Постанова
від 16.03.2010 по справі 5/276(1/57-26/12)
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2010 р. № 5/276(1/57-26/12)

Вищий господарський суд У країни у складі: суддя Сел іваненко В.П.- головуючий, судд і Бенедисюк І.М. і Львов Б.Ю.

розглянув касаційну скарг у відкритого акціонерног о товариства “Державний ощад ний банк України”, м. Київ (дал і - ВАТ “Ощадбанк”), в особі ф ілії - Львівського обласног о управління ВАТ “Ощадбанк”, м. Львів

на постанову Львівсько го апеляційного господарськ ого суду від 20.10.2009

зі справи № 5/276 (1/57-26/12)

за позовом ВАТ “Ощадбан к” в особі філії - Львівсько го обласного управління ВАТ “Ощадбанк”

до Львівського обласно го територіального відділен ня Антимонопольного комітет у України, м. Львів (далі - тер иторіальне відділення АМК)

про визнання недійсним розпорядження адміністрати вної колегії територіальног о відділення АМК № 35р.

Судове засідання проведен о за участю представників ст орін:

позивача - Романової Н.В.,

відповідача - Оленюк а С.Л.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий гос подарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Позов було подано про визнання недійсним розпоряд ження адміністративної коле гії територіального відділе ння АМК від 04.10.2006 № 35Р “Про внесення змін і доповнень до Переліку суб' єктів господа рювання, що займають монопол ьне (домінуюче) становище на р инках Львівської області” (д алі - оспорюване розпорядже ння).

Справа розглядалася госпо дарськими судами неодноразо во.

Так, постановою Вищого госп одарського суду України від 04.12.2007 у справі № 1/57-26/12 було скасова но рішення господарського су ду Львівської області від 24.04.20 07 і постанову Львівського апе ляційного господарського су ду від 25.09.2007, а справу передано н а новий розгляд до суду першо ї інстанції.

У новому розгляді справа од ержала номер 5/276 (1/57-26/12).

Рішенням господарського с уду Львівської області від 17.0 2.2009 (суддя Петрик І.Й.) позов задо волено частково: визнано нед ійсним пункт 2 оспорюваного р озпорядження - в частині визн ання ВАТ “Ощадбанк” в особі й ого Львівського обласного уп равління таким, що займає мон опольне (домінуюче) становищ е на ринку “надання послуг ро зрахунково-касового обслуго вування населення” в частині приймання комунальних плате жів у межах Львівської облас ті з часткою 81 % (за підсумками д іяльності у 2005 році); визнано не дійсним пункт 3 цього ж розпор ядження в частині включення ВАТ “Ощадбанк” в особі його Л ьвівського обласного управл іння до Переліку суб' єктів господарювання, що займають монопольне (домінуюче) стано вище на ринках Львівської об ласті; з територіального від ділення АМК стягнуто на кори сть ВАТ “Ощадбанк” в особі йо го Львівського обласного упр авління 85 грн. державного мита і 118 грн. витрат на інформаційн о-технічне забезпечення судо вого процесу; в решті позовни х вимог відмовлено. У прийнят ті зазначеного рішення суд в иходив з обґрунтованості поз овних вимог у тій частині, в як ій їх задоволено.

Постановою Львівського ап еляційного господарського с уду від 20.10.2009 (колегія суддів у с кладі: Кузь В.Л. - головуючи й, судді Юркевич М.В. і Городечна М.І.): апеляційну скаргу територіального відд ілення АМК задоволено; рішен ня місцевого господарського суду скасовано; прийнято нов е рішення, яким у задоволенні позову відмовлено. У прийнят ті зазначеної постанови суд з посиланням на Закон Укр аїни “Про захист економічної конкуренції” (далі - Закон), Методику визначення мо нопольного (домінуючого) ста новища суб' єктів господарю вання на ринку, затверджену р озпорядженням Антимонополь ного комітету України від 05.03.20 02 № 49-р (далі - Методика), а т акож статті 99, 101, 103-105 Господарськ ого процесуального кодексу У країни (далі - ГПК України) вих одив з недоведення позивачем того, що він зазнає значної ко нкуренції на досліджуваному ринку.

У касаційній скарзі до Вищо го господарського суду Украї ни ВАТ “Ощадбанк” в особі йог о Львівського обласного упра вління просить оскаржувану п останову апеляційної інстан ції з даної справи скасувати , а рішення місцевого господа рського суду від 17.02.2009 залишити в силі. Скаргу мотивовано при йняттям згаданої постанови з порушенням норм матеріально го і процесуального права, зо крема, статей 12 і 60 Закону, пунк тів 1.2, 1.3, 2.1, 10.2 Методики.

У відзиві на касаційну скар гу територіальне відділення АМК заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх суперечність нормам права т а з' ясованим обставинам спр ави, і просить оскаржувану по станову залишити без змін, а к асаційну скаргу - без задово лення.

Згідно з частиною другою ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України до адміністративних судів можу ть бути оскаржені будь-які рі шення, дії чи бездіяльність с уб' єктів владних повноваже нь, крім випадків, коли щодо та ких рішень, дій чи бездіяльно сті Конституцією чи законами України встановлено інший п орядок судового провадження . А згідно з частиною другою ст атті 4 названого Кодексу юрис дикція адміністративних суд ів поширюється на всі публіч но-правові спори, крім спорів , для яких законом встановлен ий інший порядок судового ви рішення. Відповідно ж до прип исів статті 60 Закону рішення о рганів Антимонопольного ком ітету України оскаржуються д о господарського суду.

У пункті 4 Інформаційного ли ста Верховного Суду України від 26.12.2005 № 3.2-2005 також зазначено: “ Закони України можуть передб ачати вирішення певних катег орій публічно-правових спорі в в порядку іншого судочинст ва (наприклад, стаття 60 Закону України “Про захист економі чної конкуренції” встановлю є, що заявник, відповідач, трет я особа мають право оскаржит и рішення органів АМК до госп одарського суду у двомісячни й строк з дня одержання рішен ня)”.

Отже, спір у цій справі відн оситься до підвідомчості гос подарських судів і підлягає вирішенню за правилами ГПК У країни.

За результатами розгляду к асаційної скарги Вищий госпо дарський суд України дійшов висновку про відсутність під став для її задоволення з ура хуванням такого.

Судом першої інстанції у сп раві встановлено, що:

- згідно з оспорюваним розпо рядженням постановлено:

виключити Львівське облас не управління ВАТ “Ощадбанк” з Переліку суб' єктів госпо дарювання, що займають моноп ольне (домінуюче) становище н а ринках Львівської області, затвердженого розпорядженн ям голови територіального ві дділення АМК від 28.08.2001 № 30Р [за пі дсумками діяльності у 2005 році (пункт 1 оспорюваного розпоря дження];

визнати ВАТ “Ощадбанк” в ос обі його Львівського обласно го управління та Українське державне підприємство пошто вого зв' язку “Укрпошта”, в о собі його Львівської дирекці ї такими, що займають монопол ьне (домінуюче) становище на р инку “надання послуг розраху нково-касового обслуговуван ня населення” в частині прий мання комунальних платежів у межах Львівської області з ч асткою 81 % [за підсумками діяль ності у 2005 році (пункт 2 оспорюв аного розпорядження];

названих господарюючих су б' єктів включено до Перелік у суб' єктів господарювання , що займають монопольне (домі нуюче) становище на ринках Ль вівської області, затверджен ого розпорядженням голови те риторіального відділення АМ К від 28.08.2001 № 30Р (пункт 3 оспорюван ого розпорядження);

- обґрунтовуючи свою позиці ю в даному спорі, позивач поси лається на те, що він зазнає зн ачної конкуренції на ринку н адання послуг з розрахунково -касового обслуговування нас елення в частині приймання к омунальних платежів у межах Львівської області внаслідо к існування 57 балансових філі й банків та 524 територіальних відокремлених балансових ві дділень банків з правом нада ння згаданих послуг; при цьом у він зазначає про наявний в м атеріалах справи лист Управл іння Національного банку Укр аїни у Львівській області ві д 09.02.2007 № 10-012/523 стосовно кількості банків з правом надання посл уг з розрахунково-касового о бслуговування населення в ча стині приймання комунальних платежів на території Львів ської області.

Судом апеляційної інстанц ії додатково встановлено, що :

- в матеріалах справи містят ься докази, що підтверджують : дослідження територіальним відділенням АМК відповідног о ринку щодо існування бар' єрів вступу на цей ринок інши х суб' єктів господарювання , які здійснюють свою діяльні сть на певній території; здій снення аналізу діяльності у відповідний період часу суб' єктів господарювання на цьом у ринку;

- позивачем не було доведено існування значної конкуренц ії на ринку надання послуг, що складають товарні межі ринк у;

- зазначені обставини свідч ать про правильність висновк у територіального відділенн я АМК щодо зайняття ВАТ “Ощад банк” в особі його Львівсько го обласного управління моно польного (домінуючого) стано вища на ринку “надання послу г розрахунково-касового обсл уговування населення” в част ині приймання комунальних пл атежів у межах Львівської об ласті.

Причиною спору в даній спра ві стало питання про наявніс ть або відсутність підстав д ля визнання недійсним оспорю ваного розпорядження.

Відповідно до приписів ста тті 12 Закону:

- суб' єкт господарювання з аймає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, як що:

на цьому ринку у нього немає жодного конкурента;

не зазнає значної конкурен ції внаслідок обмеженості мо жливостей доступу інших суб' єктів господарювання щодо за купівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності б ар' єрів для доступу на рино к інших суб' єктів господарю вання, наявності пільг чи інш их обставин (частина перша);

- вважається, що кожен із дво х чи більше суб' єктів госпо дарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринк у товару, якщо стосовно певно го виду товару між ними немає конкуренції або є незначна к онкуренція і щодо них, разом у зятих, виконується одна з умо в, передбачених частиною пер шою цієї статті (частина четв ерта);

- монопольним (домінуючим) в важається також становище ко жного з кількох суб' єктів г осподарювання, якщо стосовно них виконуються такі умови:

сукупна частка не більше ні ж трьох суб' єктів господарю вання, яким на одному ринку на лежать найбільші частки на р инку, перевищує 50 відсотків;

сукупна частка не більше ні ж п' яти суб' єктів господар ювання, яким на одному ринку н алежать найбільші частки на ринку, перевищує 70 відсотків -

і при цьому вони не доведуть , що стосовно них не виконують ся умови частини четвертої ц ієї статті (частина п' ята).

Монопольне (домінуюче) стан овище суб' єкта господарюва ння на ринку визначається зг ідно з Методикою, затверджен ою відповідно до зазначеної статті 12 Закону.

Установлення монопольного (домінуючого) становища суб' єкта (суб' єктів) господарюв ання включає застосування як структурних, так і поведінко вих показників, що характери зують стан конкуренції на ри нку. При цьому застосування с труктурних показників зумов люється встановленням об' є кту аналізу, визначенням тов арних, територіальних (геогр афічних), часових меж ринку на підставі інформації, яка мож е бути використана для визна чення монопольного (домінуюч ого) становища.

З огляду на викладене апеля ційний господарський суд на підставі наявних у справі фа ктичних даних дійшов обґрунт ованого висновку про доведе ність територіальним відділ енням АМК зайняття ВАТ “Ощад банк” в особі його Львівсько го обласного управління моно польного (домінуючого) стано вища на ринку “надання послу г розрахунково-касового обсл уговування населення” в част ині приймання комунальних пл атежів у межах Львівської об ласті.

Доводи касаційної скарги з гаданих висновків не спросто вують. Відповідні доводи сто суються оцінки доказів у спр аві та встановлення її обста вин, проте згідно з частиною д ругою статті 1117 ГПК України ка саційна інстанція не має пра ва встановлювати або вважати доведеними обставини, що не б ули встановлені у рішенні аб о постанові господарського с уду чи відхилені ним, вирішув ати питання про достовірніст ь того чи іншого доказу, про пе ревагу одних доказів над інш ими, збирати нові докази або д одатково перевіряти докази.

Визначених законодавств ом підстав для скасування ос каржуваної постанови апеляц ійної інстанції не вбачаєтьс я.

Керуючись статтями 1117, 1119, 11111 Г ПК України, Вищий господарсь кий суд України

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Львівськог о апеляційного господарсько го суду від 20.10.2009 зі справи № 5/276 (1/57 -26/12) залишити без змін, а касаці йну скаргу відкритого акціон ерного товариства “Державни й ощадний банк України” в осо бі філії - Львівського облас ного управління ВАТ “Ощадбан к” - без задоволення.

Суддя В. Селіваненко

Суддя І. Бенедисюк

Суддя Б. Львов

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення16.03.2010
Оприлюднено23.03.2010
Номер документу8349102
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/276(1/57-26/12)

Постанова від 16.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 19.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні