номер провадження справи 35/26/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.08.2019 Справа № 908/1419/19
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Топчій О.А.,
за участю секретаря судового засідання Лінчук А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу
за позовом Керівника Запорізької місцевої прокуратури №2 Запорізької області (69035, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, б. 5) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах -
позивач Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька обл., Запорізький р-н, с. Широке, вул. Центральна, б. 1)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (69032, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 216, кв. 10)
про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки
за участю представників сторін:
від прокуратури: Редько М.В., посвідчення №053130 від 26.06.2019;
від позивача : Щедрін О.П., довіреність №01-48/2062 від 30.07.2019
від відповідача : не з`явився.
До господарського суду Запорізької області 07.06.2019 надійшла позовна заява Керівника Запорізької місцевої прокуратури №2 Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» , в якій заявник просить:
- розірвати договір оренди землі, укладений між Августинівською сільською радою Запорізького району Запорізької області (на даний час Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області) та товариством з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» від 07.11.2008, б/н, щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.11.2008 за № 040826000328.
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» повернути на користь Широківської об`єднаної територіальної громади в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області земельну ділянку загальною площею 2,9879 га (кадастровий номер: 2322180402:11:001:0806), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно з Витягом з протоколу автоматизованого розподілу від 07.06.2019 здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/1419/19 та визначено до розгляду судді Топчій О.А.
Ухвалою суду від 11.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1419/19, присвоєно справі номер провадження №35/26/19. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження в судовому засіданні 02.07.2019.
Ухвалою суду від 26.06.2019 підготовче судове засідання відкладено на 01.08.2019. Ухвалою суду від 01.08.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу №908/1419/19 до судового розгляду по суті на 15.08.2019.
В судовому засіданні 15.08.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Присутній у судовому засіданні прокурор в повному обсязі підтримав позовні вимоги.
Заявлені прокурором вимоги ґрунтуються на ст. 131-1 Конституції України, ст. ст. 525, 526, 610 Цивільного кодексу України, ст. ст. 93, 141 Земельного кодексу України, ст. ст. 13, 14, 31, 33, 34 Закону України «Про оренду землі» , ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , і полягають в тому, що 07.11.2008 між Августинівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» укладено договір оренди землі б/н загальною площею 2, 9879 га, кадастровий номер НОМЕР_2 001:0806, яка знаходиться за адресою Запорізька обл., Запорізький АДРЕСА_1 . Враховуючи систематичну несплату відповідачем орендної плати за договором б/н від 07.11.2008, прокурор звернувся до суду та просить розірвати договір оренди землі від 07.11.2008, б/н та зобов`язати ТОВ «Проект «Відрадне» повернути земельну ділянку площею 2, 9879 га, кадастровий номер НОМЕР_1 .
Позивач позовні вимоги прокурора підтримав повністю, просив позов задовольнити.
Відповідач в жодне судове засідання не з`явився, про визнання позову не заявив, відзив на позовну заяву не надав, про поважність причин неявки уповноваженого представника суд не попереджав.
Згідно зі ст. 93 ЦК України місцезнаходження юридичної особи визначається місцем її державної реєстрації, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (код ЄДРПОУ 35183695) є: 69032, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 216, кв. 10, що відповідає юридичній адресі відповідача, зазначеній у позовній заяві.
Ухвала суду від 11.06.2018 про відкриття провадження у справі № 908/1419/18, яка направлялася на зазначену адресу відповідача, повернулася на адресу господарського суду Запорізької області з відміткою відділення поштового зв`язку: «За закінченням терміну зберігання» .
Ухвала суду від 02.07.2018 про відкладення підготовчого засідання, також повернулися на адресу господарського суду Запорізької області з відміткою відділення поштового зв`язку: «За закінченням встановленого строку зберігання» .
Ухвала суду від 26.06.2019 та від 01.08.2019 на адресу господарського суду Запорізької області не поверталася.
Відповідно до ч. 7 ст. 120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає
У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
Згідно ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.
Відповідно до п. 2 ч 3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
З урахуванням викладеного, суд дійшов до висновку про можливість розгляду справи за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті, за відсутністю представника відповідача.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, позивача суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до положень Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад Августинівська сільська рада Запорізького району Запорізької області та ще п`ять сільських рад Запорізького району об`єдналися в Широківську об`єднану територіальну громаду Запорізького району Запорізької області.
Рішенням Широківської сільської ради від 29.05.2017 № 1 Про підсумки виборів, визнання повноважень та реєстрацію депутатів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області визнано повноваження депутатів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, обраних на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року.
Рішенням Широківської сільської ради від 09.06.2017 № 6 припинено Августинівську сільську раду шляхом приєднання до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
Відповідно до ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада вважається утвореною за ним Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
Отже, Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області є правонаступником Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області.
07.11.2008 Августинівською сільською радою Запорізького району Запорізької області (орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (орендар, відповідач у справі) укладений договір оренди землі б/н (далі - договір), за яким відповідно до рішення десятої сесії п`ятого скликання Августинівської сільської ради №35 від 18.10.2007 орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для котеджної забудови за рахунок земель запасу Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області під розширення населеного пункту селища Відрадне (п. 1 договору).
Згідно п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1 загальною площею 2, 9879 га.
Відповідно до п. 4 Договору (нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 695974 грн. 89 коп. в цінах 2008 року.
Договір укладається на сорок дев`ять років (п.7 Договору).
Відповідно до п. 8 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6959 грн. 75 коп. що складає 1% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.
Пунктом .9 договору сторони узгодили, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання та зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
При цьому, п. 10 передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно п. 14 Договору цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.
За умовами п. 38 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 20.11.2008 за № 040826000328.
Відповідно до п. 29 Договору орендар зобов`язаний своєчасного вносити орендну плату.
Факт передачі в оренду земельної ділянки підтверджується актом про приймання-передачу об`єкта (земельної ділянки) б/н, підписаного між орендарем та орендодавцем, відповідно до якого майно передавалося в належному стані, без зауважень і претензій.
Таким чином, позивач взяті на себе зобов`язання за Договором виконав належним чином і у повному обсязі.
Предметом спору у даній справі є вимога про розірвання Договору оренди земельної ділянки від 07.11.2008 та зобов`язання відповідача повернути орендовану земельну ділянку, у зв`язку з систематичною несплатою відповідачем орендної плати.
Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши надані сторонами письмові докази у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з приписами частин 3, 4 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Рішенням Конституційного Суду України від 8 квітня 1999 року № 3-рп/99 визначено, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до ч. 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Згідно частити 3 даної статті прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.
Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави щодо повернення земельної ділянки.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Широківська сільська рада відповідно до вимог Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності та ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України є органом, який від імені держави здійснює права власника щодо спірної земельної ділянки.
Таким чином, у правовідносинах, що виникли, саме Широківська сільська рада є органом, уповноваженим здійснювати захист порушених інтересів держави.
Зважаючи на нездійснення Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області заходів для звернення до суду з позовом стосовно захисту інтересів держави та враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави, а також визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов до висновку, що прокурор обґрунтовано, у межах своїх повноважень, звернувся до суду з даним позовом.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Аналогічні приписи містить ст. 1 Закону України «Про оренду землі» щодо визначення оренди землі.
Згідно з ч.1 ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельну ділянку - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Пунктом «в» ч.1 ст. 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Статтею 792 ЦК України закріплено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Відповідно до ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Приписами ст. 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори у строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Підстави припинення договору оренди землі шляхом розірвання встановлені ст. 32 Закону України «Про оренду землі» , зокрема, на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Статтею 24 ЗУ Про оренду землі передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.
Згідно з ст.ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших правових актів, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Приписами ст. 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст.ст. 610, 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, розірвання договору.
Відповідно до інформації Вільнянського управління ГУ ДФС у Запорізькій області від 12.12.2018 та від 03.05.2019 за ТОВ «Проект «Відрадне» обліковується заборгованість зі сплати орендної плати за користування спірною земельною ділянкою у розмірі 21529,77 грн., яка утворилась за період з 30.05.2016 по 30.01.2017.
Заборгованість по орендній платі за землю за ТОВ «Проект «Відрадне» за період з 01.02.2017 по теперішній час не обліковується, у зв`язку з неподанням податкової звітності зазначеним підприємством. Зокрема, відповідачем останню податкову декларацію з плати заземлю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) подано 17.02.2016 .
Відповідачем зазначений факт жодним чином не спростований. Належних та допустимих доказів сплати орендної плати у строки та розмірі, встановленому в Договорі, суду не надано.
Відповідно до п. 33 Договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін.
17.02.2016 ТОВ «Проект «Відрадне» звернулося до Августинівської сільської ради з листом про розірвання договору оренди землі.
Так, відповідно до рішення Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області №23 від 17.03.2016 Про розірвання договору оренди земельної ділянки , сільська рада розглянувши клопотання директора ТОВ «Проект «Відрадне» вирішила розірвати договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_3 0806 площею 2,9879 га, у зв`язку з реорганізацією ТОВ «Проект «Відрадне» .
Відповідно до п. 2 вказаного рішення, вирішено сільському голові ОСОБА_1 укласти договір про розірвання договору оренди земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 2,9879 га. укладеного 07.11.2008, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.11.2008 у зв`язку з реорганізацією ТОВ «Проект «Відрадне» .
Разом з цим, відомості щодо припинення договору оренди до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на даний час не внесено, договір про розірвання договору оренди земельної ділянки №2322180402 НОМЕР_4 0806 не укладено.
Відповідно до ст. 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Однак, з огляду на приписи ст. 654 ЦК України, прийняте в подальшому рішення Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області №23 від 17.03.2016 про розірвання договору оренди земельної ділянки, є лише волевиявленням на надання згоди на розірвання договору оренди уповноваженого органу, яке не має юридичного наслідку розірвання договору, оскільки сторонами договору не вчинено дій, спрямованих на реалізацію вказаного рішення, а саме не укладено письмової угоди про розірвання договору оренди земельної ділянки з її подальшою державною реєстрацією.
Тобто, договір оренди не був припинений сторонами в установленому законом порядку, а тому є чинним.
Відповідно до ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Відповідно до п. 33 договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.
Пунктом д ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України визначено, що систематична несплата земельного податку або орендної плати є підставою припинення права користування земельною ділянкою.
З огляду на встановлені судом обставини вбачається, що відповідачем порушено умови Договору оренди землі б/н від 07.11.2008 та вимоги законодавства в частині внесення орендних платежів за користування земельною ділянкою в розмірах та в строки, передбачені Договором.
Враховуючи встановлений судом факт невиконання умов договору щодо внесення орендної плати, що є істотним порушенням умов договору, позовні вимоги про розірвання договору оренди земельної ділянки є обґрунтованими, відповідають вимогам чинного законодавства України та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Пунктом 19 Договору передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку, у стані не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
За таких обставин, позовна вимога про зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку Широківській об`єднананій територіальній громаді в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької областіт, яка є похідною від основної вимоги про розірвання договору, також підлягає задоволенню.
Відповідно до ст.ст. 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
В даному випадку, відповідач своїм правом на участь у судовому розгляді справи не скористався, доводи, викладені у позовній заяві, не спростував, доказів належного виконання договірних зобов`язань щодо внесення орендної плати у встановлених договором порядку та розмірі суду не надав.
Отже, з підстав зазначених вище, суд знаходить позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Керівника Запорізької місцевої прокуратури №2 Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки задовольнити.
Розірвати договір оренди землі, укладений між Августинською сільською радою Запорізького району Запорізької області (на даний час Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька обл., Запорізький р-н, с. Широке, вул. Центральна, б. 1, код ЄДРПОУ 26013402) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (69032, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 216, кв. 10, код ЄДРПОУ 35183695) від 07.11.2008, б/н, щодо земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.11.2008 за № 040826000328.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (69032, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 216, кв. 10, код ЄДРПОУ 35183695) повернути на користь Широківської об`єднаної територіальної громади в особі Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька обл., Запорізький р-н, с. Широке, вул. Центральна, б. 1, код ЄДРПОУ 26013402) земельну ділянку загальною площею 2,9879 га (кадастровий номер: НОМЕР_3 : НОМЕР_5 ), яка розташована за адресою: Запорізька АДРЕСА_1 .
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Проект «Відрадне» (69032, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 216, кв. 10, код ЄДРПОУ 35183695) на користь прокуратури Запорізької області в особі Запорізької місцевої прокуратури № 2 (69035, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, б. 5, код ЄДРПОУ 02909973, р/р № НОМЕР_6 , відкритий в Державній казначейській службі України, м.Київ МФО 820172, отримувач: Прокуратура Запорізької області) судовий збір у розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 21.08.2019.
Суддя О.А. Топчій
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2019 |
Оприлюднено | 22.08.2019 |
Номер документу | 83789937 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Топчій О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні