Рішення
від 13.08.2019 по справі 520/5699/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И 13 серпня 2019 р.                                                                                               № 520/5699/19   Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Чудних С.О., за участю секретаря судового засідання - Хмелівської Н.М., представника позивача - Курило М.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, - В С Т А Н О В И В : Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення № 132 від 22.05.2019 про застосування штрафу у розмірі 5083,00 грн. В обґрунтування позову позивач зазначив, що уповноваженими особами відповідача прийнято рішення про накладення на товариство штрафу за порушення законодавства про рекламу. Позивач не погоджується із прийнятим рішенням, оскільки рішення базуються на підставі лише фотоматеріалів, які ніяким чином не підтверджують причетність позивача до виготовлення, розміщення або розповсюдження реклами на щитах з інформаційним полем "Кулінарія Вasket...". Позивач повідомляв Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області у відповідь на отримані вимоги від 15.03.2019 та від 24.04.2019, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" не замовляло виготовлення рекламних конструкцій та не розміщувало рекламу за адресою м. Харків, пр-т Московський, 196-А, проте, відповідач прийняв рішення про накладення штрафу. Ухвалою суду від 11.06.2019 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України. Ухвалою суду від 04.07.2019 призначено розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження. Протокольною ухвалою від 01.08.2019 закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 13.08.2019. В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд позов задовольнити. Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що на підставі ст. 27 Закону України "Про рекламу" прийнято рішення № 132 від 22.05.2019 про накладення штрафу на Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет"  у розмірі 5083,00 грн у зв'язку з недотриманням встановлених законом вимог щодо розміщення реклами без наявності дозволу Харківської міської ради на розміщення зовнішньої реклами у відповідності до частини 7 статті 27 Закону України "Про рекламу". У зв'язку із чим просив відмовити у задоволенні позову. Враховуючи неявку представника відповідача та відсутність клопотання про відкладення судового засідання, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представника відповідача. Суд, вислухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, встановив наступне. Згідно рішення Харківської міської ради від 20.02.2019 № 113 "Про демонтаж спеціальних конструкцій", які розміщені на території міста Харкова з порушенням законодавства про рекламу виявлено, зокрема, розміщення реклами: "Кулінарія Вasket..." за адресою: м. Харків, Московський проспект, 196-А - містять ознаки порушення частини 1 статті 16 Закону України "Про рекламу" без наявності дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Судом встановлено, що на адресу відповідача надіслано вимогу від 15.03.2019 № 52/3370 про надання необхідних документів для всебічного розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, зокрема: свідоцтво про державну реєстрацію, довідки про включення до ЄДРПОУ, дозвіл на розміщення рекламних конструкцій, договір оренди приміщення, договір з розміщувачем (рекламодавцем) реклами, актів виконаних робіт до нього, документів щодо вартості розповсюдження реклами, та/або виготовлення реклами, та/або вартості розповсюдження реклами, документів, що підтверджують факт оплати за виготовлену рекламу (макетів реклами, тощо), акти виконаних робіт, інші документи, що мають відношення до справи та пояснення. Листом від 29.03.2019 № 29/03-01 Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" повідомило відповідача про те, що основним видом діяльності ТОВ "Ламі Маркет" є роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код КВЕД 47.11). За адресою - м. Харків, Московський проспект, 196-А ТОВ "Ламі Маркет" має у користуванні на підставі договору суборенди частину нежитлових приміщень, в яких здійснює торгівлю алкогольними напоями, зовнішньої реклами на праві приватної власності не має. 24 квітня 2019 року Головним управлінням Держпродсподивслужби в Харківській області направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" вимогу № 52/5159, якою повідомлено позивача про місце, дату та час розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, а саме - 22.05.2019 о 10 год. 00 хв. 22 травня 2019 року Головним управлінням Держпродсподивслужби в Харківській області винесено припис про усунення порушень у відповідності до частини 2 статті 26 Закону України "Про рекламу" № 98, відповідно до якого зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" усунути порушення, розміщення зовнішньої реклами на фасаді з інформаційним полем "Кулінарія Вasket...", за адресою: м. Харків, Московський проспект, 196-А привести у відповідність частини 1 статті 16 Закону України "Про рекламу". Також, 22 травня 2019 року Головним управлінням Держпродсподивслужби в Харківській області прийнято рішення № 132 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, відповідно до якого на Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" за недотримання встановлених законом вимог щодо порядку розповсюдження (поширення) реклами згідно частини 7 статті 27 Закону України "Про рекламу" накладено штраф у розмірі 5083,00 грн. Не погоджуючись із вказаними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав. Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного. Засади рекламної діяльності в Україні, відносин, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами визначає Закон України "Про рекламу". Так, відповідно до положень статті 1 Закону України "Про рекламу", реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. Приписами частини 1 статті 3 Закону України "Про рекламу" встановлено, що законодавство України про рекламу складається з цього Закону та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами. Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України "Про рекламу", розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. За вимогами підпункту 1 пункту 1 статті 26 Закону України "Про рекламу", контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів щодо захисту прав споживачів реклами. Пунктом 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області", затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 21.07.2017 №579 визначено, що Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області є територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Згідно з вимогами статті 26 Закону України "Про рекламу", підпунктом 7 пункту 4 вищевказаного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу. Частиною 1 статті 27 Закону України "Про рекламу" передбачено, що особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону. Згідно частини 7 статті 27 Закону України "Про рекламу", у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 та №1092 від 16.12.2015 реалізацію повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів покладено на Держпродспоживслужбу та її територіальні органи в областях, як правонаступника Держспоживінспекції. Питання щодо накладення штрафів на осіб, винних у порушенні законодавства про рекламу врегульовані Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 (далі по тексту - Порядок). Пунктом 1 цього Порядку передбачено, що цей Порядок регулює питання накладення уповноваженими особами штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав). Пунктом 2 Порядку № 693 передбачено, що штрафи відповідно до статті 27 Закону України "Про рекламу", накладаються у таких розмірах, зокрема: у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог законодавства про рекламу, на рекламодавців і розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За наявності ознак порушення законодавства про рекламу складається протокол та приймається рішення про початок розгляду справи (п. 9 - 11 Порядку). За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку. Згідно з вимогами пункту 20 постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу" сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства. Як вбачається з фотокопій, використаних відповідачем під час розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, не зрозуміло на фасаді якого конкретного приміщення (магазину, складу, дому... і таке інше) розміщена реклама, а також: хто саме є суб'єктом підприємницької діяльності, який використовує цей магазин та продає вказану в рекламі продукцію, яка розміщена на фасаді приміщення. Суд зазначає, що протокол № 157 засідання стосовно справи про порушення законодавства про рекламу від 22.05.2019 також не містять посилань на докази розміщення вищезгаданих вивісок саме ТОВ "Ламі Маркет". У судовому засіданні представник позивача зазначив, що позивач не є ані рекламодавцем, ані виробником, ані розповсюджувачем реклами та не має будь - якого стосунку до замовлення, виготовлення і розміщення на будівлі, що знаходиться за адресою: м. Харків, Московський проспект, 196-А напису "Кулінарія Вasket...". Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідач посилається на фотокартки на яких зображено фасад будівлі з вивіскою "Кулінарія Вasket...", проте із вказаної фотокартки вбачається, що зазначена вивіска знаходиться разом із вивісками "Маркет...Овочі/Фрутки...Свіже м'ясо". Як вбачається із виписки з Єдиного державного реєстру позивач зареєстрований як юридична особа та здійснює діяльність за основним видом КВЕД 47.11 - Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. Крім того, відповідно до ліцензії № 2037030801900575 від 22.02.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" маж право на роздрібну торгівлю алкогольними напоями. Також, суд зазначає, що відповідно до договору суборенди нежитлових приміщень № 7 від 08.02.2019 позивач (суборендар) орендує у ТОВ "Баскет 12" (орендар) частину нежитлового приміщення №2 загальною площею 20 метрів квадратних на 1-му поверсі в будівлі літ. "А-2", що розташована за адресою: м. Харків, Московський проспект 196-А, з якого вбачається надання в оренду саме частини приміщення за зазначеною адресою, а не всієї будівлі. Суд звертає увагу, що належних доказів стосовно розміщення саме Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" на фасаді будівлі за адресою: м. Харків, Московський проспект, 196-А вивіски "Кулінарія Вasket..." Головним управлінням Держпродспоживслужби в Харківській області до суду надано не було, з протоколу про порушення законодавства про рекламу не підтверджується зв'язок між діяльністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" та розміщенням реклами на фасаді будівлі за адресою: м. Харків, Московський проспект, 196-А. Також, суд вважає необґрунтованим посилання представника відповідача у підготовчому судовому засіданні на те, що порушення законодавства про рекламу встановлені саме спеціалістами відділу реклами Департаменту контролю, оскільки відповідно до вимог діючого законодавства, обов'язок встановлення винних осіб та притягнення їх до відповідальності покладено саме на Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області. Крім того, у рішенні Харківської міської ради від 20.02.2019 № 113 "Про демонтаж спеціальних конструкцій" зазначено, що реклама розміщена Товариством з обмеженою відповідальністю "Ломі Маркет", проте неможливо ідентифікувати, що це є саме позивач, оскільки не зазначено код ЄДРПОУ юридичної особи, а назва підприємства позивача ТОВ "Ламі Маркет", а не ТОВ "Ломі Маркет". У порушення вимог Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693, посадові особи Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області при розгляді справи не перевірили порядок виготовлення і розповсюдження реклами. Висновок, викладений у рішенні                    № 132 від 22.05.2019 про порушення законодавства про рекламу, складений на підставі лише фотоматеріалів, які ніяким чином не підтверджуються причетність до виготовлення і розміщення цієї реклами позивача по справі. За таких обставин суд вважає, що Головним управління Держпродспоживслужби в Харківській області не доведено факту вчинення порушення саме Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет", оскільки не надав доказів того, хто саме є рекламодавцем, виробником та розповсюджувачем цієї реклами. Таким чином, суд приходить до висновку, що надані до суду докази жодним чином не підтвердили факт розміщення вивіски "Кулінарія Вasket..." за вказаною адресою саме Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет", у зв'язку із чим суд виключає можливість притягнення відповідача до відповідальності, яка передбачена ст.27 Закону України "Про рекламу". Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Керуючись принципом верховенства права, гарантованим статтею 8 Конституції України та статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд на підставі статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" застосовує практику Європейського суду з прав людини як джерело права. Відповідно до пункту 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" (Заява N 4909/04, 10 лютого 2010 року) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "ОСОБА_4 Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), N49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року). Отже, оскільки Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області не довело факт вчинення порушення саме Товариством з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет", оскільки не надав доказів того, хто саме є рекламодавцем, виробником та розповсюджувачем цієї реклами, суд вважає, що за наведених обставин вимоги позивача про скасування рішення 132 від 22.05.2019 про накладення штрафу є обґрунтованими. Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. З огляду на те, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, не доведено правомірності оскаржуваного рішення, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню. Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, В И Р І Ш И В: Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" (пров. Соляниківський, буд. 3, кв. 12, м. Харків, 61003, код 40480890) до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області (просп. Науки, буд. 40, 6 поверх, м. Харків, 61166, код 40324829) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області       № 132 від 22.05.2019 про застосування штрафу у розмірі 5083,00 грн. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ламі Маркет" (пров. Соляниківський, буд. 3, кв. 12, м. Харків, 61003, код 40480890) судовий збір в розмірі 1921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одну) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області (просп. Науки, буд. 40, 6 поверх, м. Харків, 61166, код 40324829). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Повний текст судового рішення складено 21 серпня 2019 року. Суддя                                                                                                                            С.О.Чудних

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.08.2019
Оприлюднено21.08.2019
Номер документу83753613
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/5699/19

Рішення від 13.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Рішення від 13.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Постанова від 22.04.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Борщов І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні