ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1381/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків,
встановив:
Позивач звернувся до суду з вказаним позовом до відповідача, в якому просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" (код ЄДРПОУ 00380250) в межах суми податкового боргу 33418,21 грн.
В обґрунтування адміністративного позову позивачем зазначено, що станом на 12.04.2019, відповідно до розрахунку податкового боргу та інтегрованих карток платника (ІКП), податкова заборгованість ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика" перед бюджетом становить 33418,21 грн. Дана заборгованість виникла, починаючи з 30.03.2016, за рахунок несплати узгоджених грошових зобов`язань по земельному податку з юридичних осіб в сумі 49506,38 грн., стягнення яких підтверджено постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 04.07.2016 по справі № 821/519/17. У зв`язку із частковою сплатою відповідачем 16088,17 грн., залишок непогашеного податкового боргу становить 33418,21 грн. До боржника застосовувалися заходи стягнення, визначені Податковим кодексом України. Боржнику також надсилалася податкова вимога № 5 від 31.01.2013, а 10.07.2015 прийнято рішення № 1 про опис майна у податкову заставу. Крім того, 10.07.2015 складено акт опису майна № 1 та описано магазин № 1 за адресою: смт. Каланчак, вул . Чорноморська, площею 63 кв.м. Податковим органом було направлено інкасові доручення до установ банків, які повернулися без виконання, у зв`язку із відсутністю коштів на рахунках.
Посилаючись на вищевказане, позивач просить суд надати дозвіл на погашення суми податкового боргу за рахунок майна ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика", що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою суду від 15.07.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
29.07.2019 позивач звернувся до суду із заявою, в якій просить виправити описку в ухвалі про відкриття спрощеного провадження в адміністративній справі від 15.07.2019 по справі №540/1381/19, а саме замість про стягнення коштів з рахунків платника податків у банках та стягнення коштів за рахунок готівки в рахунок погашення податкового боргу, вказати надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, оскільки позивач в прохальній частині позову звертався до суду з проханням надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Ухвалою суду від 02.08.2019 внесено виправлення в ухвалу Херсонського окружного адміністративного суду від 15.07.2019 про відкриття спрощеного позовного провадження без виклику сторін, а саме предмет спору у вступній та резолютивній частинах ухвали від 15.07.2019 про відкриття спрощеного позовного провадження без виклику сторін вирішено викласти в наступній редакції: "про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків".
05.08.2019 року від відповідача по справі надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній повідомив, що повністю визнає зазначений у позові податковий борг у межах суми 33418,21 грн. та зазначає, що, з метою його погашення на рахунок підприємства було внесено кошти в сумі 34000,00 грн. (11.07.2019 - 10000,00 грн., 16.07.2019 - 24000,00 грн.). Але через арешт рахунків, підприємство самостійно не в змозі проводити оплату. Також, відповідач вказує, що про наявність коштів на рахунку, з метою прискорення процедури погашення заборгованості, було повідомлено Каланчацьке відділення ДПІ, виконавчу службу та бухгалтерію Каланчацької селищної ради. На даний момент ситуація з розрахунковим рахунком без змін. Заборгованість виникла у зв`язку зі складним фінансовим становищем підприємства, спричиненим його збитковістю. Зазначив, що у будь-якому випадку відповідач гарантує сплату заборгованості на користь позивача у строк до 12.08.2019.
Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України, розгляд справи проведено у порядку письмового провадження за клопотанням позивача.
Відповідно до положень частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Отже, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження.
Оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, Херсонський окружний адміністративний суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, встановивши наступні обставини.
Позивач - Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі діє на підставі положення про Державну фіскальну службу України та керується Податковим кодексом України.
Судом встановлено, що станом на 12.04.2019 року, відповідно до розрахунку податкового боргу та інтегрованих карток платника (ІКП), податкова заборгованість ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика" перед бюджетом становить 33418,21 грн.
Позивач у 2016 році звертався до суду з позовом про стягнення податкової заборгованості з рахунків ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика".
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 04.07.2016 року по справі № 821/519/16, яка набрала законної сили, адміністративний позов задоволено. Стягнуто заборгованість з рахунків у банках обслуговуючих Товариство з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" (код ЄДРПОУ 0380250) в дохід місцевого бюджету (р/р 33216811700187, одержувач - Управління казначейства у Каланчацькому районі/смт.Каланчак, код платежу 18010500, банк одержувача - ГУДКСУ в Херсонській області, код банка одержувача ОКПО 37686257, МФО 852010) по земельному податку з юридичних осіб в сумі 49506,38 грн.
На підставі рішення про опис майна у податкову заставу складено акт №1 опису майна у податкову заставу.
Так, відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
В силу статті 15 Податкового кодексу України, відповідач є платником податків і зборів.
Податковий кодекс України, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.15.1 ст. 15 Податкового кодексу України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Згідно з п.п. 16.1.3, 16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.1 ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податків обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Крім того, пунктом 36.5 ст. 36 ПК України встановлено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Відповідно до п. п. 14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Відповідно до приписів п. 54.1 ст. 54 ПК України передбачено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Пунктом 59.1 та 59.5 ст. 59 ПК України передбачено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Відповідно до п.п. 89.1.2. п. 89.1. ст. 89 ПК України, у разі несплати у строки, встановлені Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, у органа ДФС виникає право податкової застави з дня виникнення податкового боргу.
Підстави та порядок застосування податкової застави контролюючими органами врегульовано ст.ст. 88 - 90, 92, 93 та 100 глави 9 розділу II Податкового кодексу України та Наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 № 586 "Про затвердження Порядку застосування податкової застави контролюючими органами".
Відповідно до пункту 87.2. статті 87 Податкового кодексу України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Пунктами 88.1 та 88.2 статті 88 Податкового кодексу України встановлено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Відповідно до пунктів 89.3 та 89.4 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Пунктами 95.1 та 95.2 статті 95 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Згідно з п. 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України визначено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Пунктом 95.4 ст. 95 ПК України, зазначено, що контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Як вбачається з матеріалів справи, податковим органом було винесено відповідну податкову вимогу ще у 2013 році.
Як вже зазначав суд, Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 04.07.2016 року по справі № 821/519/16, яка набрала законної сили, з Товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" стягнуто на користь держави суму податкової заборгованості по земельному податку з юридичних осіб в сумі 49506,38 грн.
На виконання судового рішення податковий орган звернувся до банків обслуговуючих ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика" щодо списання з розрахункових рахунків відповідача суму податкової заборгованості. Однак, з банків було отримано відповіді про повернення інкасових доручень без виконання, у зв`язку із відсутністю коштів на рахунку платника.
Як встановлено судом позивач, у зв`язку з несплатою ТОВ "Каланчацька харчосмакова фабрика" заборгованості та відсутністю коштів на рахунках відповідача, скористався своїм правом та відповідно до ст. 89 розділу II Податкового кодексу України, прийняв рішення про опис майна платника у податкову заставу.
Таким чином, на переконання суду, основними умовами для звернення до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків є наявність податкового боргу, відсутність коштів у платника податків, що перебувають у його власності та перебування майна платника податків у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.
Податковим кодексом України визначено черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, а саме спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Аналогічна позиція висловлена Верховним судом у постанові від 22 травня 2018 року по справі № П/811/1777/14 (касаційне провадження №К/9901/5684/18).
Тобто, звертаючись до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі контролюючий орган має надати суду докази вчинення дій щодо погашення податкового боргу такого платника податків, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, які обслуговують даного платника.
Позивач здійснив усі необхідні заходи, що передують зверненню контролюючого органу до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідач у своємі відзиві не заперечував проти наявності в нього заявленої позивачем заборгованості та погодився із позовними вимогами.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись статтями 2, 5-9, 72-73, 77, 159, 241-246, 250-251, 263 КАСУкраїни, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків задовольнити.
Надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу 33418 грн. 21 коп. за рахунок майна товариства з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика".
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги до суду першої інстанції в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи:
1) позивач - Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (73026, м. Херсон, проспект Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259);
2) відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Каланчацька харчосмакова фабрика" (75800, Херсонська область, Каланчацький район, смт. Каланчак, вул. Херсонська, буд. 96, код ЄДРПОУ 00380250).
Суддя Хом`якова В.В.
кат. 111020200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2019 |
Оприлюднено | 14.08.2019 |
Номер документу | 83598180 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні