РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 серпня 2019 р. Справа № 120/1937/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Слободонюка М.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Бершадської місцевої прокуратури за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко" Теплицького району Вінницької області до Метанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області про зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Керівник Бершадської місцевої прокуратури звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Метанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко" Теплицького району Вінницької області, в якому просить зобов`язати Метанівську сільську рада Теплицького району Вінницької області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю, на якій знаходиться Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко" Теплицького району Вінницької області шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що вказаний дошкільний навчальний заклад "Сонечко", який перебуває на балансі Метанівської сільської ради, користується земельною ділянкою площею 0,62 га, в тому числі під будівлею ДНЗ "Сонечко" площею 0,1 га; під господарськими спорудами та подвір`ям - 0,24 га, під майданчиком - 0,28 га, яка знаходиться у комунальній власності Метанівської сільської ради Теплицького район Вінницької області без оформлення правовстановлюючих документів на землю. На переконання позивача, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. А оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Метанівського дошкільного навчального закладу "Сонечко" відсутній, тому прокурор на підставі статті 131-1 Конституції України, ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст. 53 КАС України звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави зі статусом позивача у справі.
Ухвалою від 19.06.2019 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (у письмовому провадженні). Крім того, встановлені сторонам строки для подання відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив, заперечення, а також пояснення третьої особи щодо позову або\та щодо відзиву у разі надходження.
Копію зазначеної ухвали позивач отримав 09.07.2019 року, відповідач - 05.07.2019 року, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - 05.07.2019 року, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень. У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Пояснень від третьої особи на адресу суду також не надійшло.
Неподання таких заяв по суті справи згідно ч. 6 ст. 162 КАС України дає право суду вирішувати справу за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно з вимогами ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Водночас частиною четвертою статті 243 КАС України визначено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши наявні у справі докази суд встановив, що відповідач - Метанівська сільська рада Теплицького району Вінницької області (ідентифікаційний код 04330711) є юридичною особою, органом місцевого самоврядування, який згідно ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені територіальної громади здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко" Теплицького району Вінницької (ідентифікаційний код 36822259), перебуває у комунальній власності Метанівської сільської рада Теплицького району Вінницької області, діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням 20 сесії 5 скликання №216 від 28.01.2010 року.
Пунктом 1.3 Статуту визначено, що засновником дошкільного закладу є Метанівська сільська рада. Пунктом 8.1-8.2 Статуту визначено, що управління дошкільним закладом здійснюється Метанівською сільською радою. Безпосереднє керівництво здійснює його завідуючий (директор), який призначається та звільняється з посади засновником або уповноваженим ним органом управління освітою з дотриманням чинного законодавства.
Фінансово-господарська діяльність дошкільного закладу здійснюється за рахунок коштів засновника (власника), відповідних бюджетів (для державних і комунальних закладів) у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб (п. 10.1 Статуту).
Згідно з п. 9.1 Статуту, земельна ділянка дошкільного закладу може належати на праві постійного користування.
Бершадська місцева прокуратура 27.05.2019 року звернулась до Метанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області з письмовим запитом № 31/1/3182 вих. №19 про надання інформації щодо підстав використання земельних ділянок під навчальними та дошкільними закладами, розташованими на території сільської ради. Поряд із цим, з аналогічними підставами направлено письмовий запит від №31/1/3181 вих. №19 до Метанівського дошкільного навчального закладу загального розвитку "Сонечко" Теплицького району Вінницької області.
На виконання зазначених запитів листом від 28.05.2019 року №223 Метанівська сільська рада проінформувала, що ДНЗ "Сонечко" розміщується на земельній ділянці площею 0,62 га, яка перебуває у комунальній власності та на яку відсутні правовстановлюючі документи на право користування цією ділянкою дошкільним навчальним закладом. Причиною неможливості виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку вказано відсутність коштів на рахунку сільської ради.
Також адміністрація Метанівського ДНЗ "Сонечко" у своєму листі № 7 від 28.05.2019 року вказало на те, що зверталась до Метанівської сільської ради з приводу виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яку вони використовують, однак позитивного рішення з цього питання прийнято не було.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд враховує таке.
У відповідності до частин третьої - п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно з частиною третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Тобто, позивач у справі - прокурор, який здійснює представництво в суді законних інтересів держави та здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно п. а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Як зазначено у частині 1 статті 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Відповідно до частин 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою, інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, дошкільний навчальний заклад "Сонечко" користується земельною ділянкою площею 0,62 га, в тому числі під будівлею ДНЗ "Сонечко" площею 0,1 га, під господарськими спорудами та подвір`ям - 0,24 га, під майданчиком - 0,28 га, яка знаходиться у комунальній власності Метанівської сільської ради. Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ "Сонечко" не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З огляду на наведене, вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника ДНЗ - Метанівської сільської ради Теплицького району Вінницької області.
Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечувати їх діяльність і розвиток.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти. Статтею 38 цього ж Закону передбачено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Отже, Метанівська сільська рада, являючись суб`єктом, який здійснює управління ДНЗ Сонечко , відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.
Враховуючи наведене, суд вважає, що у відповідача існує обов`язок вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Більше того, наявність зареєстрованого права постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.
Оскільки відповідачем жодних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку не вживалось, робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває в користуванні навчального закладу, не проводилась, суд вважає таку бездіяльність відповідача протиправною.
Частиною четвертою статті 159 КАС України встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Керуючись положеннями зазначеної норми КАС України, а також враховуючи наявні у справі докази які вказують на те, що причиною невжиття сільською радою заходів щодо виготовлення правовстановлюючих документів є лише відсутність коштів, суд розцінює не подання Метанівською сільською радою відзиву на позовну заяву як визнання позову.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.
Позивачем доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Метанівської сільської ради щодо невжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянкою, на якій знаходиться Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко", у зв`язку з чим такий позов підлягає задоволенню повністю.
З огляду на положення ч. 2 ст. 139 КАС України, судовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 53, 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов`язати Метанівську сільську раду Теплицького району Вінницької області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на землю, на якій знаходиться Метанівський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" с. Метанівка Теплицького району Вінницької області шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на землю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Бершадської місцевої прокуратури Вінницької області (24400, вул. Шевченка, 4, м. Бершадь, Бершадський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ:02909909).
Відповідач: Метанівська сільська рада Теплицького району Вінницької області (23831, вул. Центральна, буд. 59, с. Метанівка Теплицького району Вінницької області, код ЄДРПОУ: 04330711)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Метанівський дошкільний навчальний заклад загального розвитку "Сонечко" (23831, вул. Центральна, 45б, с. Метанівка Теплицького району Вінницької області, код ЄДРПОУ: 36822259).
Суддя Слободонюк Михайло Васильович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2019 |
Оприлюднено | 16.08.2019 |
Номер документу | 83625948 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні