Постанова
від 30.07.2019 по справі 815/2721/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 липня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/2721/18

Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.

Час і місце ухвалення: 14:14, м. Одеса

Дата складання повного тексту: 05.10.2018 р.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Бітова А.І.

суддів - Лук`янчук О.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Рощіній К.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року у справі за позовом приватного підприємства "Кривовид І.І." до Державної фіскальної служби України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У червні 2018 року приватне підприємство (далі ПП) "Кривовид І.І." звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби (далі ДФС) України про:

- визнання неправомірними дії ДФС України щодо не проведення державної реєстрації податкової накладної №38 від 26 листопада 2017 року та скасування рішення ДФС України від 10 січня 2018 року за №553552/31728631 про відмову у реєстрації податкових накладних;

- зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкову накладну ПП "Кривовид ОСОБА_1 " №38 від 26 листопада 2017 року днем її прийняття.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що позивачем надано пояснення і копії документів, які підтверджують здійснення операцій по податковій накладній №38 від 26 листопада 2017 року. Однак, позивачем отримано рішення за №553552/31728631 від 10 січня 2018 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №38 від 26 листопада 2017 року на підставі надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної. Фактично з даного рішення неможливо встановити, що саме позивачем не надано чи порушено.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що позивачем не дотримано п.1 п.6 Критеріїв затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567, а саме: позивачем не надано документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Рішення комісії ДФС України із посиланням на підставу - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, - є повністю обґрунтованим.

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року позовну заяву ПП "Кривовид І.І." до ДФС України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії - задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність ДФС України щодо не проведення державної реєстрації податкової накладної №38 від 26 листопада 2017 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення ДФС України від 10 січня 2018 року за №553552/31728631 про відмову у реєстрації податкових накладних.

Зобов`язано ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну ПП "Кривовид ОСОБА_2 ." №38 від 26 листопада 2017 року днем її прийняття.

В апеляційній скарзі ДФС України ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, а також з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

В обґрунтування апеляційної скарги ДФС України зазначає, що позивачем не надано документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Таким чином, рішення комісії ДФС України із посиланням на підставу - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. - є повністю обґрунтованим.

Відзиву ПП "Кривовид І.І." на апеляційну скаргу не подано.

Учасники справи в судове засідання апеляційного адміністративного суду не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином. Враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова. Судова колегія, у відповідності до ч.2 ст. 313 КАС України, визнає можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ДФС України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

ПП "Кривовид І.І." код ЄДРПОУ 31728631, зареєстровано 29 листопада 2001 року, місцезнаходження АДРЕСА_1 , з 18 грудня 2001 року взято на податковий облік в органах державної податкової служби.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності ПП "Кривовид І.І." за КВЕД є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

20 листопада 2017 року між ПП "Кривовид І.І." (Постачальник) та ТОВ "АДМ ТРЕЙДІНГ Україна" (Покупець) укладено договір поставки №170/1-115208. Відповідно до п.1.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити пшеницю 3-го класу українського походження урожаю 2017 року, код товару згідно УКТ ЗЕД 1001.

На виконання Договору ПП " ОСОБА_3 " поставило ТОВ "АДМ ТРЕЙДІНГ УКРАЇНА" пшеницю 3-го класу урожаю 2017 року, що підтверджено видатковою накладною №36 від 26 листопада 2017 року, товарно-транспортними накладними №34, №35, №36, №37 від 23 листопада 2017 року.

Згідно рахунку-фактури ПП "Кривовид ОСОБА_2 ." № 36 від 26 листопада 2017 року, ТОВ "АДМ ТРЕЙДІНГ УКРАЇНА" перерахувало позивачу кошти за пшеницю 3-го класу за договором № 170/1-115208 від 20 листопада 2017 року, що підтверджено платіжним дорученням №00159423 від 27 листопада 2017 року.

26 листопада 2017 року позивачем на адресу ТОВ "АДМ ТРЕЙДІНГ УКРАЇНА" виписана податкова накладна №38 та направлена на реєстрацію в ЄРПН.

Як вбачається з матеріалів справи, 15 грудня 2017 року ПП "Кривовид ОСОБА_2 ." отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в якій зазначено, що за результатами обробки документ доставлено до ДФС України. Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрацію ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеням ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступенів ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД:1001.

Також, у вказаній квитанції позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію.

27 грудня 2017 року позивачем направлено до ДФС України документи та пояснення про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, що підтверджується повідомленням №1 від 27 грудня 2017 року.

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації 10 січня 2018 року прийнято рішення №553552/31728631 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №38 від 26 листопада 2017 року з підстави надання платником податку копій документів, які складено з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення комісії ДФС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, ст. 201 ПК України, які регулюють спірні правовідносини.

Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Підпунктом 201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст. 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення ЄРПН (далі Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 12 Порядку №1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України.

За результатами перевірок, визначених п.12 Порядку №1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Положення пп.201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України визначають, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в ЄРПН.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі Критерії оцінки).

Пунктом 6 Критеріїв оцінки визначено два критерії для проведення Моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту першого Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, які платник податків може подати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку документів, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, було регламентовано Постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі Постанова №117).

Абзацом 7 п.п.201.16.3 п.201.16 ст. 201 ПК України платнику податків надано можливість оскаржити Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН в адміністративному або судовому порядку.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є, зокрема надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Натомість, пп.201.16.1 п.201.16 ст. 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, якщо їх виявлено два.

Між тим, визначення фіскальним органом конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567.

Як вбачається з електронної квитанції, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлено помилки відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена, ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 1001. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Судова колегія зазначає, що фіскальним органом у вищезазначених квитанціях вказано лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки.

Отже, ДФС України у даному випадку, порушено вимоги пп.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, що було вірно встановлено судом першої інстанції.

Відповідності до пп.201.16.2, пп.201.16.3 п.201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп."в" п.201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп.201.16.2). Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп.201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп.201.16.2 ПК України (пп.201.16.3).

З матеріалів справи вбачається, що в порядку, визначеному пп.201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України, ПП "Кривовид І.І." було направлено до ДФС України пояснення та документи на підтвердження здійснення господарської діяльності, за результатами якої складено податкову накладну №38 від 26 листопада 2017 року, для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних.

Вивчивши всі надані позивачем документи, судова колегія вважає, що вони доводять реальність господарської операції, по якій проводилася реєстрації податкової накладної та спростовують припущення відповідача про її ризиковість.

Судова колегія зазначає, що рішення комісії ДФС України №553552/31728631 від 10 січня 2018 року, якими було відмовлено ПП "Кривовид ОСОБА_1 " у реєстрації податкової накладної №38 від 26 листопада 2017 року в ЄРПН, взагалі не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Проте, в рішенні не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, відповідач прийняв рішення про відмову у реєстрації зазначених податкових накладних необґрунтовано, безпідставно та протиправно, без урахування наданих позивачем пояснень та документів.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позову.

Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, судова колегія, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 08 серпня 2019 року.

Головуючий: Бітов А.І. Суддя: Суддя: Ступакова І.Г. Лук`янчук О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено09.08.2019
Номер документу83512475
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2721/18

Постанова від 30.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 07.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 05.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 20.09.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні