ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/19805/18 Суддя першої інстанції: Качур І.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Літвіної Н.М.
суддів Сорочко Є.О.
Федотова І.В.
при секретарі Білоус А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СВІТТОРГМЕРЕЖА до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
ТОВ Якісна Мережа (в подальшому назва підприємства змінена на ТОВ СВІТТОРГМЕРЕЖА звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві форми С № 0047111409 про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки на суму 1 066 010 грн 60 коп.
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві форми С № 0047101409 про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій на суму 1,00 грн.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач - Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві, звернулось до суду з апеляційною скаргою, у якій, посилаючись на здійснення судом першої інстанції порушення норм матеріального і процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні адміністративного позову. Апеляційна скарга відповідача мотивована тим, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийнято ним на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, у якому, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
У відповідності до ст. 308 КАС України, справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та поданого письмового відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга є обґрунтованою та підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 16 серпня 2018 року відповідно до наказу Головного управління ДФС у м. Києві від 26 липня 2018 року № 11722 проведено фактичну перевірку ТОВ ЯКІСНА МЕРЕЖА результати якої оформлено актом - бланк № 001037 від 22 серпня 2018 року.
Відповідно до висновків акту перевірки контролюючим органом встановлено порушення норм податкового законодавства а саме:
- п.п. 1, 2, 13 ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг ;
- ч. 3 ст. 24 Кодексу законів про працю України;
- п. 50, 53 Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні затвердженого Постановою Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148.
На підставі зазначених висновків 12 вересня 2018 року відповідачем прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:
1. Форми С № 0047111409 про застосування штрафних санкцій відповідно до абз. 2 ст. 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки на суму 1066010 грн 60 коп.
2. Форми С № 0047101409 про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій на суму 1 грн 00 коп.
За результатами адміністративного (досудового) оскарження, оскаржуване податкове повідомлення-рішення залишено без змін.
Вважаючи податкові повідомлення-рішення протиправними позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів апеляційного суду не погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення даного позову, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, (далі - Положення № 637), ліміт залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час.
Згідно з п. 2.7 та п. 2.8 Положення № 637, виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення.
Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов`язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.
Відповідно до п.п. 5.1, 5.2 № 637, строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до таких вимог:
а) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де є банки, - щодня (у день
б) для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, - наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня;
в) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де немає банків, - не рідше ніж один раз на п`ять робочих днів..
Установлення ліміту каси проводиться підприємствами самостійно на підставі розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (додаток 8), що підписується головним (старшим) бухгалтером та керівником підприємства (або уповноваженою ним особою). До розрахунку приймається строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Для кожного підприємства та його відокремленого підрозділу складається окремий розрахунок встановлення ліміту залишку готівки в касі.
Установлений ліміт каси затверджується внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства. Для відокремлених підрозділів ліміт каси встановлюється і доводиться до їх відома відповідними внутрішніми наказами (розпорядженнями) підприємства - юридичної особи.
Ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси, за рішенням керівника підприємства або уповноваженої ним особи.
При цьому, 05 січня 2018 року набрало чинності Положення № 148, згідно з п.п. 1, 3, 48 - 50 якого, це Положення розроблено відповідно до Закону України Про Національний банк України і визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - підприємства), органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності (далі - установи), фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі - фізичні особи - підприємці) (далі разом у тексті - суб`єкти господарювання), фізичними особами.
Ліміт залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час та забезпечити роботу на початку наступного робочого дня.
Установа/підприємство визначає і встановлює за погодженням з банком (у якому відкрито рахунок установи/підприємства, на який зараховуються кошти) строки здавання ним готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках відповідно до таких вимог:
1) для установ/підприємств, розташованих у населених пунктах, де є банки - щодня (у день надходження готівкової виручки (готівки) до їх кас);
2) для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), установлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) у день її надходження, - наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня;
3) для установ/підприємств, розташованих у населених пунктах, де немає банків, - не рідше ніж один раз на п`ять робочих днів.
Підприємства, які працюють у вихідні та святкові дні і не мають змоги здати одержану ними за ці дні готівкову виручку (готівку) до банку через відсутність відповідної умови у договорі, укладеному з банком на інкасацію коштів, здають таку готівкову виручку (готівку) через банкомати / програмно-технічні комплекси самообслуговування в день її надходження до каси підприємства або безпосередньо до банку протягом операційного часу наступного робочого дня банку та підприємства.
Строки здавання готівкової виручки (готівки), установлені пунктом 48 розділу V цього Положення, узгоджуються установами, підприємствами, небанківськими фінансовими установами з банком і обов`язково визначаються в договорах банківського рахунку між установами, підприємствами, небанківськими фінансовими установами та банками.
Установа/підприємство, яка/яке в окремі дні не має перевищення ліміту каси, має право в ці дні не здавати в установлені строки готівку.
Порядок проведення інкасації коштів та випадки непроведення інкасації коштів визначаються в договорі на інкасацію коштів. Сума залишку готівки за день, у якому не було інкасації з вини банку, не є перевищенням ліміту каси установи/підприємства.
Установа, підприємство, небанківська фінансова установа на підставі цього Положення та з урахуванням особливостей роботи зобов`язані розробити та затвердити внутрішнім документом порядок розрахунку ліміту каси установи, підприємства, небанківської фінансової установи та їх відокремлених підрозділів. У розрахунку враховується строк здавання установою, підприємством, небанківською фінансовою установою готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку. Ліміт каси установи, підприємства, небанківські фінансові установи встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси за рішенням керівника установи, підприємства, небанківської фінансової установи або уповноваженої ним особи.
Установа, підприємство, небанківська фінансова установа затверджує внутрішніми документами установлений ліміт каси. Для відокремлених підрозділів ліміт каси установлюється і доводиться до їх відома відповідним внутрішнім документом установи, підприємства - юридичної особи, небанківської фінансової установи.
Установи/підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов`язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Ліміт каси, установлений з урахуванням прогнозних розрахунків, у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, 16 серпня 2018 року відповідно до наказу Головного управління ДФС у м. Києві від 26 липня 2018 року № 11722 проведено фактичну перевірку ТОВ ЯКІСНА МЕРЕЖА результати якої оформлено актом - бланк № 001037 від 22 серпня 2018 року.
З тексту акту вбачається, що у порушення п. 50 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 (набрало чинності з 05 січня 2018 року) підприємством не встановлено ліміт готівки у касі підприємства, починаючи з 01 липня 2017 року. Загальна сума понадлімітних коштів за період з 01 липня 2018 року по 16 серпня 2018 року включно складала 533005 грн 30 коп.
Вказані порушення підтверджено копіями документів, наданих для проведення перевірки та поясненнями головного бухгалтера підприємства (1 том а.с. 123 - 190).
Відповідно до вимог ст. 86 Податкового кодексу України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформляються у формі акту або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні - складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку перевірки.
У разі незгоди платника податків з висновком акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати акт перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акту або окремо, у строки, передбачені Податковим кодексом України.
Разом з тим, зауваження до акту перевірки уповноваженими особами суб`єкта господарювання у тексті акту не зазначено (п. 4.1 акту перевірки від 22 серпня 2018 року не заповнений). Акт перевірки уповноваженою особою позивача не підписано про що здійснено відповідний запис у тексті акту.
Факт відмови від підпису акту перевірки засвідчується також актом від 22 серпня 2019 року (1том а.с. 135).
Зі змісту бухгалтерської довідки від 20 серпня 2018 року за підписом головного бухгалтера підприємства ОСОБА_1 вбачається, що на підприємстві наявний ліміт залишку готівки у касі у сумі 20000 грн 00 коп. згідно розрахунку на 2018 рік від з 01 січня 2018 року, який діяв станом на момент проведення фактичної перевірки, інших лімітів не встановлювалось (1 том а.с. 139).
Тобто, матеріалами справи підтверджується відсутність станом на час здійснення перевірки затверджено порядок розрахунку ліміту залишку готівки в касі підприємства.
При цьому, колегія суддів вважає, що доводи позивача та висновки суду першої інстанції стосовно того, що вказані у бухгалтерській довідці відомості про дату з якої затверджено ліміт каси на підприємстві містять технічні описки, не заслуговують на увагу, оскільки суперечать змісту тих відомостей, які зазначені у довідці.
Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що з досліджених судом матеріалів справи, які були надані для перевірки, вбачається, що наказ від 01 липня 2018 року № 07/-2018 перевіряючим особам не надавався. Надані до суду матеріали перевірки містять лише наказ від 01 січня 2018 року (1 том а.с. 140).
Згідно зі ст. 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки від 12 червня 1995 року № 436/95, встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
З матеріалів справи вбачається, що проведеною перевіркою встановлено, що за період з 01 липня 2018 року по 16 серпня 2018 року не розроблено та не затверджено порядок розрахунку ліміту залишку готівки в касі підприємства, отже, уся готівка, що перебувала в касі на кінець робочого дня вважається понадлімітною ліміт каси вважається нульовим, а тому за вказаний період встановлено перевищення ліміту залишку готівки в касі на суму 533005 грн 30 коп у зв`язку з чим до підприємства засновано штраф у розмірі 1066010 грн 60 коп (533005 грн 30 коп * 2).
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до п. 1-1 та п. 1-2 постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148 (зі змінами, внесеними постановою Правління Національного банку України від 24 травня 2018 року №54), якою затверджено Положення №148, суб`єкти господарювання мають право до 30 червня 2018 року (включно) використовувати в своїй діяльності форми відомості на виплату грошей, прибуткового касового ордера, видаткового касового ордера, журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових документів, касової книги, книги обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки та акта про результати інвентаризації наявних коштів, установлені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за №40/10320 (зі змінами).
Суб`єктам господарювання до 30 червня 2018 року (включно):
1) розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій;
2) користуватися лімітами каси, установленими та затвердженими до набрання чинності цією постановою.
Відтак, з огляду на вищевказані імперативні приписи Положення №148, суб`єктам господарювання надавався час, починаючи з 24 травня 2018 року по 30 червня 2018 року (включно) для того, щоб відповідно до цього положення розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій, а в цей період суб`єктам господарювання надавалась можливість користуватись раніше прийнятими лімітами каси.
Відповідно до вимог п.п. 53 - 55 Положення № 148, ліміт каси вважається нульовим, якщо установою/підприємством його не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення). Уся готівка, що перебуває в касі установи/підприємства на кінець робочого дня і не здана нею/ним відповідно до вимог цього Положення, вважається понадлімітною, якщо установою/підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення).
Готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або видана для використання установою/підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку і одночасного отримання з каси банку) наступного дня на потреби, пов`язані з діяльністю установи/підприємства.
Готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона надійшла до кас підприємств у вихідні та святкові дні та здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або видана для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку і одночасного отримання з каси банку) наступного робочого дня на потреби, пов`язані з діяльністю підприємства.
Аналізуючи наведені норми у контексті спірних правовідносин колегія суддів зазначає, що суб`єкт господарювання у зв`язку з набранням чинності Положення № 148, до 30 червня 2018 року (включно) зобов`язаний розробити та затвердити порядок розрахунку ліміту каси підприємства і його відокремлених підрозділів (а до 30 червня 2018 року користуватися такими лімітами каси (що були установлені Положенням № 637) за рішенням (наказом) керівника підприємства), перевірка наявності якого і входить до предмету фактичної перевірки контролюючого органу.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем здійснено фактичну перевірку позивача, якою встановлено порушення останнім п.15 розділу ІІ Положення № 148, яке виразилось у відсутності у позивача на момент проведення перевірки наказу про ліміти каси та розрахунку ліміту каси, які були б розроблені та затверджені з урахуванням норм Положення № 148.
Отже, фактично, імперативні норми постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148 щодо розроблення та затвердження порядку оприбуткування готівки в касі та порядку розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій № 148 ТОВ СВІТТОГМЕРЕЖА не виконано, а тому, колегія суддів приходить до висновку, що податковим органом правомірно прийняті оскаржувані позивачем податкові повідомлення-рішення, оскільки уся готівка, що перебувала в касі на кінець робочого дня вважається понадлімітною, так як ліміт каси вважається нульовим за відсутності відповідного наказу.
Враховуючи вищезазначене у сукупності, колегія суддів приходить до висновку про необґрунтованість тверджень позивача щодо не перевищення у період з 01 липня 2018 року по 16 серпня 2018 року ліміту каси а тому, оскаржувані податкові повідомлення-рішення скасуванню не підлягають, а позов не підлягає задоволенню.
Враховуючи, що доводи апеляційної скарги повністю спростовують висновки суду першої інстанції, які містяться у рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року, колегія суддів вважає за необхідне скасувати зазначене судове рішення, як таке, що прийняте при неповному з`ясуванні обставин, які мають значення для вирішення справи та здійснені з неправильним застосуванням норм матеріального права та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
У відповідності до вимог п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з п. 1 п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин справи, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві задовольнити.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 квітня 2019 року скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю СВІТТОРГМЕРЕЖА до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Н.М. Літвіна
Судді Є.О. Сорочко
І.В. Федотов
Повний текст постанови виготовлено 12 серпня 2019 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2019 |
Оприлюднено | 15.08.2019 |
Номер документу | 83631997 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Літвіна Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні