ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/2373/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Ясиновського І.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання - Солтис О.О.,
представника позивача - Крамаренко О.П.,
представників відповідача - Пшеничного О.І., Пінчука В.Г.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Глобинського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -
В С Т А Н О В И В:
04.07.2019 Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Глобинського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" (надалі - МГФ з ОГП "Муніципальна Міліція", відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 48650 грн та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 2130,87 грн, посилаючись на невиконання відповідачем у 2018 році вимог статей 18-20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що в порушення вимог статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" відповідачем у 2018 році не виконано нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, що є підставою для застосування вказаних сум адміністративно-господарських санкцій та пені.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/2373/19, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.07.2019.
25.07.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому Глобинське міське громадське формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" заперечує проти задоволення позовних вимог фонду, посилаючись на те, що відповідач утримується за рахунок коштів місцевого бюджету Глобинської міської ради, тому на неї не поширюються положення статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо застосування адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання вимог статті 19 цього Закону /а.с. 27-33/.
29.07.2019 до суду представником позивача надано відповідь на відзив в якій зазначила, що відповідно до розділу 9 Джерела надходження, порядок використання та іншого майна формування Статуту Глобинського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція", крім коштів отриманих з місцевого бюджету фінансування формування здійснюється також з інших джерел. Крім того, зазначено, що відповідно до наданого підприємством звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за звітний 2018 рік, фінансування з державного, місцевого бюджету не було. Також за твердженням позивача, у відзиві не наведено норм законодавства, які б визначали перелік підстав для звільнення облвідділенням Фонду, роботодавця, який не виконує норматив від сплати адміністративно-господарської санкції та пені /а.с. 209/.
У судовому засіданні 30.07.2019 оголошено перерву у розгляді справи до 13.08.2019 для надання додаткових доказів у справі.
У судовому засіданні 13.08.2019 представник позивача позов підтримала та просила суд його задовольнити.
У судовому засіданні 13.08.2019 представники відповідача проти задоволення позову заперечували.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що 27.02.2019 відповідачем подано до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2018 рік (форма №10-ПІ) (вх. №3503) /а.с. 7/.
Згідно відомостей, зазначених у звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2018 році становила 9 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 0 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) (код рядка 03) становить 0 особи.
Таким чином, на думку позивача, з даних звіту слідує, що відповідач не забезпечив працевлаштування 1 особи з інвалідністю.
Згідно з наданим фондом розрахунком суми заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідач, у зв`язку з відсутністю в його штаті необхідної кількості працевлаштованих осіб з інвалідністю, зобов`язаний сплатити на користь Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у сумі 48650,00 грн та пеню в сумі 2130,87 грн, що разом становить 50780,87 грн /а.с. 9/.
З метою стягнення вказаних адміністративно-господарських санкцій та пені Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" від 21.03.1991 №875-XII (далі - Закон №875-XII) визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Статтею 18 Закону №875-XII визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Частиною другою статті 19 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Згідно частини п`ятою статті 19 Закону №875-XII виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Також частинами дев`ятою та десятою статті 19 вказаного Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Частиною першою статті 20 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Згідно з частинами другою та четвертою статті 20 Закону № 875-XII порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Таким чином, з огляду на викладені норми, закон пов`язує необхідність сплати адміністративно-господарських санкцій з обставиною невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, тому враховуючи, що середньооблікова кількість працівників відповідача складає 9 осіб, позивач вважає, що останній зобов`язаний сплатити адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця однією особою з інвалідністю. Разом з тим, суд звертає увагу, що згідно з частиною 3 статті 20 Закону №875-XII сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку , який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Отже, необхідною умовою сплати адміністративно-господарських санкцій та пені відповідно до вказаних вимог Закону №875-XII є наявність прибутку у підприємств і організацій, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів.
Як встановлено судом, відповідно до рішення Кременчуцької об`єднаної ДПІ ГУ ДФС у Полтавській області від 29.11.2016 № 2545/10/16-18 Глобинське міське громадське формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій та йому присвоєно ознаку неприбутковості /а.с. 54/.
Також довідкою виконавчого комітету Глобинської міської ради Полтавської області від 10.07.2019 № Ф-02-24/1914 підтверджено те, що Глобинське міське громадське формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" у період з 2015 по 2018 роки повністю фінансувалося та утримувалося з бюджету міської ради згідно з кошторисом витрат на утримання установи /а.с. 40/.
Крім того, відповідно до листа виконавчого комітету Глобинської міської ради Полтавської області від 03.01.2018 № Ф-02-25/8 рішенням двадцять восьмої сесії першого скликання від 21.12.2017 установа МГФ з ОГП "Муніципальна Міліція" включена до мережі розпорядників і одержувачів коштів міського бюджету на 2018 рік, як одержувач коштів міського бюджету /а.с. 109/.
Звітами про надходження та використання коштів загального фонду за 2018 рік /а.с. 101-108/ підтверджено надходження коштів від виконавчих органів місцевих рад.
Згідно листа ГУ ДФС у Полтавській області від 08.08.2019 № 34176/10/16-31-51-51 відповідач має відкриті рахунки у АТ "Полтава-банк", Полт. ГРУ АТ КБ "Приватбанк", ГУ ДКСУ у Полтавській області /а.с. 218/.
Водночас відповідно до інформації наданої АТ "Полтава-банк" та АТ КБ "Приватбанк" за період з січня по грудень 2018 року на вказані рахунки не надходили грошові кошти /а.с. 219-221/.
Також відповідно до статуту МГФ з ОГП "Муніципальна Міліція" громадське формування не має права займатися підприємницькою діяльністю з метою отримання прибутку /а.с. 224 зворот/.
Таким чином, зважаючи на неприбутковість МГФ з ОГП "Муніципальна Міліція" та її утримання за рахунок коштів місцевого бюджету , суд вважає, що на неї не поширюються положення статті 20 Закону №875-XII в частині обов`язку сплати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарських санкцій.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За викладених обставин, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Глобинського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені не підлягає задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відповідні витрати у справі відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014, ідентифікаційний код 37835651) до Глобинського міського громадського формування з охорони громадського порядку "Муніципальна Міліція" (вул. Центральна (Леніна), буд. 285, м. Глобине, Полтавська область,39000, ідентифікаційний код 26219380) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 15.08.2019.
Суддя І.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2019 |
Оприлюднено | 16.08.2019 |
Номер документу | 83644301 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні