Постанова
від 12.03.2010 по справі 2а-1907/10/1370
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2010 року Справа 2а-1907/10/1370

12 год. 00 хв. м. Львів, вул. Чоловського, 2, зал №9

Львівський окружний адм іністративний суд у складі г оловуючого - судді Москаля Р.М ., при секретарі Шийці Н.П., за уч астю представників: позивача Босака О.Е., відповідача Карпина Я.С., розглянув у від критому судовому засіданні а дміністративну справу за поз овом акціонерного товариств а відкритого типу «Акціонерн а компанія «Інтерторг» до де ржавної податкової інспекці ї у Залізничному районі м. Льв ова про спонукання до вчинен ня дій,

ВСТАНОВИВ

Акціонерне товариство від критого типу «Акціонерна ком панія «Інтерторг» звернулос я до Львівського окружного а дміністративного суду з позо вом до державної податкової інспекції у Залізничному рай оні м. Львова. Просить суд зобо в'язати відповідача прийняти рішення про анулювання реєс трації позивача платником по датку на додану вартість згі дно свідоцтва № 17702177 серії НВ №75 1968 від 28.06.1997 р., індивідуальний по датковий номер 014376813036.

Ухвалою судді про відкритт я провадження у даній справі призначено її розгляд в попе редньому судовому засіданні на 12 березня 2010 року. На підстав і поданого у попередньому су довому засіданні письмового клопотання представників ст орін, судом на підставі ч. 3 ст. 1 21 КАС України розпочато судов ий розгляд даної справи у цей же день.

В судовому засіданні пре дставник позивача позовні ви моги підтримав повністю з пі дстав, зазначених у позовній заяві. Зокрема, представник п озивача наголошує на тому, що господарський суд Львівсько ї області постановою від 03.12.2009р . визнав АТВТ «АК «Інтерторг» банкрутом та відкрив ліквід аційної процедури. Згідно но рми ч. 1 ст. 23 Закону України «Пр о відновлення платоспроможн ості боржника або визнання й ого банкрутом», позивач не є с уб'єктом підприємницької дія льності та не здійснює госпо дарської діяльності. Звертає увагу суду нате, що підприємс тво - банкрут не відповідає критеріям платника податку, встановленим ст. 2 Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість», а тому не може бути пл атником цього податку. Тому в важає, що відповідачем безпі дставно відмовлено у задовол енні заяви позивача про анул ювання його реєстрації як пл атника на додану вартість, бе з урахування тієї обставини, що АТВТ «АК «Інтерторг» в сил у закону звільняється від сп лати цього податку.

Представник позивача тако ж пояснив, що у випадку залише ння банкрута (позивача) платн иком податку на додану варті сть та продажу включених до л іквідаційної маси активів з урахуванням сум податку на д одану вартість, бюджет зазна є значних втрат. Адже в покупц я активів банкрута на підста ві виписаної при їх реалізац ії податкової накладної вини кне право на віднесення цих с ум до податкового кредиту. А а ктиви банкрута оцінені в сум у, що в десять разів менша від суми вимог кредиторів першої черги, в той час як податки сп лачуються в третю чергу.

Представник відповідача позовні вимоги заперечує по вністю з підстав, викладених у наданих суду письмових зап ереченнях на позов. Зокрема, з азначив, що підстав для анулю вання реєстрації АТВТ «АК «І нтерторг» як платника податк у на додану вартість немає у з в' язку із відсутністю доказ ів закінчення роботи ліквіда ційної комісії, про що заявни ка повідомлено листом від 22.01.20 10р.

Розглянув матеріали адм іністративної справи, заслух ав пояснення представників с торін, дослідив наявні у спра ві докази та оцінив їх в сукуп ності, суд вважає, що позов слі д задовольнити повністю з ог ляду на наступне.

Акціонерне товариство в ідкритого типу «Акціонерна к омпанія «Інтерторг» зареєст роване як юридична особа 18.08.1993р ., що підтверджується витягом від 09.12.2009р. з Єдиного державног о реєстру юридичних осіб та ф ізичних осіб-підприємців.

Позивач зареєстрований як платник податку на додану ва ртість, що підтверджується с відоцтвом № 17702177 серії НВ №751968 ві д 28.06.1997 р., індивідуальний подат ковий номер 014376813036.

Господарський суд Львів ської області 03 грудня 2009 року в ході розгляду справи №8/111 про банкрутство АТВТ «АК «Інтер торг», зокрема, постановив:

• АТВТ «АК «Інтертор г» визнати банкрутом та відк рити ліквідаційну процедуру ;

• ліквідатором АТВТ « АК «Інтерторг» призначити Босака О.Є.;

• з дня прийняття пост анови (03.12.2009р.) підприємницька д іяльність банкрута припиняє ться, строк виконання всіх гр ошових зобов'язань та зобов'я зань щодо сплати податків, зб орів (обов'язкових платежів) в важається таким, що настав, пр ипиняється нарахування неус тойки, процентів та інших вид ів економічних санкцій по ус іх видах заборгованості банк рута, вимоги за зобов'язанням и банкрута, що виникли під час проведення процедур банкрут ства, пред'являються в межах л іквідаційної процедури.

В газеті «Голос України» № 232 (4732) від 08 грудня 2009 року, з метою виявлення кредиторів банкру та, опубліковано оголошення про визнання АТВТ «АК «Інтер торг» банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.

Як вбачається із складен ого ліквідатором Босаком О .Є. за наслідками розгляду в имог кредиторів реєстру вимо г кредиторів АТВТ «АК «Інтер торг», до нього включено вимо ги таких кредиторів (в порядк у черговості задоволення їх вимог в процедурі банкрутств а):

1. перша черга (вимоги, забезпечені заставою активі в) - 415672342,27 грн., в т.ч. ВАТ «ВТБ Банк» з вимогами у сумі 176620997,11 грн., ПАТ «Державний експортно-імпорт ний банк України» з вимогами у сумі 239051345,16 грн.;

2. друга черга - 63771,64 грн., в имоги Відділення виконавчої дирекції ФСС НВнВ та ПЗУ у м. Л ьвові;

3. третя черга - 856846,85 грн. , вимоги ДПІ у Залізничному ра йоні м. Львова;

4. четверта черга - 330532,13 г рн., в т.ч. ЗАТ «РК «Євротек» з ви могами у сумі 324251,73 грн., ТОВ «Спе ктр-Консалт» з вимогами у сум і 6280,40 грн.

Загальна вартість активі в банкрута, згідно постанови господарського суду Львівсь кої області №8/111 від 03.12.2010р., стано вить 55941933,35 грн.

08.12.2009р. АТВТ «АК «Інтерторг » в особі ліквідатора Боса ка О.Є. звернулось до ДПІ у За лізничному районі м. Львова і з заявою про анулювання реєс трації платника податку на д одану вартість за формою №3-ПД В згідно додатку 3 до Положенн я про реєстрацію платників п одатку на додану вартість, за твердженого наказом Державн ої податкової адміністрації України від 1 березня 2000 року N79 та зареєстрованого в Міністе рстві юстиції України 3 квітн я 2000р. за N208/4429.

Вищезазначена заява була п одана позивачем на підставі п. 9.8 ст. 9 Закону України «Про по даток на додану вартість» та п. 25 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість та обґрунтована на явністю кількох обставин, як і зумовлюють необхідність ан улювання реєстрації платник ом податку на додану вартіст ь АТВТ «АК «Інтерторг», в т.ч.:

- абз. «б» пп. 9.8. ст. 9 Закон у України «Про податок на дод ану вартість» - «ліквідаційн а комісія платника податку, о голошеного банкрутом, закінч ує роботу»;

- абз. «в» п. 9.8. ст. 9 Закону України «Про податок на дода ну вартість» - «особа звільня ється від сплати податку на д одану вартість згідно із Зак оном».

ДПІ у Залізничному райо ні м. Львова листом від 22.01.2010р. ві дмовила заявнику з тих мотив ів, що до заяви не додано доказ ів завершення роботи ліквіда ційної комісії. Згадане ріше ння-відмова органу державної податкової служби прийняте:

- необґрунтовано, без урахування всіх істотних обс тавин, що мають значення для в ирішення спірного питання, а саме - без урахування особлив ого правового статусу, прав т а обов' язків банкрута, визн ачених спеціальним Законом;

- без урахування принци пу пропорційності при прийня тті рішення суб' єктом владн их повноважень (щодо дотрима ння необхідного балансу між будь-якими несприятливими на слідками для прав, свобод та і нтересів, і цілями, на досягне ння яких спрямоване рішення.

Такі висновки суду базу ються на застосуванні до спі рних правовідносин наступни х норм права.

Відповідно до ст. 67 Конститу ції України кожен зобов'язан ий сплачувати податки і збор и в порядку і розмірах, встано влених законом.

Порядок погашення зобов'яз ань юридичних або фізичних о сіб перед бюджетами та держа вними цільовими фондами з по датків і зборів (обов'язкових платежів) встановлений Зако ном України "Про порядок пога шення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и" (далі - Закон N 2181-III), який є спеці альним законом з питань опод аткування.

Згідно із преамбулою Закон у N 2181-III цей Закон не регулює пит ання погашення податкових зо бов'язань або стягнення пода ткового боргу з осіб, на яких п оширюються судові процедури , визначені Законом України "П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон п ро банкрутство).

У відповідності до ч. 3 ст. 9 За кону України "Про систему опо даткування" у разі ліквідаці ї юридичної особи заборгован ість з податків і зборів (обов 'язкових платежів) сплачуєть ся у порядку, встановленому з аконами України.

Положеннями п. 7.8 ст. 7 Закону N 2181-III встановлено, що з моменту п рийняття ухвали господарськ им судом про порушення прова дження у справі про банкрутс тво платника податків порядо к сплати податкового зобов'я зання або погашення податков ого боргу такого платника по датків, зазначених у заяві, як а подається до господарськог о суду, визначається згідно з нормами Закону про банкрутс тво, без застосування норм За кону N 2181-III.

Відповідно до абз. 8 ч. 1 ст. 23 За кону про банкрутство з дня пр ийняття господарським судом постанови про визнання борж ника банкрутом і відкриття л іквідаційної процедури вимо ги за зобов'язаннями боржник а, визнаного банкрутом, що вин икли під час проведення проц едур банкрутства, можуть пре д'являтися тільки в межах лік відаційної процедури.

Згідно із ч. 1 ст. 25 Закону про б анкрутство ліквідатор банкр ута заявляє в установленому порядку заперечення по заявл ених до боржника вимогах пот очних кредиторів за зобов'яз аннями, які виникли під час пр овадження у справі про банкр утство, і є неоплаченими, а так ож здійснює задоволення вимо г, включених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передб аченому цим Законом. Отже, в лі квідаційній процедурі пред'я вляються та відповідно задов ольняються вимоги, що виникл и під час провадження у справ і про банкрутство, тобто в про цедурах розпорядженням майн ом боржника та санації боржн ика.

За приписами абз. 9 ч. 1 ст. 23 Зак ону про банкрутство виконанн я зобов'язань боржника, визна ного банкрутом, здійснюється у випадках і порядку, передба ченому розділом III "Ліквідацій на процедура". Вказана стаття 23 Закону про банкрутство пере дбачає наслідки визнання бор жника банкрутом.

У силу абз. 2, 3 ч. 1 цієї статті з дня прийняття господарським судом постанови про визнанн я боржника банкрутом і відкр иття ліквідаційної процедур и підприємницька діяльність боржника завершується, тому строк виконання всіх грошов их зобов'язань банкрута та зо бов'язання щодо сплати страх ових внесків на загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування та інші види загал ьнообов'язкового державного соціального страхування, по датків і зборів (обов'язкових платежів) вважається таким, щ о настав.

Таким чином, з моменту визна ння боржника банкрутом припи няється виникнення нових зоб ов'язань боржника, зокрема з п одатків і зборів (обов'язкови х платежів).

Відповідної правової пози ції дотримується Верховний С уд України, зокрема в своїй по станові від 06.04.2004 р. у справі N 17/124.

З цього часу нові зобов'яз ання боржника виникають лише у випадках, передбачених Зак оном про банкрутство. Такими випадками є виникнення зобо в'язань з оплати поточних ком унальних і експлуатаційних в итрат та інших витрат, пов'яза них із здійсненням ліквідаці йної процедури (ч. 9 ст. 30 Закону про банкрутство). До цих витра т не відносяться податки і зб ори (обов'язкові платежі), зокр ема податок на додану вартіс ть у зв'язку з реалізацією май на боржника в процедурі лікв ідації.

При цьому слід зазначити , що за змістом ст. 110 Цивільного кодексу України однією з під став ліквідації юридичної ос оби є відповідне рішення суд у, в той час, як юридична особа є ліквідованою (такою, що прип инилася) з дня внесення до Єди ного державного реєстру запи су про її припинення (ч. 2 ст. 104, ч . 5 ст. 111 цього Кодексу).

Отже, виникнення зобов'язан ь припиняється не з припинен ням (ліквідуванням) юридично ї особи, а саме з ліквідацією ю ридичної особи. У зв'язку з тим , що ліквідація являє собою ко мплекс заходів з припинення діяльності суб'єкта підприєм ницької діяльності, виникнен ня зобов'язань припиняється з моменту винесення судом рі шення (у формі постанови) про в ідкриття процедури ліквідац ії юридичної особи - банкрута .

Відповідної правової пози ції дотримуються Вищий госпо дарський суд України та Верх овний Суд України, зокрема в п останові від 11.02.2009 р. у справі N Б- 19/105-02, у порушенні провадження з перегляду якої відмовлено у хвалою від 14.05.2009р.

Враховуючи викладене, з 03 .12.2009р. - дати прийняття судом ріш ення у формі постанови про ви знання АТВТ «АК «Інтерторг» банкрутом - припиняється вин икнення нових зобов'язань бо ржника, зокрема, з податку на д одану вартість у зв'язку з реа лізацією майна боржника в пр оцедурі ліквідації.

Слід також зауважити, що з гідно дефініції, що містить п . 1.3 ст. 1 Закону України «Про под аток на додану вартість», «пл атник податку» - це особа, яка згідно з цим Законом зобов'яз ана здійснювати утримання та внесення до бюджету податку , що сплачується покупцем, або особа, яка імпортує товари на митну територію України. Згі дно ст. 2 Закону України «Про п одаток на додану вартість», п латником податку на додану в артість є будь-яка особа, яка:

а) здійснює або планує здійс нювати господарську діяльні сть та реєструється за своїм добровільним рішенням як пл атник цього податку;

б) підлягає обов'язковій реє страції як платник цього под атку;

в) імпортує товари (супутні послуги) в обсягах, що підляга ють оподаткуванню цим податк ом згідно з нормами цієї стат ті.

Внаслідок факту визнання А ТВТ «АК «Інтерторг» банкруто м та відкриття ліквідаційної процедури позивач не здійсн ює господарської діяльності та припиняє підприємницьку діяльність. Оскільки підприє мство-банкрут не відповідає критеріям платника податку, встановленим ст. 2 Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість», то таке не може бути п латником податку на додану в артість.

Обґрунтованість саме та кого тлумачення норм права, щ о регулюють статус банкрута як особи, що не є платником под атку на додану вартість в про цедурі банкрутства на стадії ліквідації додатково підтве рджується наступним.

Активи АТВТ «АК «Інтерторг » попередньо оцінені в 55,9 млн.г рн., а вимоги кредиторів стано влять 416,9 млн.грн., в т.ч. вимоги к редиторів першої черги (забе зпечені заставою, іпотекою) - 415,7 млн.грн., другої черги - 63,7 ти с.грн., третьої черги - 856,8 тис.г рн. Кошти, отримані від продаж у активів банкрута в ліквіда ційній процедурі, спрямовуют ься ліквідатором на погашенн я вимог кредиторів в строго п орядку черговості, визначено ї ст. 31 Закону про банкрутство . У випадку реалізації банкру том активів у статусі платни ка податку на додану вартіст ь, та, відповідно, включення у вартість цих активів сум под атку на додану вартість, такі не надійдуть в Державний бюд жет. Адже кредиторські вимог и по сплаті податків погашаю ться в третю чергу (після пога шення вимог першої та другої черги); за наведених фактични х обставин справи вартість а ктивів банкрута майже у вісі м разів менша, а ніж сума вимог кредиторів, включених згідн о ст. 31 Закону про банкрутство до першої черги погашення ви мог.

При цьому у покупця активів банкрута виникне право на ві днесення сплаченої в ціні то вару суми податку на додану в артість до податкового креди ту, оскільки у випадку реаліз ації майна банкрута у статус і платника ПДВ ліквідатор по винен виписати такому покупц ю податкову накладну.

Отже, у випадку залишення ба нкрута (позивача) платником п одатку на додану вартість та продажу включених до ліквід аційної маси активів з ураху ванням сум податку на додану вартість, бюджет не отримає н адходжень податку на додану вартість, а, навпаки - зазнає в трат, що суперечить меті та пр изначенню правового регулюв ання податкових правовіднос ин, а також завданням державн ої податкової служби.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про податок на дода ну вартість», анулювання реє страції на підставах, визнач ених у підпунктах "б" - "ґ" цього пункту, здійснюється за ініц іативою відповідного податк ового органу або такої особи . Податковий орган не може від мовити в анулюванні реєстрац ії у разі існування підстав, в изначених у підпунктах "а" - "б" ц ього пункту, та зобов'язаний п рийняти самостійне рішення п ро анулювання реєстрації на підставах, визначених у підп унктах "в" - "г" цього пункту.

Однак, як вбачається з вище наведених висновків суду, де ржавною податковою інспекці єю у Залізничному районі м. Ль вова без достатніх на те підс тав, всупереч ст. 9 Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість», не прийнято рішення про анулювання реєстрації п озивача платником податку на додану вартість.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 105 К АС України, адміністративний позов може містити вимогу пр о зобов' язання відповідача - суб' єкта владних повнов ажень прийняти рішення або в чинити певні дії. Згідно ч. 2 ст . 162 КАС України, у разі задоволе ння позову адміністративний суд може прийняти постанову про зобов' язання відповіда ча вчинити певні дії.

Отже, обраний позивачем спо сіб захисту права шляхом спо нукання відповідача до вчине ння дій - прийняття рішення - в ідповідає процесуальним нор мам КАС України.

Наведені висновки суду даю ть підстави вважати, що позов ні вимоги про зобов'язання ві дповідача прийняти рішення п ро анулювання реєстрації АТВ Т «АК «Інтерторг» як платник а податку на додану вартість є обґрунтованими та такими, щ о підлягають до задоволення .

Керуючись ст.ст. 2, 3, 11, 50, 70-72, 86, 94, 9 8, 159-163 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повніс тю.

Зобов' язати державну под аткову інспекцію у Залізничн ому районі м. Львова прийняти рішення про анулювання реєс трації платником податку на додану вартість акціонерног о товариства відкритого типу «Акціонерна компанія «Інтер торг» (свідоцтво № 17702177 серії НВ №751968 від 28.06.1997 р., індивідуальний податковий номер 014376813036).

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь акціо нерного товариства відкрито го типу «Акціонерна компанія «Інтерторг» (м. Львів, вул. Гор одоцька, 359; ідентифікаційний код юридичної особи 01437682) 3 (три) г рн. 40 коп. судових витрат у форм і судового збору (державного мита).

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о цим Кодексом, якщо таку заяв у не було подано. Якщо було под ано заяву про апеляційне оск арження, але апеляційна скар га не була подана у строк, вста новлений цим Кодексом, поста нова набирає законної сили п ісля закінчення цього строку . У разі подання апеляційної с карги судове рішення, якщо йо го не скасовано, набирає зако нної сили після закінчення а пеляційного розгляду справи . Якщо строк апеляційного оск арження буде поновлено, то вв ажається, що постанова суду н е набрала законної сили.

Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до адміністративно го суду апеляційної інстанці ї через суд першої інстанції , який ухвалив оскаржуване су дове рішення. Копія апеляцій ної скарги одночасно надсила ється особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Заява про апеляційне оскарже ння постанови суду першої ін станції подається протягом д есяти днів з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі відпові дно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному об сязі. Якщо постанову було про голошено у відсутності особи , яка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії п останови. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я.

Суддя Москаль Р.М.

Постанова у повному о бсязі виготовлена 15 березня 20 10 року.

Дата ухвалення рішення12.03.2010
Оприлюднено26.03.2010
Номер документу8344023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1907/10/1370

Ухвала від 07.10.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський І.О.

Постанова від 12.03.2010

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 02.03.2010

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні