Справа № 420/2821/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Танцюри К.О.,
за участю секретаря Орленко А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про скасування наказів,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про скасування наказу №01-13/384 ДАБК від 26.11.2018р., яким, скасовано право на початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД 061183021388 від 29.10.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 та наказу № 01-13-390 ДАБК від 30.11.2018р. про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) №ОД141183242583 від 20.11.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 , з урахуванням уточненої позовної заяви від 19.06.2019р. (а.с.112-126).
Ухвалою суду від 28.05.2019р. відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача у позовній заяві зазначив, що позивача не було повідомлено про проведення перевірки, перевірка проведена за відсутності суб`єкта містобудування, а також не складено за результатами перевірки відповідних протоколу та припису. Разом з тим, як зазначав представник позивача, при реєстрації права власності на об`єкт нерухомості на підставі зареєстрованої декларації про готовність об`єкту до експлуатації і повідомлення про початок виконання будівельних робіт і декларація про готовність об`єкта до експлуатації вичерпує свою дію фактом виконання, а позивач зареєструвала право власності згідно витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 23.11.2018р. Також, на думку представника позивача, перевірка питання правомірності виданих органами державної влади дозволів (декларацій) на вчинення певних дій або їх погодження має відбуватись саме на відповідних етапах, а не у будь-який невизначений час, оскільки це суперечить принципу правової визначеності, а наявність даних, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування реєстрації декларації, однак може бути підставою для притягнення до відповідальності іншого характеру.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги ОСОБА_1 та просив суд їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача заперечувала проти задоволення позовних вимог з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, зазначивши, що будинок за адресою: АДРЕСА_2 є пам`яткою архітектури місцевого значення, охоронний номер 6-Од та відповідно до вимог діючого законодавства України замовнику будівництва необхідно було отримати в Держархбудінспекції України дозвіл на виконання будівельних робіт за даною адресою. У зв`язку із викладеним, за результатами проведеної перевірки відповідачем було встановлено, що позивачем наведені недостовірні дані в частині зазначення класу наслідків об`єкту будівництва у повідомленні про початок виконання будівельних робіт за № ОД 061183021388 від 29.10.2018 р., чим порушено ч. 8 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п. 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13.04.2011р. Разом з тим, представник відповідача зазначала, що управлінням проведений позаплановий захід з дотриманням норм чинного законодавства та обгрунтовано скасовані право на початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД061183021388 від 29.10.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно декларація про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД141183242583 від 20.11.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою : АДРЕСА_1 .
03.07.2019р. до суду від Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради надійшли письмові пояснення у яких представник відповідача зазначала, що 28.12.2018р. посадовою особою управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради - начальником відділу інспекційного контролю та використання об`єктів культурної спадщини управління у присутності представника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради та начальника управління був здійснений огляд об`єкту культурної спадщини, за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: Прибутковий будинок ( Юр`євича ), поч. XX століття, архітектор Ю .М. Дмитренко. Наказом Міністерства культури і туризму України від 16.06.2007 р. № 662/16-07 даний об`єкт занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятка архітектури та містобудування місцевого значення, охоронний № 6-Од та за результатами візуального огляду пам`ятки за вищевказаною адресою, встановлено, що у прибудовах дворового флігелю будівлі - пам`ятки (кв. № 23) проводяться внутрішні оздоблювальні роботи, на об`єкті присутні виконавці робіт, на терасі біля прибудов знаходиться будівельне сміття та будівельні матеріали, технічна та дозвільна документація у виконавців будівельних робіт відсутня. За результатами даного обстеження був складений акт №209 огляду об`єкта культурної спадщини (його частини) від 28.12.2018р.
Заслухавши пояснення сторін та дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
У період з 12.11.2018р. по 19.11.2018р. управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, на підставі наказу про організацію проведення позапланових перевірок у ІІ півріччі 2018 року від 02.07.2018р.(а.с.137), направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 12.11.2018р. №001563 (а.с.138) було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ОСОБА_1 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об`єкті: виконання будівельних робіт з реконструкції квартири за адресою: АДРЕСА_1 , за результатами якого складено акт №001563(а.с.140-159).
Згідно розділу VI акту №001563 у ході проведеної перевірки встановлено: згідно з даними реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та аналювання зазначених документів Управлінням ДАБК ОМР зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт з реконструкції квартири без зміни геометричних розмірів за адресою: АДРЕСА_1 за №ОД 061183021388 від 29.10.2018р., подане замовником будівництва ОСОБА_1 . Відповідно до повідомлення: 1. Проводиться реконструкція квартири без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані; 2. Технічний нагляд за будівництвом здійснює ОСОБА_4 , сертифікат АТ №004992; 3. Проектна документація розроблена ПП ТКСТРОЙ , код ЄДРПОУ 32078999; 4. Головний архітектор проекту - ВовченкоВ .В., сертифікат АА №003442; 5. Експертизу проектної документації проведено ДП Укрдержбудекспертиза , код ЄДРПОУ 35850107, експерт - Цірулик В.В. , сертифікат АЕ в„– 002966, позитивний експертний висновок №2-31-18-К/Во від 17.09.2018р.; 6.Загальна площа об`єкту після реконструкції становить 116,0кв.м. Встановлено, що будинок за адресою: АДРЕСА_2 є пам`яткою архітектури місцевого значення, охоронний номер 6-Од та відноситься до категорії об`єктів із значним класом наслідків - ССЗ. Таким чином, перевіркою встановлено, що замовником будівництва ОСОБА_1 наведені недостовірні дані в частині зазначення класу наслідків об`єкту будівництва у повідомленні про початок виконання будівельних робіт за №ОД 061183021388 від 29.10.2018р., чим порушено ч.8 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та п.11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за № 466 від 13.04.2011р.
Наказом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/384 ДАБК від 26.11.2018р., скасовано право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД 061183021388 від 29.10.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 (а.с.64).
Наказом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13-390 ДАБК від 30.11.2018р. скасовано реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД141183242583 від 20.11.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 , замовник - ОСОБА_1 (а.с.80).
Частиною 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначені Законом України Про регулювання містобудівної діяльності 17 лютого 2011 року N 3038-VI.
Частиною 1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.Підставами для проведення позапланової перевірки є: 1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; 2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; 3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; 4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; 5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом; 6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Пунктами 16, 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 23.05.2011р. №553 визначено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком. У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис). У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Повноваження суб`єкта містобудування (права та обов`язки), щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль визначені у пунктах 13, 14 Порядку № 553.
Зокрема, суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Зі змісту положень статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку № 553 вбачається, що для усунення можливості зловживання правом на перевірки, сукупність заходів, які здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю за додержанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил можуть здійснюватися лише під час виконання відповідними суб`єктами підготовчих та будівельних робіт.
Тобто за загальним правилом такі перевірки можливі щодо тих об`єктів, які знаходяться в процесі будівництва.
Виключенням із цього загального правила є виявлення факту самочинного будівництва у зв`язку з чим, такі перевірки можуть стосуватися й збудованого об`єкту.
Разом з тим, після реєстрації права власності на збудований об`єкт нерухомості на підставі зареєстрованої декларації про готовність об`єкту до експлуатації, остання вичерпує свою дію фактом виконання, та виключає можливість віднесення такого об`єкту до самочинного в силу його узаконення. А відтак, не може визнаватись законною перевірка контролюючого органу такого об`єкта та акти, оформлені за результатами державного архітектурно-будівельного контролю.
Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 19 вересня 2018 року у справі № 804/1510/16 та від 02 жовтня 2018 року у справі №465/1461/16-а, від 05.06.2019р. по справі №815/3172/18.
Під час з`ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що право ОСОБА_1 на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (ССІ), щодо реконструкції квартири АДРЕСА_1 , яке зареєстроване управлінням за №ОД 061183021388 від 29.10.2018р. (а.с.78-79).
20.11.2018р. за №ОД141183242583 Управлінням ДАБК Одеської міської ради зареєстровано декларацію про готовність до есплуатації вказаного об`єкту (а.с.94-99).
При цьому, як вбачається з інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності станом на 23.11.2018р., за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на квартиру загальною площею 116 кв.м., житлова 64,5 кв.м. на підставі договору купівлі -продажу №2038 від 19.11.2018р. та з урахуванням декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД141183242538, виданої 20.11.2018р. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (а.с.127).
Статтею 41 Конституції України визначено, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене та те, що Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради скасувало акти одноразового застосування, а саме право на початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) зареєстроване за № ОД 061183021388 від 29.10.2018 р. та декларацію про готовність до експлуатації об`єкта № ОД141183242583 від 20.11.2018р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою: АДРЕСА_1 , після завершення реконструкції та реєстрації права власності на об`єкт нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_1 , що свідчить про вичерпання ними своєї дії фактом виконання, суд вважає, що оскаржувані накази №01-13/384 ДАБК від 26.11.2018р. та№ 01-13-390 ДАБК від 30.11.2018р. є протиправними, прийняті без врахування пропорційності щодо дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення та підлягають скасуванню.
Водночас, суд враховує те, що будинок за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі наказу Міністерства культури і туризму України від 16.06.2007 № 662/0/16-07 занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення об`єкти культурної спадщини, охоронний номер 6-ОД (прибутковий будинок (Юр`євича) арх. Ю. Дмитренко ).
Частиною 5 ст.32 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що до незначних наслідків (СС1) не можуть бути віднесені об`єкти: пам`ятки культурної спадщини національного та місцевого значення, визначені відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини". До значних наслідків (СС3) відносяться такі об`єкти пам`ятки культурної спадщини, як, зокрема, визначені відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" .
Відповідно до ч.1 ст.37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
При цьому, ОСОБА_1 у повідомленні про початок виконання будівельних робіт (№ОД 061183021388 від 29.10.2018р.), зазначено про віднесення вказаного об`єкту до об`єкта з незначними наслідками (ССІ) та відсутні відомості щодо отримання відповідного дозволу на виконання будівельних робіт.
Однак, вказані обставини не спростовують той факт, що скасованні право на початок виконання будівельних робіт та декларація про готовність до експлуатації об`єкта вичерпали свою дію. При, цьому суд наголошує про після реєстрації права власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна, у разі наявності підстав вважати об`єкт самочинним будівництвом відповідно до частини першої статті 376 Цивільного кодексу України, Управління ДАБК може звернутися з позовом про знесення самочинного будівництва у порядку, встановленому законом.
Приймаючи оскаржувані рішення, відповідач демонструє формальне виконання своїх функцій, оскільки оскарженні рішення не спрямовані на досягнення поставленої мети, а саме: забезпечення дотримання суб`єктом містобудівної діяльності правил містобудування та благоустрою, оскільки за наявності зареєстрованого права власності на реконструйований об`єкт будівництва скасування зазначених декларацій не тягне за собою настання будь-яких правових наслідків.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає, що адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 - задовольнити.
Скасувати наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-13/384 ДАБК від 26.11.2018р., яким, скасовано право на початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД 061183021388 від 29.10.2018 р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою : АДРЕСА_1 .
Скасувати наказ Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 01-13-390 ДАБК від 30.11.2018 р. про скасування реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД141183242583 від 20.11.2018 р. "Реконструкція квартири №23 без змін геометричних розмірів фундаментів у плані" за адресою : АДРЕСА_1 .
Стягнути з Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради(код ЄДРПОУ 40199728, м. Одеса, вул. Черняховського,6) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_4 ) сплачений судовий збір у сумі 1536,80 грн. (одна тисяча п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 06.08.2019р.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2019 |
Оприлюднено | 07.08.2019 |
Номер документу | 83462853 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні