Рішення
від 13.08.2019 по справі 927/539/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

13 серпня 2019 року м. Чернігівсправа № 927/539/19 Господарський суд Чернігівської області у складі головуючого судді Белова С.В., при секретарі Сиворакші Т.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Центрсервісбуд» ,

вул. Ялтинська, 5-б, кімн. 12, м. Київ, 02099, код ЄДРПОУ 39527034

до відповідача: Комунального підприємства «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради ,

вул. Доценка, 25-б, м. Чернігів, 14032, код ЄДРПОУ 14252113

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрліфт» ,

14037, м. Чернігів, вул. Інструментальна, буд. 6, офіс 150, код ЄДРПОУ 38179063

про зобов`язання припинити дії, що порушують права позивача

за участю представників учасників справи:

від позивача: Тіток Д.О., представник ТОВ «Центрсервісбуд» ;

від відповідача: Коленченко О.О., представник КП «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради

від третьої особи: не з`явився.

В судовому засіданні на підставі ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрсервісбуд» подано позов до Комунального підприємства «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради про зобов`язання КП «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради припинити дії щодо укладення з ТОВ «Центрліфт» договорів на послуги з технічного обслуговування ліфтів та поточного ремонту ліфтів без проведення тендерних процедур (відкритих торгів) передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» .

Обґрунтовуючи заявлений позов ТОВ Центрсервісбуд зазначив, що згідно приписів частини 1 Закону України Про публічні закупівлі КП «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради є замовником у розумінні даного Закону, оскільки є підприємством, у якому вищим органом управління є орган місцевого самоврядування, водночас, комунальна частка у статутному капіталі КП «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради перевищує 50 відсотків. Відповідно до частини 7 статті 2 вказаного Закону замовнику забороняється: придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

За твердженням позивача, у порушення наведеної норми відповідач, як управитель багатоквартирних будинків (за рішенням Виконавчого комітету Чернігівської міської ради №58 від 15.02.2019) без проведення відкритого конкурсу (тендеру) уклав з ТОВ Центрліфт договір, предметом якого є надання послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту ліфтів, про що, в тому числі, свідчить лист-відповідь КП «ЖЕК-10» Чернігівської міської ради №01-12-499 від 03.06.2019 наданий на запит №15-05/19 від 15.05.2019 у порядку доступу до публічної інформації.

Просив врахувати, що за даними сайту https:www.dzo.com.ua попередній договір, укладений між КП ЖЕК-10 ЧМР та ТОВ Центрліфт за результатами проведеної закупівлі UA-2017-12-01-003095-с закінчив строк cвоєї дії 31.12.2018, при цьому, будь-яка інша інформація щодо оголошення та проведення відповідачем конкурсу на послуги з технічного обслуговування ліфтів на вказаному сайті відсутня.

Підсумовуючи позивач наголосив, що порушення відповідачем наведених норм Закону України Про публічні закупівлі позбавили його, як суб`єкта господарювання, що надає послуги аналогічного характеру (дозвіл №1591.15.32), можливості прийняти на загальних конкурсних засадах участь у тендері, який мав бути оголошений відповідачем з метою закупівлі товару: повне технічне обслуговування ліфтів та поточний ремонт ліфтів. Зауважив, що обраний ним спосіб захисту направлений на поновлення порушених його прав та законних інтересів.

Ухвалою господарського суду від 05.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрліфт» (14037, м. Чернігів, вул. Інструментальна, буд. 6, офіс 150, код ЄДРПОУ 38179063); підготовче засідання призначено на 01 серпня 2019 року на 10:00 год; повідомлено сторін, що явка їх представників у судове засідання є обов`язковою; зобов`язано позивача протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі направити на адресу третьої особи копію позовної заяви з доданими до неї документами, докази направлення надати суду; встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позов та всіх доказів, що підтверджують викладені у відзиві обставини протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Копію відзиву та копії доданих до нього документів надіслати позивачу, а докази надсилання надати суду; надано право позивачу протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту отримання відзиву на позов подати до суду відповідь на відзив з одночасним надсиланням копії відповіді на відзив та доданих до неї доказів відповідачу. Докази надсилання надати суду; відповідачу надано право протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту отримання відповіді на відзив надати суду заперечення на відповідь позивача на відзив з одночасним надсиланням його копії разом з доданими до нього документами позивачу. Докази надсилання надати суду; крім того третій особі протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту отримання позовної заяви запропоновано надати суду пояснення щодо поданого позову, копію якого направити сторонам у справі, докази направлення надати суду.

23.07.2019 на виконання ухвали суду від 05.07.2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач не визнає позовних вимог позивача у повному обсязі та вважає позов необгрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що 01.07.2015 набув чинності Закон України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , прикінцеві та перехідні положення якого передбачають (п.5), що у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.

За поясненнями відповідача, 28.12.2018, Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради прийнято рішення №662 Про оголошення конкурсу , яким затверджено конкурсу документацію для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку в місці Чернігові, в тому числі у складі конкурсної документації затверджено проект про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

15.02.2019 року Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради було прийнято рішення № 58 „Про призначення управителя багатоквартирного будинку", згідно якого призначено управителем багатоквартирних будинків в м. Чернігові: Комунальне підприємство ЖЕК-10 Чернігівської міської ради (юридична адреса: 14032, м. Чернігів, вул. Доценка 25-Б; ідентифікаційний код 14252113) для 234 багатоквартирних будинків, згідно з додатком 4 до цього рішення.

Так, згідно з п.2. вказаного рішення уповноважено начальника управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради на підписання договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від імені співвласників багатоквартирних будинків згідно з додатками 1-5 до цього рішення.

Пунктом 3.7. та п. 3 вказаного рішення встановлено Управлінню житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, комунальному підприємству ЖЕК-10 Чернігівської міської ради протягом п`яти календарних днів з дня прийняття цього рішення забезпечити укладення договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком окуємо на кожний багатоквартирний будинок згідно з додатками 1-5 до цього рішення.

Згідно п.7 частини 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управитель багатоквартирного будинку - фізична особа-підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб. За статтею 11 даного Закону управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за рішенням зборів власників і згодою управителя та зазначається у договорі з управителем. Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого КМУ.

21 лютого 2019 року Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради було прийнято рішення N2 88 Про затвердження Статуту комунального підприємства ЖЕК- 10 Чернігівської міської ради у новій редакції , п. 1 якого затверджено Статут комунального підприємства ЖЕК-10 Чернігівської міської ради (далі - Статут) у новій редакції (копія додається).

Зокрема, відповідно до п. 1.1 вказаного Статуту комунальне підприємство ЖЕК-10 Чернігівської міської ради є комунальним комерційним підприємством, майно якого є власністю територіальної громади міста Чернігова і закріплене за ПІДПРИЄМСТВОМ на правах господарського відання.

Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи була проведена 28.02.2019 за N2 10641050026003200 Управлінням адміністративних послуг Чернігівської міської ради.

Таким чином, з 28.02.2019, відповідач є комунальним комерційним підприємством, який здійснює свою діяльність як управитель багатоквартирного будинку в місті Чернігові щодо конкретно визначених будинків (перелік яких наведено у додатку №1 до рішення виконкому ЧМР №58 від 15.02.2019) на комерційній основі з метою отримання прибутку. Тобто, на відповідача не поширюється дія положень Закону України Про публічні закупівлі оскільки він не підпадає під поняття замовника , наведеного у п.9 частини 1 статті 1 вказаного Закону. Відтак, у відповідача відсутній обов`язок щодо проведення процедури закупівлі для визначення виконавця послуги з технічного обслуговування ліфтів з 01.03.2019, всупереч твердженням позивача.

При цьому, в силу вимог статті 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги , ціна житлової послуги з управління багатоквартирним будинком є комерційною, яка встановлюється спочатку на конкурсних засадах, а потім на договірних засадах між співвласниками будинку та управителем.

Просив врахувати, що згідно приписів п.1 частини 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог та договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядником необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг. Відтак, з метою забезпечення функціонування ліфтів у багатоквартирних будинках міста Чернігова, управителем яких був визначений відповідач, між ним та ТОВ Центрліфт - третьою особою у справі, укладено ряд договорів про надання послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, обслуговування систем диспетчеризації щодо кожного окремого багатоквартирного будинку у місті Чернігові.

Наголосив, що наведені дії не порушували та не створювали загрозу порушення прав позивача, відтак, підстави для задоволення позову відсутні.

На виконання ухвали суду від 05.07.2019 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрліфт» 25.07.2019 надійшли пояснення, в яких третя особа просить суд відмовити в задоволення позовних вимог в повному об`ємі.

31.07.2019 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрліфт» надійшло клопотання про розгляд справи без участі третьої особи.

В судовому засіданні 01.08.2019 судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 08.08.2019 на 10:00год.

В судове засідання 08.08.2019 з`явились уповноважені представники позивача та відповідача.

Судом заслухано пояснення представника позивача, який просить суд задовольнити повністю заявлені позовні вимоги.

Судом заслухано представника відповідача, який проти позову заперечує з мотивів, викладених у відзиві, та просить суд відмовити позивачу в задоволенні позову у повному обсязі.

Протокольною ухвалою 08.08.2019 суд оголосив перерву в судовому засіданні та призначив продовження розгляду справи по суті на 13.08.2019 на 11:00год.

09.08.2019 від Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрліфт» надійшло клопотання про розгляд справи без участі третьої особи.

13.08.2019 в судове засідання з`явились уповноважені представники позивача і відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив:

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг врегульовані нормами Закону України Про житлово-комунальні послуги №2189-VIII від 09.11.2017.

За визначенням наведеним у п.5 частини 1 статті 1 цього Закону житлово-комунальні послуги це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Статтею 5 вказаного Закону передбачено, що до житлово-комунальних послуг належать, зокрема, житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.

Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.

За частиною 1 статті 12 та частиною 1 статті 18 вказаного Закону надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Частиною 2 статті 10 цього Закону визначено, що вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування.

Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу.

Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

У відповідності до частини 1 статті 15 Закону України Про житлово-комунальні послуги договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (зміни до нього) від імені всіх співвласників багатоквартирного будинку укладається з визначеним відповідно до законодавства управителем співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками.

У випадках, визначених законом, договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком укладається від імені співвласників багатоквартирного будинку уповноваженою особою органу місцевого самоврядування.

Виходячи з приписів п.5 статті 13 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку №417-VIII від 14.05.2015 (набув чинності з 01.07.2015) у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.

У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.

Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України (частина 3 статті 11 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку ).

З матеріалів справи вбачається, що 28 грудня 2018 року Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради було прийнято рішення № 662 Про оголошення конкурсу , яким затверджено конкурсну документацію для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку в місці Чернігові, в тому числі затверджено проект договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком. Оголошено конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку в місті Чернігові відповідно до затвердженої документації.

15.02.2019, рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради №58 Про призначення управителя багатоквартирного будинку відповідача у даній справі - КП ЖЕК-10 ЧМР призначено управителем для 234 багатоквартирних будинків у місті Чернігові, згідно додатку до цього рішення. Уповноважено начальника управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради на підписання договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від імені співвласників багатоквартирних будинків згідно з додатками 1-5 до цього рішення. Управлінню житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради та КП ЖЕК-10 ЧМР протягом 5 календарних днів з дня прийняття такого рішення забезпечити укладення договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком окремо на кожний багатоквартирний будинок згідно з додатками 1-5 до рішення.

За визначенням наведеним у п.14 частини 1 статті 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель багатоквартирного будинку (надалі - управитель) - фізична особа-підприємець або юридична особа-суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб. Аналогічне визначення даного поняття наведено у п.7 частини 1 статті Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .

За п.1.1. Статуту відповідача у новій редакції, КП ЖЕК-10 Чернігівської міської ради є комунальним комерційним підприємством, майно якого є власністю територіальної громади міста Чернігова і закріплене за підприємством на правах оперативного відання.

Власником підприємства є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 34339125). Підприємство знаходиться в управлінні та підпорядкування управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 03366374) (п.1.10., 1.11. Статуту).

За п.2.1. Статуту відповідача, метою діяльності підприємства є отримання прибутку в результаті здійснення виробничої, комерційної, фінансової діяльності на комерційній основі для задоволення потреб споживачів в послугах (роботах, товарах), що надає підприємство.

Предметом діяльності підприємства є надання послуг з утримання будинків та споруд та прибудинкових територій, ремонту будинків і споруд та прибудинкових територій, послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків. На договірних засадах забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирних будинків і прибудинкових територій та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб (п.2.2.1, 2.3. Статуту).

Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи проведена 28.02.2019 за №210641050026003200.

За п.1 частини 4 статті 8 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг.

Наведене узгоджується зі змістом п.5.1.7. Статуту відповідача та п.8 типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018.

Таким чином, з метою забезпечення функціонування ліфтів у багатоквартирних будинках міста Чернігова, управителем яких на договірній основі визначено відповідача у справі (що сторонами під сумнів не ставиться) останнім було укладено з ТОВ Центрліфт - третьою особою у справі, ряд договорів, предметом яких є надання послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, обслуговування систем диспетчеризації ліфтів, у тому числі договір №ТО-189/19 про надання послуг від 01.03.2019; договір №ТО-192/19 про надання послуг від 01.04.2019; договір №ТО-191/19 про надання послуг від 01.03.2019; договір №ТО-193/19 про надання послуг від 01.03.2019 (копії наявні в матеріалах справи).

Обґрунтовуючи заявлений позов, позивач посилається на порушення відповідачем вимог Закону України Про публічні закупівлі , а саме на укладення КП ЖЕК-10 ЧМР та ТОВ Центрліфт договорів на технічне обслуговування ліфтів та обслуговування систем диспетчеризації ліфтів поза процедурою закупівлі товарів, робіт та послуг, яку визначено даним Законом, зокрема, без оголошення тендеру на їх закупівлю та відповідно без проведення відкритих торгів або інших процедур, визначених цим Законом.

Наведене, за твердженням позивача, позбавило його можливості прийняти участь у тендері на конкурсних засадах, як і можливості бути обраним в якості переможця та відповідно самостійно надавати такі послуги відповідачу.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначені Законом України Про публічні закупівлі №922-VIII від 25.12.2015. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

За п.8 частини 1 статті 1 Закону України Про публічні закупівлі замовником, у розумінні даної правової норми, є органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

До замовників також належать юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб`єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.

При цьому, до окремих сфер господарювання в розумінні даної норми (п.4 частини 1 статті 1) належить діяльність, що здійснюється в одній або декількох з таких сфер: забезпечення виробництва, транспортування, постачання та зберігання газу; забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії; забезпечення виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу, постачання електричної енергії, централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об`єднаною енергетичною системою України; забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води, забезпечення функціонування централізованого водовідведення; надання послуг з користування інфраструктурою залізничного транспорту загального користування, забезпечення функціонування міського електричного транспорту та експлуатація його об`єктів для надання послуг з перевезення; надання послуг автостанцій, портів, аеропортів, послуг з аеронавігаційного обслуговування польотів повітряних суден; надання послуг поштового зв`язку, геологічне вивчення (у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ) нафтогазоносних надр, родовищ вугілля та інших видів твердого палива; забезпечення функціонування та експлуатація телекомунікаційних мереж фіксованого зв`язку загального користування або надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг; забезпечення транспортування, зберігання, переробки нафти та нафтопродуктів сирих; забезпечення функціонування ринку електричної енергії, ринку на добу наперед та внутрішньодобового ринку, балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг, а також надання послуг адміністратора розрахунків, адміністратора комерційного обліку, оператора ринку, гарантованого покупця відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії , надання допоміжних послуг на ринку допоміжних послуг та послуг із забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії відповідно до Закону України Про ринок електричної енергії ; розроблення, виготовлення, реалізація, ремонт, модернізація та утилізація озброєння, військової техніки, військової зброї і боєприпасів до неї, організація, координація, а також безпосереднє постачання товарів, виконання робіт та надання послуг на виконання державного оборонного замовлення.

Виходячи з аналізу наведеної норми, суд дійшов висновку, що відповідач у справі - КП ЖЕК-10 ЧМР, який з огляду на внесені зміни до його установчих документів, є комунальним комерційним підприємством, метою діяльності якого є отримання прибутку в результаті здійснення виробничої, комерційної, фінансової діяльності на комерційній основі за для задоволення потреб споживачів у послугах (роботах, товарах), що надає підприємство, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, ремонту будинків і споруд та прибудинкових територій, послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків, - не підпадає під поняття замовника в розумінні Закону України Про публічні закупівлі .

За висновком суду, на відповідача не поширюється заборона встановлена частиною 7 статті 2 Закону України Про публічні закупівлі щодо придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом.

З урахуванням наведеного, суд встановив, що відповідач укладаючи з третьою особою у справі договори на технічне обслуговування ліфтів та обслуговування диспетчеризації ліфтів у багатоквартирних будинках, щодо яких він на договірній основі є управителем, без проведення тендеру, в порядку визначеному Законом України Про публічні закупівлі , діяв правомірно в межах належних йому повноважень.

За частиною 2 статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

У відповідності до частини 2 та 3 статті 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Обов`язок доказування і подання доказів визначено статтею 74 ГПК України, за якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (частина 3 статті 74 ГПК України).

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

З огляду на зміст статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Стаття 76 даного Кодексу визначає, що належними доказами є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять у предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Статтями 78, 79 ГПК України встановлено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми доказами є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

За приписами частини 1 та 2 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Тобто, виходячи зі змісту статей 13, 74 ГПК України кожна сторона на підставі належних, допустимих, достатніх, достовірних доказів повинна довести правомірність заявлених нею вимог або заперечень.

Зокрема, звертаючись з позовом за захистом порушеного права, позивач має обрати спосіб захисту, який відповідає змісту права, що порушене й буде здатним таке право поновити; обраний спосіб захисту має бути передбачений приписами статті 16 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України, або ж визначений іншим Законом чи укладеним між сторонами договором. Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.

Право кожної особи на захист свого порушеного права, його невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства закріплено статтею 15 Цивільного кодексу України. Конституційний принцип доступності правосуддя реалізується через статтю 4 Господарського процесуального кодексу України. Так, до господарського суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється.

Статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод встановлено право людини на доступ до правосуддя, а відповідно статтею 13 Конвенції - на ефективний спосіб захисту прав. З наведеного слідує, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права, характеру його порушення та наслідкам, спричиненим цим порушенням. У кінцевому результаті ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного на момент звернення до суду права позивача. При цьому слід ураховувати і те, що у резолютивній частині судового рішення остаточно закріплюється висновок суду щодо вимог позивача і судове рішення має бути виконано в процесі виконавчого провадження у справі, адже, як уже зазначалося, ефективний засіб зрештою повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Таким чином, існує певний порядок реалізації прав суб`єктів господарювання та способи захисту порушених прав. Неналежність чи невідповідність обраного способу судового захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та зумовлює відмову у задоволенні означених позовних вимог.

Проаналізувавши матеріали справи, встановивши фактичні обставини, які мають значення в ході вирішення наявного спору, заслухавши повноважних представників сторін, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено на підставі належних та достатніх доказів, у розумінні статей 76, 79 ГПК України порушення його будь-яких прав чи охоронюваних законом інтересів відповідачем у даній справі.

Обраний позивачем спосіб захисту не тільки не забезпечує відновлення його прав чи захист на майбутнє законних інтересів, які як встановлено судом не порушені, а є втручанням у господарську діяльність відповідача.

З огляду на наведене, судом відмовлено в позові в повному обсязі.

При ухвалені рішення у даній справі, суд, у тому числі вирішує питання щодо розподілу судових витрат між сторонами.

У відповідності до статті 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеним вимогам.

Таким чином, враховуючи відмову суду в задоволенні даного позову, судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1921,00грн покладено на позивача.

Керуючись статтями 42, 46, 50, 73, 74, 76-79, 80, 86, 91, 123, 129, 194-196, 233, 236-238, 241, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У позові відмовити повністю.

Повне рішення складено та підписано 13 серпня 2019 року.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, у строки, визначені ст. 256 цього Кодексу.

Суддя С.В.Белов

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено15.08.2019
Номер документу83593100
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/539/19

Рішення від 13.08.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Белов С.В.

Ухвала від 08.08.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Белов С.В.

Ухвала від 01.08.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Белов С.В.

Ухвала від 05.07.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Белов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні