Рішення
від 29.07.2019 по справі 904/1768/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.07.2019м. ДніпроСправа № 904/1768/19

Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Сергієнко М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Приватного акціонерного товариства "Суха Балка", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016р. у запропонованій позивачем редакції

Представники:

від позивача: Присяжнюк Д.В., довіреність №69/19 від 27.03.2019р.;

від відповідача: Ольховська А.М., довіреність №17/26/4309 від 28.12.2018р.;

Суть спору: Приватне акціонерне товариство "Суха Балка" звернулось до Криворізької міської ради з позовом про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016р. у запропонованій позивачем редакції.

Позовні вимоги мотивовані необхідністю внесення змін до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016р. шляхом укладення додаткової угоди, у зв`язку з набранням з 01.01.2018р. чинності змін до Податкового кодексу України щодо плати за землю за земельні ділянки. З 01.01.2019р., відповідно до п.284.4. Податкового кодексу України, плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копали, справляється у розмірі 25% податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 02.05.2019р. прийнято до розгляду позовну заяву та відкрите провадження у справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 03.06.2019р.

27.05.2019р. відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідач зазначає, що погодження умов договору оренди землі здійснювалося, як на підставі норм діючого законодавства України, так і на підставі принципу свободи договору, тому внесення змін до договору в редакції позивача є неприйнятними для відповідача та порушує інтереси територіальної громади міста Кривого Рогу в частині недоотримання коштів до місцевого бюджету.

Також відповідач стверджує, що пункт 284.4. статті 284 Податкового кодексу України не може бути застосований до договірних правовідносин, які склалися між сторонами на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.12.2013р., оскільки дана норма застосовується для обчислення податку, який сплачується власником земельної ділянки або постійним землекористувачем, а не орендарем земельної ділянки, який сплачує орендну плату, яка має обчислюватися у відповідності до статті 288 Податкового кодексу України та умов укладеного між сторонами договору оренди.

Позивач не є постійним землекористувачем спірної земельної ділянки комунальної власності, а є її орендарем, тобто є платником плати за землю у формі орендної плати, а не у формі земельного податку, та на нього, як на платника саме орендної плати, не розповсюджуються особливості оподаткування платою за землю, встановлені для платників земельного податку п.284.4 ст. 284 Податкового кодексу України. В матеріалах відсутні належні і допустимі докази, що підтверджують використання спірної земельної ділянки саме для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, що є обов`язковою умовою для застосування п. 284.4 ст. 284 Податкового кодексу України.

Висновки Дніпропетровського окружного адміністративного суду, що містяться у рішенні від 21.02.2019 у справі №160/7717/18 мають узагальнюючий характер, не містять конкретної інформації щодо спірної земельної ділянки, а тому не можуть бути застосовані, як преюдиція (ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України), при вирішенні існуючого спору.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.06.2019р. оголошено перерву в підготовчому засіданні до 24.06.2019р.

24.06.2019р. позивачем надана письмові відповідь на відзив. Позивач зазначає, що положення пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України встановлюють розмір плати за землю відповідної категорії у вигляді орендної плати, що має наслідком внесення відповідних змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок визначених категорій. Імперативні приписи Податкового кодексу України мають пріоритет в частині визначення розміру орендної плати. При цьому, на думку позивача, неврахування відповідачем у рішенні Криворізької міської ради від 27.06.2018р. №2816 зазначених норм пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України створює передумови для дискримінації щодо діяльності позивача з видобутку корисних копалин у порівнянні з аналогічними підприємствами, які здійснюють видобуток корисних копалин та сплачують податок на землю.

Також позивач зазначає, що не погоджується з доводами відповідача про те, що спірна земельна ділянка надана для розташування електропідстанції "Батьківщина", є такою що не відповідає виду використання земельних ділянок, передбачених п. 284.4 статті 284 Податкового кодексу України, оскільки не пов`язані з видобуванням корисних копалин та розробкою корисних копалин.

Приватне акціонерне товариство "Суха Балка" є гірничодобувним підприємством, що здійснює видобування залізних руд підземним способом (код КВЕД 07.10), на підставі спеціального дозволу на користування надрами №592 від 05.08.1996 в полі шахти "Ювілейна" та акту про надання гірничого відводу від 02.04.2018р. №3318.

Як вказано в договорі оренди №2016117 від 04.01.2016р. земельна ділянка надана позивачу для розміщення електропідстанції "Батьківщина". Електропідстанція "Батьківщина" призначена для забезпечення електричною енергією шахти ім. Фрунзе та шахти "Південна". Тому безпосередньо приймає участь в єдиній технологічній схемі гірничого підприємства та пов`язана з видобуванням корисних копалин.

10.07.2019р. відповідач надав до суду письмові заперечення. Відповідач стверджує, що при врегулюванні орендних правовідносин Криворізької міської ради та ПрАТ "Суха Балка", зокрема, щодо визначення розміру орендної плати, слід керуватися лише імперативними приписами статті 288 Податкового кодексу України.

В матеріалах справи відсутні належні, допустимі і достатні докази, що підтверджують використання ПрАТ "Суха Балка" спірної земельної ділянки саме для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, що є обов`язковою умовою для застосування пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України. При цьому, як вбачається з відповіді на відзив на позовну заяву, позивач намагається перекласти тягар доказування на відповідача, посилаючись на ненадання останнім доказів використання спірної земельної ділянки з іншою метою, ніж для видобування залізних руд.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, суд установив таке.

04.01.2016р. між Криворізькою міською радою (далі - орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Євраз Суха Балка" (далі - орендар) підписаний договір №2016117 оренди земельної ділянки (далі - договір).

Відповідно до статуту Приватного акціонерного товариства "Суха Балка", підприємство є правонаступником прав та обов`язків Публічного акціонерного товариства "Євраз Суха Балка".

Відповідно до пункту 1 договору орендодавець на підставі рішень Криворізької міської ради №3264 від 30.12.2014р. та №3557 від 31.01.2015р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення електропідстанції "Батьківщина", яка знаходиться у Жовтневому районі міста Кривого Рогу.

В оренду передається земельна ділянка площею 1,1536га. (пункту 2 договору). Кадастровий номер земельної ділянки 1211000000 :04:027:0020 (пункту 4 договору).

Згідно пункту 6 договору, його укладено терміном на 5 (п`ять) років.

Пунктом 7 договору визначено, що річна орендна плата за 2015 рік вноситься виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013р. №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" зі змінами та відповідно до розрахунку наданого до договору оренди земельної ділянки.

Річна орендна плата з 1 січня 2016 року вноситься орендарем в розмірі 91768грн.86коп. виключно у грошовій формі.

Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є сталим і змінюється у зв`язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства. Орендар самостійно зобов`язується щорічно відповідно до інформації Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки.

Обчислення розміру орендної плати здійснюється на підставі ст. 289 Податкового кодексу України у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки на підставі витягу з технічної документацій (або довідки), виконаний управлінням Держгеокадастру у Криворізькому районі Дніпропетровської області та рішень міської ради від 24.06.2015р. №3728 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу", №3727 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати за землю на території міста Кривого Рогу".

Пунктом 11 Договору оренди земельної ділянки передбачено, що розмір та сума орендної плати переглядається з внесенням змін до цього договору у разі:

- затвердження базової вартості 1 кв.м. земель міста та зміни даної базової вартості;

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів річної орендної плати за землю, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами;

- в разі зміни або скасування понижувального коефіцієнту;

- в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором.

Законом України від 07.12.2017р. №2245-YІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" статтю 284 Податкового кодексу України доповнено пунктом 284.4. наступного змісту - плата за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.

У зв`язку з набранням чинності цього Закону, 05 лютого 2019 року за вих. №69.1/281 Приватне акціонерне товариство "Суха Балка" звернулось до Криворізької міської ради з пропозицією щодо внесення змін до договорів оренди землі. Додатком до цього листа, який направлено на адресу відповідача є, зокрема, і проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016р.

У запропонованій редакції додаткової угоди до договору оренди зазначалось про необхідність внесення змін до договору в частині розрахунку річної орендної плати, а саме:

1. Доповнити пункт 5 Розділу Об`єкт оренди абзацом наступного змісту: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2017 №75 становить 10808309,12 грн. .

2. Пункти 7 Розділу Орендна плата змінити та викласти в наступній редакції:

7. Починаючи з 01.01.2019 річна орендна плата за землю вноситься Орендарем виключно у грошовій формі та на момент укладання цієї додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04. 2016 №14416482), становить 67551грн.93коп. (шістдесят сім тисяч п`ятсот п`ятдесят одна грн. 93коп.). Обчислення розміру орендної плати починаючи з 01.01.2019 здійснюється на підставі пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1. статті 274, пункту 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України та Рішення Криворізької міської ради Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році від 27.06.2018 №2816, відповідно до розрахунку, наведеного у додатку №1 до цієї угоди, який є її невід`ємною частиною.

Плата вноситься Орендарем на рахунок Управління Державної казначейської служби України у Покровському районі у м. Кривому Розі Дніпропетровської області №33212812004022 у банку Казначейства України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 38031627.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору.

Лист - пропозиція щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки отримано відповідачем 06.02.2019, що підтверджується відповідною відміткою на листі за вих. №69.1/281 від 05.02.2019р.

12.03.2019р. Криворізька міська рада відмовила позивачу у підписанні додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки. Криворізька міська рада посилалася на те, що положеннями статті 288 Податкового кодексу України не передбачено жодних спеціальних ставок орендної плати за земельні ділянки, що орендуються позивачем, у тому числі й спірної земельної ділянки. Відповідно до укладеного договору оренди земельної ділянки позивач не є постійним землекористувачем земельної ділянки, а є орендарем, тобто платником плати за землю у формі орендної плати, а не у формі земельного податку, і на нього, як на платника саме орендної плати, не поширюються пільги щодо плати за землю, встановлені для платників земельного податку.

Предметом позову у даній справі є встановлення наявності підстав для внесення змін в укладений між сторонами договір оренди земельної ділянки в частині розрахунку орендної плати, у зв`язку з внесенням змін до Податкового кодексу України.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст.759, 762 Цивільного кодексу України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України "Про оренду землі"),

Відповідно до частини першої статті 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках (ч. 2 ст. 181 Господарського кодексу України). У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна із сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами Цивільного кодексу України (ч.8 ст.181 Господарського кодексу України).

Статтею 187 Господарського кодексу України передбачено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Статтею 188 Господарського кодексу України встановлено, що сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.

У передбачені законодавством України строки сторони не досягли згоди стосовно істотних умов договору через ухилення відповідача від виконання обов`язків щодо вирішення питання земельних відносин. Такі дії Криворізької міської ради порушують права та охоронювані законом інтереси позивача.

Вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору.

Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч.1, 2 ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Частиною третьою статті 653 Цивільного кодексу України установлено, що якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З 01.01.2018р. набрали чинності зміни до Податкового кодексу України (далі ПК України), а саме ст.284 доповнено пунктом 284.4, яким визначено, що плата за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25% податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу, а з 01.01.2019 цим пунктом встановлено, що плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.

ПрАТ "Суха Балка" є гірничодобувним підприємством, що здійснює видобування багатих залізних руд підземним способом (код КВЕД 07.10), на підставі спеціального дозволу на користування надрами №599 від 06.08.1996р. в полі шахти ім. Фрунзе.

Відповідно до визначення, наведеного у статті 1 Гірничого закону України, гірнича (гірничодобувна) промисловість - комплекс галузей важкої промисловості з розвідування родовищ корисних копалин, їх видобутку з надр землі та збагачення; гірниче підприємство - цілісний технічно та організаційно відокремлений майновий комплекс засобів і ресурсів для видобутку корисних копалин, будівництва та експлуатації об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахти, рудники, копальні, кар`єри, розрізи, збагачувальні фабрики тощо).

Пунктом 14.1.37 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що господарська діяльність гірничого підприємства з видобування корисних копалин для цілей розділу IX цього Кодексу - діяльність гірничого підприємства, яка охоплює процеси добування та первинної переробки корисних копалин.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 66 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд. Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння. Надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Місцеві ради при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра (стаття 18 Кодексу України про надра).

Підпункт 14.1.51 п.14.1. ст.14 ПК України передбачає, що добування корисних копалин - сукупність технологічних операцій з вилучення, у тому числі з покладів дна водойм, та переміщення, у тому числі тимчасове зберігання, на поверхню частини надр (гірничих порід, рудної сировини тощо), що вміщує корисні копалини.

Земельна ділянка за договором оренди №2016117 від 04.01.2016р. надана для розміщення електропідстанції "Батьківщина".

Основною діяльністю позивача є добування залізної руди (код КВЕД 07.10), з цією метою позивач орендує земельні ділянки, на яких розміщені об`єкти нерухомості, які безпосередньо задіяні в процесі видобування корисних копалин у вигляді залізної руди.

Позивачем доведено, що спірна земельна ділянка, яка надана товариству в оренду, використовується саме з метою видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, що підтверджується наданими Спеціальним дозволом на користування надрами Державної служби Геології та Надр України №599 від 06.08.1996р., виданим ПАТ "Суха Балка" з метою продовження видобування залізних руд в районі поля шахти ім. Фрунзе, актом про надання позивачу гірничого відводу шахти ім. Фрунзе від 02.04.2018 №3317.

Стаття 284 Податкового кодексу України регулює особливості оподаткування плати за землю. Поняття "плати за землю" наведено у підпункті 147 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, відповідно до якої платою за землю є обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Тобто, поняття плати за землю має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком.

Таким чином, положення пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України встановлюють розмір плати за землю відповідної категорії у вигляді орендної плати, що має наслідком внесення відповідних змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок визначених категорій. Імперативні приписи Податкового кодексу України мають пріоритет в частині визначення розміру орендної плати.

Наведене узгоджується з позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 10.04.2019 у справі №904/3714/18.

Про необхідність застосування ставки у розмірі 25% до орендної плати за земельні ділянки гірничодобувного підприємства, яка є складовою плати за землю, зазначено і в постанові Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.02.2019 у справі №160/7717/18.

Відтак, умови додаткової угоди, запропоновані позивачем, до договору оренди земельної ділянки №2016117 від 04.01.2016р. повністю відповідають положенням пунктів 274.1. статті 274, 284.4. статті 284 та 288.5. статті 288 Податкового кодексу України.

Доводи відповідача, наведені у відзиві, не знайшли свого підтвердження, спростовуються матеріалами справи.

Відповідно до ч.9 ст. 238 Господарського процесуального кодексу України у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов`язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.

У рішенні про спонукання укласти договір господарські суди повинні зазначати умови, на яких сторони зобов`язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект цього договору, наприклад: "Вважати договір (найменування договору) укладеним на умовах поданого (найменування позивача) проекту цього договору", а в разі необхідності - з викладенням у рішенні умов (пунктів) договору повністю або в певній частині.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись нормами статей Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 3, 4, 13, 20, 41, 42, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 91, 129, 237, 238, 240, 241, 242, 251 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Суха Балка м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради м. Кривий Ріг про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016р. у запропонованій позивачем редакції - задовольнити.

Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 державна реєстрація права оренди від 30.04.2016 №14419400 у запропонованій позивачем редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА №1

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016

(державна реєстрація права оренди від 30.04.2016 №14419400)

м. Кривий Ріг


2019р.

Криворізька міська рада (код ЄДРПОУ 33874388, юридична адреса: 50101, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1) в особі


, який діє на підставі
, іменований в подальшому Орендодавець , з одного боку, та ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО СУХА БАЛКА 50029, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Конституційна, 6.5 (прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, найменування юридичної особи, юридична адреса орендаря) в особі Генерального директора Баша Віталія Олександровича , (якщо фізична особа, то паспортні дані, ідентифікаційний код) іменоване в подальшому Орендар , яке діє на підставі Статуту, з другого боку, відповідно до рішень Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу , 27.06.2018 №2816 Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році , враховуючи підпункт 14.1.147 пункту 14.1. статті 14, пункт 284.4 статті 284, підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288, статті 289 Податкового кодексу України, уклали цю додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04. 2016 №14419400), укладеного на підставі рішення рішень Криворізької міської ради від 30.12.2014 №3264, від 31.01.2015 №3357, а саме:

1. Доповнити пункт 5 Розділу Об`єкт оренди абзацом наступного змісту: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2017 №73 становить 43219559,11грн. .

2. Пункти 7 Розділу Орендна плата змінити та викласти в наступній редакції:

7. Починаючи з 01.01.2019 річна орендна плата за землю вноситься Орендарем виключно у грошовій формі та на момент укладання цієї додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04.2016 №14419400), становить 270122грн.25коп. (двісті сімдесят тисяч сто двадцять дві грн. 25коп.). Обчислення розміру орендної плати починаючи з 01.01.2019 здійснюється на підставі пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1. статті 274, пункту 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України та Рішення Криворізької міської ради Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році від 27.06.2018 №2816, відповідно до розрахунку, наведеного у додатку №1 до цієї угоди, який є її невід`ємною частиною.

Плата вноситься Орендарем на рахунок Управління Державної казначейської служби України у Покровському районі у м. Кривому Розі Дніпропетровської області №33212812004022 у банку Казначейства України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 38031627.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору.

3. Ця угода є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04. 2016 №14419400) і набирає чинності виключно з моменту державної реєстрації змін до договору оренди.

4. Всі інші умови договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04.2016 №14419400), які не зачеплені даною угодою, залишаються незмінними.

5. Копія цієї додаткової угоди з копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна у 5-денний термін від дня державної реєстрації надається Орендарем до департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради та до відповідного органу державної фіскальної служби за місцезнаходженням земельної ділянки.

6. Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у Орендодавця Криворізької міської ради; другий - у Орендаря ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА СУХА БАЛКА ;

Реквізити та підписи сторін

Орендодавець Орендар Криворізька міська рада ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО СУХА БАЛКА 50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1 ідентифікаційний код 33874388 50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Конституційна, 5 ідентифікаційний код 00191329


/

/В.О.Баш/

М.П. М.П.

Додаток № 1 до додаткової угоди №1 від ___


2019р.

до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016

(державна реєстрація права оренди від 30.04.2016р. №14419400)

Розрахунок*

розміру орендної плати за землю, що підлягає до сплати з 01.01.2019року

ПрАТ "СУХА БАЛКА"

до додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2016118 від 04.01.2016 (державна реєстрація права оренди від 30.04.2016р. №14419400)

Категорія земель та цільове використання земельної ділянкиПлоща, м2Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 14.02.2017 №73, грн.Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки, розрахованої виходячи з індексу споживчих цін за 2014 рік -1,249; за 2015 рік -1,433; за 2016рік -1,06; за 2017рік -1,0; за 2018 рік -1,0Ставка орендної плати, %Пільга в справлянні плати за землю для гірничодобувних підприємств (пп.284.4 ст.284 ПКУ), % від податку на землюРічний розмір орендної плати, грн. Код за КВЦПЗ 1 2 3 4 5 6 7 Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення не рекультивованих земель, підприємствами, що пов`язані з користування надрами 203837 43219559Ураховані у гр.3 2,5% 25% 270122,25 11.01 * Розрахунок виконаний на підставі п.п 284.4 ст. 284 Податкового кодексу України та рішень міської ради від 27.06.2018 №2816, 24.06.2015 №3728

Орендодавець М.П.



(підпис) (ініціали та прізвище)

Орендар М .П .


В.О. Баш

(підпис) (ініціали та прізвище)

Стягнути з Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, площа Молодіжна, 1, код ЄДРПОУ 33874388) на користь Приватного акціонерного товариства "Суха Балка" (50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Конституційна, буд. 5, код ЄДРПОУ 00191329) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921грн.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

В судовому засіданні 29.07.2019р. відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 07.08.2019р.

Суддя Р.Г.Новікова

Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено07.08.2019
Номер документу83484037
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1768/19

Судовий наказ від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Постанова від 28.10.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 15.07.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 24.06.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 02.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні