ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.08.2019 Справа № 917/576/19
Господарський суд Полтавської області у складі судді Сіроша Д.М., при секретарі судового засідання Мусійченко Т.С., розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом
Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області
до Фізичної особи - підприємця Рибаченка Андрія Петровича
про внесення змін до договору оренди землі
без участі представників сторін,
Обставини справи: Диканська селищна рада звернулася з позовом до Фізичної особи-підприємця Рибаченка Андрія Петровича про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2014, укладеного між Диканською селищною радою та Фізичною особою - підприємцем Рибаченком Андрієм Петровичем.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість зміни розміру орендної плати за землю, яка є регульованою ціною, відповідним рішенням селищної ради змінено розмір орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу України, що є підставою для приведення положень договору оренди у відповідність до вимог Закону в частині визначення розміру орендної плати.
Відповідач своїм правом на участь в судовому засіданні не скористався, відзив на позов, у визначений у відповідності до положень Господарського процесуального кодексу України строк, не подав.
Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.
Ухвала суду від 15.04.2019 про відкриття провадження у справі, надіслана відповідачеві рекомендованим листом, на адресу, зазначену в позовній заяві повернулася до суду з відміткою поштового відділення: "За закінченням терміну зберігання".
Згідно з пунктом 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відтак, в силу положення пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про невручення копії судового рішення за адресою місцезнаходження відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу ухвали суду.
У даному випаду судом також враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень - автоматизована система збирання,зберігання, захисту,обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (частина 1 статті 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Враховуючи наведене, суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалою про відкриття провадження у справі від 19.12.2017 у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Ухвалою від 15.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду і відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 14.05.2019 - 9:20.
Ухвалою від 09.07.2019 суд закрив підготовче засідання та призначив справу до судового розгляду по суті на 07.08.2019 11:00.
Розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
На підставі рішення 38 сесії 6 скликання Диканської селищної ради № 34 від 12.06.2014 Про укладення договору оренди на земельну ділянку з ФОП Рибаченко А.П. 20.06.2014 між Диканською селищною радою (Орендодавець) та Фізичною особою - підприємцем Рибаченко Андрієм Петровичем (Орендар) укладено довгостроковий договір оренди землі.
Згідно з умовами зазначеного договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер 5321055100:30:001:0012 , загальною площею 0,2574 га, з цільовим призначенням для підприємств іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: смт. Диканька, вул. Мічуріна, 5 .
Як убачається з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди ФОП Рибаченка А.П. на зазначену земельну ділянку зареєстроване 12.12.2018 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер 1723077453210).
Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 248430,00 грн.
Договір укладено на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (пункт 8 договору).
Як передбачено пунктом 9 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: в грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 7452,90 грн на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради, код 23809916, банк одержувач УДК в Полтавській області, МФО 831019, р/р 33212815700108, призначення платежу - орендна плата за земельну ділянку.
Згідно з пунктом 11 договору орендна плата вноситься у такі строки: до 30 числа кожного місяця по 621,10 грн.
Як визначено в пункті 13 договору розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку (пункт 35 договору).
Рішенням 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 14 від 29.06.2017 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Диканської селищної ради .
Згідно з пунктом 1 зазначеного рішення базову вартість одного квадратного метра земель смт. Диканька затверджено в розмірі 128,33 грн.
В пункті 2 рішення визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок в межах смт. Диканька вводиться в дію з 01.01.2018.
Зазначене рішення селищної ради № 14 від 29.06.2017 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради опубліковане в газеті Трудова слава від 14.07.2017.
Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2018 №261/0/195-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом договору, становить 412766,64 грн.
Рішенням 31 сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 27 від 21.12.2018 Про надання згоди на внесення змін до договору оренди землі в смт. Диканька по вул. Мічуріна, 5 надано згоду на внесення змін до договору оренди землі, укладеного 20.06.2018 між Диканською селищною радою та ФОП Рибаченком А.П. , шляхом укладання додаткової угоди.
Як убачається з матеріалів справи, Диканська селищна рада рекомендованим листом з повідомленням надіслала ФОП Рибаченко А. П. пропозицію (вих. №994/02-19 від 22.12.2018) щодо внесення за згодою сторін змін до договору оренди землі шляхом укладення додаткової угоди, в запропонованій редакції.
Вказаний лист ФОП Рибаченко А.П. отримав 31.12.2018, що підтверджується повідомленням Диканського ВПЗ про вручення поштового відправлення.
Проте, як зазначає позивач, на адресу Диканської селищної ради відповіді від ФОП Рибаченка А.П. на вказану пропозицію не надходило.
Крім того, цінним листом з описом вкладення Диканська селищна рада повторно надсилала ФОП Рибаченку А.П. пропозицію (вих. №93/02-19 від 25.01.2019) щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції. Проте вказаний лист Диканським відділенням поштового зв`язку повернутий до Диканської селищної ради у зв`язку з його неотриманням ФОП Рибаченком А.П. за закінченням терміну зберігання.
05.02.2019 Диканська селищна рада цінним листом з описом вкладення знову надіслала ФОП Рибаченко А.П. пропозицію (вих. № 117/02-19 від) щодо внесення за згодою сторін змін до договору шляхом укладення додаткової угоди в запропонованій редакції. Однак вказаний лист Диканським відділенням поштового зв`язку повернутий до Диканської селищної ради у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
Отже, станом на час розгляду даної справи додаткова угода відповідачем не підписана, зміни в договір не внесено, що стало підставою для звернення до господарського суду із зазначеним позовом.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 126 Земельного кодексу України, право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Статтею 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частиною 2 статті 792 Цивільного кодексу України також встановлено, що відносини з найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно з положеннями статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку (зокрема для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки) та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Частиною 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).
Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено статтею 288 Податкового кодексу України.
Відповідно до статті 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі" та статті 288 Податкового кодексу України основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством.
Як досліджено судом, рішенням 18 (позачергової) сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 14 від 29.06.2017 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Диканської селищної ради затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в межах населених пунктів Диканської селищної ради . Згідно з пунктом 1 зазначеного рішення базову вартість одного квадратного метра земель смт. Диканька затверджено в розмірі 128,33 грн.
В пункті 2 рішення визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок в межах смт. Диканька вводиться в дію з 01.01.2018.
Рішенням 31 сесії 7 скликання Диканської селищної ради № 27 від 21.12.2018 Про надання згоди на внесення змін до договору оренди землі в смт. Диканька по вул. Мічуріна, 5 надано згоду на внесення змін до договору оренди землі, укладеного 20.06.2018 між Диканською селищною радою та ФОП Рибаченком А.П. , шляхом укладання додаткової угоди.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до частини 3 статті 10 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
Згідно з частиною 1 статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина 1 статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до пункту 10.1 статті 10 Податкового кодексу України до місцевих податків належить, зокрема, податок на майно.
За приписами статті 265.1 Податкового кодексу України податок на майно складається, зокрема, з плати за землю.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Разом з тим, підпунктом 12.4.1 пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом.
Крім того, відповідно до пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
З огляду на системний аналіз зазначених норм права, до виключних повноважень Диканської селищної ради належить прийняття рішення щодо встановлення ставок плати за землю (а відповідно і ставок орендної плати) в межах ставок, визначених Податковим кодексом України, а вищезазначене рішення є обов`язковим до виконання в адміністративно-територіальних межах Диканської селищної ради, зокрема, і для ФОП Рибаченка А.П .
Разом з тим, статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, законодавцем в Податковому кодексі України визначено як мінімальну ставку орендної плати за використання земель комунальної власності, яка не може бути меншою, ніж встановлена підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, і прямо залежить від розміру земельного податку, так і максимальна, яка не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Зазначені рішення Диканської селищної ради є чинними та у встановленому законом порядку незаконними не визнавалися, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
В пункті 13 договору оренди землі від 20.06.2014 встановлено, що розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законодавством.
В пункті 34 спірного договору сторони передбачили можливість внесення змін за взаємною згодою сторін та вирішення спору в судовому порядку у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі.
Оскільки, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі.
Отже, встановлення нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеної в договорі від 20.06.2014.
Водночас, суд дослідив наявні у справі докази та надавши оцінку умовам додаткової угоди, у редакції, запропонованій позивачем до укладання, встановив, що розмір орендної плати, наведений позивачем відповідає вимогам законодавства, правомірність визначення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2018 у встановленому Законом порядку не оспорювалась.
Відповідно до cтатті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Як убачається з матеріалів справи, Диканською селищною радою направлялися на адресу відповідача рекомендованими листами з повідомленнями пропозиції (вих. № 994/02-19/02-19 від 22.12.2018, № 9302-19 від 25.01.2019 щодо внесення змін до договору шляхом укладення додаткової угоди та текст додаткової угоди. Проте відповідач не уклав додаткову угоду в добровільному порядку.
Згідно з пунктом 4 статті 188 Господарського Кодексу України у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України, суд дійшов висновку, що вимога Диканської селищної ради Полтавської області про внесення з 12.12.2018 змін до договору оренди землі від 20.06.2014 є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Судові витрати відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 129, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Внести з 12.12.2018 зміни до договору оренди землі від 20.06.2014, укладеного Диканською селищною радою та Фізичною особою - підприємцем Рибаченком Андрієм Петровичем, а саме:
пункт 5 договору змінити та викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 412766 грн 64 коп. ;
пункт 9 договору змінити та викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 12383 грн 00 коп. на рік. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету Диканської селищної ради - код 38029560, Диканське УК/смт. Диканька/18010900, МФО 899998, р/р 33217815016108 Казначейство України (ЕАП) м. Київ, призначення платежу - орендна плата за земельні ділянку ;
пункт 11 договору змінити та викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься у такі строки: до 30 числа кожного місяця - 1031 грн 92 коп .
Стягнути з Фізичної особи - підприємця Рибаченка Андрія Петровича ( АДРЕСА_2 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) на користь Диканської селищної ради (38500, Полтавська обл., смт. Диканька, вул. Незалежності, 133, код ЄДРПОУ 21046503, р/р 35417050040125 ГУДКСУ в Полтавській області МФО 831019) 1921,00 грн судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Відповідно до пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне рішення складено 19.08.2019.
Суддя Д.М. Сірош
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2019 |
Оприлюднено | 19.08.2019 |
Номер документу | 83698828 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Сірош Д.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні