Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 серпня 2019 р. № 520/4878/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чудних С.О.,
за участю секретаря судового засідання - Хмелівської Н.М.,
представників позивача - Бондаренка Г.М., Глуховенка Д.В.,
представників відповідача - Баклушиної Р.Б., Насибулліної Н.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто-гранд" до Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Авто-гранд" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 16.10.2018 № 0001091415 та податкове повідомлення-рішення від 16.10.2018 № 0001081415.
В обґрунтування позову, зазначив, що податкові повідомлення-рішення від 16.10.2018 № 0001081415, № 0001091415 ґрунтується на помилкових судженнях суб`єкта владних повноважень, що викладені в акті перевірки № 3700/20-40-14-15-07/33120099 від 05.09.2018. Позивач зазначив, що ним не занижувалось податкового зобов`язання з остаточного компенсаційного мита, відтак прийняті контролюючим органом податкові повідомлення - рішення є незаконними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 22.05.2019 відкрито провадження в даній адміністративній справі та призначено підготовче засідання.
Протокольною ухвалою судді від 01.08.2019 закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті.
Представники позивача у судовому засіданні вимоги та доводи адміністративного позову підтримали у повному обсязі, просили його задовольнити.
Представники відповідача проти позову заперечували, надали відзив на позов, відповідно до якого зазначили, що порушення, встановлені в ході перевірки позивача, зафіксовані належним чином в акті перевірки, висновки якого стали підставою для винесення спірних податкових повідомлень - рішень, у зв`язку із чим просили у задоволенні позову відмовити.
Суд, вислухавши думку представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, встановив наступне.
Фахівцями Головного управління ДФС у Харківській області проведена документальна невиїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто-Гранд" (код за ЄДРІІОУ 33120099) дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи при обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів товару з комерційною назвою "Автомобіль легковий, новий, календарний рік виготовлення 2015, модельний рік виготовлення 2015, марка - MERCEDES-BENZ, модель CLA-200..." за митною декларацією від 29.02.2016 № 807110000/2016/002307 за кодом 87 03 23 19 10 відповідно до УКТ ЗЕД.
Результати оформлені актом від 05.09.2018 №3700/20-40-14-15-07/33120099, яким зафіксовано порушення:
- вимог пункту 2 частини 3 статті 44, частини 1, частини 1 статті 257, статті 278, пункт 1 частини 1 статті 279, частини 1 статті 293, частини 1 статті 295 Митного кодексу України, у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з остаточного компенсаційного мита на загальну суму 103800,8 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України;
- пункту 187.8 статті 187 та пункту 190.1 статті 190 Податкового кодексу України щодо заниження бази оподаткування податком на додану вартість на суму остаточного компенсаційного мита, у зв`язку з чим було занижено податкове зобов`язання з податку на додану вартість на суму 20760,16 грн., яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України. В результаті вищевказаних порушень ТОВ "Авто-Гранд" було занижено податкові зобов`язання на загальну суму - 124560,96 грн., з них: по остаточному компенсаційному миту - на суму 103800,8 грн.; по податку на додану вартість - на суму 20760,16 грн.
Оцінюючи обґрунтованість прийнятих відповідачем рішень, суд зазначає наступне.
Судовим розглядом встановлено, змістом акту перевірки не заперечувалось, що за зовнішньоекономічним контрактом від 11.02.2016 №1 між ТОВ "Авто-гранд" та ООО "ПРОГРЕСС" (Росія) за митною декларацією №807110000/2016/002307 на територію України імпортовано товар з комерційною назвою автомобіль легковий, новий, календарний рік виготовлення 2015, модельний рік виготовлення 2015, марка MERCEDES-BENZ, модель CLA 200- 1 шт., Ід. номер кузова: НОМЕР_1 , номер двигуна: НОМЕР_2 , тип двигуна: бензиновий. V дв = 1595 см 3 . Колісна формула 2*4, загальна к-ть, місць - 5, пасажирський. Виробник: Daimler AG. Країна виробництва: HU (Угорщина). Торгівельна марка MERCEDES-BENZ за кодом НОМЕР_3 , відповідно до УКТ ЗЕД.
Так, згідно графи 47 митної декларації від 29.02.2016 року № 807110000/2016/002307 декларантом, ТОВ "Авто-гранд" самостійно нараховані та сплачені митні платежі у сумі 150403,64 грн.: мито на нафтопродукти, транспортні засоби та шини до них, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання за ставкою 10% - 58777,35 грн.; акцизний податок на транспортні засоби з робочим об`ємом циліндрів 1595 см 3 ., за ставкою 0,267 EUR на суму 12680,58 грн.; податок на додану вартість з товарів, ввезених на територію України суб`єктами господарювання за ставкою 20% на суму 131846,29 грн.
Країна походження товару за митною декларацією №807110000/2016/002307 вказана Угорщина (код країни походження HU).
Згідно з рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 13.11.2015 №АС-344/2015/4411-06 "Про застосування остаточних компенсаційних заходів щодо імпорту в Україні легкових автомобілів походженням з Російської Федерації", яке набрало чинності 03 січня 2016 року, застосовуються остаточні компенсаційні заходи строком на п`ять років щодо імпорту в Україну товару походженням з Російської Федерації, що має такий опис:
автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (категорія М1 транспортні засоби, що мають не менше ніж 4 колеса, які використовуються для перевезення пасажирів та мають не більше восьми сидячих місць, крім сидіння водія), нові, з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом чи з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) або оснащені електричними двигунами, за виключенням: транспортних засобів, спеціально призначених для пересування снігом; спеціальних автомобілів для перевезення спортсменів на майданчики для гри в гольф та аналогічних транспортних засобів; моторних транспортних засобів, обладнаних для тимчасового проживання людей. Товар класифікується за товарною позицією 8703 згідно з УКТЗЕД: виробництва ТОВ "Соллерс Далекий Схід" у розмірі 17,66 %; виробництва ВАТ "АвтоВАЗ" 14,57 %; інших виробників у РФ 10,41 %.
Імпорт на митну територію України товару, опис якого наводиться вище, без сертифіката про походження та в разі неможливості визначення його походження здійснюється зі сплатою остаточного компенсаційного мита за ставкою 17,66%.
Згідно з інформацією наведеною у митній декларації №807110000/2016/002307 при митному оформленні ТОВ "Авто-гранд" сертифікат про походження товару товариством не подавався.
Оскільки, опис ввезеного позивачем товару співпадає з описом товару, наведеного в рішенні та враховуючи, що підприємством не надано сертифікат про походження товару на момент митного оформлення імпорту транспортного засобу на митну територію України, такі товари випускаються у вільний обіг на митній території України за умови сплати особливих видів мита, в розглядуваному випадку компенсаційного мита.
У зв`язку із викладеним вище, відповідачем 16.10.2018 прийнято податкові повідомлення - рішення:
- № 0001091415 за платежем податок на додану вартість на загальну суму 25950,20 грн., з яких: за податковим зобов`язанням +20760,16 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 5190,04 грн.;
- №0001081415 за платежем компенсаційне мито на загальну суму 129751,00 грн., з яких: за податковим зобов`язанням +103800,8 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 25950,20 грн.;
Вважаючи вище вказані податкові повідомлення - рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню позивач звернувся до суду з даним позовом.
За змістом частини першої статті 36 Митного кодекс України країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі.
Відповідно до статті 43 Митного кодексу України документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару. Країна походження товару заявляється (декларується) органу доходів і зборів шляхом подання оригіналів документів про походження товару. Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару. У разі втрати сертифіката приймається його офіційно завірений дублікат.
Засвідчена декларація про походження товару - це декларація про походження товару, засвідчена державною організацією або компетентним органом, наділеним відповідними повноваженнями.
Декларація про походження товару - це письмова заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару.
Сертифікат про регіональне найменування товару - це документ, який підтверджує, що товари відповідають визначенню, характерному для відповідного регіону країни, та виданий компетентним органом відповідно до законодавства країни вивезення товару.
У разі якщо в документах про походження товару є розбіжності у відомостях про країну походження товару або органом доходів і зборів встановлено інші відомості про країну походження товару, ніж ті, що зазначені у документах, декларант або уповноважена ним особа має право надати органу доходів і зборів для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару додаткові відомості.
Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.
Тобто, вказаними нормами, встановлено перелік документів, які можуть підтвердити країну походження товару, одним із яких є сертифікат про походження товару.
Згідно з пунктом 2 частини третьої статті 44 Митного кодекс України у разі ввезення товару на митну територію України сертифікат про походження товару подається обов`язково: на товари, щодо ввезення яких в Україну застосовуються кількісні обмеження (квоти) або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених законами України "Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту", "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту", "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну", "Про зовнішньоекономічну діяльність".
В той же час, у частині третій статті 48 Митного кодекс України вказано, що у разі неможливості достовірно встановити країну походження товарів, щодо яких застосовуються особливі види мита (антидемпінгове, компенсаційне, спеціальне або додатковий імпортний збір), такі товари випускаються у вільний обіг на митній території України за умови сплати особливих видів мита.
Мито - це загальнодержавний податок, встановлений Податковим кодексом України та цим Кодексом, який нараховується та сплачується відповідно до цього Кодексу, законів України та міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
В Україні застосовуються такі види мита: 1) ввізне мито; 2) вивізне мито; 3) сезонне мито; 4) особливі види мита: спеціальне, антидемпінгове, компенсаційне, додатковий імпортний збір (частини перша - друга статті 271 Митного кодекс України).
Компенсаційне мито встановлюється відповідно до Закону України "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту" у разі ввезення на митну територію України товарів, які є об`єктом субсидованого імпорту, що заподіює шкоду або створює загрозу заподіяння шкоди національному товаровиробнику (частина п`ята статті 275 Митного кодекс України).
Відповідно до частини дев`ятої статті 19 Закону №331-XIV остаточне компенсаційне мито сплачується за ставкою та на умовах, установлених у відповідному рішенні Комісії про застосування остаточних компенсаційних заходів. Остаточне компенсаційне мито сплачується незалежно від інших податків і зборів (обов`язкових платежів), у тому числі мита, які, як правило, справляються з імпорту в Україну.
Положеннями частини першої статті 257 Митного кодекс України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії.
Пунктом 1 частини першої статті 277 Митного кодекс України передбачено, що об`єктами оподаткування митом є: товари, митна вартість яких перевищує еквівалент 150 євро, що ввозяться на митну територію України або вивозяться за межі митної території України підприємствами.
Статтею 278 Митного кодекс України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання органу доходів і зборів митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання органом доходів і зборів у випадках, визначених цим Кодексом та законами України.
Базою оподаткування митом товарів, що переміщуються через митний кордон України, є: для товарів, на які законом встановлено адвалорні ставки мита, - митна вартість товарів.
Згідно з частиною першою статті 286 Митного кодекс України товари, поміщені у митний режим імпорту, оподатковуються ввізним митом, якщо інше не передбачено законом, при дотриманні умов та обмежень, встановлених главою 13 цього Кодексу.
За змістом пунктів 1 та 4 частини першої статті 289 Митного кодекс України обов`язок із сплати митних платежів виникає: у разі ввезення товарів на митну територію України - з моменту фактичного ввезення цих товарів на митну територію України; після завершення митного оформлення товарів та їх випуску, якщо внаслідок перевірки митної декларації чи за результатами документальної перевірки орган доходів і зборів самостійно визначає платнику податків додаткові податкові зобов`язання.
За приписами пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
У відповідності до підпункту "в" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з ввезення товарів на митну територію України.
Датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.
У випадках, передбачених статтею 191 цього Кодексу, дата виникнення податкових зобов`язань визначається з урахуванням положень статті 191 цього Кодексу (пункт 187.8 статті 187 Податкового кодексу України).
Пунктом 190.1 статті 190 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування для товарів, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу ІІІ Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни товарів.
З митної декларації від 29.02.2016 № 807110000/2016/002307 встановлено, що задекларована країна походження товару, а саме: автомобілю марки MERCEDES-BENZ, модель CLA 200, є HU (Угорщина).
Такі ж дані наведені в графі 16 паспорту транспортного засобу на легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ, модель CLA 200 - "Оргнизация-изготовитель ТС (страна)" - Венгрия (мовою оригіналу).
Разом, з тим в матеріалах справи міститься сертифікат виробництва, з якого також встановлено, що легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ, модель CLA 200 виробленому на власному заводі в Угорщині (HU)(Кечкемет (Kecskemet).
Враховуючи наведене, суд не бере до уваги посилання митного органу стосовного того, що лише наявність сертифікату походження товару впливає на порядок обчислення компенсаційного мита та формування податкового зобов`язання, оскільки компенсаційне мито сплачується за умови наявності одночасно двох умов: відсутності сертифікату та неможливості визначення походження товару. Згідно Рішення Міжвідомчої комісії імпорт на митну територію Україну товару, відповідно до наведеного у цьому Рішенні опису, без сертифіката про походження та в разі неможливості визначення його походження здійснюється зі сплатою остаточного компенсаційного мита за ставкою 17,66 відсотків.
З перелічених вище документів встановлено, що відправником та експортером легкового автомобілю марки MERCEDES-BENZ, модель CLA 200 є безпосередньо виробник товару HU (Угорщина).
Крім того, частиною другою статті 53 Митного кодексу України передбачено вичерпний перелік документів, що подається декларантом митному органу для підтвердження заявленої митної вартості товарів та обраного методу її визначення. Основними документами, які підтверджують митну вартість товару, є: зовнішньоекономічний договір (контракт), рахунок-фактура (інвойс), якщо рахунок сплачено, то банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару.
При митному оформленні позивачем було подано усі необхідні документи, передбачені наведеною вище нормою.
Водночас, у разі у виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, орган доходів і зборів може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей (частина перша статті 45 МК).
Матеріали справи не містять, а відповідачем по справі не надано доказів на підтвердження того, що митний орган звертався із відповідним запитом до позивача про підтвердження дійсності документів про походження товару, також не встановлено, що митний орган мав сумніви з приводу відомостей щодо країни походження товарів або мав розбіжності у відомостях про походження товару.
Матеріали справи містять документи на підтвердження походження країни транспортного засобу, а саме: країна HU (Угорщина).
Поряд із тим, Головним управлінням ДФС у Харківській області не доведено обставин, які б засвідчували факт здійснення імпорту позивачем легкового автомобілю марки MERCEDES-BENZ, модель CLA 200, походженням з Російської Федерації, тобто саме виробництва в зазначеній країні, в той час як компенсаційне мито у розглядуваному спорі встановлено саме для таких випадків.
Приймаючи до уваги вище наведене, суд доходить висновку щодо протиправності нарахування позивачу контролюючим органом компенсаційного мита, оскільки останнє встановлено для випадків імпорту в Україну товару походженням з Російської Федерації, а в даному випадку будь-яких доказів стосовно можливого імпорту товару походженням саме з Російської Федерації контролюючим органом до суду не надано, а судом під час розгляду справи не встановлено, відтак адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто-гранд" (вул. Конторська, буд. 2, кв. 12, м. Харків, 61052, код 33120099) до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код 39599198) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Харківській області від 16.10.2018 № 0001091415 та № 0001081415.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Авто-гранд" (вул. Конторська, буд. 2, кв. 12, м. Харків, 61052, код 33120099) судовий збір в розмірі 2335 (дві тисячі триста тридцять п`ять) грн 52 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код 39599198).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 09 серпня 2019 року.
Суддя С.О.Чудних
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2019 |
Оприлюднено | 11.08.2019 |
Номер документу | 83546016 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Чудних С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні