ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1131/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "РОСТОК-2013" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
04 червня 2019 року Фермерське господарство "Росток-2013" (далі - позивач, ФГ "Росток-2013") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач, ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 27 лютого 2019 року № 4470/21-22-50-12 щодо не підтвердження Фермерському господарству "Росток-2013" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік;
- зобов`язати Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі включити Фермерське господарство "Росток-2013" до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи з 01 січня 2019 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ФГ "Росток-2013" з 2014 року був платником фіксованого сільськогосподарського податку, починаючи з 2015 року податковим органом було підтверджено позивачу статус платника єдиного податку IV групи. Проте, на підтвердження ФГ "Росток-2013" цього статусу на 2019 рік податковий орган листом від 27.02.2019 року № 4470/21-22-50-12 повідомив про наявність у ФГ "Росток-2013" станом на 01.01.2019 року податкового боргу по податку на додану вартість сільськогосподарських підприємств за операціями із зерновими і технічними культурами в сумі 5 304,96 грн., що унеможливлює надати ФГ "Росток-2013" статус платника єдиного податку четвертої групи у 2019 році. Позивач вважає таку відмову незаконною, оскільки, на його думку, ФГ "Росток-2013" набуло статусу платника єдиного податку IV групи у 2019 році автоматично, відповідач не приймав рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку та не проводив перевірку позивача, відтак не мав підстав відмовляти у підтвердженні позивачу статусу платника єдиного податку IV групи.
Ухвалою від 10.06.2019 відповідно до ч. 5 ст.262 КАС України відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
У строк встановлений судом, 27.06.2019 року представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки станом на 01.01.2019 року згідно інтегрованих карток платника за ФГ "Росток-2013" обліковується податковий борг по податку на додану вартість сільськогосподарських підприємств за операціями із зерновими і технічними культурами у сумі 5304,96 грн., що відповідно до приписів п.п. 291.5-1.3, п. 291.5-1 ст. 291 Податкового кодексу України позбавляє права ФГ "Росток-2013" мати статус платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік.
Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Фермерське господарство "Росток-2013" (код ЄДРПОУ 39069405) зареєстроване як юридична особа 27.01.2014 року та з 28.01.2014 року перебуває на податковому обліку.
У 2015-2018 роках позивач мав статус платника єдиного податку IV групи, що підтверджується листами Каховської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 05.03.2015 року № 2966/10/21-15-13-409, від 24.06.2016 року № 2604/10/21-15-12-05-10, листом Новокаховської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 30.03.2017 року № 599/10/21-15-12-023, листом ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 17.10.2018 року № 11060/10/21-22-12-05-11.
У лютому 2019 року ФГ "Росток-2013" подало до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку IV групи, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва та відомості про наявність земельних ділянок, з метою підтвердження статусу платника єдиного податку у відповідності до пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 Податкового кодексу України.
Листом від 27 лютого 2019 року за № 4470/21-22-50-12 Головне управління ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі повідомило ФГ "Росток-2013" про неможливість застосування спрощеної системи оподаткування, як платника єдиного податку ІV групи на 2019 рік, у зв`язку із наявністю у останнього станом на 01 січня 2019 року податкового боргу по податку на додану вартість сільськогосподарських підприємств за операціями із зерновими і технічними культурами у сумі 5 304,96 грн.
Вважаючи рішення ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі щодо не підтвердження ФГ "Росток-2013" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про наступне.
Як встановлено судом, спірним у даній справі є питання щодо правомірності відмови контролюючого органу у підтвердженні позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи з підстав наявності у нього податкового боргу.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.298.8 ст.298 ПК України порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.4 цієї статті.
Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульований ст.299 ПК України, відповідно до п.299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Згідно п.299.2 ст.299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Щорічне підтвердження статусу платника єдиного податку, умови та порядок такого підтвердження встановлені правилами підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
Відповідно до пп. 291.5-1.3. п. 291.5-1 ст. 291 ПК України не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи, зокрема, суб`єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Таким чином, законодавством чітко розмежовано поняття переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
Суд зазначає, що позивач, з огляду на його реєстрацію в 2015 році платником єдиного податку четвертої групи та відсутність відповідного рішення податкового органу про анулювання такої реєстрації, з 01.01.2019 року автоматично набув статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік.
При цьому суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на наявність у позивача податкового боргу, як на підставу для відмови у підтверджені статусу платника єдиного податку, з посиланням на норми пп. 291.5-1.3. п. 291.5-1 ст. 291 ПК України, оскільки ці норми встановлюють обмеження, за якими суб`єкти господарювання не можуть набувати статусу платника єдиного податку четвертої групи, однак вказані обмеження не стосуються підтвердження статусу такого платника.
Для тих суб`єктів господарювання, які вже були платниками єдиного податку, відповідно до вимог підпункту 8 підпункту 298.2.3пункту 298.2 статті 298 Податкового кодексу України, податковий борг може бути підставою для втрати цього статусу лише у разі наявності податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Разом з тим, в оскаржуваному рішенні відповідача, викладеному у листі від 27.02.2019 року №4470/21-22-50-12, про відмову у підтвердженні ФГ "Росток-2013" статусу платника єдиного податку ІV групи відповідач зазначає наявність у позивача податкового боргу станом на 01.01.2019 року.
Таким чином, оскільки, позивач з 01.01.2019 року фактично перебував у стані платника єдиного податку четвертої групи, тому норми підпункту 291.5-1.3 пункту 291.5-1 статті 291 ПК України щодо відмови у такій реєстрації за наявності податкового боргу до спірних правовідносин застосуванню не підлягають.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 06.02.2018 року у справі № 816/543/17, від 19.04.2019 року по справі № 821/884/18.
Водночас суд зазначає, що способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин під час проведення документальної перевірки, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку. Проте, відповідачем не проводилась документальна перевірка позивача, а також не приймалося рішення про анулювання реєстрації шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги про визнання протиправним рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, що викладене у листі від 27.02.2019 року № 4470/21-22-50-12 щодо непідтвердження позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік.
Враховуючи, що суд у межах даних спірних правовідносин дійшов висновку про порушення прав позивача та встановив протиправність відмови ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, тому суд вважає, що належним та ефективним способом поновлення порушених прав позивача є зобов`язання ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі включити ФГ "Росток-2013" до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи з 01.01.2019 року.
Щодо розподілу судових витрат, суд вказує про наступне.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначені Законом України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 цього Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" встановлено з 1 січня 2019 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу у розмірі 1921,00 гривень.
Ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином, при зверненні до суду з даним позовом позивач повинен був сплатити судовий збір в сумі 1 921,00 грн.
Натомість, як вбачається з матеріалів справи, позивачем сплачено судовий збір в сумі 3 842,00 грн., що підтверджується платіжним документом № 0.0.1361804278.1 від 22.05.2019 року. Тобто сплачено надміру 1921,00 грн. (3842,00 грн. - 1921,00 грн.)
З огляду на викладені вище приписи законодавства суд приходить до висновку, що розподілу між сторонами підлягає судовий збір, сплачений позивачем, в сумі 1 921,00 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір в сумі 1 921,00 грн. підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 7 Закону № 3674-VI 1. сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі, зокрема, внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Таким чином, питання щодо повернення позивачу надміру сплаченого судового збору буде вирішено судом у разі звернення позивача з відповідним клопотанням.
На підставі викладеного та керуючись статтями 2, 6 ,9, 12, 14, 44, 139, 241 - 246, 250 , 255 КАС України, суд, -
вирішив:
Позовну заяву Фермерського господарства "РОСТОК-2013" (місце знаходження 74836, Херсонська область, Каховський район, с. Новокам`янка, вул. Об`їзна, буд. 1-А, код ЄДРПОУ 39069405) до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (місце знаходження м. Херсон, пр.. Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259, e-mail ks.zagvid@sfs.gov.ua) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі щодо не підтвердження фермерському господарству "Росток-2013" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2019 рік, викладене у листі від 27 лютого 2019 року № 4470/21-22-50-12.
Зобов`язати Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (місце знаходження м. Херсон, пр.. Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259, e-mail ks.zagvid@sfs.gov.ua) включити Фермерське господарство "Росток-2013" (місце знаходження 74836, Херсонська область, Каховський район, с. Новокам`янка, вул. Об`їзна, буд. 1-А, код ЄДРПОУ 39069405) до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи з 01 січня 2019 року.
Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, місцезнаходження: 73026, Херсонська область, місто Херсон, проспект Ушакова, 75) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь фермерського господарства "Росток-2013" (код ЄДРПОУ 39069405, місцезнаходження: 74836, Херсонська область, Каховський район, село Новокам`янка, вулиця Об`їзна, будинок 1-А) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн. 00 коп.).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Дубровна В.А.
кат. 111010000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2019 |
Оприлюднено | 15.08.2019 |
Номер документу | 83598168 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні