Рішення
від 19.08.2019 по справі 560/1693/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1693/19

РІШЕННЯ

іменем України

19 серпня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом комунального підприємства "Розсошанське", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Розсошанська сільська рада, до Хмельницької обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "Розсошанське" звернулося в суд з позовом до Хмельницької обласної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати протиправними дії Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельної ділянки площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельної ділянки площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області;

- зобов`язати Хмельницьку обласну державну адміністрацію надати комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельну ділянку площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельну ділянку площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельну ділянку площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельну ділянку площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на протиправність дій Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельних ділянок із земель державної власності з підстав відсутності в відповідача повноважень щодо вирішення питань з передачі земельних ділянок з посиланням на дані з Державного реєстру речових прав та статтю 38 Земельного кодексу України. Вважає, що станом на дату звернення до відповідача, розпорядниками зазначених категорій земельних ділянок є обласні державні адміністрації.

Зауважив, що згідно з відповіді Хмельницької районної державної адміністрації №39/06-1387/19 від 21.05.2019, відмовлено в передачі у комунальну власність Розсошанської сільської ради земельних ділянок з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 , 6825087200:06:012:0778 у зв`язку з не наділенням Хмельницької районної державної адміністрації повноваженнями щодо передачі у комунальну власність земельних ділянок з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування торгівлі.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.06.2019 позовну заяву комунального підприємства "Розсошанське" залишено без руху.

У зв`язку з усуненням недоліків позовної заяви, ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.06.2019 відкрито провадження в цій адміністративній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження. Залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Розсошанську сільську раду.

До суду 01.07.2019 надійшли пояснення, в яких третя особа вказала на обґрунтованість поданого позивачем позову та наявність підстав для його задоволення. Зазначила, що Розсошанська сільська рада зверталася до Хмельницької районної державної адміністрації щодо передачі їй у власність земельних ділянок з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 , 6825087200:06:012:0778 . Проте, отримала відмову Хмельницької районної державної адміністрації, у зв`язку з відсутністю в неї повноважень щодо передачі у комунальну власність земельних ділянок з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування торгівлі.

Вказала, що незважаючи на реєстрацію права власності на земельні ділянки за Хмельницькою районною державною адміністрацією, вона фактично була лише розпорядником земельних ділянок в інтересах держави, оскільки вони перебувають у державній власності, а їх розпорядником є обласні державні адміністрації.

Звернула увагу на те, що отримання позивачем в користування земельних ділянок спрямоване на розвиток інфраструктури населених пунктів та є важливою складовою соціально-економічного розвитку об`єднаної територіальної громади.

До суду 10.07.2019 надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що відповідно до положень частини 4 статті 31 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", пункту 67 Регламенту Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 08.02.2018 №197/2018-р, Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016, клопотання позивача про надання в постійне користування земельних ділянок з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 та 6825087200:06:012:0778 передано на розгляд до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Відповідно до наданої останнім відповіді від 25.04.2019 №3-22-0.6-2615/2-19, відсутні достатні правові підстави для задоволення клопотання позивача щодо передачі в постійне користування земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови.

Вказав, що земельні ділянки, які позивач просить передати в постійне користування належать до земель громадської забудови з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07 КВЦПЗ). При цьому, відповідач не виступає розпорядником земель з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Звернув увагу на те, що власником земельних ділянок, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зареєстровано Хмельницьку районну державну адміністрацію.

Дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі письмові докази, оцінивши їх у взаємозв`язку та сукупності, суд зазначає наступне.

Комунальне підприємство "Розсошанське" звернулося до Хмельницької обласної державної адміністрації з клопотаннями від 19.03.2019 про надання в постійне користування земельних ділянок площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , та площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Зазначені клопотання отримані відповідачем 20.03.2019.

За дорученням Хмельницької обласної державної адміністрації вказані клопотання комунального підприємства "Розсошанське" розглянуті Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Про результати розгляду Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило комунальне підприємство "Розсошанське" та Хмельницьку обласну державну адміністрацію листом від 25.04.2019 №3-22-0.6-2615/2-19. Вказало на відсутність достатніх правових підстав щодо передачі в постійне користування земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі за рахунок земель житлової та громадської забудови. Зазначило, що згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 , 6825087200:06:012:0778 належать до категорії земель житлової та громадської забудови, право власності на які зареєстровано за Хмельницькою районною державною адміністрацією.

Відповідно до листа Хмельницької районної державної адміністрації від 21.05.2019 №39/06-1387/19, наданого за результатами розгляду клопотання щодо передачі у комунальну власність Розсошанській сільській раді земельних ділянок, Хмельницька районна державна адміністрація не наділена повноваженнями щодо передачі у комунальну власність земельних ділянок з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Відповідно до Інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільовим призначенням земельних ділянок з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 , 6825087200:06:012:0778 є для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, форма власності - державна, власник - Хмельницька районна державна адміністрація.

Вважаючи протиправними дії Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні в постійне користування земельних ділянок з кадастровими номерами 6825087200:06:012:0775 , 6825087200:06:012:0776 , 6825087200:06:012:0777 , 6825087200:06:012:0778 , а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.

Відповідно до частини 4 статті 31 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" з питань здійснення повноважень місцевих державних адміністрацій керівники територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підзвітні і підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 №333, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за №1391/29521, голова місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на нього завдань.

Згідно з пунктом 67 Регламенту Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 08.02.2018 №197/2018-р, голова облдержадміністрації на виконання актів законодавства, доручень Президента України, Прем`єр-міністра України, за власною ініціативою видає одноособово в межах повноважень адміністрації розпорядження.

Положеннями пункту 68 зазначеного Регламенту визначено, що проекти розпоряджень голови обласної державної адміністрації (далі - проекти розпоряджень) готують відділи апарату, структурні підрозділи обласної державної адміністрації, а також територіальні підрозділи центральних органів виконавчої влади, обласні установи, районні державні адміністрації.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, який є складовою земельного законодавства, що регулює суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, Законом України "Про місцеві державні адміністрації", який визначає організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій.

В силу вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Положеннями статті 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до статті 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина 1 статті 116 Земельного кодексу України).

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують, зокрема, виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня.

До відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: соціально-економічного розвитку відповідних територій; використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля (пункти 2, 7 статті 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" в управлінні відповідних місцевих державних адміністрацій перебувають об`єкти державної власності, передані їм в установленому законом порядку.

При цьому, повноваження органів виконавчої влади, щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначенні статтею 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб (частина 5 статті 122 Земельного кодексу України).

Наведені норми свідчать, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або в користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

З огляду на викладене, за результатами розгляду клопотань позивача, Хмельницька обласна державна адміністрація повинна була видати розпорядження про надання в постійне користування земельних ділянок або розпорядження про відмову у їх наданні, а не доручити вирішити розгляд вказаних клопотань Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області.

На момент розгляду справи, рішення (розпорядження) Хмельницькою обласною державною адміністрацією за клопотаннями комунального підприємства "Розсошанське" від 19.03.2019 прийнято не було, у зв`язку із чим суд вважає, що Хмельницька обласна державна адміністрація допустила саме протиправну бездіяльність, яка полягає у неприйнятті рішення (розпорядження) про надання або відмову у наданні комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельної ділянки площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельної ділянки площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, тому позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування вищезазначених земельних ділянок підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача надати комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельну ділянку площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельну ділянку площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельну ділянку площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельну ділянку площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, суд вважає, що оскільки відповідач не прийняв по суті будь-яке обґрунтоване рішення (розпорядження) за клопотаннями комунального підприємства "Розсошанське", а тому необхідно зобов`язати Хмельницьку обласну державну адміністрацію розглянути клопотання позивача в порядку та у спосіб, передбачений Земельним кодексом України та ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації".

Відповідно до ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню частково.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У зв`язку із частковим задоволенням позовних вимог у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір в сумі 1921,00 грн. необхідно стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Хмельницької обласної державної адміністрації, яка полягає у неприйнятті рішення (розпорядження) про надання або про відмову у наданні комунальному підприємству "Розсошанське" в постійне користування земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельної ділянки площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельної ділянки площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Зобов`язати Хмельницьку обласну державну адміністрацію розглянути клопотання комунального підприємства "Розсошанське" від 19.03.2019 про надання в постійне користування земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0775 , земельної ділянки площею 9,34 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0776 , земельної ділянки площею 9,14 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0777 , земельної ділянки площею 9,7 га з кадастровим номером 6825087200:06:012:0778 із земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07), які розташовані за межами населених пунктів на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь комунального підприємства "Розсошанське" судовий збір сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн.) 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Хмельницької обласної державної адміністрації.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Комунальне підприємство "Розсошанське" (вул. Центральна 4, с. Розсоша, Хмельницький район, Хмельницька область, 31362 , код ЄДРПОУ - 37347909) Відповідач:Хмельницька обласна державна адміністрація (майдан Незалежності Будинок рад, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29005 , код ЄДРПОУ - 22985083) Третя особа:Розсошанська сільська рада (вул. Центральна 4, с. Розсоша, Хмельницький район, Хмельницька обл., 31362 , код ЄДРПОУ - 04402899)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

Дата ухвалення рішення19.08.2019
Оприлюднено19.08.2019
Номер документу83700988
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/1693/19

Рішення від 19.08.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні