Справа № 560/1567/19
РІШЕННЯ
іменем України
13 серпня 2019 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СТЛ+К" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "СТЛ+К" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо внесення заяви позивача про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 645969,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, зобов`язання відповідача внести необхідні дані та заяву позивача про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 645969,00 грн, як такої, що є узгодженою, до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що Головне управління ДФС у Хмельницькій області в порушення податкового законодавства не внесло до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість відомостей щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування ТОВ "СТЛ+К" у розмірі 645969,00 грн, що призвело до неотримання товариством цієї суми бюджетного відшкодування.
Ухвалою від 22.05.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 11.06.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання Головного управління ДФС у Хмельницькій області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження або в судовому засіданні з повідомленням сторін.
У відзиві на позов відповідача зазначив, що сума бюджетного відшкодування податку на додану вартість по декларації за червень 2014 року ТОВ "СТЛ+К" в розмірі 645969,00 грн підлягає відображенню в Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, як подана до 01.02.2016, за якою станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету. З метою внесення цієї суми до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування Головне управління ДФС у Хмельницькій області надсилало до ДФС України листи від 05.05.2017 №5920/8/22-01-12-01-15, від 18.08.2017 №11322/8/22-01-12-02-15, від 12.09.2017 №12909/8/22-01-12-02-15. На момент розгляду справи не передбачений механізм відшкодування сум податку на додану вартість, включених до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. Тому просив у задоволенні позову відмовити.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.
Позивач - ТОВ "СТЛ+К" подало до Хмельницької ОДПІ податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2014 року від 21.07.2014 №9042026519, в якій заявило до бюджетного відшкодування ПДВ в сумі 645969,00 грн.
Хмельницька ОДПІ провела позапланову виїзну перевірку правомірності нарахування ТОВ "СТЛ+К" бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника за червень 2014 року.
За результатами перевірки складений акт від 29.09.2014 №1396/151/35556166. На підставі акту перевірки контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення від 17.10.2014 №0008481510, яким зменшив позивачу суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на суму 645969,00 грн та нарахував штрафні санкції в сумі 161492,00 грн
Зазначене податкове повідомлення-рішення позивач оскаржив до суду.
Постановою від 05.03.2015, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.05.2015, по справі №822/4537/14 Хмельницький окружний адміністративний суд визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 17.10.2014 №0008481510.
Постановою від 21.03.2019 Верховний суд залишив без змін постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.03.2015 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.05.2015.
ТОВ "СТЛ+К" звернулось до Головного управління ДФС у Хмельницькій області з заявою від 22.04.2019 №22/04, в якій просило контролюючий орган подати висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету за червень 2014 року у розмірі 654 969,00 грн до органу, що здійснює казначейське обслуговування.
Листом від 07.05.2019 №177715/10/22-01-12-02-12 Головне управління ДФС у Хмельницькій області повідомило ТОВ "СТЛ+К", що невідшкодований залишок суми податку на додану вартість по декларації за червень 2014 року підлягає відображенню у Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. На теперішній час жодним нормативно-правовим актом не передбачений механізм відшкодування сум податку на додану вартість, включених до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, та структуру такого реєстру. Цим листом Головне управління ДФС у Хмельницькій області повідомило також, що надсилало листи до ДФС України з інформацією про обсяги залишку сум податку на додану вартість в розрізі кожної заяви платників податку, які підлягають відображенню в Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Вважаючи протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Хмельницькій області щодо внесення заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 645969,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
На час звернення позивача з заявою про відшкодування ПДВ (червень 2014 року) порядок повернення бюджетного відшкодування ПДВ був визначений статтею 200 Податкового кодексу України в редакції від 09.07.2015.
Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України (в редакції від 09.07.2015) платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Згідно з пунктами 200.10, 200.11, 200.14, 200.15 статті 200 Податкового кодексу України протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.
За наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки.
Якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування у звітному (податковому) періоді, та зараховує таку суму заниження до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду;
б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
У разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.
Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
Таким чином, на момент виникнення правовідносин щодо відшкодування ПДВ, початком яких слугувало подання позивачем заяви про повернення бюджетного відшкодування з ПДВ, Податковим кодексом України було передбачено, що після закінчення процедури судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету, без додаткового звернення платника податку.
Суду не надані докази виконання вимог пункту 15 статті 200 Податкового кодексу України відповідачем та надіслання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, відповідного висновку у термін, визначений Податковим кодексом України в редакції від 09.07.2015.
Постановою від 05.03.2015, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.05.2015, по справі №822/4537/14 Хмельницький окружний адміністративний суд визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 17.10.2014 №0008481510. Постановою від 21.03.2019 Верховний суд залишив без змін постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.03.2015 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.05.2015.
Отже, визначене податковим повідомлення-рішенням від 17.10.2014 №0008481510 грошове зобов`язання з ПДВ в сумі 645969,00 грн набуло статусу узгодженого з 12.05.2015. Тому з цієї дати позивач набув право на отримання з бюджету відшкодування ПДВ в сумі 645969,00 грн.
22.04.2019 ТОВ "СТЛ+К" звернулось до Головного управління ДФС у Хмельницькій області з заявою №22/04 про повернення суми бюджетного відшкодування в розмірі 645969,00 грн після завершення судового розгляду Верховним Судом справи про оскарженням податкового повідомлення-рішення від 17.10.2014 №0008481510.
З 01.01.2017 законом України від 21.12.2016 №1797-8 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" внесені зміни до статті 200 Податкового кодексу України щодо порядку бюджетного відшкодування ПДВ.
За змістом чинної редакції підпункту 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Відповідно до підпункту 200.7.2 пункту 200.7, пункту 200.10 статті 200 Податкового кодексу України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження, у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання). Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.
Пунктами 200.12, 200.13, 200.23 статті 200 Податкового кодексу України встановлено, що зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат: а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки; б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки; г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення; ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.
На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів.
Суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість.
Чинне на час звернення позивача з заявою від 22.04.2019 та розгляду справи податкове законодавство не передбачає обов`язку контролюючого органу складати висновок щодо підтвердження заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування.
Законом України від 21.12.2016 №1797-8 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" також запроваджено:
- єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 01.01.2017;
- Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Постановою від 25.01.2017 №26 Кабінет Міністрів України затвердив Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі по тексту - Порядок №26).
Порядок №26 визначає механізм ведення Мінфіном інформаційного ресурсу Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Формування Реєстру здійснюється автоматично на підставі баз даних ДФС та Казначейства (пункти 1, 3 Порядку №26).
За змістом пунктів 6, 7, 11 Порядку №26 повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення заяв до Реєстру. Інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДФС на наступний робочий день після виникнення такого випадку. Інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення випадку, коли органом ДФС не внесені до Реєстру відомості про: дату початку та закінчення проведення перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання) з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна); дату складення акта перевірки.
Відповідно до пункту 12 Порядку №26 узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету. При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.
Після внесення зазначених змін, відповідно до пункту 56 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України до 01.02.2017 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.
Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.
Відшкодування узгоджених сум податку на додану вартість, зазначених у такому реєстрі, здійснюється в хронологічному порядку відповідно до черговості надходження заяв про повернення таких сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість в межах сум, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік. Розподіл сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік, між Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеним у цьому пункті, та Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість здійснюється Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, Податковим кодексом України в редакції з 01.01.2017 (чинним на час подачі заяви від 22.04.2019) передбачено, що подані до 01.02.2016 узгоджені суми ПДВ, за якими станом на 01.01.2017 суми ПДВ не відшкодовані з бюджету, вносяться до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, а суми узгоджені після 01.01.2017 суми ПДВ вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Узгоджена з 12.05.2015 сума ПДВ в розмірі 645969,00 грн відповідно до вимог Податкового кодексу України та Порядку №26 внесена відповідачем до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01.02.2016, за якими станом на 01.01.2017 суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету. Зазначена обставина позивачем не заперечується.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковим кодексом в діючій редакції не передбачене включення сум ПДВ, узгоджених до 01.01.2017, включених в Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Суд враховує, що ані Податковим кодексом, ані Порядком №26 не передбачене одночасне існування в Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування узгодженої суми ПДВ.
Тому суд вважає правомірними дії відповідача щодо відмови включення узгодженої суми ПДВ в розмірі 645969,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, у задоволенні позову необхідно відмовити.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір з відповідача не стягується.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "СТЛ+К" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Судовий збір з відповідача не стягується.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "СТЛ+К" (вул. Старокостянтинівське шосе, 1/1, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 35556166) Відповідач:Головне управління ДФС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39492190)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2019 |
Оприлюднено | 14.08.2019 |
Номер документу | 83599190 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні