ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15 квітня 2019 року №826/10789/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шрамко Ю.Т., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" до Державного реєстратора управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Стеценко Олександри Олександрівни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне територіальне управління юстиції у місті Києві та Громадська організація "Ліга радіоаматорів України", про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва (далі також - суд) звернулася Громадська спілка "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" (далі також - позивач) з позовом до Державного реєстратора управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Стеценко Олександри Олександрівни (далі також - відповідач, державний реєстратор Стеценко О.О.), в якому просила:
- визнати протиправними проведені 29 грудня 2017 року державним реєстратором Стеценко О.О. реєстраційні дії з реєстрації змін повного найменування, змін скороченого найменування юридичної особи - Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" та інших змін шляхом реєстрації установчих документів, а саме нової редакції статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", стосовно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням позачергової конференції громадської організації "Ліга радіоаматорів України" від 24.12.2017 (протокол №1-17), а також змін і внесення їх до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
- зобов`язати державного реєстратора Стеценко О.О. внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис про приведення державної реєстрації змін повного найменування, змін скороченого найменування юридичної особи - Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", та інших змін шляхом реєстрації 29.12.2017 установчих документів, а саме нової редакції статуту громадської організації "Ліга радіоаматорів України", відносно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням позачергової конференції Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" від 24.12.2017 (протокол №11-17) у відповідність із судовим рішенням, а також видалити з Реєстру громадських об`єднань повне найменування та власну назву "UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE" та скорочене найменування та власну назву "UARL" юридичної особи - громадська організація "Ліга радіоаматорів України" та утриматись від таких дій в подальшому.
Ухвалою суду від 18 липня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/10789/18, (далі - справа) , яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, а ухвалами суду від 18 вересня 2018 року та від 13 листопада 2018 року залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Головне територіальне управління юстиції у місті Києві (далі також - третя особа-1), Громадську організацію
"Ліга радіоаматорів України" (далі також - третя особа-2).
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що всупереч вимогам Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відповідачем необґрунтовано проведено державну реєстрацію змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", оскільки внесення до статуту змін щодо повної та скороченої назви цієї Громадської організації українською та англійською мовою, призвело до використання останньою найменування тотожного повному та скороченому найменуванню позивача англійською мовами, що не дозволяється законом та порушує його право на найменування. Водночас позивач вказує, що в порушення вимог законодавства Громадська організація "Ліга радіоаматорів України" використовує у своєму найменуванні історичну назву держави Україна та не вказує інформацію про її всеукраїнський статус як громадського об`єднання. Найменування Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", яка згідно її статуту є Федерацією радіоспорту України, не відповідає вимогам Закону України "Про фізичну культуру і спорт" у зв`язку з відсутністю в цьому найменуванні інформації про вид спорту, розвитку якого вона сприяє. До того ж статут цієї громадської організації не містить усіх завдань, притаманних спортивній федерації, визначених указаним Законом.
Також позивач стверджував, що позачергова конференція Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" 24.12.2017 р., на якій прийнято зміни до її статуту, фактично не відбулась, що свідчить про подання останньою недостовірної інформації державному реєстратору про її проведення та внесення змін до статуту
Відповідач позовні вимоги не визнала, просила у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки оскаржувані дії вчинені нею на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Третя особа-1 в наданому до суду відзиві просило відмовити у задоволенні позову, стверджуючи про його необґрунтованість з огляду на відсутність в діях державного реєстратора порушень закону, на які вказує позивач.
При цьому, клопотання представника третьої особи-1 про закриття провадження у справі не підлягає задоволенню, оскільки розгляд вимог позивача стосується захисту її права на найменування, яке не може бути тотожним із найменуванням іншої громадської організації, тому позивач звернувся за судовим захистом цього права, сподіваючись на судову перевірку дій державного реєстратора щодо державної реєстрації змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України". При цьому, висновки Верховного Суду, викладені в ухвалі від 01.02.2018 р. у справі №800/554/17, не є обов`язковими для застосування судом у цій справі, оскільки вказану ухвалу прийнято під час розгляду спору, що випливає з інших правовідносин.
Третя особа-2 свого відзиву на позовну заяву до суду не направила, хоча належним чином повідомлена про судовий розгляд справи.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, Громадська спілка "Всеукраїнська аматорська ліга" зареєстрована як юридична особа 11.02.2016 р., у зв`язку з чим до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Реєстру громадських організацій внесено відповідний запис.
Згідно зі статутом Громадської спілки "Всеукраїнська аматорська ліга" в редакції від 12.12.2015 р.:
- повне найменування українською мовою - ГРОМАДСЬКА СПІЛКА "ВСЕУКРАЇНСЬКА РАДІОАМАТОРСЬКА ЛІГА";
- скорочене найменування українською мовою - ГС "ВРЛ";
- повне найменування англійською мовою - UNION OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS "THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE";
- скорочене найменування англійською мовою - UNGO "UARL".
Поряд з цим, 21.12.1991 р. на установчій конференції прийнято рішення про створення громадської організації Ліги радіоаматорів України, а 03.09.1992 Міністерством юстиції України зареєстровано громадську організацію Лігу радіоаматорів України, про що видано свідоцтво від 03.09.1992 №268.
Згідно зі статутом Ліги радіоаматорів України в редакції від 06.12.1998 скороченим її найменуванням українською мовою є - ЛРУ, англійською - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочено англійською мовою - UARL.
Згідно зі статутом Громадської організації Ліги радіоаматорів України в редакції від 15.05.2017 офіційним її найменуванням є:
- української мовою - Ліга радіоаматорів України;
- скорочене найменування українською мовою - ГО ЛРУ;
- англійською мовою - NGO "UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE";
- скорочене найменування англійською мовою - NGO "UARL".
Рішенням позачергової конференції, оформленим протоколом від 24.12.2017 р. №1-17 затверджено нову редакцію статуту Громадської організації Ліга радіоаматорів України та з метою приведення її назви у відповідність до вимог Закону України "Про громадські об`єднання" затверджено її найменування:
- українською мовою повне - Громадська організація "Ліга радіоаматорів України";
- українською мовою скорочене - ГО "ЛРУ";
- англійською мовою повне англійською "UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE";
- англійською мовою скорочене - "UARL".
26.12.2017 до державного реєстратора звернулася уповноважена особа Громадської організації Ліга радіоаматорів України Гай Н.В. із заявою про проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи".
Разом з указаною заявою державному реєстратору надано:
- рішення про внесення змін до установчих документів;
- нову редакцію установчих документів;
- копію квитанції, виданої банком;
- документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
- реєстр присутніх делегатів.
29.12.2017 за №10731050049011904 державним реєстратором Стеценко О.О. проведено державну реєстрацію указаних змін, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 21.02.2018 №1003655270.
Відтак, після реєстрації вказаних змін найменування Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" та Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в частині їх повної та скороченої назви англійською мовою є тотожними, а саме:
- повна назва Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" англійською мовою - "THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE", скорочена - "UARL";
- повна назва Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" англійською мовою UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочена - "UARL".
Відмінність у повній назві обох громадських організацій англійською мовою полягає виключно у тому, що в назві Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" застосовується артикль "THE", який немає жодного смислового навантаження у назві.
Не погоджуючись із діями державного реєстратора Стеценко О.О. щодо державної реєстрації 29.12.2017 р. нової редакції статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" з урахуванням внесених змін до нього, позивач звернувся до Міністерства юстиції України зі скаргами, у задоволенні яких відмовлено наказом Міністерства юстиції України від 23.03.2018 №1052/17 "Про відмову у задоволенні скарг громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" у зв`язку з невідповідністю їх оформлення вимогам, визначених частиною п`ятою статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", а саме - не зазначенням дати складання скарг та долученням до скарг документів, не засвідчених в установленому порядку.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Законом України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон №755-IV) врегульовано відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до статті 3 Закону №755-IV, його дія поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Абзацом третім пункту 14 частини першої статті 1 Закону №755-IV визначено, що суб`єктами державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
За змістом частини другої статті 6 Закону №755-IV, державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №755-IV, відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:
1) відповідних заяв про державну реєстрацію;
2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;
3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
За змістом пункту 1 частини п`ятої статті 9 Закону №755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про державну реєстрацію громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, а саме, про громадські об`єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки, що не мають статусу юридичної особи: найменування, у тому числі скорочене (за наявності).
Громадське об`єднання повідомляє про внесення змін до статуту громадського об`єднання, зміни у складі керівних органів громадського об`єднання, зміну особи (осіб), уповноваженої представляти громадське об`єднання, зміну місцезнаходження громадського об`єднання протягом 60 днів з дня прийняття відповідного рішення.
Статтею 15 Закону №755-IV встановлено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації. Так, згідно з нормами цієї статті документи, що подаються для державної реєстрації, поміж іншого, повинні відповідати таким вимогам:
- документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);
- текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);
- документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
- документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;
- заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;
- рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації;
- установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації.
Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону №755-IV, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються, поміж іншого:
- заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
- реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;
- документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
- установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.
Аналіз викладених правових норм Закону №755-IV дає підстави суду дійти висновку, що державний реєстратор перевіряє подані йому документи на їх відповідність вимогам, встановленим статтею 15 та 17 Закону №755-IV.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 25 Закону №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Згідно з частиною другою статті 25 Закону №755-IV, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Як встановлено судом, державний реєстратор дійшов висновку, що Громадською організацією Ліга радіоаматорів України вчасно, в повному обсязі та відповідно до встановлених вимог подано документи для вчинення державної реєстрації відповідних змін до її статуту. Зі змісту відзиву, наданого відповідачем, також вбачається відсутність у державного реєстратора будь-яких сумнівів щодо достовірності документів, поданих для державної реєстрації, в тому числі документів щодо прийняття 24.12.2017 конференцією вказаної громадської організації рішення про приведення її назви у відповідність до вимог Закону України "Про громадські об`єднання".
При цьому, суд не погоджується з доводами позивача, що подані Громадською організацією Ліга радіоаматорів України державному реєстратору документи для державної реєстрації стосовно зміни її найменування, зокрема, в частині зміни назви англійською мовою, не відповідали установленим законодавством вимогам, оскільки є тотожними назві позивача англійською мовою, що пояснюється наступним.
Статтею 16 Закону №755-IV визначено вимоги до найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу. Так, найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім державних органів, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ) та назву.
Організаційно-правова форма юридичної особи визначається відповідно до класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері технічного регулювання.
Назва юридичної особи може складатися з власної назви юридичної особи, а також містити інформацію про мету діяльності, вид, спосіб утворення, залежність юридичної особи та інші відомості згідно з вимогами до найменування окремих організаційно-правових форм юридичних осіб, установленими Цивільним, Господарським кодексами України та цим Законом.
Найменування юридичної особи не може бути тотожним найменуванню іншої юридичної особи (крім органів місцевого самоврядування).
У найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати:
- повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України, - у найменуваннях юридичних осіб приватного права;
- символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";
- терміни, абревіатури, похідні терміни, заборона використання яких передбачена законом.
Законами можуть бути встановлені особливості найменування товариств, холдингових компаній, банків, пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів, торгово-промислової палати, навчальних закладів, юридичних осіб, які мають ліцензію на здійснення страхової діяльності, волонтерських організацій, адвокатських бюро, операторів державних лотерей, асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об`єднань, політичних партій, громадських об`єднань, профспілок, їх організацій та об`єднань, організацій роботодавців, їх об`єднань.
Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, встановлюються Міністерством юстиції України.
Згідно зі статтею 90 Цивільного кодексу України, юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму та назву.
Найменування установи має містити інформацію про характер її діяльності.
Юридична особа може мати крім повного найменування скорочене найменування.
Найменування юридичної особи вказується в її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру.
Юридична особа не має права використовувати найменування іншої юридичної особи.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України "Про громадські об`єднання", громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.
Згідно зі статтею 10 Закону України "Про громадські об`єднання", найменування громадського об`єднання визначається рішенням установчих зборів під час його утворення.
Найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання ("громадська організація", "громадська спілка").
Найменування громадського об`єднання викладається державною мовою. Громадське об`єднання може також викласти свою власну назву, поряд з державною мовою, іноземною мовою або мовою національної меншини.
Власна назва громадського об`єднання не повинна бути тотожною власним назвам інших зареєстрованих громадських об`єднань.
Власна назва громадського об`єднання не може містити:
1) найменування органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, складових найменувань цих органів (міністерство, агентство, служба, інспекція, комітет, адміністрація, прокуратура, суд);
2) власну назву громадського об`єднання, діяльність якого заборонена в судовому порядку (протягом трьох років після набрання відповідним рішенням суду законної сили);
3) інші позначення, використання яких обмежено законом.
Власна назва громадського об`єднання не може містити слова "державний", "комунальний" та похідні від них. Власна назва навчального закладу, установи чи організації у власній назві громадського об`єднання може використовуватися лише за згоди відповідного навчального закладу, установи чи організації.
Забороняється використання у власній назві громадського об`єднання історичних державних найменувань, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Власна назва громадського об`єднання може містити інформацію про статус громадського об`єднання ("дитяче", "молодіжне", "всеукраїнське") та/або про його вид ("екологічне", "правозахисне" тощо).
Власна назва громадського об`єднання може містити ім`я (псевдонім) фізичної особи за умови попередньої письмової згоди цієї особи або її спадкоємців, засвідченої в установленому законом порядку, якщо інше не передбачено законом.
Громадське об`єднання має право на використання свого найменування з моменту реєстрації. Забороняється використання найменування громадського об`єднання фізичними та юридичними особами, які не належать до цього громадського об`єднання, без згоди такого громадського об`єднання для цілей, не пов`язаних з діяльністю цього громадського об`єднання.
Громадське об`єднання може також мати скорочене найменування, яке визначається рішенням його установчих зборів або вищого органу управління - з`їзду, конференції, загальних зборів тощо (далі - вищий орган управління).
Зміна найменування громадського об`єднання здійснюється на засіданні вищого органу управління такого об`єднання з додержанням вимог цього Закону та статуту об`єднання (за наявності).
Аналіз викладених правових норм дає підстави суду дійти висновку, що найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві, зокрема зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання, наприклад "громадська організація" чи "громадська спілка". Загальна назва може бути однаковою для низки громадських об`єднань, а власна - повинна є індивідуальною та повинна бути відмінною від власної назви іншого громадського об`єднання.
Згідно з пунктом 3.1 Вимог, до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 05.03.2012 №368/5, назва юридичної особи береться у лапки та зазначається безпосередньо після організаційно-правової форми суб`єкта господарювання (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ).
Використання лапок у найменуванні юридичної особи не є ознакою для визначення тотожності найменувань.
Закон України "Про громадські об`єднання" згідно з пунктом 1 його Прикінцевих та перехідних положень набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та введено в дію з 01.01.2013.
Згідно з пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про громадські об`єднання" вимоги статті 10 цього Закону не поширюються на громадські організації, їх спілки (союзи, асоціації, інші об`єднання громадських організацій), легалізовані на день введення цього Закону в дію шляхом:
1) реєстрації - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви;
2) повідомлення про заснування - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви або щодо їх реєстрації як юридичних осіб.
З матеріалів справи вбачається, що найменування Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" з дня її реєстрації 03.09.1992 час від часу змінювались. Разом з тим, власна назва цієї громадської організації українською та англійською мовою, в скороченому та повному варіанті її написання залишалася незмінною як до введення в дію Закону України "Про громадські об`єднання" з 01.01.2013 р., так і після цього. Зокрема, відповідно до статуту в реакції від 06.12.1998, від 15.05.2017 та від 24.12.2017 повна назва англійською мовою - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочена - UARL. Ці назви дійсно є тотожними власним назвам позивача англійською мовою в скороченому та повному варіанті.
Однак, враховуючи, що після введення в дію Закону України "Про громадські об`єднання" Громадською організацією "Ліга радіоаматорів України" не приймалося рішення про зміну згаданих вище назв англійською мовою як в повному, так і в скороченому варіанті, то стосовно неї підлягає застосуванню пункт 5 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, відповідно до якого до вказаної громадської організації у свою чергу не застосовуються вимоги статті 10 цього Закону, зокрема в частині заборони використання власної назви, тотожною власній назві інших зареєстрованих громадських об`єднань (частина четверта статті 10 цього Закону).
Тому порушення щодо використання Громадською організацією "Ліга радіоаматорів України" власної назви англійською мовою у повному та скороченому варіанті, які є тотожними з назвами позивача, відсутні, а відповідач, таким чином, обґрунтовано здійснив державну реєстрацію поданих цією громадською організацією змін до статуту, що не може порушувати право позивача на найменування.
Суд критично сприймає доводи позивача стосовно протиправності державної реєстрації змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", що стосуються використання в її назві слова "України". Насамперед, в цій частині зміни до статуту не вносилися, а слово "України" Громадська організація "Ліга радіоаматорів України" у своїй власні назві використовує від початку свого створення.
Крім того, аналіз вищевикладених приписів законодавства, що встановлюють вимоги до написання найменування юридичної особи, в тому числі до громадського об`єднання, а також норм постанови Кабінету Міністрів України від 06.07.2016 №479-р, якою затверджено Перелік повних та скорочених історичних державних найменувань, які забороняється використовувати у найменуваннях юридичних осіб приватного права, дають підстави стверджувати про відсутність заборони щодо використання слова "України".
Не є обґрунтованими на думку суду і доводи позивача щодо законодавчо обов`язку Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" зазначати у своїй назві інформацію про свій всеукраїнський статус, оскільки частиною сьомою статті 10 Закону України "Про громадські об`єднання" передбачено право, а не обов`язок громадського об`єднання зазначати таку інформацію.
Щодо доводів позивача про протиправність дій відповідача щодо реєстрації змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в частині зміни її найменування з огляду на те, що остання діє як Федерація радіоспорту України і в її найменуванні відповідно до статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" не зазначено вид спорту, розвитку якого вона сприяє, а також не зазначено усіх завдань, притаманних спортивній федерації, визначених указаним Законом, доцільно зауважити про наступне.
Згідно з пунктом 3.14 статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в реакції від 15.05.2017, відповідно до чинного законодавства та на підставі укладених договорів з Міністерством молоді та спорту, ця громадська організація виконувала функції Федерації радіоспорту України.
Згідно з пунктом 2.6 статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" від 24.12.2017, відповідно до чинного законодавства та на підставі укладених договорів з Міністерством молоді та спорту України названа громадська організація діє як Федерація радіоспорту України.
Згідно з частиною четвертою статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", у найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє.
Відтак, зі змісту пункту 2.6 статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" вбачається, що остання діє як Федерація радіоспорту України, назва якої містить назву спорту, розвитку якого вона сприяє.
При цьому, обов`язок зазначати у своєму статуті усі завдання, притаманні спортивній федерації, визначені Законом України "Про фізичну культуру і спорт", цим Законом не передбачено.
Зважаючи на вище викладене у сукупності, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправними оскаржуваних реєстраційних дій.
Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, (далі - КАС України) , розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з`ясованих судом обставин вбачається, що позов Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" до Державного реєстратора управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Стеценко Олександри Олександрівни, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне територіальне управління юстиції у місті Києві та Громадська організація "Ліга радіоаматорів України", про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню повністю.
На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 72-77, 90, 134, 139, 192, 241-246, 250, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити повністю у задоволенні позову Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" (місцезнаходження: 61072, Харківська обл., м. Харків, пр-т. Науки, 58, кв. 21; код ЄДРПОУ 40272755) до Державного реєстратора управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві Стеценко Олександри Олександрівни (місцезнаходження: 01001, м. Київ, пров. Музейний, 2-Д), треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне територіальне управління юстиції у місті Києві (місцезнаходження: 01001, м. Київ, пров. Музейний, 2-Д; код ЄДРПОУ 34691374) та Громадська організація "Ліга радіоаматорів України" (місцезнаходження: 03056, м. Київ, вул. Вадима Гетьмана, 27; код ЄДРПОУ 14361078), про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ю.Т. Шрамко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2019 |
Оприлюднено | 13.08.2019 |
Номер документу | 83573315 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шрамко Ю.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні