Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
08 серпня 2019 р. справа № 520/5828/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Панченко О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави (вул. 1 Травня, буд.63, м.Дергачі, Харківська область, 62300, код ЄДРПОУ 02910108) до Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області (вул.Слобідська, буд.40-А, с.Дмитрівка, Богодухівський район, Харківська область, 62114, код ЄДРПОУ 04397141) , треті особи: Дмитрівський дошкільний навчальний заклад Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області (вул.Слобідська, буд.37, с.Дмитрівка, Богодухівський район, Харківська область, 62114, код ЄДРПОУ 37238274), Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м.Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Заступник керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
1) визнати незаконною бездіяльність Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Дмитрівського дошкільного навчального закладу Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області які зазначені у актах перевірок зазначеного об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №63 від 23.05.2018 та №105 від 06.08.2018, а саме:
- приміщення ДНЗ обладнати автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 (пункт 1.2 глави 1 розділу V, наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 "Про затвердження правил пожежної безпеки в Україні" - далі ППБУ);
- виконати вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій дахових приміщень будівель (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- здійснити захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);
- пожежний щит доукомплектувати протипожежним інвентарем відповідно до норм (пункт 3.11 глави 3 розділу V ППБУ);
- ДНЗ забезпечити адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (пункт 2.22 глави 2 розділу ІІ ППБУ);
- забезпечити ДНЗ необхідним зовнішнім запасом води для цілей здійснення пожежогасіння (пункт 2.1 глава 2 розділ V ППБУ);
- забезпечити працівників ДНЗ засобами колективного та індивідуального захисту (ПКМУ від 19.08.2002 р. №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту");
- будівлю закладу обладнати об`єктовою системою оповіщення (пункт 16 ПКМУ від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту");
2) зобов`язати Дмитрівську сільську раду Богодухівського району Харківської області вжити в межах компетенції заходів, направлених на усунення вказаних порушень протипожежної безпеки;
3) судові витрати стягнути з відповідача.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що за наслідками планової та позапланової перевірки Дмитрівського дошкільного навчального закладу Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області на предмет дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлено, що експлуатація будівлі здійснювалась з порушеннями, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а особливо дітей, що, на думку прокурора, зумовлює наявність підстав для застосування заходів реагування.
Відповідач - Дмитрівська сільська рада Богодухівського району Харківської області, надав письмовий відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що порушення викладені в актах перевірок Дмитрівського дошкільного навчального закладу Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №63 від 23.05.2018 та №105 від 06.08.2018 дійсно мали місце. Недоліки, викладені в актах перевірок №63 від 23.05.2018 та №105 від 06.08.2018 будуть розглянуті на депутатській комісії та сесії Дмитрівської сільської ради, де будуть прийняті заходи щодо усунення вищевказаних порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту Дмитрівського ДНЗ.
Також зазначив, що проти задоволення позовної заяви заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури не заперечує, зобов`язується усунути недоліки та вжити заходи щодо усунення вищевказаних порушень.
Ухвалою суду від 14.06.2019 року відкрито провадження по справі, та призначена дата проведення підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 17.07.2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляду справи по суті.
Представник прокуратури - Перегонцева Н.С. (службове посвідчення №044395 від 04.10.2016р.), прибув у судове засідання, підтримав доводи позовної заяви, не заперечував протии розгляду справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача, у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового засідання повідомлений судом належним чином, у письмовому відзиві на позов просив розглядати справу без його участі.
Треті особи у судове засідання не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомлені судом належним чином, клопотань про відкладення розгляду справи суду не надсилали, правом надати письмові пояснення не скористались.
Суд, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, встановив наступне.
В період з 17.05.2018 по 23.05.2018 Богодухівським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області на виконання наказу Богодухівського РВ ГУ ДСНС у Харківській області №96 від 19.03.2018 "Про проведення планових перевірок об`єктів" та на підставі посвідчення на проведення перевірки №54 від 13.04.2018 року проведено планова перевірка додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Дмитрівського дошкільного навчального закладу Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області за адресою: Харківська обл., Богодухівський район, с.Дмитрівка, вул.Слобідська, 37 А.
З матеріалів справи вбачається, що копію посвідчення на проведення перевірки від 13.04.2018р. №54 вручено завідувачу Дмитрівського ДНЗ Щербак ОСОБА_1 (а.с.35).
За результатами перевірки складено акт №63 від 23.05.2018 (а.с.37-41) висновками якого встановлено, що Дмитрівський ДНЗ експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (підтверджується актом), а саме:
- приміщення ДНЗ не обладнано автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 (пункт 1.2 глави 1 розділу V, наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 "Про затвердження правил пожежної безпеки в Україні" - далі ППБУ);
- не виконано вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій дахових приміщень будівель (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);
- пожежний щит не доукомплектовано протипожежним інвентарем відповідно до норм (пункт 3.11 глави 3 розділу V ППБУ);
- ДНЗ не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (пункт 2.22 глави 2 розділу ІІ ППБУ);
- не забезпечено ДНЗ необхідним зовнішнім запасом води для цілей здійснення пожежогасіння (пункт 2.1 глава 2 розділ V ППБУ);
- не забезпечено працівників ДНЗ засобами колективного та індивідуального захисту (ПКМУ від 19.08.2002 р. №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту");
- будівлю закладу не обладнано об`єктовою системою оповіщення (пункт 16 ПКМУ від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту").
На пдставі акту перевірки прийнято припис про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №63 від 23.05.2018 зі строком усунення зазначених у ньому недоліків до 23.07.2018 (а.с.46-47).
Зауваження чи заперечення до акту перевірки від уповноваженої особи ДНЗ не надходили.
Судом з матеріалів справи встановлено, що в період з 03.08.2018 року по 06.08.2018 року Богодухівським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, на виконання наказу Головного управління Державної служб из надзвичайних ситуацій України в Харківській області №112 від 20.07.2018, на підставі посвідчення на проведення перевірки №107 від 25.07.2018 проведено позапланову перевірку Дмитрівського ДНЗ Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та повноти усунення порушень виявлених в ході попередньої перевірки та зазначених в акті №63 від 23.05.2018 та приписі №63 від 23.05.2018.
Висновками повторної позапланової перевірки Дмирівського ДНЗ встановлено, що порушення, виявлені в ході попередньої перевірки та зафіксованих в акті №63 від 23.05.2018 та приписі №63 від 23.05.2018 не усунуто, вони продовжують мати місце, про що складено акт №105 від 06.08.2019 (а.с.42-47).
За результатами перевірки інспектором Богодухівського РВ ДСНС в Харківській області прийнято припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №105 від 06.08.2018 зі строком усунення недоліків до 06.10.2018 (а.с.48-49).
Вказані обставин слугували підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
По суті позовних вимог суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності, що передбачено ч.1 ст.3 Закону.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (ч.5 ст. 4 Закону).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу ( ч.7 ст.7 Закону).
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності врегульовано Кодексом цивільного захисту України (надалі - Кодекс).
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу).
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч.2 ст.68 Кодексу).
Згідно зі ст. 70 Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Крім того, статутом Дмитрівського навчального закладу (дитячий садок) загального типу комунальної власності Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області, прийнятим загальними зборами трудового колективу протоколом №3 від 31.08.2010 р. та затверджений рішенням Дмитрівської сільської ради та погоджено начальником відділу освіти Богодухівської районної державної адміністрації, зареєстрованого державним реєстратром 14.09.2010 за №14501020000000669 передбачено, що головною метою дошкільного навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку.
Відповідно до п.8 статуту, керівник дошкільного закладу забезпечує дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил, техніки безпеки, вимог безпечної життєдіяльності дітей і працівників.
Пунктом 1.3 встановлено, що засновником дошкільного закладу є Дмитрівська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (а.с.50-54).
Згідно із підпунктами 1, З, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Відповідно до ст.4 ЗУ "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає: визначення основних правових, економічних, організаційних, культурних та соціальних засад щодо охорони дитинства, удосконалення законодавства про правовий і соціальний захист дітей, приведення його у відповідність з міжнародними правовими нормами у цій сфері; забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності; проведення державної політики, спрямованої на реалізацію цільових програм з охорони дитинства, надання дітям пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства; встановлення відповідальності юридичних і фізичних осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди.
Згідно п.4 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затверджені наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 №974) пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
За пунктом 5 вказаних Правил забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
Відсутність у будівлі Дмитрівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) Дмитрівської сільської ради Богодухівського району систем протипожежного захисту - системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Така бездіяльність відповідача ставить під загрозу закріплені ст.ст.3, 27 Конституції України права дітей та життя, охорону здоров`я, порушує вимоги Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Закону України "Про місцеве самоврядування".
Відповідно до ст.6 Закону України "Про охорону дитинства" держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.
Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27 лютого 1991 року №789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.
У ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт наявності з боку відповідача низки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створювали загрозу життю та здоров`ю людей, що вбачається з актів перевірки №63 від 23.05.2018 та №105 від 06.08.2018.
Отже, з огляду на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що є всі підстави для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
За приписами статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини від 28.06.1990 у справі "Обермейєр проти Австрії"; п.155 рішення Європейського суду з прав людини від 04.03.2014 у справі "Гранд Стівенс проти Італії").
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності бездіяльності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2, 3 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Суд зазначає, що судові витрати, окрім сплати судового збору у даній справі суб`єктом владних повноважень не понесено.
Отже, підстави для стягнення з відповідача на користь прокуратури Харківської області судового збору у спірних правовідносинах відсутні.
Керуючись ст.ст. 13, 14, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області до Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області, треті особи: Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Дмитрівський дошкільний навчальний заклад Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати незаконною бездіяльність Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Дмитрівського дошкільного навчального закладу Дмитрівської сільської ради Богодухівського району Харківської області, які зазначені у актах перевірок зазначеного об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №63 від 23.05.2018 та №105 від 06.08.2018, а саме:
- приміщення ДНЗ обладнати автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 (пункт 1.2 глави 1 розділу V, наказ МВС України №1417 від 30.12.2014 "Про затвердження правил пожежної безпеки в Україні" - далі ППБУ);
- виконати вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій дахових приміщень будівель (пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- здійснити захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);
- пожежний щит доукомплектувати протипожежним інвентарем відповідно до норм (пункт 3.11 глави 3 розділу V ППБУ);
- ДНЗ забезпечити адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби (пункт 2.22 глави 2 розділу ІІ ППБУ);
- забезпечити ДНЗ необхідним зовнішнім запасом води для цілей здійснення пожежогасіння (пункт 2.1 глава 2 розділ V ППБУ);
- забезпечити працівників ДНЗ засобами колективного та індивідуального захисту (ПКМУ від 19.08.2002 р. №1200 "Про затвердження Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту");
- будівлю закладу обладнати об`єктовою системою оповіщення (пункт 16 ПКМУ від 27.09.2017 №733 "Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту").
Зобов`язати Дмитрівську сільську раду Богодухівського району Харківської області вжити в межах компетенції заходів, направлених на усунення вказаних порушень протипожежної безпеки.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення у відповідності до ст. 295 цього Кодексу. Або в порядку, передбаченому п.15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Панченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2019 |
Оприлюднено | 11.08.2019 |
Номер документу | 83546050 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні