ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
О К Р Е М А У Х В А Л А
31 липня 2019 року м. Житомир справа №240/3941/19
категорія 105000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Майстренко Н.М.,
за участю секретаря судового засідання Миськової О.В.,
за участю: представника позивача Зірченко Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Корольовського відділу державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державного підприємства "Житомирський центр науково-технічної інформації та інновацій", до Державного реєстратора комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євгена Івановича, за участю третіх осіб на стороні відповідача: Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Житомирської області та ОСОБА_1 , про визнання дій протиправними, скасування державної реєстрації,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Корольовського відділу державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області, в якій позивач з урахуванням уточнень позовних вимог просить:
- визнати дії державного реєстратора Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Житомирської області Годзь Євгена Івановича щодо реєстрації відчуження нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та належить ДП "Житомирський державний центр науково-технічної інформації та інновацій", протиправними;
- скасувати державну реєстрацію відчуження нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , здійснену 15.02.2019 за №45543073 державним реєстратором Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Житомирської області Годзь Євгеном Івановичем.
Під час судового розгляду справи по суті встановлено, що у провадженні Корольовського відділу державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області перебуває зведене виконавче провадження №50894355 про стягнення заборгованості з Державного підприємства "Житомирський центр науково-технічної інформації та інновацій" на загальну суму 1041140,89 грн.
Відповідно до відомостей, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, за боржником - Державним підприємством "Житомирський центр науково-технічної інформації та інновацій", зареєстровано право власності на нерухоме майно, а саме: будівлю літерою "А", загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
В Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна 21.04.2016 на підставі постанови державного виконавця Бобер М.О. Корольовського відділу державної виконавчої служби Житомирського міського управління юстиції ВП50692640 зареєстровано обтяження у вигляді арешту на нерухоме майно Державного підприємства "Житомирський державний центр науки, інновацій та інформатизації", а саме: будівлю літерою "А", загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Зміст та характеристика обтяження - заборонено відчужувати усе нерухоме майно.
Незважаючи на це, державним реєстратором Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Житомирської області Годзь Євгеном Івановичем 15.02.2019 прийнято рішення за індексним номером 45543073 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, а саме: будівлю літерою "А", загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_1 та підставою виникнення права власності зазначено акт про проведені електронні торги, серія та номер: 50692640, виданий 30.08.2018 Корольовським ВДВС міста Житомир ГТУЮ у Житомирській області.
Підпунктом 1.1 пункту 1 глави 12 розділу ІІ Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 №296/5 (далі - Порядок), передбачено, що придбання арештованого або заставленого нерухомого майна з прилюдних торгів (аукціонів) оформлюється нотаріусом за місцезнаходженням такого майна шляхом видачі набувачу відповідного свідоцтва.
Свідоцтво про придбання арештованого нерухомого майна з прилюдних торгів видається нотаріусом на підставі акта про проведені публічні торги, складеного державним виконавцем та затвердженого начальником відповідного відділу державної виконавчої служби або приватним виконавцем (підпункт 3.1 пункту 3 Порядку).
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 34 Закону України "Про нотаріат" нотаріуси вчиняють такі нотаріальні дії, зокрема: видають свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів).
Приписами ч. 5 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.
Правовий аналіз наведеного правового регулювання спірних правовідносин свідчить про те, що у випадку, якби відбувся аукціон з реалізації арештованого майна, то підставою для державної реєстрації права власності на таке майно було б видане нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів, а сама державна реєстрація мала бути проведена нотаріусом, що видав таке свідоцтво.
Позивач довів, що жодних електронних торгів щодо відчуження названого об`єкту нерухомого майна не проводилось та акт про проведені електронні торги Корольовським відділом державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області, який зазначений у Державному реєстрі видавником такого акту, ніколи не видавався.
Житомирська філія державного підприємства "Сетам" направила на адресу позивача лист від 22.02.2019 №7/24/169-19 про те, що у 2018 році електронні торги нерухомим майном - будинком загальною площею 1185,6 кв.м., літерою "А", що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , на електронному майданчику ДП "Сетам" не проводились.
З оригіналів досліджених судом матеріалів реєстраційної справи на об`єкт нерухомого майна: будівлю літерою "А", загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 , які стосуються оскаржуваної реєстрації, встановлено, що така реєстрація здійснена взагалі без подання заявником будь-яких документів, які підтверджують перехід права власності на зазначений об`єкт до нього. Для вчинення оскаржуваної реєстраційної дії не подавалось ні свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів, ні акт про проведені електронні торги 50692640, виданий 30.08.2018 Корольовським відділом державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області. Для проведення державної реєстрації права власності було подано лише заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та квитанцію про сплату адміністративного збору.
Відсутність цих документів в оригіналі реєстраційної справи на вказаний об`єкт нерухомого майна є логічним наслідком того, що електронні торги для реалізації арештованого майна ніколи не проводились.
За обставин, які склались у даній справі, на етапі перевірки документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень, безспірно правових підстав для прийняття відповідачем рішення про державну реєстрацію права власності не існувало.
Відповідно до п. 4, 6, 9 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію.
Враховуючи встановлені у справі обставини та правове регулювання спірних правовідносин, суд дійшов однозначного висновку, що державна реєстрація права власності, здійснена відповідачем, є незаконною, оскільки факт набуття права власності іншою особою на нерухоме майно не мав місця.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 позов Корольовського відділу державної виконавчої служби міста Житомир Головного територіального управління юстиції у Житомирській області задоволено: визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Житомирської області Годзь Євгена Івановича від 15.02.2019 за індексним номером 45543073 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на об`єкт нерухомого майна загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до ч. 1 ст. 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними (ч. 2 цієї ж статті).
Згідно з ч. 4, ч. 5 ст. 249 КАС України в окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення.
З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, які повинні надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено (ч. 9 ст. 249 КАС України).
Обставини даної справи свідчать про те, що Державний реєстратор комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євген Іванович прийняв рішення за індексним номером 45543073 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, а саме: будівлю літерою "А", загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , за ОСОБА_1 за наявності зареєстрованого обтяження на цей об`єкт, без надання заявником документів, які свідчать про перехід права власності до нього та не маючи повноважень на проведення державної реєстрації, чим порушив вимоги Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 названого Закону до повноважень Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації прав віднесено здійснення контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та прийняття обов`язкових до виконання рішень, передбачених цим Законом.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для постановлення окремої ухвали, направлення її до Міністерства юстиції України для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, а також до Генеральної прокуратури України для вирішення питання про притягнення до відповідальності Державного реєстратора комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євгена Івановича.
Крім того, окрема ухвала підлягає направленню до Міністерства освіти і науки України, яке є засновником Державного підприємства "Житомирський центр науково-технічної інформації та інновацій", оскільки незаконною реєстрацією права власності за іншою особою на будівлю загальною площею 1185,6 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та яка на законних підставах належить зазначеному державному підприємству, було фактично унеможливлено виконання судових рішень по зведеному виконавчому провадженню №50894355, які стосуються стягнення заробітної плати на користь працівників державного підприємства та погашення зобов`язань перед державою зі сплати податків.
Керуючись статтями 243, 248, 249 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ухвалив:
Довести до відома Міністерства юстиції України про допущені Державним реєстратором комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євгеном Івановичем порушення для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Генеральній прокуратурі України вирішити питання про притягнення до відповідальності Державного реєстратора комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євгена Івановича за порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення.
Направити до відома Міністерства освіти і науки України окрему ухвалу для вжиття заходів реагування для належного збереження державного майна.
Встановити строк для надання відповіді щодо вжитих заходів протягом тридцяти днів з дня отримання ухвали.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена особами, яких вона стосується, до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.М. Майстренко
Ухвалу суду складено у повному обсязі: 09.08.2019.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 11.08.2019 |
Номер документу | 83545050 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні