ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09 серпня 2019 року Справа № 280/2574/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання: Сонгулія О.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЗДК ТРЕЙД (69068, м.Запоріжжя, вул.Деповська, буд.79; код ЄДРПОУ 40635621)
до Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146),
Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, пл.Львівська, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197)
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЗДК ТРЕЙД (далі - позивач, ТОВ ЗДК ТРЕЙД ) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1, ГУ ДФС у Запорізькій області), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2, ДФС) в якому позивач просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача 1 №1074379/40635621 від 11.02.2019 щодо відмови в реєстрації податкової накладної №728 від 31.10.2018;
2) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії відповідача 2 з питань розгляду скарг №12089/40635621/2 від 01.03.2019;
3) зобов`язати відповідача 2 зареєструвати у Єдиному державному реєстрі податкових накладних надіслану засобами електронного зв`язку податкову накладну №728 від 31.10.2018 датою її фактичного подання.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що на виконання вимог податкового законодавства позивачем складено податкову накладну, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно з отриманою квитанцією податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено з тих підстав, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивач направив до ГУ ДФС у Запорізькій області пояснення та копії відповідних документів, які бажає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, однак в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав неподання повного пакету витребуваних документів. З посиланням на норми Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач вважає таку відмову безпідставною, оскільки надані ним документи в повній мірі підтверджують реальність здійснення господарських операцій по вказаній податковій накладній, і є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, позивач не погоджується з рішенням ДФС, прийнятим в порядку адміністративного оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Просить позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 03.06.2019 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 14.06.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче судове засідання на 10.07.2019.
05.07.2019 представником відповідачів подано до суду відзив на позовну заяву (вх.№27850), у якому проти задоволення позовних вимог заперечує та зазначає, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної стало те, що вона відповідає пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивач скористався своїм правом та подав на розгляд Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, пояснення та копії документів щодо зупиненої податкової накладної, однак за результатами розгляду поданих документів Комісія дійшла висновку, що документи подані не в повному обсязі, а саме: не надані первинні документи щодо навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури. Вважає, що у Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної, а тому рішення є правомірним, у зв`язку із чим просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Ухвалою суду від 10.07.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.07.2019.
10.07.2019 представник позивача звернувся до суду із заявою про розгляд справи у письмовому провадженні. Представник відповідачів проти розгляду справи у порядку письмового провадження не заперечував.
Відповідно до ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд здійснив розгляд справи у письмовому провадженні.
На підставі наявних матеріалів судом встановлено такі обставини.
ТОВ ЗДК ТРЕЙД зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 06.07.2016. Основним видом діяльності підприємства є за КВЕД 46.39 неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (т.1, а.с.15).
Між позивачем (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгівельна Компанія Економ Плюс укладено договір поставки №03118 від 01.02.2018, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у встановлені терміни товар у власність покупця відповідно до поданого покупцем замовлення, а покупець зобов`язується прийняти товар та сплатити його вартість (т.1, а.с.31-36).
На виконання умов даного договору позивачем здійснено поставку товару за видатковими накладними (т.1 а.с.60-252, т.2 а.с.1-250, т.3 а.с.1-237, т.4 а.с.1-48).
На виконання вимог ПК України за вказаною операцією позивачем складено податкову накладну №728 від 31.10.2018 на загальну суму 734 974,70 грн., втому числі податок на додану вартість 122 495,78 грн, та надіслано її до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації (т.1, а.с.17-24).
Через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів позивач отримав квитанцію від 14.11.2018 до податкової накладної №728 від 31.10.2019, в якій містилась інформація про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної, відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. В квитанції зазначено, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.25).
05.02.2019 позивач направив на адресу відповідача 1 повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №728 від 31.10.2018 реєстрація якої зупинена (т.1, а.с.26).
До повідомлення позивачем надано:
- договір поставки №03/18 від 01.02.2018 (т.1, а.с.31-36);
- довіреності на осіб, уповноважених ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс на прийняття товару від ТОВ ЗДК ТРЕЙД (т.1, а.с.31-36);
- видаткові накладні, що підтверджують прийняття товарів ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс від ТОВ ЗДК ТРЕЙД за період з 01.10.2018 по 31.10.2018 (т.1 а.с.60-252, т.2 а.с.1-250, т.3 а.с.1-237, т.4 а.с.1-48);
- товарно-транспортні накладні, що підтверджують транспортування товару ТОВ ЗДК ТРЕЙД на адресу магазинів ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс за період з 01.10.2018 по 31.10.2018 (т.1 а.с.60-252, т.2 а.с.1-250, т.3 а.с.1-237, т.4 а.с.1-48);
- податкова накладна (зведена) №728 від 31.10.2018 за жовтень 2018 року з квитанцією про реєстрацію (зупинення) (т.1, а.с.17-25);
- платіжні доручення на підтвердження розрахунків ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс з ТОВ ЗДК ТРЕЙД за отриманий товар (т.4 а.с.49-57);
- регістри бухгалтерського обліку по рахункам, що відображають господарські операції з ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс (обороти рахунків) (т.4 а.с.58-228, т.5 а.с.1-145);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Вічунай - Україна : договір поставки №КФД-3487 від 29.12.2017, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні на підтвердження транспортування товару від постачальника до складу ТОВ ЗДК ТРЕЙД , сертифікати якості на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю Вічунай-Україна за періоди квітень 2018 року, липень-листопад 2018 pоку (т.5 а.с.146-212, т.6 а.с.1-54);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю фірма Грона : договір №44 від 17.04.2018 з додатками, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, декларації виробника на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю фірма Грона за періоди вересень-жовтень 2018 року (т.6, а.с.55-112);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини постановленого товару у Приватного підприємства Деліція : договір №Д-03/2018 від 15.01.2018, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, декларації виробника на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Приватного підприємства Деліція за періоди вересень-листопад 2018 року (т.6, а.с.113-146);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Кондитерська фабрика Дружківська : дистриб`юторська угода №7/115-18 від 02.04.2018, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, якісні посвідчення на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю Кондитерська фабрика Дружківська за періоди квітень-жовтень 2018 року (т.6, а.с.147-182);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Канівсиртрейд : дистриб`юторський договір №КК-1021 від 02.05.2018, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, посвідчення про якість отриманого товару, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у ТОВ Канівсиртрейд за періоди вересень-листопад 2018 року (т.6, а.с.183-208);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Комо Україна : дистриб`юторський договір №ДД-1057 від 26.01.2018, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, посвідчення про якість отриманого товару, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю Комо Україна за періоди вересень-жовтень 2018 року (т.6, а.с.209-215, т.7 а.с.1-49);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Приватного акціонерного товариства Кондитерська фабрика Лагода : договір поставки №07/П від 01.01.2018, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткова накладна, товарно-транспортна накладна, декларація виробника (якісне посвідчення) на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Приватного акціонерного товариства Кондитерська фабрика Лагода за періоди вересень-жовтень 2018 року (т.7, а.с.50-71);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Ріал-Темп : договір поставки №9 від 01.01.2019, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, декларації виробника на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю Ріал-Темп за періоди вересень-жовтень 2018 року (т.7, а.с.72-111);
- документи, що підтверджують придбання позивачем частини поставленого товару у Товариства з обмеженою відповідальністю Фуд Девелопмент : дистриб`юторський договір №690-ІФ/Дст від 15.12.2017, довіреність від ТОВ ЗДК ТРЕЙД на осіб, уповноважених на прийняття товару від постачальника, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, декларації виробника (посвідчення про якість продукції) на отриманий товар, податкові накладні, платіжні доручення, регістри бухгалтерського обліку по рахункам 631, 64, 28, 31, оборотно-сальдова відомість аналітичного обліку товарів на складах 281 рахунка по товарам, придбаним у Товариства з обмеженою відповідальністю Фуд Девелопмент за періоди вересень-жовтень 2018 року (т.7 а.с.112-219, т.8 а.с.1-11);
- письмові пояснення про специфіку господарської діяльності ТОВ ЗДК ТРЕЙД з копіями договорів оренди складів, офісних приміщень, транспорту, штатний розклад, які підтверджують наявність необхідних умов та матеріальної бази для здійснення господарської діяльності, та підтверджують реальність здійснення господарських операцій (т.8, а.с.12-32).
11.02.2019 комісією ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1074379/40635621 про відмову в реєстрації податкової накладної №728 від 31.10.2018 (т.1.а.с.27,28). За змістом рішення причиною відмови в реєстрації є ненадання позивачем копій документів: відсутні складські документи (інвентаризаційні описи).
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач подав скаргу від 20.02.2019 (т.1.а.с.29).
Рішенням комісії з питань розгляду скарг ДФС скаргу позивача залишено без задоволення, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної - без змін (т.1.а.с.30).
Вважаючи прийняте комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної та рішення комісії з питань розгляду скарг ДФС протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог, надаючи оцінку аргументам сторін, викладеним у заявах по суті справи, оцінюючи надані сторонами докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд виходить такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України за №1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246).
Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання даної норми постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 затверджено, крім іншого, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок зупинення реєстрації ПН/РК).
За змістом пунктів 5-7 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (пункт 5).
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 6).
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7).
Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
13.11.2018 на офіційному веб-сайті ДФС України оприлюднено Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій (з урахуванням внесених змін, погоджених Міністерством фінансів згідно листа від 31.10.2018 № 26010-06-05/28170), перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку (погоджений Міністерством фінансів згідно листа від 22.03.2018 № 26010-06-10/7849), визначені у відповідності до вимог пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, підпунктом 1.6 пункту 1 якого визначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;
- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 ПК України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Відповідно до пункту 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, погоджених Міністерством фінансів України згідно листа від 31.10.2018 року №26010-06-05/28170, податкові накладні / розрахунки коригування, складені платниками податку, перевіряються на відповідність ознакам ризиковості здійснення операцій:
- обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній /розрахунку коригуваннядо податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
- відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Кодексу, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі на дату складання такої податкової накладної/розрахунку коригування;
- відсутність на дату складання податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який реєструє податкову накладну на товар (пальне) із кодами УКТ ЗЕД згідно з п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу;
- розрахунок коригування складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до ДКПП - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, який поданий на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
- сума компенсації вартості товару/послуги, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, який подано отримувачем такого товару/послуги на реєстрацію в Реєстрі, перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 01 січня 2017 року, зазначеного постачальником в зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого товару/послуги та обсягу постачання з 01 січня 2017 року, зазначеного отримувачем в зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання даного товару/послуги.
Відповідно до пункту 12 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДФС для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність податкової накладної Критеріям ризиковості здійснення операції. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1.1 - 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку. У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає Критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу податкова накладна відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної, в ній відображено лише загальне посилання, що податкова накладна відповідає вимогам визначених пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд зазначає, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Натомість, відповідачем не вказано, якому з 7 підкритеріїв пункту п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку відповідає операція, здійснена ТОВ ЗДК ТРЕЙД .
Крім того, суду не надано доказів того, що комісією ГУ ДФС у Запорізькій області у встановленому порядку питання про віднесення позивача до переліку ризикових платників, як і будь-яких інших доказів того, що позивач відповідав Критеріям ризиковості платників податку.
Таким чином, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявності підстав для зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної №728 від 31.10.2018.
Відповідно до пункту 21 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Як вбачається з наданих до матеріалів справи письмових доказів, а саме квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. При цьому суд звертає увагу, що конкретного переліку документів, які податковий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, не вказано.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків та подальша пропозиція про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Вищезазначене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 по справі № 817/1356/18 тощо.
Судом встановлено, позивачем подані до податкового органу повідомлення щодо подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Разом з тим, комісією ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, незважаючи на вищевказане повідомлення, та додані до нього документи, підтверджуючі факти, викладені у повідомленні, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд не приймає посилання відповідача на неподання позивачем копій складських документів (інвентаризаційні описи), оскільки контролюючим органом по-перше, при зупиненні реєстрації податкової накладної контролюючий орган не вимагав у позивача надання саме цих документів, по-друге, судом встановлено, що позивачем надавались документи щодо оприбуткування товарів на складі позивача при їх придбанні.
Крім того, суд звертає увагу, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, за умови що інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Зміст оскаржуваного рішення дає підстави стверджувати, що комісія Головного управління ДФС в Запорізькій області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясувала специфіку проведеної господарської операції та не визначила переліку документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарської операції з урахуванням її змісту і обсягу.
У той же час, аналіз наданих позивачем документів та пояснень свідчить про відсутність в них дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, спричинили б втрату такими документами юридичної сили. Крім того, контролюючим органом не висловлено зауважень щодо форми та змісту поданих первинних документів.
Сукупність наданих позивачем первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності господарської операції з ТОВ Торговельна Компанія Економ Плюс , а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Крім того суд бере до уваги, що відповідач був наділений правом подати до суду докази на підтвердження правомірності прийняття спірного рішення.
Разом з цим відповідач зазначеним правом не скористався, жодного належного доказу на підтвердження обґрунтованості спірного рішення та підстав його прийняття під час розгляду справи не надав.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення Комісії ГУ ДФС в Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1074379/40635621 від 11.02.2019 прийняте необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мали значення для його прийняття, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Вирішуючи позовну вимогу про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов до таких висновків.
Відповідно до пункту 28 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи встановлені судом обставини, протиправного прийняття комісією ГУ ДФС в Запорізькій області рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну ТОВ ЗДК ТРЕЙД №728 від 31.10.2018.
При цьому, у даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування Рішення Комісії з питань розгляду скарг від 01.03.2019 №12089/40635621/2, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Правовим актом індивідуальної дії є виданий суб`єктом владних повноважень офіційний письмовий документ, прийнятий на виконання нормативно-правового акту, дію якого поширено на конкретних осіб та/або які стосуються конкретної ситуації і є актами одноразового застосування норм права.
Суд зазначає, що рішення про результати розгляду скарги Комісії з розгляду скарг, за своєю суттю, змістом та формою не є нормативно-правовим актом чи правовим актом індивідуальної дії, оскільки не створює для позивача юридичних прав та обов`язків.
Обов`язковою ознакою рішень суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер. Таким чином, суд дійшов висновку, що рішення про результат розгляду скарг не є остаточними рішенням суб`єкта владних повноважень, тому ніяким чином не впливають на права та обов`язки позивача, а тому суд приходить до висновку про відмову у задоволенні даної позовної вимоги.
Зазначене твердження кореспондується також з п.56.18. ст.56 Податкового кодексу України, де визначено, що процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до положень ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При цьому, відповідно до частини 3 статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 3 842 грн., що документально підтверджується платіжними дорученнями №3503 від 28.05.2019 та №3508 від 07.06.2019.
Враховуючи висновки суду про безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної та протиправність рішення про відмову в її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог, суд вважає, що сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 1 921 грн. підлягає стягненню солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області та Державної фіскальної служби України.
Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області №1074379/40635621 від 11.02.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №728 від 31.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №728 від 31.10.2018, виписану Товариством з обмеженою відповідальністю ЗДК ТРЕЙД , датою її подання.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України та Головного управління ДФС у Запорізькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЗДК ТРЕЙД судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 921 грн.(одна тисяча дев`ятсот двадцять один грн.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ЗДК ТРЕЙД , місцезнаходження: 69068, м.Запоріжжя, вул.Деповська, буд.79; код ЄДРПОУ 40635621.
Відповідач 1 - Головне управління ДФС у Запорізькій області, місцезнаходження: 69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146.
Відповідач 2 - Державна фіскальна служба України, місцезнаходження: 04053, м.Київ, пл.Львівська, буд.8; код ЄДРПОУ 39292197.
Повне судове рішення складено 09.08.2019.
Суддя (підпис) М.О. Семененко
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2019 |
Оприлюднено | 15.08.2019 |
Номер документу | 83598622 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні