Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2019 р. № 520/5368/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Бідонька А.В.
при секретарі судового засідання - Мурадли А.І.,
за участю:
представника позивача Бондар Д.О.
представника відповідача Павленка О.М.,
розглянувши в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "СП АРТІЛЬ" до Головного управління ДФС у Харківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Фермерське господарство "СП АРТІЛЬ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Харківській області, ДФС України, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Харківській області № 1136445/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.03.2019 року в ЄРПН;
- зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну №4 від 20.03.2019 року в ЄРПН.
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Харківській області № 1136446/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21.03.2019 року в ЄРПН;
- зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну №5 від 21.03.2019 року в ЄРПН.
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Харківській області № 1136447/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.03.2019 року в ЄРПН;
- зобов`язати ДФС України зареєструвати податкову накладну №6 від 22.03.2019 року в ЄРПН.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем за результатами господарської діяльності складено податкові накладні №4 від 20.03.2019 року, №5 від 21.03.2019 року, №6 від 22.03.2019 року, які, в свою чергу, були направлені на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Рішеннями ГУ ДФС у Харківській області №1136446/41155440 від 09.04.2019 р., №1136447/41155440 від 09.04.2019 року, №1136445/41155440 від 09.04.2019 р., відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних в ЄРПН, оскільки відсутні первинні документи, щодо постачання та придбання продукції, зберігання та транспортування. Не погодившись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду, оскільки вважає, що наявні всі правові підстави для реєстрації податкових накладних.
Від представника відповідача надійшов письмовий відзив на позов, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що під час спірних правовідносин контролюючий орган діяв у спосіб та у межах, визначених чинним законодавством.
Представник позивача в судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позовних вимог, пославшись на законність дій посадових осіб відповідача при прийнятті рішення.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, встановив наступне.
Позивач, ФГ "СП АРТІЛЬ" зареєстрована як юридична особа згідно Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та є платником єдиного податку 4 групи та платником податку на додану вартість.
Основним видом діяльності ФГ "СП АРТІЛЬ" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур вирощування зернових, що не заперечувалось відповідачем.
Так, судом встановлено, що 06.03.2019 року між ФГ "СП АРТІЛЬ" (постачальник) укладений договір №205 з ТОВ СІЕЙТІ (покупець) на поставку кукурудзи врожаю 2018 року у загальному обсязі 300 т. +/- 20%. яким передбачене отримання попередньої оплати (а.с.44).
Також, ФГ "СП АРТІЛЬ" 05.03.2019 року укладений договір складського зберігання №0503/С19, з елеватором ТОВ Вітчизна , яким визначені умови приймання, зберігання та переоформлення зерна виробником якого є ФГ "СП АРТІЛЬ" на покупця (а.с.60).
Відповідно до договору з ТОВ Вітчизна , за товарно-транспортними накладними: №35 від 19.03.2019 р. (а.с.53), №36 від 19.03.2019 р. (а.с.54), №37 від 19.03.2019 р.(а.с.55) на зерновий склад ТОВ Вітчизна (пункт розвантаження с. Питомник, вул. Батуринський шлях,74) була здійснена поставка кукурудзи власного виробництва ФГ "СП АРТІЛЬ" зі зернового складу (пункт навантаження с. Лозова вул. Колгоспна, 6), що орендується ФГ "СП АРТІЛЬ" за договором оренди № 4 від 01.03.2018 року (а.с.77-79).
20.03.2019 року на вимогу ФГ "СП АРТІЛЬ" лист №20\3-1 від 20.03.2019 р.(а.с.67) відповідно до договору №205 від 06.03.2019 р. (а.с.44-45) з покупцем кукурудзи ТОВ СІЕЙТІ , та договору з елеватором ТОВ Вітчизна , було здійснено переоформлення кукурудзи у кількості 101,52 т. у власність покупця ТОВ СІЕЙТІ .
Зазначена операція з продажу 101,52 т. кукурудзи на суму 424353,19 грн., в т.ч. ПДВ 70725,53 грн. та переоформлення її у власність ТОВ СІЕЙТІ підтверджується такими первинними документами: трьохсторонній акт приймання-передачі №В0000000015 від 20.03.2019 року (а.с.68), складська квитанція №170 від 20.03.2019 року (а.с.74), видаткова накладна №2 від 20.03.2019 року (а.с.46), акт надання послуг №212 від 20.03.2019 р. з приймання, зберігання, доробки, переоформлення та відвантаження зерна елеватором ТОВ Вітчизна . (а.с. 71).
Зазначена поставка зерна кукурудзи 20.03.2019 року частково сплачена ТОВ СІЕЙТІ на рахунок ФГ "СП АРТІЛЬ" - 20.03.2019 року за платіжним дорученням №2246 у сумі 300000.00 грн. (а.с.50), а 21.03.2019 року ТОВ СІЕЙТІ перерахувало на рахунок ФГ "СП АРТІЛЬ", - платіжне доручення №2272 суму 35000.00 грн. (а.с.51), чим була погашена заборгованість за поставлену 20.03.2019 року кукурудзу у розмірі 124353,19 грн. Решта суми у розмірі 225646.81 грн. була передплатою за наступну поставку кукурудзи.
Також, судом встановлено, що відповідно до договору з ТОВ Вітчизна , за товарно-транспортними накладними: №38 від 21.03.2019 р. (а.с.56), №39 від 21.03.2019 р. (а.с.57) на зерновий склад ТОВ Вітчизна (пункт розвантаження с. Питомник, вул. Батуринський шлях,7М) здійснена поставка кукурудзи власного виробництва ФГ "СП АРТІЛЬ" із зернового складу (пункт навантаження с. Лозова вул. Колгоспна, 6), що орендується ФГ "СП АРТІЛЬ" 22.03.2019 року. На вимогу ФГ "СП АРТІЛЬ" лист №22\3-1 від 22.03.2019 р. (а.с.66), відповідно до договору №205 від 06.03.2019 року з покупцем кукурудзи ТОВ СІЕЙТІ та договору з елеватором ТОВ Вітчизна , здійснено продаж кукурудзи у кількості 73.16 т. ТОВ СІЕЙТІ (покупець), що підтверджується, видатковою накладною № 3 на загальну суму 305808.05 грн., в т.ч. ПДВ 50968.08 грн. (а.с.47), трьохстороннім актом приймання-передачі №В0000000017 від 22.03.2019 року (а.с.69), складською квитанцією №182 від 22.03.2019 року (а.с.76), актом надання послуг №217 від 22.03.2019 р. (а.с.72) з приймання, зберігання, доробки, переоформлення та відвантаження зерна елеватором ТОВ Вітчизна .
22.03.2019 року ТОВ СІЕЙТІ , зокрема, в рахунок майбутньої поставки кукурудзи, перерахувало на рахунок ФГ "СП АРТІЛЬ", за платіжним дорученням №12081, суму в розмірі 350000.00 грн. (а.с.52).
Позивач зазначив, що у зв`язку з тим, що виконання договору ще триває, тому сума передплати здійснена ТОВ СІЕЙТІ більше за поставку проведену 22.03.2019 року, та ФГ "СП АРТІЛЬ" за договором №205 від 06.03.2019 року, ще буде здійснювати відвантаження кукурудзи, отримувати оплату від ТОВ СІЕЙТІ у якості розрахунку за поставлену продукцію.
Відповідно до п.187.1 ст.187 ПКУ позивачем виписані податкові накладні: №4 від 20.03.2019 року - за першою подією, а саме поставка кукурудзи на загальну суму 424353,19 грн., в т.ч. ПДВ 70725,53 грн. (а.с.13), далі - №5 від 21.03.2019 року (а.с.23) на суму 225646,81 грн. в т. ч. ПДВ - 37607,80 грн., податкова накладна №6 від 22.03.2019 року (а.с.33) на суму 350000,00 грн., в т. ч. ПДВ - 58333,33 грн. та направлені до податкового органу.
Як вбачається з квитанцій від 03 квітня 2019 року (а.с.14, 34), від 01 квітня 2019 року (а.с.24), відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №4 від 20.03.2019 року, №5 від 21.03.2019 року, №6 від 22.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних - зупинена. Зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З пояснень представника позивача вбачається та не заперечувалось представником відповідача, що ФГ "СП АРТІЛЬ" засобами електронного зв`язку, направлено до податкового органу пояснення та копії документів на підтвердження вчинення господарських операцій.
Однак, рішеннями комісії ГУ ДФС у Харківській області №1136446/41155440 від 09.04.2019 р. (а.с.25), №1136447/41155440 від 09.04.2019 року (а.с.35), №1136445/41155440 від 09.04.2019 р. (а.с.15), відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних в ЄРПН, оскільки відсутні первинні документи, щодо постачання та придбання продукції, зберігання та транспортування.
Позивач не погодився із вказаними рішеннями, подав скарги від 15.04.2019 року до ДФС України (а.с.17, 27, 37).
Рішеннями комісії з питань розгляду скарг №25397/41155440/2 від 26.04.2019 року (а.с. 43), №25398/41155440/2 від 26.04.2019 року (а.с.32), №25395/41155440/2 від 26.04.2019 року (а.с.22) скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДФС у Харківській області про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Позивач не погодився із вказаними рішеннями у зв`язку із чим звернувся до суду.
Суд зазначає, що Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок сплати податкових зобов`язань, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст.201 Податкового Кодексу України.
Відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно п.201.16. ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України - письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п.п.201.16.4 п.201.16 ст.201 ПК України, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 74.2 ст.74 ПК України передбачено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Положеннями пункту 13 Порядку №1246 встановлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи містить пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).
Як передбачено пунктом 5 Порядку №117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до пункту 6 зазначеного Порядку, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктом 7 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (пункт 10 Порядку №117).
Згідно з підпунктом 1.6 пункту 1 листа ДФС України від 21.03.2018 року № 959/99-99-07-18 Критерії ризиковості платника податку та з урахуванням листа ДФС України від 05.11.2018 року Критерії ризиковості платника податку , комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: 1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби; 1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами; 1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією наданою такими засновниками та/або керівниками; 1.5. набрав законної сили обвинувальний вирок суду та не погашено або не знято судимість стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби"; 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Відповідність платника податку Критеріям ризиковості платників податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Як зазначено в квитанціях та у позовній заяві, та не заперечується відповідачем, реєстрація податкових накладних зупинена у зв`язку з тим, що ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до пункту 14 Порядку №117 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
За змістом пункту 15 зазначеного Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентом, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
В даних спірних правовідносинах, підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладні, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та /або законодавством.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем надавались пояснення та копії первинних документів, а саме документи щодо відносин з ТОВ СІЕЙТІ : договір №205 від 06.02.2019 року, договір оренди №4 від 01.03.2018 року, договір складського зберігання №0503/С19 від 15.03.2019 року, товарно-транспортні накладні №35, №36, №37 від 19.03.2019 року, №38, №39 від 21.03.2019 року, трьохсторонні акти приймання-передання №В0000000015 від 20.03.2019 року, №В0000000017 від 22.03.2019 року, складські квитанції №170 від 20.03.2019 року, №182 від 22.03.2019 року, видаткові накладні №2 від 20.03.2019 року, №3 від 22.03.2019 року, акти надання послуг №1 від 19.03.2019 року та №2 від 21.03.2019 року, акти звірки розрахунків, платіжні доручення №2246 від 20.03.2019 року, №2272 від 21.03.2019 року, №12081 від 22.03.2019 року, виписка з банку, акт надання послуг перевезення №1 від 19.03.2019 року, №2 від 21.03.2019 року, податкова декларація платника єдиного податку 4 групи, розрахунок частки с/г виробництва за 2018 рік, звіти про посівні площі сільськогосподарських культур на 2018 рік, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, з яких вбачається, що ФГ "СП АРТІЛЬ" продав врожай 2018 року власного виробництва, кукурудзу до ТОВ "СІЕЙТІ".
Крім того, не сплинуло 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у податкових накладних, протягом яких платник податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) має право надати письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
При цьому суд зауважує, що оскільки до позивача було встановлено Критерії оцінки ступеня ризиків, Комісією не було враховано пояснення та документи позивача.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна / розрахунок коригування.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Водночас, суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1.6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду в складі касаційного адміністративного суду від 14.05.2019 по справі №1940/1306/18 та від 12.04.2019 №822/1878/18.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість прийнятих рішень комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області №1136446/41155440 від 09.04.2019 р., №1136447/41155440 від 09.04.2019 року, №1136445/41155440 від 09.04.2019 р. про відмову в реєстрації податкових накладних №4 від 20.03.2019 року, №5 від 21.03.2019 року, №6 від 22.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні №4 від 20.03.2019 року, №5 від 21.03.2019 року, №6 від 22.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено наступне.
Як вбачається зі змісту п.201.16 ПК України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341), Регламенту комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, затвердженого наказом ДФС України від 26.06.2017 року №450, повноваженнями щодо реєстрації податкових накладних, входить до компетенції ДФС України.
Згідно положень п.2, п.4 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається п. 4 ч. 2 та ч. 4 ст. 245 КАС України.
З огляду на наведене, враховуючи те, що судом визнано протиправними рішення комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області №1136446/41155440 від 09.04.2019 року, №1136447/41155440 від 09.04.2019 року, №1136445/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні №4 від 20.03.2019 року, №5 від 21.03.2019 року, №6 від 22.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 2 КАС України - завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, виходячи з аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи та враховуючи факт не надання відповідачем доказів, спростовуючих доводи позивача, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та такими, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України - в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, адміністративний позов Фермерського господарства "СП АРТІЛЬ" до Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, зобов`язання вчинити певні дії, підлягає задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "СП АРТІЛЬ" до Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області №1136445/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №4 від 20.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області №1136446/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №5 від 21.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області №1136447/41155440 від 09.04.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.03.2019 року в ЄРПН.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №6 від 22.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути на користь Фермерського господарства "СП АРТІЛЬ" (вул. Колгоспна,6, с.Лозова, Богодухівський район, Харківська область, 62143, код ЄДРПОУ 41155440) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління державної фіскальної служби у Харківській області (вул.Пушкінська, 46, м.Харків, 61057, м.Харків, код ЄДРПОУ 39599198) судовий збір у розмірі 5763,00 грн. (п`ять тисяч сімсот шістдесят три гривні 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений 08.08.2019 року.
Суддя Бідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 12.08.2019 |
Номер документу | 83511178 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні