РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 серпня 2019 р. Справа № 120/1869/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Шаповалової Т.М.,
за участю:
секретаря судового засідання: Дмитрука В.В.,
представника позивача: Потушинської О.В. ,
представника відповідача: Мякінькової Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ (далі - ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ ) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної Служби України, у якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної Служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1185675/42855664 від 06.06.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну фіскальну Службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в день її фактичного подання;
- стягнути на користь ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1921 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що ним було складено податкову накладну № 14 від 20.05.2019 року та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно результатів обробки дану податкову накладну було прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою вказано те, що податкова накладна відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачем надано пояснення та відповідні документи, які вимагалися для реєстрації податкової накладної, враховуючи які комісією Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області прийнято відповідне рішення №1175803/42855664 від 30.05.2019 року про реєстрацію податкової накладної №14 від 20.05.2019 року.
Проте рішення про реєстрацію податкової накладної №14 від 20.05.2019 року було направлено до комісії Державної фіскальної служби України, якою винесено рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1185675/42855664 від 06.06.2019 року. Підставою такої відмови зазначено ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Вважаючи таке рішення контролюючого органу протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
13.06.2019 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 09.07.2019 року, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
09.07.2019 року розгляд справи відкладено на 02.08.2019 року в зв`язку з неявкою представника відповідача.
02.08.2019 року представником відповідача подано відзив на адміністративний позов. У відзиві зазначено, що відповідач заперечує проти позовних вимог та вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.
Реєстрація податкової накладної №14 від 20.05.2019 року була зупинена. Позивачу було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач направив ряд документів для реєстрації податкової накладної.
В подальшому після розгляду документів, які були направлені позивачем для реєстрації податкової накладної контролюючим органом прийнято рішення №1185675/42855664 від 06.06.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 20.05.2019 року у зв`язку з ненаданням платником розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
За таких обставин, відповідач вважає, що діяв у спосіб передбачений чинним законодавством.
У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила адміністративний позов задовольнити, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог та просила відмовити у задоволенні адміністративного позову, посилаючись на аргументи, викладені у відзиві на позовну заяву, а також зазначила,що у відповідача не виникало зауважень до документів поданих позивачем для підтвердження операцій за винятком розрахункових документів та банківських виписок з особових рахунків. Так, на думку відповідача, банківські виписки надані позивачем для реєстрації податкової накладної щодо оплати товару ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР не відповідають загальноприйнятим стандартам, оскільки їх не завірено підприємством, а надано витяг з електронного кабінету позивача з банком. Так, відповідач вважає, що позивачу необхідно було роздрукувати зазначені документи, завірити їх у банку та на підприємстві, після чого подати до фіскального органу в електронному варіанті.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
20.05.2019 року між ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ та ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР було укладено договір поставки мінеральних добрив № 12/05-19 (далі - Договір).
Відповідно до даного договору ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР придбало 8 тон карбаміду марки Б 3102 10 10 00 за ціною 10 920, 00 грн. за 1т, у т.ч. ПДВ, 10т аміачної селітри марки Б 3102309000 за ціною 8100,00 грн. за 1т, у тому числі ПДВ та 1 т магнію сірчанокислого за ціною 7500,00 грн. за 1т, тому числі ПДВ. Оплата ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР відбувалась 20.05.2019 року на поточний розрахунковий рахунок ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ , про що свідчать виписка з банку та меморіальний ордер.
Відповідно до п.201.10, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ створено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ на контрагента ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР № 14 від 20.05.2019 року.
Відповідно до квитанції від 27.05.2019 року вказана податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена на тій підставі, що податкова накладна відповідає вимогам пп. 1.6. п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
Також, ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.05.2019 року ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ надало пояснення, в яких зазначило, що 20.05.2019 року між ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР та ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ укладений договір поставки мінеральних добрив № 12/05-19, згідно якого ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР придбало 8 т карбаміду марки Б 3102 10 10 00 за ціною 10920,00 грн. за 1 т, у тому числі ПДВ, 10т аміачної селітри марки Б 3102309000 за ціною 8100,00 грн. за 1т, у тому числі ПДВ та 1 т магнію сірчанокислого за ціною 7500,00 грн. за 1т, тому числі ПДВ. Оплата ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР надійшла на розрахунковий рахунок ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ 20.05.2019 року у повному обсязі, про що свідчать платіжні документи та виписки з банку.
21.05.2019 року ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР власним перевізником отримало добриво зі складу, який знаходиться у с. Жадани, Іллінецького району, Вінницької області, про що свідчать товарно-транспортна накладна та видаткова накладна.
До пояснень додано документи, які підтверджують придбання ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ товару у ТОВ УКРАЇНСЬКА АГРОПРОМИСЛОВА ГРУПА та ТОВ КІСТРЕЙД та подальшу його реалізацію ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР .
Враховуючи надані пояснення та документи, 30.05.2019 року комісією Головного управління Державної фіскальної Служби України у Вінницькій області прийнято рішення № 1175803/42855664 про реєстрацію податкової накладної № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, рішення про реєстрацію податкової накладної № 14 від 20.05.2019 року було направлено до комісії Державної фіскальної служби України.
06.06.2019 року комісією Державної фіскальної служби України винесено рішення № 1185675/42855664 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копії документів: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Вважаючи таке рішення контролюючого органу протиправним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Згідно з п.п. а п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу.
П.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 року № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації № 177), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Як вбачається з п. 5 Порядку зупинення реєстрації № 177, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з вимогами п. п. 6 та 7 Порядку зупинення № 177 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Суд зазначає, що вимог п.п. 6 та 7 Порядку № 177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
П.12 Порядку №117 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (п.13 Порядку №117).
Згідно з п.п. 14, 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до п.16 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Судом встановлено, що крім письмових пояснень позивачем до податкового органу в електронній формі надано наступні документи:
укладений між ТОВ УКРАЇНСЬКА АГРОПРОМИСЛОВА ГРУПА і ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ договір від 15.05.2019 року відповідно до якого позивач придбав аміачну селітру та карбамід, рахунки на оплату зазначеного замовлення від 15.05.2019 року та видаткові накладні від 21.05.2019 року №4766 та №4764; договір купівлі-продажу № 29 від 02.04.2019 року, укладений між ТОВ КІСТРЕЙД і ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ відповідно до якого позивач придбав магній сірчанокислий; видаткова накладна № 70 від 20.05.2019 року; рахунок на оплату № 70 від 15.05.2019 року; товарно-транспортна накладна № 13 від 21.05.2019 року , згідно якої перевізник ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР , замовник ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ , вантажовідправник ТОВ МІНЕРАЛ-ГРУП , вантажоодержувач ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР ; заключна виписка за період з 21.05.2019 року по 21.05.2019 року та платіжне доручення №40 від 21 травня 2019 року щодо оплати селітри та карбаміду ТОВ УКРАЇНСЬКА АГРОПРОМИСЛОВА ГРУПА в сумі 166400грн та; заключна виписка за період з 17.05.2019 року по 17.05.2019 року та платіжне доручення № 39 від 17.05.2019 року, які підтверджують оплату ТОВ КІСТРЕЙД за магній сірчанокислий в сумі 14400грн.; договір поставки мінеральних добрив № 12/05-2019 від 20.05.2019 року, згідно якого постачальник ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ , а покупець ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР ; додаток № 1 про умови поставки мінеральних добрив згідно договору № 12/05-2019 від 20.05.2019 року; видаткова накладна № РН-0000012 від 21.05.2019 року, згідно якої платник ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ , а одержувач ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР ; заключна виписка ПриватБанку за період з 20.05.2019 по 20.05.2019 року відносно клієнта ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ та меморіальний ордер №483 від 20.05.2019 року щодо оплати за добриво від ТОВ ТРЕЙДАГРОХІМЦЕНТР згідно рахунку №19 від 15.05.2019 року на суму 175860грн..
Зазначені документи надано позивачем разом із позовною заявою та досліджено в судовому засіданні.
Відповідно до п.19, 20 Порядку №117 комісії контролюючих органів приймають рішення про:
реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 22 Порядку № 117 передбачено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень та які на дату зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі не відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно та/або які на дату зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Відповідно до пункту 24 Порядку №117, Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.
Судом встановлено, що після прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №14 від 20.05.2019 року ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ комісією Головного управління ДФС У Вінницькій області його направлено до комісії Державної фіскальної Служби України, якою 06.06.2019 року прийнято рішення № 1185675/42855664 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ копій документів: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
У судовому засіданні представник відповідача не заперечує того, що до комісії позивачем подавалися заключні виписки, платіжні доручення та меморіальний ордер.
При цьому, представник відповідача у судовому засіданні наголосила на тому, що зазначені документи не відповідають загальноприйнятим стандартам, оскільки вони мають бути завірені підприємством та банком. Так, відповідач вважає, що позивачу необхідно було роздрукувати зазначені документи, завірити їх у банку та на підприємстві, після чого подати до фіскального органу в електронній формі. Разом з тим, представником відповідача не наведено положень нормативно-правових актів, які б містили такі вимоги. Зауважень до інших документів поданих позивачем для підтвердження операцій у відповідача немає.
Суд критично відноситься до цих доводів представника відповідача враховуючи наступне.
Так, в оскаржуваному рішенні від 06.06.2019 року № 1185675/42855664 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 20.05.2019 року в єдиному реєстрі податкових накладних визначено як підставу відмови не надання платником податків копій документів, а саме розрахункових документів та банківських виписок з розрахункових рахунків.
Разом з тим, як зазначалося представником відповідача в судовому засіданні зауваження виникли саме до форми таких документів, а саме відсутність завірення їх копій належним чином банком і позивачем.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що відповідачем невірно визначено підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, адже відповідні документи надані позивачем. Надання ж платником документів, які на думку відповідача складені з порушенням законодавства, є іншою підставою для відмови в реєстрації, про що податковим органом не зроблено відповідної відмітки у рішенні від 06.06.2019 року.
Крім того, відповідно до п. 1.19-1 ст.1 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні №2346-ІІІ меморіальний ордер - розрахунковий документ, який складається за ініціативою банку для оформлення операцій щодо списання коштів з рахунка платника і внутрішньобанківських операцій відповідно до цього Закону та нормативно-правових актів Національного банку України;
Відповідно до п.1.30 ст.1 Закону №2346-ІІІ платіжне доручення - розрахунковий документ, який містить доручення платника банку, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що надані позивачем документи є розрахунковими документами відповідно до Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні №2346-ІІІ.
Виписка банку - це банківський документ, що характеризує стан розрахункового рахунка підприємства та на основі якого останнє веде бухгалтерський облік операцій за розрахунковим рахунком.
Що стосується вимог до оформлення та реквізитів зазначених документів, то відповідно до п.16 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Так, згідно з ст.ст. 5, 6 Закону "Про електронні документи та електронний документообіг" №851 електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.
Для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Згідно з ст. 8 цього Закону юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму.
А за ч.3 ст.7 Закону № 851, якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу.
Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року №557, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827.
Так, відповідно до п.3 Розділу ІІ зазначеного Порядку автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням надійного засобу ЕЦП, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Обов`язкові реквізити електронних документів визначаються законодавством.
Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на його автора.
Створення електронного документа завершується накладанням на нього ЕЦП підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді.
Таким чином, подаючи будь-які документи чи копії документів до фіскального органу платник податків накладає на нього ЕЦП підписувала та електронну печатку ( за наявності), чим засвідчує такі документи.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що виписка банку, меморіальний ордер та платіжні доручення, отримані у вигляді електронного документу із відповідними електронними цифровими підписами посадових осіб банку та його печатки (за наявності) мають ту ж юридичну силу, що і складен в паперовому вигляді.
А тому, подані позивачем документи складено з дотриманням вимог законодавства і є достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення № 1185675/42855664 від 06.06.2019 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових рішень податкової накладної ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ прийнято необгрунтовано, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Що ж до позовної вимоги в частині зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк, у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, п.28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачем, надані позивачем документи підтверджують здійснення господарської операції, складені відповідно до вимог чинного законодавства та є достатніми для реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б перешкоджали реєстрації податкової накладної №14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України вчинити необхідні дії з метою відновлення прав та інтересів позивача за захистом яких він звернувся, шляхом реєстрації податкової накладної ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних в день її фактичного подання.
Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, ТОВ ХІМАГРО-МІНЕРАЛ підлягає відшкодуванню сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1921 грн.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної Служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1185675/42855664 від 06.06.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну Службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ № 14 від 20.05.2019 року в день її фактичного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1921 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одну гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ХІМАГРО-МІНЕРАЛ (місцезнаходження: вул. Стрілецька, буд. 54, кв. 12, м. Вінниця, 21007, код ЄДРПОУ 42855664)
Відповідач : Державна фіскальна служба України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197)
Повне судове рішення складено та підписано суддею 07.08.2019
Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2019 |
Оприлюднено | 08.08.2019 |
Номер документу | 83491811 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні