Рішення
від 18.07.2019 по справі 460/665/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

18 липня 2019 року м. Рівне №460/665/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Мороза Д.Ю., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник ОСОБА_1 ,

відповідача: представник Дудар Н.О.,

третя особа на стороні позивача: не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_2 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_3 доДепартаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2 ) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просив суд:

- визнати протиправною відмову Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації, яка викладена в листі від 27.02.2019 № 06-Д-36;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_2 щодо надання дозволу на безоплатну передачу у власність ОСОБА_2 легкового автомобіля марки "Volkswagen" моделі "Passat", об`ємом двигуна 1781 см куб, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, як члену сім`ї ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , та надати дозвіл на проведення процедури перереєстрації автомобіля з ОСОБА_4 на ОСОБА_2 .

Позов обгрунтовано тим, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу як члену сім`ї в задоволенні заяви щодо надання дозволу на безоплатну передачу у власність легкового автомобіля.

Ухвалою суду від 28.03.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання суду відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк відповідач правом на подання відзиву не скористався.

Ухвалою суду від 20.05.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду від 10.06.2019 закрито підготовче провадження у справі, призначено розгляд справи по суті та залучено до участі у справі ОСОБА_3 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.

05.07.2019 від третьої особи надійшли пояснення, за змістом яких вказаний автомобіль після смерті ОСОБА_4 був у користуванні ОСОБА_2 . Заперечень щодо суті спору третя особа не має (а.с.67).

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав. Суду пояснив, що 29.01.2019 ОСОБА_2 звернувся із заявою до Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації, в якій просив надати йому дозвіл на безоплатну передачу у власність легкового автомобіля марки "Volkswagen" моделі "Passat", об`ємом двигуна 1781 см куб., номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, як члену сім`ї ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , та надати дозвіл на проведення процедури перереєстрації автомобіля з ОСОБА_4 на ОСОБА_2 . Листом Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації від 27.0.2019 №06-Д-36 було відмовлено у задоволенні заяви позивача. Вказав, що у відповідача не було правових підстав для відмови позивачу, як члену сім`ї та спадкоємцеві майна померлого інваліда, у передачі вказаного автомобіля у власність. Звернув увагу суду на те, що посилання відповідача на попередні судові рішення є необгрунтованим, оскільки суд зобов`язав повернути автомобіль особу, яка ніколи не була володільцем автомобіля. Просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти позову заперечила та пояснила суду, що Департамент соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації як державний орган не міг проігнорувати рішення суду, яке є обов`язковим для виконання. Просила у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 16.08.2007 Головним управлінням праці та соціального захисту населення Рівненської облдержадміністрації було видано позачергово безоплатно легковий автомобіль марки "Volkswagen" моделі "Passat", об`ємом двигуна 1781 см куб., номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, інваліду війни 2-ої групи ОСОБА_4 , 1926 року народження, жителю с АДРЕСА_1 Рівненського АДРЕСА_2 Рівненської АДРЕСА_3 , який перебував на транспортному обліку в Головному управлінні серед інвалідів війни.

05.08.2007 вказаний автомобіль був зареєстрований у МРВ ДАІ м.Рівне. ОСОБА_4 видано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 та реєстраційний номер на автомобіль - НОМЕР_3 . Одночасно у свідоцтві зазначене обмеження у розпорядженні автомобілем - без права продажу і дарування (а.с.14).

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_4 помер, про що виконавчим комітетом Верхівської сільської ради Рівненського району Рівненської області у Книзі реєстрації смертей зроблено відповідний актовий запис за №2 від 22.01.2012. Ці обставини підтверджуються свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 (а.с.16).

Факт постійного проживання позивача з ОСОБА_4 на день його смерті підтверджується довідкою виконавчого комітету Дядьковицької сільської ради Рівненського району Рівненської області №26/02-14/19 від 21.01.2019, в якій зазначено, що на день смерті ОСОБА_4 до складу його сім`ї входили наступні особи: онук (позивач) ОСОБА_2 , 1980 р.н., син ОСОБА_3 , 1951 р.н., невістка ОСОБА_5 , 1956 р.н., онук ОСОБА_6 , 1985 р.н., та онук ОСОБА_7 , 1993 р.н. (а.с.19)

Після смерті ОСОБА_4 позивач 29.01.2019 звернувся із заявою до Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації, в якій просив надати дозвіл на безоплатну передачу йому у власність легкового автомобіля марки "Volkswagen" моделі "Passat", об`ємом двигуна 1781 см куб, номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, як члену сім`ї ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , та надати дозвіл на проведення процедури перереєстрації автомобіля з ОСОБА_4 на ОСОБА_2 (а.с.11).

Листом Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації від 27.02.2019 №06-Д-36 було відмовлено у задоволенні заяви позивача з посиланням на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2013, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08.10.2015 №К/800/35180/13 та на рішення Рівненського районного суду Рівненської області від 12.07.2013 у справі №570/878/13-ц (а.с.12).

Не погоджуючись з листом Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації №06-Д-36 від 27.02.2019 року, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абз.3 ст.38 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні від 21.03.1991 №875, після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, у тому числі визнаний гуманітарною допомогою, за бажанням членів його сім`ї може бути переданий у їх власність безоплатно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Технічні та інші засоби реабілітації можуть бути залишені у власності членів сім`ї померлого інваліда, дитини-інваліда в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абз.3 ст.11-1 Закону України Про гуманітарну допомогу від 22.10.1999 №1192, після смерті особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю були забезпечені через органи соціального захисту населення, за бажанням членів їхніх сімей, спадкоємців таких осіб передається їм у власність безоплатно за рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2006 №999 було затверджено Порядок забезпечення інвалідів автомобілями (далі - Порядок №999).

Згідно з п.16 Порядку №999, особі з інвалідністю, законному представнику недієздатної особи з інвалідністю чи дитини з інвалідністю автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, за її (його) бажанням може бути безоплатно переданий у власність після закінчення 10-річного строку експлуатації. Після смерті особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю такий автомобіль може бути безоплатно переданий у власність члену її сім`ї (за бажанням такого члена сім`ї), який на час смерті особи з інвалідністю були зареєстровані за місцем реєстрації особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю.

Автомобіль, строк експлуатації якого від 5 до 10 років, залишається безоплатно члену сім`ї, який на час смерті інваліда проживав та був зареєстрований за місцем постійного проживання і реєстрації інваліда і середньомісячний сукупний дохід сім`ї якого за шість місяців, що передують дню смерті інваліда, не перевищує прожиткового мінімуму для сім`ї. Середньомісячний сукупний дохід визначається відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої Мінсоцполітики.

Відповідно до п.32 Порядку №999, у разі коли під час експлуатації автомобіля у інваліда, члена сім`ї, якому передано право користування автомобілем, або законного представника недієздатного інваліда, дитини-інваліда, іншої особи (для інвалідів війни та інвалідів I групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, а також громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї (категорія 1) та інвалідів унаслідок трудового каліцтва виявляються протипоказання до керування ним, коли законний представник недієздатного інваліда, дитини-інваліда або член сім`ї, інша особа переїхали на інше місце проживання, відмовилися від користування автомобілем чи померли, питання про передачу права користування автомобілем члену сім`ї, який зареєстрований за місцем реєстрації інваліда або в одному населеному пункті з ним (не більше ніж двом членам сім`ї - для інвалідів війни та інвалідів I групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, а також громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї (категорія 1) та інвалідів унаслідок трудового каліцтва, законному представнику недієздатного інваліда, дитини-інваліда, іншій особі вирішується у кожному конкретному випадку для інвалідів за клопотанням органу соціального захисту населення та за рішенням структурного підрозділу соціального захисту населення, а для інвалідів унаслідок трудового каліцтва - за рішенням управління виконавчої дирекції.

Водночас, в п.41 Порядку №999 передбачено, що за бажанням інвалідів структурні підрозділи соціального захисту населення можуть забезпечувати їх автомобілями, ввезеними в Україну і визнаними в установленому порядку гуманітарною допомогою, без права продажу, дарування, передачі (в тому числі за довіреністю) іншій особі. Автомобілями, отриманими головними управліннями як гуманітарна допомога, інваліди (за їх бажанням або за бажанням законних представників недієздатних інвалідів), діти-інваліди (за бажанням їх законних представників), які перебувають на обліку в структурних підрозділах соціального захисту населення та управліннях виконавчої дирекції, забезпечуються безоплатно в порядку черговості.

Після смерті інваліда, дитини-інваліда автомобіль, визнаний гуманітарною допомогою, яким інвалід, дитина-інвалід були забезпечені через структурний підрозділ соціального захисту населення, за бажанням членів сімей, спадкоємців інвалідів передається їм у власність безоплатно за рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій. У разі відсутності членів сім`ї, спадкоємців або в разі небажання членів сім`ї, спадкоємців отримати автомобіль такий автомобіль повертається структурному підрозділу соціального захисту населення.

Судом досліджено довідки про розмір призначеної і фактично виплаченої пенсії за період з 01.06.2011 по 31.12.2011 ОСОБА_3 від 22.01.2019 №1107, ОСОБА_5 від 22.01.2019 №1106, відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків ДФС України про доходи за період з 3 кв. 2011 року по 4 кв.2011 року ОСОБА_2 від 11.01.2019, ОСОБА_6 від 15.01.2019 р., ОСОБА_7 від 15.01.2019 (а.а.с.20-24).

Судом проведено порівняння наданих позивачем відомостей про доходи його сім`ї із розміром прожиткового мінімуму, встановленого в Законі України "Про Державний бюджет на 2011 рік" від 23.12.2010 N2857-VI. За наслідками аналізу суд дійшов висновку, що впродовж шестимісячного строку до дня смерті інваліда ОСОБА_4 обсяг середньомісячного сукупного доходу сім`ї позивача не перевищував законодавчо встановленого розміру.

На час смерті інваліда ОСОБА_4 позивач ОСОБА_8 був зареєстрований за місцем реєстрації інваліда, що підтверджується довідкою Дядьковицької сільської ради Рівненського району Рівненської області від 21.01.2019 №26/02-14/19 (а.с.19).

Позивач, як член сім`ї інваліда ОСОБА_4 , який мав у користуванні автомобіль, одержаний як гуманітарна допомога, виявив бажання після смерті останнього отримати такий автомобіль у власність, що підтверджується поданою відповідачу заявою від 29.01.2019.

Відтак, позивач належить до категорії осіб, членів сім`ї померлого інваліда, які мають право на безоплатне отримання автомобіля у власність, строк експлуатації якого від 5 до 10 років, відповідно до Порядку №999.

Отже, у позивача виникли законні підстави для отримання дозволу на перереєстрацію автомобіля марки "Volkswagen" моделі "Passat", 2004 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 , державний номер НОМЕР_3 .

Суд критично оцінює посилання відповідача, викладені у відмові від 27.02.2019 №06-Д-36 щодо неможливості задоволення заяви позивача у зв`язку з наявністю постанови Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2013 та ухвали Вищого адміністративного суду України від 08.10.2015 у справі №2а/1770/3389/2012, а також рішення Рівненського районного суду Рівненської області від 12.07.2013 у справі №570/878/13-ц, оскільки з моменту постановлення рішення у першій справі змінилося законодавство, а рішенням у другій - не встановлювалися обставини щодо наявності чи відсутності підстав для передачі автомобіля, наданого як гуманітарна допомога, члену сім`ї померлого інваліда, при цьому, автомобіль було зобов`язано повернути особу, яка ним ніколи не володіла. Суд зазначає, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень зобов`язаний застосовувати закон у редакції, чинній на момент виникненння спірних правовідносин - звернення позивача із відповідною заявою від 29.01.2019.

Згідно із ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то поданий позов необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд присуджує на користь позивача витрати зі сплати судового збору в сумі 768,40грн, сплачені згідно з квитанцією від 25.03.2019 №16-1428К (а.с.4).

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_2 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_5 ) до Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації (вул.Словацького, 1, м.Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 25894518) задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації, яка викладена в листі від 27.02.2019 №06-Д-36.

Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_2 щодо надання дозволу на безоплатну передачу у власність ОСОБА_2 легкового автомобіля марки "Volkswagen Passat", об`ємом двигуна 1781 см.куб., номер кузова НОМЕР_1 , 2004 року випуску, як члену сім`ї ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 та надати дозвіл на проведення процедури перереєстрації автомобіля з ОСОБА_4 на ОСОБА_2 .

Стягнути на користь ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_5 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, Департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 25894518) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 768,40грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 26 липня 2019 року.

Суддя Дудар О.М.

Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено11.08.2019
Номер документу83545862
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —460/665/19

Ухвала від 30.10.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Рішення від 23.07.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 06.05.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 07.03.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні