ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.001429
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Хоми О.П.,
з участю секретаря судового засідання Павлішевського М.В.,
з участю представників: позивача Яремко В.П., відповідачів Шиби А.І. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Софас до Головного управління ДФС у Львівській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування наказів,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю Софас (далі-позивач, ТзОВ Софас ) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі-відповідач-1, ГУ ДФС у Львівській області), Державної фіскальної служби України (далі-відповідач-2, ДФС України) з позовом , в якому , з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас ;
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТзОВ Софас .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачами порушено порядок призначення документальної позапланової невиїзної перевірки. Спірні накази містять лише посилання на пп. 78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України та не містять підстав з якими Податковий кодекс України пов`язує можливість призначення позапланової перевірки контролюючим органом вищого рівня на підставі вказаної норми Податкового кодексу України, а саме: не зазначено про невідповідність висновків перевірки або про неповноту з`ясування під час перевірки, та якої перевірки це стосується планової чи позапланової. Здійснення третьої перевірки ТзОВ Софас , на думку позивача, виходить за межі повноважень контролюючих органів, оскільки така можливість Податковим кодексом України не передбачена. Мета, зміст та межі призначеної у наказі ДФС України від 21.03.2019 №201 перевірки не співпадають з висновкам ДФС України, що викладені у рішення про результати розгляду скарги № 38864/6/99-99-11-04-01-25 від 30.11.2018. Вказав, що прийняття наказу на проведення позапланової перевірки відноситься до повноважень ДФС України та не може бути делеговано контролюючому органу нижчого рівня. При цьому, Податковим кодексом України не передбачено прийняття двох наказів стосовно проведення позапланової перевірки платника податків з підстав , визначених пп. 78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України .
ДФС України щодо задоволення позову заперечила з підстав , викладених у відзиві на позовну заяву. Наказ ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас прийнято на підставі та в межах, визначених чинним законодавством. Оскарженим наказом призначено проведення перевірки на підставі пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб, які здійснювали перевірку позивача. Тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.
ГУ ДФС у Львівській області щодо задоволення позову заперечило з підстав , викладених у відзиві на позовну заяву. Оскаржуваний наказ від 22.03.2019 №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТзОВ Софас прийнято на виконання наказу ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас та у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб, які здійснювали перевірку позивача, що передувала даній. Вважає, що спірний наказ ГУ ДФС у Львівській області прийнято на підставі та в межах встановлених законом, тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Ухвалою судді від 01.04.2019 відкрито провадження у справі та призначено до підготовчого засідання.
Відповідачем ГУ ДФС у Львівській області через канцелярію суду 23.04.2019 (вх.№14029) подано відзив на позовну заяву.
Позивачем через канцелярію суду 23.04.2019 (вх.№14120) подано уточнено позовну заяву.
В підготовчому засіданні 02.05.2019 ухвалою суду прийнято уточнену позовну заяву позивача та залучено в якості другого відповідача ДФС України.
Відповідачем ДФС України через канцелярію суду 21.05.2019 (вх.№17466) подано відзив на уточнену позовну заяву .
Позивачем через канцелярію суду 08.07.2019 (вх.№23800) подано відповідь на відзиви відповідачів.
Ухвалою від 16.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 06.08.2019.
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач - ТзОВ Софас , зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності - юридична особа за кодом ЄДРПОУ 32704124.
ГУ ДФС у Львівській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТзОВ Софас з дотримання податкового, валютного законодавства та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, за результатами якої складено акт від 11.06.2018 № 1462/13-01-14-18/32704124.
Акт планової перевірки від 11.06.2018 року № 1462/13-01-14-18/32704124 містить висновки про допущені ТзОВ Софас порушення:
- п. 286.4 ст. 286 Податкового кодексу України, яке полягає у несвоєчасному поданні Декларації з земельного податку за 2016 рік;
- пп. 14.1.27 п. 14.1 ст.14 , пп.134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України , в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся на загальну суму 9 720 грн, у тому числі за 2016 рік на суму 9 720 грн;
- п. 188.1 ст. 188 , п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, внаслідок чого завищено суму податку на додану вартість, що підлягала бюджетному відшкодуванню у сумі 44 385 грн та знижено податок на додану вартість що підлягає сплаті до бюджету у сумі 14 232 грн;
-пп. 164.1.2 п. 164.1, пп. 164.2.17 п. 164.2, пп. 164 ст. 164, пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України , в результаті чого донараховано податок на доходи фізичних осіб в сумі 2 305 грн 80 к.;
- пп.1.6 п.16-1 підрозділу 10 Розділу XX, пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, ст. 171, п. 176.1 ст. 176 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено військовий збір в сумі 192 грн 15 к.;
-п. 51.1 ст. 51, п. 176.2 б ст. 176 Податкового кодексу України, яке полягає у не відображенні, поданні не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих ( сплачених) на користь платників податків у II та III кварталах 2016 р.
ТзОВ Софас 15.06.2018 за № 671 подано до ГУ ДФС у Львівській області заперечення на висновки акта планової перевірки від 11.06.2018 № 1462/13-01-14-18/32704124.
За результатами розгляду даного заперечення ГУ ДФС у Львівській області вирішено провести документальну позапланову виїзну перевірку ТзОВ Софас з 10.08.2018 тривалістю 5 робочих днів, у зв`язку з чим винесено наказ від 09.08.2018 №4586.
Мета перевірки: дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства в частині питань, що стали предметом оскарження висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 11.06.2018 №1462/13-01-14-18/32704124 відповідно до пп.20.1.4 п. 20.1 ст.20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.5 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України
Таким чином, документальна позапланова виїзна перевірка ТзОВ Софас призначена в частині питань, що стали предметом оскарження висновків акта документальної планової виїзної перевірки від 11.06.2018 № 1462/13-01-14-18/32704124.
За результати позапланової документальної виїзної перевірки ТзОВ Софас складено акт від 28.08.2018 № 2083/13-01-14-18/32704124, яким спростовано порушення встановлені у акті планової перевірки позивача від 11.06.2018 №1462/13-01-14-18/32704124 щодо заниження податку на прибуток за 2016 рік в сумі 9 720 грн, щодо завищення бюджетного відшкодування у сумі 44 385 грн та заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету у сумі 14 232 грн.
Однак вказаною перевіркою встановлено нові порушення ТзОВ Софас , які не було виявлено посадовими особами ГУ ДФС у Львівській області при проведенні планової перевірки за той самий період, а саме:
- пп. 134.1.1. п 134.1 ст 134; п. 135.1 ст. 135; п. 137.1 ст. 137 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на прибуток за 2017 рік у сумі 684 000 грн.
- п. 188.1 ст. 188; п. 198.5 ст. 198; п. 200.1, п. 200.2 ст. 200 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до Державного бюджету України, всього на суму 240 602 грн, в т.ч. за листопад 2015 року - на суму 10 602 грн., за лютий 2016 року - на суму 64 245 грн., за травень 2016 року - на суму 5118 грн, за липень 2016 року - на суму 102 408 грн, за вересень 2016 року - на суму 58 229 грн.
На підставі висновків акта перевірки від 28.08.2018 № 2083/13-01-14-18/32704124 ГУ ДФС у Львівській області винесено податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 № 0015201418 та № 0015211418.
Позивачем оскаржено в адміністративному порядку вказані податкові повідомлення-рішення.
Рішенням ДФС України від 30.11.2018 №38864/6/99-99-11-04-01-25 про результати розгляду скарги ТзОВ Софас податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 № 0015201418 та № 0015211418 скасовано.
Водночас, вказаним рішенням ДФС України зобов`язало ГУ ДФС у Львівській області вжити заходи відповідно до пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України.
Підставою для вжиття визначених до пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України заходів стало встановлення позаплановою перевіркою ТзОВ Софас за один і той самий період інших, ніж встановлені плановою перевіркою , порушень,.
На підставі рішення ДФС України від 30.11.2018 №38864/6/99-99-11-04-01-25 ГУ ДФС у Львівській області наказом від 14.02.2019 №992 Про проведення службового розслідування встановлено проведення з 19.02.2019 по 19.03.2019 службового розслідування стосовно державного ревізова-інспектора сектору аудиту платників Сокальського, Жовківського, Камянко-Бузького , Радехівського районів та міста Червонограда ГУ ДФС у Львівській області Бабяк І.І. з питань об`єктивності та повноти висновків документальної планової виїзної перевірки, викладених у акті від 28.08.2018 № 2083/13-01-14-18/32704124, на підставі якого ГУ ДФС у Львівській області винесено податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 № 0015201418 та № 0015211418 та які скасовано рішенням ДФС України від 30.11.2-018 №3864/99-99-11-04-01-25.
ГУ ДФС у Львівській області наказом від 14.03.2019 №1572 Про внесення змін до наказу ГУ ДФС у Львівській області від 14.02.2019 №992 продовжено термін службового розслідування до 18.04.2019.
За результатами службового розслідування наказом ГУ ДФС у Львівській області від 26.04.2019 №20дс державного ревізора-інспектора сектору аудиту платників Сокальського, Жовківського, Камянко-Бузького, Радехівського районів та міста Червонограда ГУ ДФС у Львівській області ОСОБА_2 . притягнуто до дисциплінарної відповідальності за неналежне виконання посадових обов`язків при проведенні та оформленні результатів документальних перевірок ТзОВ Софас .
На виконання рішення від 30.11.2018 №38864/6/99-99-11-04-01-2 ДФС України також винесено наказ від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас .
Відповідно до наказу від 21.03.2019 №201 документальну позапланову перевірку ТзОВ Софас з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, валютного за період 01.01.2015 по 31.03.2018 вирішено провести терміном 5 робочих днів з 25.03.2019.
ГУ ДФС у Львівській області 22.03.2019 винесено наказ №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТзОВ Софас .
Наказом від 22.03.2019 №1801 вирішено провести документальну позапланову виїзну перевірку ТзОВ Софас з 25.03.2019 тривалістю 5 робочих днів за період діяльності з 01.01.2015 по з1.03.2018 .
Наказ від 22.03.2019 №1801 винесено на підставі пп.78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України та з метою дотримання вимог податкового, валютного законодавства.
На виконання наказу від 22.03.2019 №1801 ГУ ДФС у Львівській області видано направлення на перевірку від 25.03.2019 №3088 та №3089.
ТзОВ Софас не допущено посадових осіб до проведення позапланової перевірки, у зв`язку з чим складено акти від 25.03.2019 №262/32704124 та №263/32704124.
Накази ДФС України від 21.03.2019 №201 та ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 №1801 є предметом оскарження у справі з підстав:
- перевищення повноважень контролюючих органів при здійсненні третьої підряд перевірки ТзОВ Софас ;
- відсутності обставин, з якими Податковий кодекс України пов`язує можливість призначення позапланової перевірки контролюючим органом вищого рівня на підставі підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України (невідповідність висновків перевірки або неповнота з`ясування під час перевірки; якої саме перевірки це стосується: планової чи позапланової, акту від 11.06.2018 року № 1462/13-01-14-18/32704124 чи акту від 28.08.2018 року № 2083/13-01-14-18/32704124);
- мета, зміст та межі призначеної наказом ДФС України від 21.03.2019 №201 перевірки не співпадають з висновкам ДФС України, викладеними у рішенні про результати розгляду скарги № 38864/6/99-99-11-04-01-25 від 30.11.2018;
- відсутність у ДФС України повноважень щодо делегування контролюючому органу нижчого рівня права приймати наказ на проведення позапланової перевірки;
- відсутності правових норм щодо можливості прийняття двох наказів про проведення позапланової перевірки платника податків з підстав , визначених пп. 78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України .
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).
Відповідно до п.75.1 ст. 75 Податкового кодексу контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Згідно з п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки. Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Отже, обов`язковою інформацією, що має міститися у наказі про проведення документальної перевірки, є: дата видачі, найменування контролюючого органу, прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи платника податку, яка перевіряється, мета, вид (документальна планова/позапланова перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені Податковим кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який перевірятиметься.
Позивачем оскаржується правомірність винесення наказів про проведення документальної позапланової перевірки, призначеної на підставі пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу .
На підставі пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу документальна позапланова перевірка здійснюється контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня здійснено перевірку документів обов`язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з`ясування під час перевірки питань, що повинні бути з`ясовані під час перевірки для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається контролюючим органом вищого рівня лише у тому разі, коли стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Наведена норма є спеціальною, якою безпосередньо врегульовано підставу проведення перевірки платника податку з питань та за період, перевірку яких вже здійснено, однак із неповним з`ясуванням під час такої перевірки питань, що повинні бути з`ясовані під час перевірки для винесення об`єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства або ж невідповідністю висновків такої перевірки вимогам законодавства. Тобто даною нормою чітко встановлено дві окремі підстави для проведення перевірки.
При цьому, дана норма спрямована на проведення контролю за посадовими особами фіскального органу. Перша підстава виникає, коли у акті перевірки виявлені невідповідності щодо правильного застосування посадовими особами законодавства, а інша у випадку неповного дослідження питань, для винесення об`єктивного висновку.
Таким чином, перевірка, яка проводиться на підставі пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу за своєю суттю є додатковою перевіркою, що має на меті дослідити обставини, які не були дослідженні зовсім або досліджені не в повній мірі під час проведення перевірки або ж перевірити висновки, зроблені за результатами податкової перевірки у випадку встановлення їх невідповідності чинному законодавству.
В залежності від наявної підстави для перевірки, визначається зміст та межі самої перевірки і, відповідно, обсяг документів та фактичних обставин, що підлягають дослідженню в ході перевірки, що в свою чергу безпосередньо впливає на обсяг прав платника податків під час проведення позапланової перевірки.
У наказі ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас підставою проведення перевірки зазначено пп. 78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу та вказано, що перевірка призначена у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб, які здійснювали перевірку.
Натомість, в оскаржуваному наказі не зазначено: конкретної підстави для перевірки, на підставі чого прийнято рішення про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас , які питання не з`ясовано чи з`ясовано неповно попередньою перевіркою.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що підстави та межі перевірки в наказі ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас не визначені.
Посилання в наказі лише на норму Податкового кодексу, якою передбачено проведення такої перевірки та загальні відомості щодо проведення службового розслідування відносно посадових осіб ГУ ДФС України, які здійснювали попередні перевірки є порушенням імперативних приписів п. 81.1 ст. 81 Податкового кодексу.
Судом встановлено, що ДФС України наказ від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас винесено на виконання власного рішення від 30.11.2018 №38864/6/99-99-11-04-01-2.
Вказаним рішенням скасовані податкові повідомлення-рішення від 17.09.2018 № 0015201418 та № 0015211418, прийняті на підставі висновків акта перевірки від 28.08.2018 № 2083/13-01-14-18/32704124.
Підставою для скасування податкових повідомлень-рішень стали висновки ДФС України про те, що призначена на підставі пп. 78.11.5 п. 78.11. ст. 78 Податкового кодексу позапланова перевірка мала бути проведена в межах розбіжностей, що стали підставою для оскарження висновків акта планової виїзної перевірки.
Наказ ДФС України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТзОВ Софас винесено у зв`язку з проведенням службового розслідування стосовно посадових, які здійснювали перевірку .
Вказане свідчить про обґрунтованість доводів позивача, що мета, зміст та межі призначеної наказом ДФС України від 21.03.2019 №201 перевірки не співпадають з висновками, викладеними у рішенні про результати розгляду скарги від 30.11.2018 №38864/6/99-99-11-04-01-25.
Досліджені судом документи щодо призначення спірної перевірки не містять відомостей стосовно того, які саме питання не були перевірені чи були неповністю з`ясовані під час проведення попередньої перевірки, а також встановлених фактів ненадходження до бюджету сум податків та зборів (обов`язкових платежів).
Накази ГУ ДФС у Львівській області від 14.02.2019 №992 та від 14.03.2019 №1572 свідчать про призначення і проведення до 18.04.2019 включно службового розслідування стосовно посадової особи контролюючого органу, яка проводила документальні перевірки ТзОВ Софас .
Таким чином, на час видання спірного наказу ДФС України від 21.03.2019 №201 результати службового розслідування, так само як перелік питань, що не були перевірені чи були неповністю з`ясовані під час проведення попередньої перевірки, були відсутні.
Отже факт початку службового розслідування відносно працівника органу державної податкової служби не є достатньою підставою для проведення документальної позапланової перевірки платника податків, оскільки вимоги щодо проведення такої перевірки, які містяться в пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу, мають більш широкий аспект, що в даному випадку податковим органом не враховано, а тому суд не може погодися, що оскаржуваний наказ є законним та обґрунтованим.
Наявність лише права на здійснення перевірок, ще не означає можливість їх здійснення органами ДФС у будь-яких випадках, у будь-який спосіб та у будь який час.
При цьому судом враховано правові висновки, викладені Верховним Судом у постанові від 23.04.2019 у справі №820/3753/16 у аналогічних правовідносинах.
Суд не погоджується з доводами відповідачів про те, що під час перевірки питань для винесення об`єктивного висновку стосовно дотримання платником податків вимог законодавства, було виявлено неповне з`ясування всіх питань, які підлягають перевірки, оскільки відповідачем чітко не зазначено питання, які не були перевірені чи перевірені неповністю, а також не встановлено факту ненадходження до бюджету сум податків та зборів (обов`язкових платежів).
Суд також зазначає, що пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу встановлено, що наказ про проведення документальної позапланової перевірки з підстав проведення стосовно посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня, які проводили перевірку, службового розслідування, приймається виключно ДФС України як контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня.
Оскільки позапланова перевірка позивача пов`язана із проведенням службового розслідування стосовно посадових осіб ГУ ДФС у Львівській області, то відповідач, ГУ ДФС у Львівській області приймаючи оскаржуваний наказ від 22.03.2019 №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТзОВ Софас , фактично перебрав на себе повноваження контролюючого органу вищого рівня - ДФС України.
Зобов`язання наказом ДФС України від 21.03.2019 №201 начальника ГУ ДФС у Львівській області забезпечити проведення перевірки не може вважатися необхідністю видання додаткового наказу контролюючим органом нижчого рівня, оскільки це суперечить вимогам пп.78.1.12 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що наказ ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ГУ ДФС ТзОВ Софас прийнятий поза межами його повноважень та не в порядку, встановленому законом, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачами не подано належних доказів правомірності прийняття оскаржуваних наказів.
Натомість доводи позивача щодо наявності підстав визнання наказів ДФС України від 21.03.2019 №201 та ГУ ДФС у Львівській області від 22.03.2019 №1801 протиправними знайшли своє підтвердження при судовому розгляді справи.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Даючи оцінку оскаржуваним наказам, суд дійшов переконання, що такі не відповідають критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України та прийняті з порушенням положень Податкового кодексу, тому їх слід визнати протиправними і скасувати, задовольнивши позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідно до статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Львівській та ДФС України порівну понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 1 921 грн, сплаченого за платіжними дорученнями від 27.03.2019 №347 та від 17.04.2019 №455.
Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Софас (вул. Л.Українки, 32, смт. Жвирка, Сокальський район, Львівська область, 80040, код ЄДРПОУ 32704124) до Головного управління ДФС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 39462700), Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування наказів, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Державної фіскальної служби України від 21.03.2019 №201 Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ Софас .
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС у Львівській області від 22.03.2019 №1801 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТзОВ Софас .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 39462700) та Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) по 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн судових витрат з кожного в користь Товариства з обмеженою відповідальністю Софас (вул. Л.Українки, 32, смт. Жвирка, Сокальський район, Львівська область, 80040, код ЄДРПОУ 32704124).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 15 серпня 2019 року.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2019 |
Оприлюднено | 15.08.2019 |
Номер документу | 83644123 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні