Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
06 серпня 2019 р. № 520/5681/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сагайдака В.В.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Приватного підприємства "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ" (вул. 23 Серпня, буд. 27, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 34390726) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ", в якому просить суд:
до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівлі Приватного підприємства "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ", за адресою: м. Харків, вул. 23 Серпня, буд. 27, зупинити повністю шляхом її знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання;
зобов`язати керівництво Приватного підприємства "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ" негайно припинити використання цієї будівлі з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.06.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі №520/5681/19.
Запропоновано відповідачу подати до суду протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому ухвали відзив на позов та докази на обґрунтування відзиву, а також докази направлення відзиву позивачу.
Відповідач, ПП "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ", надав до суду відзив на позов, згідно змісту якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Судом встановлено, що начальником Шевченківського РВ ГУДСНС України і Харківській області 07.03.2019 р. прийнято наказ Про проведення позапланових перевірок об`єктів №66(а.с.19).
Пунктом 1 вказаного наказу наказано організувати проведення позапланових перевірок об`єктів, згідно додатку(а.с.20).
На підставі наказу "Про проведення позапланових перевірок об`єктів" від 07.03.2019 р. №66 та посвідчення на проведення перевірки №127 від 11.03.2019 р. інспектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведено позапланову перевірку ПП "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ".
За результатами проведеної перевірки складено акт №101 від 15.03.2019 р. (а.с.22-50), примірник якого отримано директором відповідача 15.03.2019 р., про що свідчить підпис останнього(а.с.50).
З метою усунення відповідачем порушень складено припис від 15.03.2019 р. №99, яким визначені порушення, а саме:
посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у Порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
не розроблені і не вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;
будинки, приміщення та споруди не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В. 2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
під час експлуатації об`єкта допущено знижування класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, приміщення електрощитової, складів та комор із зберіганням горючих матеріалів не відділені від суміжних приміщень протипожежними перешкодами;
приміщення та територія підприємства не забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом;
не визначена необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення;
сходові клітки, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку не вказані після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
допущено знімання пристроїв для самозачинення дверей сходових кліток;
допущено зменшування нормативної площі фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток;
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
здійснено улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
складські приміщення (відсіки), розташовані в підвальних поверхах, не мають вікна розміром 0,9 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі);
початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктами господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктами господарювання без поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація)(підтверджується - відсутністю декларації;);
на вікнах приміщень, де перебувають люди встановленні глухі грати;
допущено зберігання під сходовою клітиною горючих матеріалів;
не проведено технічне обслуговування існуючих вогнегасників (підтверджується - відсутністю акту технічного обслуговування;);
не проведено технічне обслуговування пожежних кран - комплектів (підтверджується - відсутністю акту технічного обслуговування;);
для приміщень не визначені категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1- 36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок;
приміщення та територія не забезпечені знаками безпеки ДСТУ ІБО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ІБО 6309:1987, ЮТ) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
не проведено замір опору ізоляції електричної мережі;
керівник підприємства не визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних осіб за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування;
не встановлений протипожежний режим;
не розроблені та не затверджені керівником об`єкта інструкція про заходи пожежної безпеки;
на фасаді будівлі не встановлено покажчик (об`ємний зі світильником або плоский із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесеними на них: для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);
керівник об`єкту не пройшов функціональне навчання з питань цивільного захисту.
Строк виконання припису до 03.05.2019 р.
Припис отримано директором 15.03.2019 р., про що свідчить підпис останнього.
Суд, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, встановив наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Згідно з ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є:
подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Не виправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;
неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.
Суд вважає за доцільне перевірити факт існування порушень в дійсності та здатність цих порушень спричинити негативні наслідки для життя і здоров`я людей.
Під час розгляду справи судом не встановлено підстав для висновку, що визначені у приписі №99 та вказані вище заходи щодо порушень, які необхідно на думку інспектора вчинити відповідачу, самостійно (без вирішального впливу іншого заздалегідь непередбачуваного, невідворотного та нездоланного фактору) здатні спричинити виникнення ризику життю та здоров`ю людей.
Матеріали справи не містять доказів на підтвердження здатності цих обставин спричинити негативні наслідки для життя і здоров`я людини по кожному окремому порушенню.
У силу приписів п. 12 ч. 1 ст. 67, ч. 2 ст. 68, ч. ч. 1 і 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України саме загроза життю та/або здоров`ю людей, а не факт порушення законодавства з питань цивільної безпеки, техногенної безпеки, пожежної безпеки тощо, визнана законодавцем у якості підстави для постановлення судом рішення про застосування заходів державного реагування.
Судом встановлено, що на виконання припису відповідачем здійснено:
подано заявку та укладено договір з Навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Харківської області на проходження з 01.07.2019 р. навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки на співробітника ПП ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ , відповідального за пожежну безпеку підприємства ОСОБА_1 у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
розроблено і вивішено на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, відповідно до вимог Розділу II п. 5 Правил пожежної безпеки в Україні;
будівля забезпечена первинними засобами пожежогасіння: новими вогнегасниками, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами та іншими пожежними інструментами, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;
необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння була визначена відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення;
сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації забезпечено евакуаційним освітленням;
на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку вказано після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
ліквідовано підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
виправлено допущене знімання пристроїв для самозачинення дверей сходових кліток;
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
заборонених тимчасових електромереж після проведеної перевірки не виявлено. Улаштовані та експлуатуються лише стаціонарні електромережі;
ліквідовано зберігання під сходовою клітиною горючих матеріалів;
проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів та складено акт технічного обслуговування;
для будівлі визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які було позначено на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні; територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідають ДСТУ ISO6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO6309:1987, IDT) та ТОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
проведено замір опору ізоляції електричної мережі спеціалістами ТОВ ПРОМБУД-КОМ ;
директором ПП ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки та призначено відповідальних осіб за пожежну безпеку;
встановлено протипожежний режим, дотримання якого контролюється особисто директором ПП "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ";
розроблено та затверджено директором ПП "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ" інструкцію про заходи пожежної безпеки;
на фасаді будівлі встановлено покажчик плоский із застосуванням світло відбивних покриттів з нанесеними на них для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ,цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта;
подано заявку та укладено договір з Навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Харківської області на проходження навчання з питань цивільного захисту директора ПП ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ Мироненко Геннадія Івановича .
На підтвердження вказаного відповідачем до відзиву на позов надані копії документів.
З огляду на відсутність підтвердженої матеріалами справи реальної загрози життю та здоров`ю людей від умов діяльності відповідача, суд не знаходить підстав для застосування у спірних правовідносинах заходів державного реагування.
Відносно вимоги позивача щодо зобов`язання негайно припинити використання цієї будівлі з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає наступне.
Рішення суду про зупинення експлуатації будівлі за своєю правовою суттю є запровадженням заборони на використання даного об`єкту нерухомості у технологічному чи технічному циклах виготовлення товарів, виконання робіт, надання послуг.
Реальної загрози життю та здоров`ю людей судом не встановлено, позивач як суб`єкт владних повноважень таких відомостей не надав.
Суд вважає, що виявлені заходи щодо порушень, які необхідно на думку інспектора вчинити відповідачу, можливо здійснити лише планомірно.
Застосування радикального заходу, яким є фактично закриття припинення роботи підприємства, суд вважає надмірним.
Оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає вимоги щодо зобов`язання відповідача негайно припинити використання цієї будівлі з метою проведення будь - якої діяльності необґрунтованими.
Приписами ч. 1 ст. 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Приватного підприємства "ТВОРЧІ МАЙСТЕРНІ" (вул. 23 Серпня, буд. 27, м. Харків, 61072, код ЄДРПОУ 34390726) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 06 серпня 2019 р.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2019 |
Оприлюднено | 07.08.2019 |
Номер документу | 83464042 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні