Рішення
від 26.07.2019 по справі 903/343/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 липня 2019 р. Справа № 903/343/19

Господарський суд Волинської області у складі судді Дем`як В. М., за участю секретаря судового засідання Русинчук М.М., розглянувши справу 903/343/19

за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області, м. Луцьк

до відповідача 1: Мар`янівського виробничого управління житлово-комунального господарства, Горохівський район, смт. Мар`янівка

до відповідача 2: Мар`янівської селищної ради, Горохівський район. смт.Мар`янівка

про стягнення 286 389,69грн.

Представники :

від позивача: Мандрик Ю.В., довіреність № 5 від 07.06.2019р.

відповідач 1: Корольчук Ю.М.-ліквідатор,

від відповідача 2: Овсієнко Сергій Анатолійович, довіреність № б/н від 06.06.2019р., Басалик О.В.-селищний голова, рішення №49/1/2 від 16.07.2019р.

Встановив: Позивач - Державна екологічної інспекція у Волинській області звернувся до господарського суду з позовом до Мар`янівського виробничого управління житлово-комунального господарства, Мар`янівської селищної ради про стягнення солідарно 286 389,69грн. шкоди завданої внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачами законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Ухвалою суду від 10.05.2019р. відкрито провадження у справі із підготовчої стадії.

Ухвалою суду від 10.06.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 26.06.2019р. відкладено розгляд справи по суті на 25.07.2019р.

25.07.2019р. відповідно до ч. 2 ст. 216 ГПК України оголошено перерву в судовому засіданні до 26.07.2019р. до 15:00 год., сторони по справі повідомленні під розписку про час та дату наступного судового засідання.

Представник позивача в судовому засіданні згідно розрахунку розміру шкоди зумовленої забрудненням земельної ділянки рідкими побутовими відходами на території смт.Мар`янівка, вул.Піонерська, Горохівського району (нижня точка каналізаційної мережі) просить стягнути шкоду по хлоридам в сумі 20 685,51 грн.

Представник відповідача -1 в судовому засіданні позовні вимоги заперечує з підстав викладених у відзиві на позов за вх.№01-57/5958/19 від 29.05.2019р. та у судових дебатах викладених письмово у заяві за вх.№01-57/8003/19 від 23.07.2019р.

Представник відповідача-2 в судовому засіданні також заперечує позов в повному об`ємі з підстав викладених у відзиві на позов за вх.№01-57/6101/19.

Розглянувши матеріали і документи, подані сторонами, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.

Згідно наказу № 187 від 26.06.2018р. про проведення планової перевірки з дотримання вимог природоохоронного законодавства від 26.06.2018 року № 403 Державною екологічною інспекцією у Волинській області у період з 06.07.2018 року по 13.07.2018р. проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівським виробничим управлінням житлово-комунального господарства. (а.с.16-20)

За результатами перевірки було складено уніфікований акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 251, в якому зафіксовано, що Мар`янівське ВУЖКГ не надало інформації щодо кількості утворення та видалення твердих побутових відходів з території селищної ради, не вказали земельну ділянку на яку проводяться видалення відходів, не представлена угода з підприємством, що приймає тверді побутові відходи від Мар`янівського ВУЖКГ.

При проведенні планової перевірки Мар`янівського ВУЖКГ надано рішення Мар`янівської селищної ради № 18/12 від 20.06.2017 року Про припинення діяльності юридичної особи Мар`янівське ВУЖКГ. На момент перевірки Мар`янівське ВУЖКГ не ліквідовано та здійснює виробничу діяльність по збору та видаленню твердих побутових відходів на території Мар`янівської селищної ради.

Вказаний акт перевірки підписано уповноваженою особою Мар`янівського ВУЖКГ - в.о. директора Шишкою Наталією Миколаївною , зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного акту з її боку не було. (а.с. 22-23)

З метою усунення порушень виявлених під час здійснення планової перевірки Державною екологічною інспекцією у Волинській області винесено припис від 13.07.2018 року за № 000361, яким визначено дії, які необхідно вчинити для усунення порушень екологічного законодавства зокрема, зобов`язано в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ надати інформацію щодо:

- утворення та видалення відходів;

- представити дозвіл на спец водокористування;

-надати інформацію про кількість стічних вод що утворюється в каналізаційній мережі та кількість , що відкачується з мережі .(а.с. 41)

Припис був прийнятий до виконання в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ Шишкою Н.М. , та не був оскаржений.

У відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 05.07.2004р. №264 зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 липня 2004р. за №934/9533, Державною екологічною інспекцією 06.07.2018 року було складено протокол про адміністративне правопорушення на в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 000653 від 13.07.2018р. (а.с. 33-34)

Адміністративний штраф в сумі 85 грн. директором добровільно сплачено 26.07.2018 року, що підтверджується квитанцією від 26.07.2018 року № 17 (а.с. 34)

На підставі наказу від 17.10.2018р. за № 267 та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 17.10.2018 року № 687 Державною екологічною інспекцією у Волинській області у період з 18.10.2018 року по 18.10.2018 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівського виробничого управління житлово-комунального господарства, (а.с. 21).

В ході перевірки встановлено, що при проведені планової перевірки Мар`янівського ВУЖКГ керівнику підприємства видано припис № 000361 від 13.07.2018р., на момент проведення позапланової перевірки щодо виконання припису, жодної інформації не надано.

З метою усунення порушень виявлених під час здійснення позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у Волинській області винесено припис від 18.10.2018 року за № 000375, яким визначено дії, які необхідно вчинити для усунення порушень екологічного законодавства та зобов`язано повторно в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ надати інформацію щодо :

-утворення та видалення відходів, представити дозвіл на спецводокористування;

-надати інформацію про кількість стічних вод , що утворюється в каналізаційній мережі та кількість , що відкачується з мережі ( а.с. 42)

Припис був прийнятий до виконання в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ Шишкою Н.М. , та також не був оскаржений.

У відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 05.07.2004р. №264, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 липня 2004р. за №934/9533 Державною екологічною інспекцією 18.10.2018 року працівником Державної екологічної інспекції у Волинській області було складено протокол про адміністративне правопорушення № 000804 щодо в.о. директора Мар`янівського ВУЖКГ, яка не надала інформацію та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 18.10.2018 року № 000667. (а.с. 35-36)

Адміністративний штраф в сумі 255 грн. нею сплачений, що підтверджується квитанцію від № 0.0.116257253.1 від 18.10.2018р. (а.с. 37 )

На підставі ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , наказу від 27.09.2018 року за № 255, та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 27.09.2018 року № 624 Державною екологічною інспекцією у Волинській області у період з 18.10.2018 року по 31.10.2018 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Мар`янівською селищною радою (а.с. 14, 19)

В ході перевірки встановлено, що рішенням від 22.03.2017р. №16/6 наданий дозвіл виконавчому комітету селищної ради на розроблення детального плану для будівництва та обслуговування очисних споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розміщена в районі вул. Соборна .

Рішенням від 26.06.2018 року №30/2 затверджений детальний план території земельної ділянки в смт. Мар`янівка району вулиці Соборна - Піонерська для будівництва та обслуговування очисних споруд.

Рішенням від 06.07.2018 року №31/7 був наданий дозвіл Мар`янівському виробничому управлінню житлово- комунального господарству на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1456 га для будівництва та обслуговування очисних споруд по вул. Піонерська .

Однак, через банкрутство Мар`янівського ВУЖКГ виникла необхідність внесення до попередніх рішень змін.

Рішенням від 21.08.2018 року №33/3 були внесені такі зміни та затверджений детальний план території земельної ділянки та Мар`янівській селищній раді наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,136 га для будівництва та обслуговування очисних споруд по вул . Піонерська , послуги із водопостачання, водовідведення та здійснення операцій у сфері поводження з відходами (побутовими) населенню, установам та організаціям, яке надає Мар`янівське виробниче управління житлово-комунальне господарство.

В результаті перевірки виявлено скид стічних вод з каналізаційної мережі на землі житлової громадської забудови селища Мар`янівки ( в межах населеного пункту) та скид стічних вод у водний об`єкт р. Безіменна. (а.с 28-29)

Згідно акту № А-31-10-18-11 від 31.10.2018р. відібрано проби ґрунтів, яким виявлено перевищення в грунті: нітратів, сульфатів та хлоридів. (а.с.30-31)

З метою усунення порушень виявлених під час здійснення планової перевірки Державною екологічною інспекцією у Волинській області винесено припис від 31.10.2018 року за № 000376, яким визначено дії, які необхідно вчинити для усунення порушень екологічного законодавства зобов`язано селищного голову ОСОБА_1 Мар`янівської селищної ради розробити та затвердити схему санітарного очищення населеного пункту смт. Мар`янівка та припинити шкідливу дію вод та здійснити заходи щодо запобігання витікання води з водопровідної каналізаційної системи селища. (а.с.43).

У відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №264 від 05.07.2004р., зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 липня 2004р. за №934/9533, Державною екологічною інспекцією 31.10.2018 року було складено протокол №000805 про адміністративне правопорушення щодо селищного голови Мар`янівської селищної ради ОСОБА_1 , та винесено постанову про накладення на нього адміністративного стягнення від 31.10.2018 року № 000668. (а.с. 39)

Адміністративний штраф в сумі 85 грн. він добровільно сплатив 31.10.2018 року, що підтверджується квитанцією від 31.10.2018 року № 52 ( а.с. 40).

Враховуючи вищезазначене, позивачем проведено обстеження забрудненої земельної ділянки працівниками відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Волинській області атестованого на проведення вимірювань (атестат №188/04 від 29.12.2014р.) відібрано проби ґрунту (акт від 31.12.2018р. №А-31-10-18-11) та проведено дослідження на вміст забруднюючих речовин на території земельної ділянки площею 414 кв.м., про що складено протокол №11 від 16.11.2018 р. (а.с. 24)

За результатами лабораторних вимірювань виявлено перевищення вмісту відносно фонової проби по нітратам, сульфатам, та хлоридам.

Зокрема, результат перевищення нітратами в 1,38 рази від нормативних показників фонової проби, результат перевищення сульфатами становить в 1,36 рази від фонової проби, результат перевищення хлоридами в 1,21 рази від фонової проби.

Відповідно до вимог ч.1 ст.167 Земельного кодексу України, господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.

Державною екологічною інспекцією у Волинській області було здійснено розрахунки розміру шкоди завданої державі в результаті забруднення земельної ділянки площею 414 м 2 сульфатами, хлоридами та нітратами у відповідності до вищевказаної Методики з врахуванням даних відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області від 21.02.2019 р. №8-3-0.10-1300/2-19 за якими нормативна грошова оцінка 1 м 2 на даній території становила - 307,45 грн./м 2 (а.с48-49)

Відповідно до проведених розрахунків загальна сума завданої шкоди становить 286 389 гр. 69 коп.

18.03.2019року вих. №2/554 Державною екологічною інспекцією у Волинській області було виставлено Мар`янівському ВУЖКГ та Мар`янівській селищній раді претензію, якою зобов`язано солідарно відшкодувати завдані навколишньому природному середовищу збитки в сумі 286 389 грн.69 коп. однак, претензія залишена без задоволення.

Враховуючи вищезазначене позивач звернувся до Господарського суду Волинської області із позовом про примусове стягнення шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 14 Конституції визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України - землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та дотримуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Статтею 35 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням; забезпечувати захист земель від забруднення та засмічення.

Згідно ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" - використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів; здійснення заходів щодо запобігання псування, забруднення, виснаження природних ресурсів, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 187 Земельного Кодексу України- контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно ч. 4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до ст. 69 даного Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Згідно ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Згідно п.2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007 №149, забруднення земель - це накопичення в ґрунтах і ґрунтових водах внаслідок антропогенного впливу пестицидів і агрохімікатів, важких металів, радіонуклідів та інших речовин, вміст яких перевищує природний фон, що призводить до їх кількісних або якісних змін.

Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами встановлюється Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забруднення і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 за №171, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища №149 від 04.04.2007, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2001 за № 422/13689).

Відповідно до п. 4.2. вказаної Методики основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка зазнала забруднення.

Згідно із п.4.6. даної Методики одним із показників, який застосовується при розрахунку розміру шкоди внаслідок забруднення земельної ділянки є площа забрудненої земельної ділянки.

Звертаючись з позовом - Державна екологічна інспекція здійснила розрахунок розміру шкоди завданої державі в результаті забруднення земельної ділянки площею 414м.кв. сульфатами, хлоридами та нітратами у відповідності до вищевказаної Методики враховуючи дані відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області від 21.02.2019р. №8-3-0.10-1300/2-19 за яким нормативна грошова оцінка 1 м.кв. на дані території становила - 307,45 грн. (а.с. 44)

На момент складання розрахунку розміру завданих збитків станом щодо забруднення земельної ділянки площею 414 кв.м., яка розташована в смт. Мар`янівка, вул. Піонерська, Горохівський район, Волинська обл ., остання була сформована з присвоєнням кадастрового номеру 0720855400:02:001:0085 та внесена до Державного витягу земельного кадастру.

Згідно витягу №34-3-0.191-1479/165-19.від 05.07.2019р. Головного управління Держгеокадастру у Волинській області відділу у Горохівському районі слідує, що земельна ділянка площею 1360 кв.м., що розташована смт . Мар`янівка, вул. Піонерська, Горохівський район , Волинська обл., сформована з присвоєнням кадастрового номеру 0720855400:02:001:0085 , з цільовим призначенням 11.04 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води ) нормативно грошова оцінка якої становить 90 598,30 грн., тобто вартість 1 м.кв. складає 66,62 грн.

Отже, розмір шкоди, який підлягає відшкодуванню за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок забруднення земельної ділянки слід розраховувати згідно п. 4.2 Методики виходячи з нормативно грошової оцінки земельної ділянки згідно даних державного реєстру (витяг від 05.07.2019р. №34-3-0.191-1479/165-19 )в розмірі 66,62 грн.

Дану обставину в судовому засіданні не заперечив представник позивача та у зв`язку з цим подав уточнений розрахунок розміру шкоди, завданої державі в результаті забруднення земельної ділянки площею 414 м 2 хлоридами у відповідності до вказаної Методики, відповідно до даних відділу Держгеокадастру у Горохівському районі Волинської області від 05.07.2019р., який підписаний начальником Державної екологічної інспекції у Волинській області О. Ткачуком.

Відповідно до проведеного позивачем розрахунку забруднення земельної ділянки хлоридами загальна сума завданої відповідачем-1 шкоди становить 20 685,51 грн., та саме таку суму позову представник позивача підтримав в судовому засіданні.

Отже, на день розгляду спору шкода, заподіяна відповідачем-1, внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 20 685,51 грн, не погашена, не оспорена, в судовому засіданні останнім визнана, підтверджується матеріалами справи та підлягає до стягнення.

Щодо стягнення з відповідачів Мар`янівського ВУЖКГ та Мар`янівської селищної ради солідарно шкоди внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища сульфатами в розмірі 159 105,38 грн. та нітратами в сумі 159 105,38 грн. суд дійшов висновку проте, що останні заявлені безпідставно.

При цьому, суд виходив із такого:

Згідно п. 1.2 Методики визначено, що розрахунок розміру шкоди, зумовлений забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства відшкодування шкоди здійснюється суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами незалежно від форм їх власності.

В розумінні ч. 2, ст. 55 Господарського кодексу України визначено, що селищна рада, як орган місцевого самоврядування не є суб`єктом господарювання.

Відповідно до ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, що визначені Конституцією України та законами України.

Статтею 15 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції:

а) забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян;

б) дають згоду на розміщення на своїй території підприємств, установ і організацій у порядку, визначеному законом;

в) затверджують з урахуванням екологічних вимог проекти планіровки і забудови населених пунктів, їх генеральні плани та схеми промислових вузлів;

г) видають (переоформлюють, видають дублікати, анулюють) дозволи на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення у випадках, передбачених законом;

д) затверджують місцеві екологічні програми;

е) організовують вивчення навколишнього природного середовища;

є) створюють і визначають статус резервних, в тому числі й валютних, фондів для фінансування програм та інших заходів щодо охорони навколишнього природного середовища;

з) забезпечують інформування населення про стан навколишнього природного середовища, функціонування місцевих екологічних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем;

и) організують роботу по ліквідації екологічних наслідків аварій, залучають до цих робіт підприємства, установи та організації, незалежно від їх підпорядкування та форм власності, і громадян;

і) приймають рішення про організацію територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні;

ї) здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Отже, відповідачами по справі щодо завдання шкоди навколишньому природному середовищі, що розраховуються на підставі вищезазначеної Методики застосовується виключно до суб`єктів господарювання, а не до органів місцевого самоврядування, як визначив позивач у позові.

Крім того, Державна екологічна інспекція у Волинській області 19.05.2016р. вже зверталась до господарського суду із позовної заявою за вх.№01-47/363/16 до Мар`янівського ВУЖКГ про відшкодування шкоди заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища 875 кв.м., а саме: по перевищенню нітратів та сульфатів.

Рішенням господарського суду Волинської області від 14.06.2016р. по справі №903/339/19, яке набрало законної сили 29.06.2016р., постановлено стягнути з Мар`янівського виробничого управління житлово-комунального господарства на користь Державної екологічної інспекції у Волинській області - 235 003,12 грн. шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельної ділянки площею 875 кв.м., а саме: по перевищенню нітратів та сульфатів.

Згідно ч. 2 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Пунктом 10 постанови Пленуму Верховного Суду України № 8 "Про незалежність судової влади" від 13.06.2007 передбачено, що за змістом частини п`ятої статті 124 Конституції України судові рішення є обов`язковими до виконання на всій території України і тому вважаються законними, доки вони не скасовані в апеляційному чи касаційному порядку або не переглянуті компетентним судом в іншому порядку, визначеному процесуальним законом, в межах провадження справи, в якій вони ухвалені. Виключне право перевірки законності та обґрунтованості судових рішень має відповідний суд згідно з процесуальним законодавством. Оскарження у будь-який спосіб судових рішень, діяльності судів і суддів щодо розгляду та вирішення справи поза передбаченим процесуальним законом порядком у справі не допускається.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (див. рішення Суду у справах: Sovtransavto Holding v. Ukraine, no. 48553/99, § 77, від 25.07.2002; Ukraine-Tyumen v. Ukraine, no. 22603/02, §§ 42 та 60, від 22.11.2007) (пункт 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України Про Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини № 01-8/1427 від 18.11.2003).

Відповідно до пунктів 33, 34 рішення Європейського суду з прав людини від 19.02.2009 у справі Христов проти України одним з основоположних аспектів верховенства права є принцип юридичної визначеності, згідно з яким у разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, що набрало законної сили, не може ставитися під сумнів (справа Брумареску проти Румунії , п. 61).

Принцип юридичної визначеності вимагає поваги до принципу res judicata, тобто поваги до остаточного рішення суду.

Разом з тим, згідно ст. 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

Отже, враховуючі вищезазначені обставини по справі, суд дійшов висновку, що в частині стягнення солідарно шкоди з Мар`янівської селищної ради, Мар`янівського ВУЖКГ за забруднення земельної ділянки нітратами та сульфатами слід, відмовити, як безпідставно заявленій.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню частково.

За приписами статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі справи слід покласти на відповідача-1.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 77, 86, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

в и р і ш и в:

1.Позов задоволити частково.

2.Стягнути з Мар`янівського виробничого управління житлово-комунального господарства (45744, Волинська обл.., Горохівський район, смт.Мар`янівка код ЄДРПОУ 25093103) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (УК у Горохівському районі/сщ.Марянівка/код бюджетної класифікації доходів 24062100, банк отримувача: ГУДКСУ у Волинській області, код банку отримувача (МФО ГУДКСУ): 899998, номер рахунку отримувача 33115331003032, код отримувача (ЄДРПОУ) - 38031391) 20685,51 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та витрат по сплаті судового збору в сумі 1921,00 грн.

3.В решті позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Повний текст

рішення складено

06.08.2019 року.

Суддя В. М. Дем`як

Дата ухвалення рішення26.07.2019
Оприлюднено06.08.2019
Номер документу83456511
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/343/19

Судовий наказ від 05.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Рішення від 26.07.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 26.06.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

Ухвала від 10.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем`як Валентина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні