Рішення
від 06.08.2019 по справі 909/394/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

(вул.Шевченка,16, м. Івано-Франківськ)

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06.08.2019 Справа № 909/394/19 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Скапровської І. М.,

секретар судового засідання Тузін Г.П.

За участю:

представника позивача ОСОБА_1 .В.,

представника відповідача Скорбача Р.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Західтеплоенергоінвест-Рогатин", вул. Шевченка, буд.71, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000; м. Львів, вул.Б.Котика,7, 79014

до відповідача: Відділу освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації, вул. Шевченка, буд. 29, м. Рогатин, Івано-Франківська область,77000

про стягнення заборгованості за теплопостачання за період з 28.12.2018 по 12.04.2019 в розмірі 1 565 191,64 грн., з яких 1 530 563,19 грн. - основного боргу, 9 625,15 грн. - 3% річних, 25 003,31 - інфляційних втрат, витрат на правову допомогу в сумі 55 000 грн. та 23477,88 грн. - судового збору,

встановив, що товариство з обмеженою відповідальністю "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Управління освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації про стягнення заборгованості за теплопостачання за період з 28 грудня 2018 по 12 квітня 2019 в розмірі 1 547 319,72 грн., з яких 1 530 563,19 грн. - основного боргу, 5 522,15 грн. - 3% річних; 11 234,38 грн. - інфляційних втрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що відповідач всупереч вимогам ГК України, ЦК України, Закону України "Про теплопостачання" та за період з 28.12.2018 по 31.12.2018 всупереч умовам договору №9 про закупівлю пари і гарячої води; постачання пари та гарячої води далі послуг з теплопостачання за державні кошти №9 від 29.01.2018, не виконав свого зобов`язання по оплаті наданих послуг. Щодо встановлення позивачу з 27.01.2019 тарифу в розмірі 1862,95 грн. послався на те, що вказаний тариф було встановлено у відповідності до вимог ст.20 Закону України "Про теплопостачання". В підтвердження позовних вимог надав суду: - копії рахунків №РГ-0000001, №РГ-0000002, №РГ-0000003 від 29.01.2019; №РГ-0000007, №РГ-0000008, №РГ-0000009 від 05.03.2019; №РГ-0000011, №РГ-0000012, №РГ-0000013 від 25.03.2019; №РГ-0000014, №РГ-0000015, №РГ-0000016 від 12.04.2019; - копії актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) №РГ-0000001, №РГ-0000002, №РГ-0000003 від 29.01.2019; №РГ- 0000007, №РГ-0000008, №РГ-0000009 від 05.03.2019; №РГ-0000010, №РГ-0000011, №РГ-0000012 від 25.03.2019; №РГ-0000013, №РГ-0000014, №РГ-0000015 від 12.04.2019; - копії претензій №14/02/19-1 від 14.02.2019; №05/03/19-1 від 05.03.2019; №15/04/19-1 від 15.04.2019; - копії листів ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" №28/01/19-1 від 28.01.2019 та №27/12/18-1 від 27.12.2018; №18/03/19-1 від 18.03.2019 та копії договору №9 про закупівлю пари і гарячої води; постачання пари і гарячої води далі послуг з теплопостачання за державні кошти від 29.01.2018 з додатками та договору оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності від 08.07.2013.

За несвоєчасне виконання зобов`язання відповідачу нараховано, 3% річних та інфляційні втрати.

Відповідач щодо позову заперечив, вказавши, що послуги позивчем хоч і надавались, однак не було погоджено ціну, а відповідно вимога про стягнення заборгованості безпідставна.

20.05.2019 представник позивача подав суду заяву про збільшення позовних вимог, в якій просить суд стягнути з відповідача на його користь заборгованість за теплопостачання за період з 28.12.2018 по 12.04.2019 в розмірі 1 565 191,64 грн., з яких 9 625,15 грн. - 3% річних, 25 003,31 - інфляційних втрат.

21.05.2019, суд відкладав підготовче засідання на 30.05.2019 та витребував документи, необхідні для розгляду справи, зокрема, зобов`язав міського голову Рогатинської міської ради, як голову виконавчого комітету, письмово повідомити суду про наслідки розгляду звернення №27/12/18-1 від 27.12.2018 ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" щодо встановлення товариству тарифу на виробництво теплової енергії на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки для установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету.

30.05.2019, міський голова Рогатинської міської ради направив суду лист, в якому повідомив, що по питанню щодо встановлення тарифу на виробництво теплової енергії на звернення ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин", рішення не приймалось, оскільки товариством не долучено довідки про перевірку ціни тарифу від уповноважених центральних органів та в зв`язку з тим, що до виконавчого комітету поступили звернення від Управління освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації та Рогатинського державного аграрного коледжу з проханням не погоджувати збільшення тарифу у зв`язку з відсутністю бюджетних призначень.

25.06.2019 судом винесено ухвалу про заміну відповідача у справі Управління освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації на Відділ освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації та відкладено розгляд справи на 06.08.2019.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив суд їх задоволити.

Представник відповідача щодо позову заперечував та просив суд в позові відмовити.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов слід задоволити частково.

При цьому суд врахував наступне:

08.07.2013, між Рогатинською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" (орендар) укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування нерухоме майно, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Рогатина: частину одноповерхової нежитлової окремо розташованої цегляної будівлі котельні школи (територія загальноосвітньої школи №2), яка знаходиться за адресою: Івано-Франківська обл., м. Рогатин, вул АДРЕСА_1 Шевченка, 12, площею 47,52 кв.м.; вбудоване нежитлове приміщення в одноповерхову окремо розташовану цегляну будівлю котельні школи (територія спеціалізованої загальноосвітньої школи №1), яке знаходиться за адресою: Івано-Франківська обл., м. Рогатин, вул. Шевченка, 77, площею 28,0 кв.м. Майно передалося в оренду з метою влаштування котлів на твердому паливі. (п.1.1. Договору).

29.01.2018, між Відділом освіти Рогатинської районної державної адміністрації (надалі - споживач) та ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" (надалі - виконавець) укладено договір №9 про закупівлю пари і гарячої води; постачання пари та гарячої води далі послуг з теплопостачання за державні кошти, згідно умов якого виконавець зобов`язався надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з ДК 021-2015-09320000-8-Пара, гаряча вода та пов`язана продукція (послуги теплопостачання) з 01 січня по 31 грудня 2018 року, а споживач зобов`язався своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених договором.

Пунктом 10.1. Договору визначено, що договір набирає чинність з дати підписання і скріплення печатками Сторін і діє у частині надання послуг з теплопостачання до 31 грудня 2018 року, а у частині розрахунків за теплопостачання - до їх повного здійснення.

Додатковою угодою №1 до Договору №9 про закупівлю пари і гарячої води; постачання пари та гарячої води далі послуг з теплопостачання за державні кошти від 29 січня 2018 року, сторони погодили, що ціна за 1 Гкал теплової енергії затверджується законодавчо уповноваженим органом у відповідності до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про теплопостачання", "Про житлово-комунальні послуги" і складає на дату укладення договору 1565,43 грн.

Отже, в період з 01 січня по 31 грудня 2018 року з між сторонами виникли зобов`язальні відносини, згідно договору.

Як стверджує позивач та не заперечує відповідач, незважаючи на те, що строк дії вищевказаного договору закінчився 31.12.2018, ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" і надалі, в період з 01.01.2019 по 12.04.2019, надавало Відділу освіти Рогатинської районної державної адміністрації послуги теплопостачання та направляло на адресу відповідача рахунки та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) на загальну суму 1 530 563,19 грн., які містяться в матеріалах справи.

В даному випадку між сторонами з 01 січня 2019 року склалися фактичні договірні відносини щодо постачання та споживання теплової енергії.

Як вбачається з матеріалів справи, для встановлення ТОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" на 2019 рік ціни на теплову енергію, 27.12.2019, позивач звертався до виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області із заявою про встановлення товариству тарифу на виробництво теплової енергії на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки для установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету у розмірі 1862,95 грн.

Однак, як повідомив суду міський голова Рогатинської міської ради, по вказаному питанню виконавчим комітетом рішення не приймалось.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про ціни і ціноутворення", суб`єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: вільні ціни; державні регульовані піни.

Згідно ст.13 Закону України "Про ціни і ціноутворення", державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Частиною 4 ст. 20 Закону України "Про теплопостачання" встановлено, що тарифи на теплову енергію для суб`єктів господарювання, що здійснюють її виробництво на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки, для потреб установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, а також для потреб населення встановлюються на рівні 90 відсотків діючого для суб`єкта господарювання тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб відповідної категорії споживачів. У разі відсутності для суб`єкта господарювання встановленого тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, а також для потреб населення тарифи на теплову енергію встановлюються на рівні 90 відсотків середньозваженого тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб відповідної категорії споживачів.

У відповідності до ч. 9 цієї статті, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива, щокварталу, до 25 числа останнього місяця кожного кварталу, розраховує та оприлюднює середньозважені тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб населення, установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, а також тарифи на транспортування та постачання теплової енергії.

26 грудня 2018 року Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України оприлюднило середньозважений тариф на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для установ та організацій, що фінануються з державного чи місцевого бюджету, її транспортування та постачання в Івано-Франгківській області в розмірі 2166,31 грн./Гкал без ПДВ.

Відповідно до ч.11, ч.12 ст.20 Закону України "Про теплопостачання", для встановлення тарифу на теплову енергію, тарифу на виробництво теплової енергії суб`єкт господарювання, що здійснює виробництво теплової енергії на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки, подає органу, уповноваженому встановлювати такі тарифи, заяву із зазначенням розміру тарифу, розрахованого відповідно до частини четвертої та/або п`ятої цієї статті.

Якщо уповноважений орган протягом 30 календарних днів з дня надходження заяви не встановлює розмір тарифу, розрахованого відповідно до частини четвертої та/або п`ятої цієї статті, або не надає вмотивовану відмову у його встановленні, вважається, що суб`єкту господарювання, що здійснює виробництво теплової енергії на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки, встановлено розмір тарифу, розрахований таким суб`єктом господарювання відповідно до частини четвертої та/або п`ятої цієї статті та поданий у заяві. Копія заяви (опису документів) з відміткою про дату їх надходження є підтвердженням подання уповноваженому органу заяви та розрахунків розміру тарифу.

З огляду на викладене, позивач встановив розмір тарифу з 27 січня 2019 року у розмірі 1862.95грн. за 1 Гкал (без ПДВ), у відповідності до ст.20 Закону України "Про теплопостачання".

Згідно ст.19 Закону України "Про теплопостачання", споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Приписами ст.25 Закону України "Про теплопостачання" передбачено обов`язок споживача на своєчасне укладення договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії.

Згідно з частиною другою статті 275 ГК України відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.

Відсутність договору про постачання теплової енергії при підтвердженні факту її постачання не звільняє відповідача, що підтвердив фактичне отримання її, від обов`язку оплати фактично спожиту теплову енергію. (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 30.10.2013 по справі № 6- 59цс13 та постанові Верховного Суду від 10.05.2018 по справі №922/2790/17).

Відповідно до ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час.

Так, у зв`язку з тим, що відповідач не виконував свого обов`язку в частині оплати наданих послуг, позивач направив на його адресу претензії №14/02/19-1 від 14.02.2019; №05/03/19-1 від 05.03.2019; №15/04/19-1 від 15.04.2019 з вимогою перерахувати заборгованість протягом п`яти- та дводенного терміну з дня отримання претензії. Вказані претензії отримані ним 20.02.2019, 12.03.2019 та 16.04.2019.

Враховуючи викладене та те, що відповідачем не подано суду доказів в підтвердження оплати фактично спожитої теплової енергії, не подано доказів дотримання вищевказаних норм в частині встановлення органами місцевого самоврядування іншого тарифу, вимога позивача про стягнення 1530563,19 грн. основного боргу є обґрунтованою.

Не приймаються судом і заперечення відповідача щодо позову з тих підстав, що виконавчий комітет Рогатинської міської ради Івано-Франківської області не міг вирішити питання встановлення тарифу в зв"язку з відсутністю довідки про перевірку ціни тарифу від уповноважених центральних органів, оскільки законодавець, в силу викладених вище норм, встановивши порядок та обов"язок органу місцевого самоврядування встановлювати відповідні тарифи, не обумовив необхідності підтверджувати довідками інформацію, в даному випадку ціну, яка встановлена відповідними органами, що її регулюють і є загальнодоступною, на відповідних сайтах цих органів.

Вимоги в частині про стягнення 3% річних та інфляційних втрат слід задоволити, виходячи з приписів ст. 625 ЦК України, якими встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом. При перерахунку здійсненого судом самостійно, судом встановлено, що до стягнення підлягають 7 223,13 грн. - 3% річних, та 14 506,59 грн. - інфляційних втрат .

В задоволенні вимоги в частині стягнення витрат на правову допомогу слід відмовити, оскільки в даному випадку зобов"язання припиняється через поєднання боржника і кредитора в одній особі (ст. 606 ЦК України) Так, ОСОБА_2 , будучи, згідно виписки з ЄДР юридичних та фізичних осіб-підприємців ТзОВ "Західтеплоенергоінвест-Рогатин", керівником, засновником, кінцевим бенефіціарним власником, підписантом і єдиною особою, що має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи - позивача, зокрема, підписувати договори, підписав договір про надання правової допомоги позивачу, як адвокат.

Згідно ст.ст. 74, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Судові витрати, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.124 Конституції України, ст.ст.86, 129, 236- 238, 240, 241, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задоволити частково.

Стягнути з відділу освіти, молоді та спорту Рогатинської районної державної адміністрації (вул. Шевченка, буд. 29, м. Рогатин, Івано-Франківська область,77000, код ЄДРПОУ 42636700) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Західтеплоенергоінвест-Рогатин" (вул. Шевченка, буд.71, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000, код ЄДРПОУ 38521670) 1 530 563,19 (один мільйон п`ятсот тридцять тисяч п`ятсот шістдесят три гривні дев`ятнадцять копійок) - основного боргу; 7 223,13 (сім тисяч двісті двадцять три гривні тринадцять копійок) - 3% річних, 14 506,59 (чотирнадцять тисяч п`ятсот шість гривень п`ятдесят дев`ять копійок) - інфляційних втрат та 23 338,02 (двадцять три тисячі триста тридцять вісім гривень дві копійки) - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

В решті позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Скапровська І.М.

Повне рішення складено 1 6.08.2019.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення06.08.2019
Оприлюднено16.08.2019
Номер документу83669837
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/394/19

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 06.09.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Рішення від 06.08.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 30.05.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 31.05.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 30.05.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 21.05.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Скапровська І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні