Постанова
від 15.08.2019 по справі 812/579/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 серпня 2019 року

Київ

справа №812/579/17

провадження №К/9901/18289/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства "Перлина смаку" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені, за касаційною скаргою Приватного підприємства "Перлина смаку" на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., Сухарька М.Г. від 22 серпня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2017 року Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з позовом до Приватного підприємства "Перлина смаку", у якому просило стягнути адміністративно-господарські санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів за 2016 рік у розмірі 19033,34 грн та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 19 квітня 2017 року по 19 квітня 2017 року у розмірі 7,61 грн.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у задоволенні позову відмовлено.

3. Рішення суду мотивовано тим, що відповідачем вжито всі належні заходи щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, що виключає підстави для застосування санкцій, передбачених статтею 20 Закону № 875-XІI.

4. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року позов задоволено. Стягнуто з Приватного підприємства Перлина Смаку на користь Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарську санкцію за 2016 рік у сумі 19033,34 грн та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 19 квітня 2017 року по 19 квітня 2017 року у розмірі 7,61 грн, разом 19040,95 грн.

5. Рішення суду мотивовано тим, що неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, а саме несвоєчасне подання звітів за формою № 3-ПН про наявність вакансій для інвалідів державній службі зайнятості, є підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Приватне підприємство "Перлина смаку" звернулось із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Приватне підприємство Перлина Смаку є юридичною особою та зареєстроване у якості роботодавця Луганським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів 06.03.2017 за № 44/251/334, що підтверджується довідкою про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів від 07.03.2017 № 250.

Згідно звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів Приватне підприємство Перлина Смаку за 2016 рік від 27.02.2017 форми № 10-ПІ, наданого до Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 9 осіб, з них кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні - 1 особа.

Позивачем нараховано адміністративно-господарську санкцію за невиконання відповідачем нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2016 рік у розмірі 19033,34 грн та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у сумі 7,61 грн

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга Приватного підприємства Перлина Смаку мотивована тим, що ним було вжито усіх належних заходів щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а тому відсутні підстави для притягнення його до відповідальності .

9. У запереченні на касаційну скаргу Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, посилаючись на законність судового рішення суду апеляційної інстанції, просить залишити його без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14 квітня 2011 року №129 передбачено, що Фонд соціального захисту інвалідів відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за виконанням підприємствами нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплатою ними адміністративно-господарських санкцій і пені.

12. Відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

13. При цьому, частиною другою статті 19 Закону №875-XII визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

14. Частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

15. Так, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

16. Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

17. Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями. Про це також вказано у статті 20 Закону № 875-ХІІ.

18. Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" № 5067 роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

19. Відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31 січня 2007 року інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

20. Наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 затверджено Форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", яка подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

21. Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

22. Наведене свідчить про те, що обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати таких осіб на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій статті 18 Закону № 875-ХІІ.

23. Однак на підприємство покладається обов`язок створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування.

24. Судами встановлено та підтверджено матеріалами справи наступні обставини справи.

25. Згідно штатного розпису Приватного підприємства "Перлина смаку", затвердженого наказом директора №1 від 30.12.2015 з 01.01.2016 кількість штатних одиниць на підприємстві складала 5 осіб.

26. Згідно штатного розпису Приватного підприємства "Перлина смаку", затвердженого наказом директора №3 від 31.03.2016, з 01.04.2016 кількість штатних одиниць на підприємстві складала 15,5 осіб.

27. Згідно штатного розпису Приватного підприємства "Перлина смаку", затвердженого наказом директора №8 від 01.09.2016, кількість штатних одиниць на підприємстві складала з 01.09.2016 - 17, 5 осіб.

28. З інформації, наданої Старобільською об`єднаною державною податкової інспекцією Головного Управління Державної фіскальної служби у Луганській області від 05.07.2017 №3178/8/Н-30-08 вбачається, що кількість працівників Приватного підприємства "Перлина смаку" згідно встановленої для подання до органів Державної фіскальної служби звітності становила: у січні 2016 року кількість штатних працівників складала 5 осіб, інвалідів - 0, лютому 2016 року кількість штатних працівників - 5, інвалідів - 0, березні 2016 року кількість штатних працівників - 5, інвалідів - 0, квітні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, травні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, червні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, липні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, серпні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, вересні 2016 року кількість штатних працівників - 11, інвалідів - 0, жовтні 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0, листопаді 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0 та грудні 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0.

29. Таким чином, обов`язок підприємства щодо створення нормативу робочого місця для працевлаштування інвалідів у кількості одного робочого місця виник з квітня 2016 року, оскільки саме з квітня 2016 року кількість штатних працівників на підприємстві склала 9 чоловік.

30. Приватне підприємство "Перлина смаку" на виконання вимог Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , форма № 3-ПН була подана до центру зайнятості з порушенням встановленого 10-ти денного строку з дати відкриття вакансії, зокрема починаючи з вересня 2016 року щомісяця, а саме 22.09.2016, 20.10.2016, 22.11.2016 та 23.12.2016, тоді як повинно було надати з квітня 2016 року.

31. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, а саме несвоєчасне подання звітів за формою № 3-ПН про наявність вакансій для інвалідів державній службі зайнятості, є порушенням вищезгаданих норм матеріального права та підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

32. З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що в даному випадку позивачем доведено наявність складу правопорушення, а тому наявні підстави для господарсько-правової відповідальності відповідача.

33. За наведених обставин колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про невжиття відповідачем заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та недопущення правопорушення, яке є підставою для застосування до нього штрафних санкцій, визначених статтею 20 Закону № 875-XІI.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

34. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення суду апеляційної інстанцій не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки суду є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного підприємства "Перлина смаку" залишити без задоволення, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року - без змін.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Суддя Я.О. Берназюк

Суддя І.В. Желєзний

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення15.08.2019
Оприлюднено19.08.2019
Номер документу83691713
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/579/17

Постанова від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Постанова від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.06.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні