МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 серпня 2019 р. Справа № 400/1552/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Виробничо-заготівельне підприємство Жовтневі ковбаси , вул. Остапа Вишні, 88/5, м. Миколаїв, 54050 до відповідачів: 1. Державної фіскальної служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053 2. Головного управління ДФС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001 3. Миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області, вул. Потьомкінська, 24/2, м. Миколаїв, 54030 про:визнання прийнятою та зареєстрованою податкову накладну №33 від 31.12.2018р, визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 14.05.2019 року №00047195005, ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-заготівельне підприємство Жовтневі ковбаси (далі - позивач, ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 1, ДФС України), Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - відповідач 2, ГУ ДФС) та Миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області (далі - відповідач 3), в якому просить суд:
- визнати прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня - 15.01.2019 року податкову накладну № 33 від 31.12.2018 року на суму податку на додану вартість в розмірі 147674,00 грн.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Миколаївського управління Головного управління ДФС у Миколаївській області від 14.05.2019 року № 00047195005 про застосування до ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси штрафу за затримку реєстрації податкової накладної № 33 від 31.12.2018 року в розмірі 59069,60 грн.
Ухвалою від 27.05.2019 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він не порушував норм Податкового кодексу України (далі - ПК України) щодо граничних строків реєстрації податкової накладної, а своєчасно надіслав її на реєстрацію до ДФС України, що свідчить про протиправність та необґрунтованість доводів та висновків Акту перевірки.
ГУ ДФС надало відзив на адміністративний позов, в якому в задоволенні вимог позивача просило відмовити. В своєму відзиві відповідач 2 вказав на те, що датою та часом реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Відсутність у наявності у платника податку відповідної квитанції підтверджує позицію контролюючого органу щодо висновку про затримання позивачем реєстрації податкової накладної.
Відповідачі 1 та 3 відзиви на позов суду не надали.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси зареєстровано як юридична особа 04.11.2003 року та перебуває на обліку Миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області як платник податків з 13.03.2007 року. Основний вид економічної діяльності згідно КВЕД: 10.13 Виробництво м`ясних продуктів.
19.04.2019 року посадовими особами Миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області було проведено камеральну перевірку ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) за грудень 2018 року. За результатами перевірки складено акт від 19.04.2019 року № 1652/14-29-50-05-06/32719832 (далі та раніше за текстом - Акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, передбачених п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме: податкової накладної № 33 від 31.12.2018 року на суму ПДВ 147674,00 грн. Дата реєстрації вказаної накладної в ЄРПН - 27.03.2019 року.
На підставі акту перевірки Миколаївським управлінням Головного управління ДФС у Миколаївській області 14.05.2019 року винесено податкове повідомлення-рішення № 00047195005, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 59069,60 грн.
Не погоджуючи з зазначених податковим повідомленням-рішенням, з метою визнання податкової накладної прийнятої та зареєстрованою в ЄРПН з 15.01.2019 року, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахуку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
За визначенням п.п. 14.1.133 п. 14.1 ст. 14 ПК України операційний (банківський) день - частина робочого дня, протягом якої приймаються документи на переказ та на їх відкликання і, за наявності технічної можливості, здійснюється їх обробка, передача та виконання.
Відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Пунктом 11 Порядку № 1246 передбачено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки певних показників.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п. 13 Порядку № 1246).
Відповідно до п. 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
З наведених вище положень суд дійшов висновку, що з моменту направлення платником податків податкової накладної на реєстрацію в ЄРПН, проходить певний час для перевірки ряду показників, які передбачені п. 12 Порядку № 1246. Якщо протягом операційного дня, в якому податкову накладну надіслано для реєстрації, не надійшла квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення її реєстрації, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.
З матеріалів справи вбачається, що 15.01.2019 року о 16:34 год. ТОВ ВЗП Жовтневі ковбаси було напрвалено до ДФС України в електронному вигляді для реєстрації податкову накладну № 33 від 31.12.2018 року на суму ПДВ 147674,00 грн., підписану електронним цифровим підписом головного бухгалтера та печаткою підприємства.
Але з невідомих причин вказана податкова накладна зареєстрована в ЄРПН лише 7.03.2019 року.
Позивач виконав усі залежні від нього дії щодо своєчасної реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 33 від 31.12.2018 року, однак затримка реєстрації сталася не з вини позивача.
Як вказувалось вище, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відмовити у прийнятті для реєстрації наданих платником податку податкових накладних центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, може лише в разі, якщо надіслані податкові накладні сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 ст. 200 ПК України. У такому разі протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин такого неприйняття.
Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Таким чином відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Як випливає зі змісту п. 201.10 ст. 201 ПК України, за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.
Водночас сама квитанція про прийняття або неприйняття податкової накладної не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні ст. 17 КАС України, оскільки вона є лише технічним способом інформування платника податків щодо реєстрації або нереєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі.
Натомість предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність поведінки суб`єкта владних повноважень щодо неприйняття податкової накладної для реєстрації протягом операційного дня - 15.01.2019 року.
У такому разі належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків у розглядуваній ситуації є визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у п. 201.10 ст. 201 ПК України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Аналогічні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 11.06.2019 рок у справі № 826/15949/15.
У відповідності до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-заготівельне підприємство Жовтневі ковбаси (вул. Остапа Вишні, 88/5, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 32719832) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) та Миколаївського управління ГУ ДФС у Миколаївській області (вул. Потьомкінська, 24/2, м. Миколаїв, 54030, код ЄДРПОУ 42394112) - задовольнити.
2. Визнати прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня - 15.01.2019 року податкову накладну № 33 від 31.12.2018 року на суму податку на додану вартість в розмірі 147674,00 грн.
3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Миколаївського управління Головного управління ДФС у Миколаївській області від 14.05.2019 року № 00047195005.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 39394277) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-заготівельне підприємство Жовтневі ковбаси (вул. Остапа Вишні, 88/5, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 32719832) судові витрати у сумі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-заготівельне підприємство Жовтневі ковбаси (вул. Остапа Вишні, 88/5, м. Миколаїв, 54050, код ЄДРПОУ 32719832) судові витрати у сумі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 16.08.2019 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2019 |
Оприлюднено | 19.08.2019 |
Номер документу | 83680476 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні