено клопотання представника позивача Кравченка Р.М. про об'єднання справи №440/1078/19 в одне провадження зі справою №440/1006/19. Об'єднано в одне провадження справу №440/1006/19 та справу №440/1078/19, прийнято до розгляду судді Супруна Є.Б. адміністративну справу №440/1078/19 з присвоєнням об'єднаному провадженню №440/1006/19. Призначено підготовче судове засідання на 03.07.2019.
В позовній заяві у справі №440/1078/19 ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБІ у Полтавській області від 04.03.2019 №11 "Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об'єкта".
Обґрунтовуючи даний позов, заявник стверджує про протиправність спірного наказу, оскільки такий прийнятий з порушенням принципу правової визначеності, з грубим порушенням законодавства у сфері містобудівної діяльності в частині дотримання процедури сповіщення забудовника про факт скасування декларації та повідомлення.
Узагальнюючи мотиви обох позовів, суд зазначає, що заявлені у цих позовах вимоги зводяться до тверджень позивача про неправомірність рішень Департаменту ДАБІ в Полтавській області прийнятих за наслідками проведення перевірки, результати якої оформлені актом від 27.02.2019 №27022019.
03.07.2019 протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.07.2019.
Під час розгляду справи по суті представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги обох позовів підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позовів заперечувала. У відзивах на позови відповідач вказує на правомірність підстав та порядку проведення перевірки. Наголошував на тому, що позивач в порушення вимог містобудівного законодавства здійснив самочинне будівництво об'єкту: "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу" за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради" без отримання дозволу на їх виконання та без проходження експертизи проекту, на об'єкті, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з середніми наслідками (СС2). Додав, що у позивача відсутній документ, що дає право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5324081900:00:004:0025 для будівництва системи збору та утилізації біогазу (свердловин, шлейфових труб, зовнішній газопровід, камери газозбірних гребінок).
Суд, здійснивши розгляд справи за правилами загального позовного провадження, заслухав пояснення представників сторін, здійснив допит свідків, дослідив письмові докази, з'ясував фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" (код ЄДРПОУ 41611910) зареєстровано як юридичну особу, про що свідчить запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 25.09.2017 за № 1 585 102 0000 010098. Зареєстрованим місцезнаходженням юридичної особи є: Полтавська область, м. Кременчук, вул. Тімірязєва, 49. Основним видом діяльності за КВЕД позивача є: 35.11 Виробництво електроенергії.
Товариство орендує земельну ділянку з кадастровим номером 5324081900:00:004:0024 площею 600 м 2 для будівництва комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу на полігоні твердих побутових відходів за договором оренди землі, укладеним з Полтавськоою міською радою 31.07.2018 (т. 1 а.с. 180-183).
З пояснень представників сторін суд встановив, що ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" виконує будівельні роботи на об'єкті: "Будівництво системи збору та утилізації біогазу Макухівського звалища твердих побутових відходів, комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради", 38701, Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради.
27.11.2018 ТОВ "Кліар-Енерджі-Кременчук" подав до Департаменту ДАБІ у Полтавській області Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), яка була зареєстрована відповідачем 28.11.2018 №ПТ 061183312276 (т. 1 а.с. 73-79).
04.12.2018 Департаментом ДАБІ у Полтавській області за №ПТ 141183380321 зареєстровано Декларацію ТОВ "Кліар-Енерджі-Кременчук" про готовність до експлуатації об'єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з незначними наслідками (СС1) (т. 1 а.с. 80-89).
Відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, на підставі звернення УСБУ в Полтавській області від 24.01.2019 вх. №1016-1.30/1/159 про порушення містобудівного законодавства, директором Департаменту ДАБІ у Полтавській області Морозовою О.А. винесено наказ "Щодо проведення позапланових перевірок" від 07.02.2019 №22-П, пунктом 2 якого наказано провести позапланову перевірку на об'єкті будівництва "Будівництво системи збору та утилізації біогазу Макухівського звалища твердих побутових відходів, комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради", суб'єкти містобудування - Полтавське комунальне автотранспортне підприємство 1628 (код ЄДРПОУ 03351823); Товариство з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" (код ЄДРПОУ 41611910); Приватне підприємство "Інжтек" (код ЄДРПОУ 33640486), Товариство з обмеженою відповідальністю "Джі Ес Сервіс" (код ЄДРПОУ 42157784). Предмет перевірки: необхідність проведення перевірки за дотриманням вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, вихідних даних для проектування під час будівництва вищезазначеного об'єкта (т. 1 а.с. 150).
Відповідно до направлення для проведення позапланового заходу від 08.02.2019 головного інспектора будівельного нагляду Інспекційного відділу №1 Департаменту ДАБІ у Полтавської області - Діденка В.В. направлено для проведення позапланової перевірки вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (т. 1 а.с. 151).
Наказом Департаменту ДАБІ у Полтавській області від 25.02.2019 №33-П продовжено строк проведення позапланової перевірки на вищезгаданому об'єкті будівництва на 2 робочі дні до 27.02.2019 (т. 1 а.с. 153).
У період з 12.02.2019 по 27.02.2019 була проведена перевірка дотримання суб'єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті: "Будівництво системи збору та утилізації біогазу Макухівського звалища твердих побутових відходів, комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради", 38701, Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради, за наслідками якої складено акт від 27.02.2019 №27022019 (т. 1 а.с. 24-44).
Проведеною перевіркою встановлено, що суб'єкт містобудування замовник будівництва - ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" здійснює містобудівну діяльність - виконує будівельні роботи без отримання дозволу на їх виконання на об'єкті, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з середніми наслідками (СС2), чим порушено вимоги пункту 3 частини першої та частини сьомої статті 34, частини першої статті 37, частини другої статті 39 Закону України №3038-VI від 17.02.2011 "Про регулювання містобудівної діяльності", абзацу третього пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.
Даний акт було підписано особою, що здійснила перевірку, - Діденко В.В., співробітником УСБУ в Полтавській області Хміль Я.І. Директор ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" Дяковський С.В. відмовився від підпису та отримання акту перевірки.
На підставі висновків вищевказаного акту інспектором був складений протокол №П-7-19ю про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 27.02.2019, в якому зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 10:00 год. 12.03.2019 у приміщенні Департаменту ДАБІ у Полтавській області. В протоколі також зазначено про відмову директора ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" Дяковського С.В. отримати екземпляр протоколу (т.1 а.с. 45-47).
Цього ж дня 27.02.2019 відповідачем винесено припис №30 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з вимогою до ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" у термін до 28.05.2019 усунути виявлені порушення, привести об'єкт будівництва до вимог чинного законодавства (т. 1 а.с. 48-49).
04.03.2019 Департаментом ДАБІ у Полтавській області відповідно до ч. 2 ст. 39 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду Інспекційного відділу №1 Департаменту ДАБІ у Полтавській області від 04.03.2019 №11 (т. 3 а.с. 171) прийнято наказ №11 "Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об'єкта", яким наказано вважати скасованою реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1) від 27.11.2018 №ПТ 061183312276 на об'єкт: "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, територія Ковалівської сільської ради", що знаходиться за місцем розташування: кадастровий номер 5324081900:00:004:0024, 38701, Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради, за межами населеного пункту с. Ковалівка (замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук"; вважати скасованою реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об'єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з незначними наслідками (СС1) від 04.12.2018 №ПТ 141183380321 на об'єкт: "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, територія Ковалівської сільської ради", що знаходиться за місцем розташування: кадастровий номер 5324081900:00:004:0024, 38701, Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради, за межами населеного пункту с. Ковалівка (замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" (т. 3 а.с. 172).
В ході розгляду справи про адміністративне правопорушення головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу №1 Департаменту ДАБІ у Полтавській області Діденком В.В. прийнято рішення про залучення до розгляду справи проектувальника - ПП "Інжтек" та про перенесення розгляду справи на 19.03.2019.
Проте, в цей же день, ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" в телефонному режимі повідомлено про перенесення з технічних причин розгляду справи на іншу дату - 14.03.2019.
12.03.2019 ТОВ "Кліар Енерджні-Кременчук" надіслало Департаменту ДАБІ у Полтавській області прохання належним чином повідомити проектувальника ПП "Інжтек" про перенесення розгляду справи.
За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яка відбулася за участю представника ТОВ "Кліар Енерджні-Кременчук", 14.03.2019 Департаментом ДАБІ у Полтавській області винесено постанову №П-7-19ю/1016-7.3 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019, якою ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 2 пункту 3 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф в сумі 710 770,00 грн (т. 1 а.с. 50-52).
Позивач, не погодившись з правомірністю усіх рішень, прийнятих відповідачем за наслідками позапланової перевірки, звернувся до адміністративного суду з вимогою про їх скасування як протиправних.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Частинами першою та другою статті 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" від 20.05.1999 №687-XIV визначено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 №294, Державна архітектурно-будівельна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Пунктом 7 Положення визначено, що Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо через апарат та свої територіальні органи.
Згідно з пунктом 1 Положення про Департамент Держархбудінспекції у Полтавській області, затвердженого наказом Держархбудінспекції від 12.06.2017 №931, Департамент Держархбудінспекції у Полтавській області є територіальним органом, без статусу юридичної особи публічного права, утвореним як структурний підрозділ апарату Держархбудінспекції.
Відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об'єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом. Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 "Про затвердження порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю" (надалі - Порядок №553).
Відповідно до пункту 5 вищевказаного Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно з пунктом 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставою для проведення позапланової перевірки є, зокрема, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Як свідчать встановлені обставини, підставою для проведення позапланової перевірки у даному випадку слугувало звернення першого заступника начальника Управління Служби безпеки України у Полтавській області Західного Ю., в якому той просив провести перевірку інформації, що фактичне будівництво ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" об'єкта комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Ковалівка (кадастровий номер 5324081900:00:004:0024, на території Ковалівської сільської ради, за межами населеного пункту с. Ковалівки) провадиться з порушенням вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" на території Макухівського полігону твердих побутових відходів. В той же час, згідно з наданою проектною документацією зазначеного об'єкту, клас наслідків (відповідальності) будівлі або споруди визначено на рівні СС-1.
Приймаючи до уваги лише цю обставину, доводи позивача з приводу неправомірності дій відповідача в частині проведення позапланової перевірки за відсутності правових передумов суд відкидає, оскільки як спеціальним Законом так і Порядком №553 визначено таку правову підставу, як вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Надаючи оцінку порушенням, виявленим в ході проведеної позапланової перевірки ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, суд виходить з такого.
Перевіркою встановлено, що суб'єкт містобудування замовник будівництва ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" виконує будівельні роботи на об'єкті: "Будівництво системи збору та утилізації біогазу Макухівського звалища твердих побутових відходів, комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради", 38701, Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради, де виконує будівельні роботи без отримання дозволу на їх виконання на об'єкті, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з середніми наслідками (СС2), чим порушено вимоги пункту 3 частини першої та частини сьомої статті 34, частини першої статті 37, частини другої статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", абзацу третього пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.
Як зазначено в акті перевірки, замовник будівництва - "ТОВ "Кліар - Енерджі-Кременчук" подав до Департаменту ДАБІ у Полтавській області Повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 27.11.2018 №061183312276 відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо об'єкта будівництва, який за класом наслідків (відповідальності) належить до об'єктів з незначними наслідками (СС1), тому він є неналежним документом, що дає право на виконання будівельних робіт.
Як зазначила представник відповідачів, ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" таким чином здійснило самочинне будівництво:
- на земельній ділянці, що не була віднесена для цієї мети - системи збору та утилізації біогазу (свердловин, шлейфових труб, зовнішній газопровід, камери газозбірних гребінок);
- без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, адже подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт для об'єктів класу наслідків СС1 не підміняє обов'язку позивача отримувати дозвіл на виконання будівельних робіт для об'єктів класу наслідків СС2;
- без належно затвердженого проекту, адже для об'єктів класу наслідків СС2 обов'язковим є проходження експертизи проекту та лише після цього затвердження проекту.
Перевіряючи твердження представника відповідачів на предмет їх обґрунтованості та відповідності обставинам у справі, суд встановив таке.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник має право виконувати будівельні роботи після видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом (ч. 7 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Як передбачено частиною першою статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Згідно з абзацом першим частини другої статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу третього пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Аналіз вищенаведених норм чинного законодавства свідчить на користь висновку про те, що право на виконання підготовчих робіт і будівельних робіт на об'єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми наслідками (СС2) надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику після отримання дозволу на виконання будівельних робіт, а прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів цього ж класу наслідків відбувається на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката. В іншому випадку, суб'єкт містобудування притягається до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі трьохсот сімдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб, як це передбачено абзацом другим пункту 3 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності".
У постанові №П-7-19ю/1016-7.3 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019 зазначено, що ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 2 п. 3 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності". Зазначеною нормою передбачено суб'єкти містобудування, які є замовниками будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення:...3) на об'єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми наслідками (СС2), - у розмірі трьохсот сімдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Штраф за правопорушення у сфері містобудівної діяльності є адміністративно-господарською санкцією, видом господарсько-правової відповідальності.
Відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Згідно з першим реченням частини другої статті 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Як пояснив представник позивача, в діях ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" відсутній склад правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки проектна документація розроблена сертифікованою організацією ПП "Інжтек" відповідно до вихідних даних проектування, клас наслідків визначений проектувальником самостійно з огляду на наявний кваліфікаційний сертифікат проектувальника та спеціальних знань, які відсутні у позивача.
У зв'язку з цим суд з'ясував, що 06.08.2018 ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" (замовник) уклало з ПП "Інжтек" (виконавець) договір №0608/18 на розробку проектної документації. На умовах, в порядку та у строки, визначені цим Договором, виконавець приймає на себе зобов'язання відповідно до чинного в Україні законодавства та ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", та на підставі "Завдання на проектування (Додаток №2 до Договору), а також умов цього Договору, розробити проект "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу" за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради" виконати роботи по розробці документації стадії "Робочий проект" ("РП").
На виконання умов Договору головним інженером проекту Мельником О.М. здійснено розрахунок класу наслідків (відповідальності) об'єкту будівництва: "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу" за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради" та виготовлено Робочий проект "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської сільської ради". За його висновком за всіма розрахунками характеристик можливих наслідків при будівництві об'єкту "Будівництво комплексної інженерної (когенераційної) споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу за адресою: Полтавська область, Полтавський район, територія Ковалівської cільської ради" відноситься до класу наслідків (відповідальності) СС1 (незначні наслідки).
У судовому засіданні допитаний як свідок головний інженер проекту Мельник О.М. підтвердив факт визначення ним класу наслідків СС1 відносно даного об'єкту будівництва.
Ця обставина свідчить про те, що замовник самостійно не визначав категорію складності об'єкта, діяв виходячи з того, що будівництво належить до класу наслідків (відповідальності) СС1 відповідно до висновку зазначеному в Робочому проекті, розробленому ПП "Інжтек", а тому розпочинаючи будівництво на підставі декларації (без дозволу) не мав підстав для сумніву у правомірності вчинюваних ним дій у сфері будівельної діяльності.
За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт замовник виходив з того, що отримання інших документів дозвільного характеру, проходження експертизи проекту для виконання будівельних робіт не вимагається.
Аналогічну правову позицію сформулював Верховний Суд в постанові від 04.07.2018 у справі №П/811/57/17.
Відтак суд вважає, що позивач вжив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, а тому не може нести відповідальність за можливі порушення вимог Закону України "Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності" з боку третіх осіб (проектанта).
Інші доводи відповідача зводяться до того, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081900:00:004:0025, на якій розташоване спірне будівництво не відведена для мети будівництва системи збору та утилізації біогазу (свердловин, шлейфових труб, зовнішній газопровід, камери газозбірних гребінок).
Спростовуючи твердження відповідача з цього приводу, представник позивача залучив до матеріалів справи копію договору №139 від 26.09.2018, укладеного між Полтавським КАТП 1628 (сторона-1) та ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" (сторона-2), відповідно до якого сторона-2 зобов'язується на свій ризик та за рахунок власних коштів, сил, матеріалів, засобів, техніки та устаткування у відповідності до проектної документації, умов цього Договору та чинного законодавства України, виконати комплекс робіт по дегазації міського звалища твердих побутових відходів та утилізацію вилученого біогазу шляхом встановлення комплексної інженерної споруди для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогаз, розташованого за адресою: с. Макухівка Полтавського району, а сторона-1 зобов'язується надати право стороні-2 доступу на територію Звалища ТПВ для виконання в нього вищезазначеного комплексу робіт.
Відповідно до пункту 1.2 Договору, звалище ТПВ, що належить Стороні-1 розташоване на земельній ділянці площею 17,3400 га, кадастровий номер 5324081900:00:004:0025, яка передана у постійне користування стороні-1 на підставі Рішення від 20.07.2018 Полтавської міської ради шістнадцятої сесії сьомого скликання.
При цьому, пунктом 1.8 Договору визначено, що сторона-2 на власний розсуд та відповідно до проектної документації, протягом строку дії цього Договору, визначає місця виконання робіт в межах всієї земельної ділянки, зазначеної в п. 1.2 цього Договору, та має право на встановлення та використання будь-якого обладнання (комплексу інженерних споруд для виробництва електричної енергії з системою збору та утилізації біогазу), яке Сторона-2 вважає необхідним для виконання робіт, передбачених цим Договором.
Тобто, між ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" та Полтавським КАТП 1628 (сторона-1) на договірних підставах було визначено порядок використання позивачем земельної ділянки з кадастровим номером 5324081900:00:004:0025, якою останній володіє на праві постійного користування.
Таким чином, твердження представника відповідача щодо неправомірного використання ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" земельної ділянки суд відкидає як безпідставні.
Інших порушень проведеною перевіркою не встановлено.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме це положення Конституції України на найвищому рівні гарантує дотримання прав особи під час та в результаті вчинення органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами (суб'єктами владних повноважень, владними суб'єктами) відносно неї юридично значущих дій або прийняття рішень.
Частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Всупереч наведеним вимогам закону відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не надав суду достатніх та належних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення.
Таким чином усі оскаржувані рішення, що ґрунтуються на обставинах порушень містобудівного законодавства, що відображені в акті від 27.02.2019 №27022019, які спростовані в ході судового розгляду, суд визнає такими, що не відповідають критерію обґрунтованості, тобто з урахуванням всіх обставин, що мали значення для їх прийняття (п. 3 ч. 3 ст. 2 КАС України).
Порушення вищевказаного критерію, є підставою для визнання оскаржуваних рішень протиправними та їх скасування.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що відповідач, приймаючи спірні припис, постанову та наказ не надав оцінку усім обставинам справи, діяв необґрунтовано, нерозсудливо, ним не було доведено факту порушення з боку саме ТОВ "Кліар Енерджі-Кременчук" п. 3 ч. 1 та ч. 7 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а відтак оскаржувані припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 27.02.2019 №30, постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019 №П-7-19ю/1016-7.3 та наказ "Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об'єкта" від 04.03.2019 №11 підлягають скасуванню як протиправні.
За таких обставин позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Задоволення позову, відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, тягне за собою наслідки у вигляді стягнення з відповідача на користь позивача сплаченої суми судового збору за подання цього позову.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" (вул. Тімірязєва, 49, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 41611910) до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області (вул. Гоголя, 25, к. 62, м. Полтава, 36011), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (бульвар Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 37471912) про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 27.02.2019 №30.
Визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2019 №П-7-19ю/1016-7.3.
Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області "Про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність до експлуатації об'єкта" від 04.03.2019 №11.
Стягнути за користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кліар Енерджі-Кременчук" (вул. Тімірязєва, 49, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 41611910) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (бульвар Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133, код ЄДРПОУ 37471912) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5 764 (п'ять тисяч сімсот шістдесят чотири) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст судового рішення складений 05.08.2019.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2019 |
Оприлюднено | 06.08.2019 |
Номер документу | 83436537 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні