Рішення
від 21.08.2019 по справі 620/1852/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2019 року Чернігів Справа № 620/1852/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лобана Д.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за позовом заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави до Малодівицької селищної ради, дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави з позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради (ЄДРПОУ 04412490) та дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36279498) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване приміщення дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, буд. 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцького району Чернігівської області, яка знаходиться в межах населеного пункту, зобов`язати Малодівицьку селищну раду (ЄДРПОУ 04412490) та дошкільний навчальний заклад "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36279498) вчинити дії спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване приміщення дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, буд. 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцького району Чернігівської області, яка знаходиться в межах населеного пункту.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що відповідачем не забезпечено оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване приміщення дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, буд. 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцького району Чернігівської області, яка знаходиться в межах населеного пункту, зобов`язати Малодівицьку селищну раду (ЄДРПОУ 04412490) та дошкільний навчальний заклад "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36279498).

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 27.06.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

У відзивах на позовну заяву представники відповідачів проти позовних вимог не заперечували, зазначили, що позов визнають.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзиви, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Вивченням Прилуцькою місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства Малодівицькою селищною радою встановлено порушення вимог законодавства щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні дошкільного і навчального закладу Ромашка загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, та можуть негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дитячого садка та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту.

Малодівицька селищна рада, яка відповідно до ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні покликана управляти закладами освіти, що належать територіальній громаді, забезпечувати їх матеріально-технічне та фінансове забезпечення, протягом тривалого часу не забезпечила оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: Прилуцький район, смт. Мала Дівиця, вул. Незалежності, буд. 11 в, на якій розташовано дошкільний навчальний заклад Ромашка загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (надалі - ДНЗ Ромашка ).

Засновником дошкільного навчального закладу Ромашка загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області є виконавчий комітет Малодівицької селищної ради, який здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення та знаходиться в оперативному управлінні селищної ради.

Згідно відповіді Малодівицької селищної ради № 03-05/442 від 29.05.2019 на балансі селищної ради перебувають будівлі дошкільного навчального закладу Ромашка , що розташований за адресою: вул. Незалежності, 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцький район.

Проте, належним чином селищною радою не здійснювався контроль за діяльністю навчального закладу з оформлення землі та здійснення заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку з боку ДНЗ Ромашка , який є фактичним землекористувачем земельної ділянки та зацікавленою особою у її отриманні у постійне користування, що і призвело до протиправної бездіяльності, яка виразилася у не оформленні права користування даною земельною ділянкою.

Враховуючи викладене, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку, суд зазначає таке.

Згідно ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Статтею 2 ЗК України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Конституція України (ст. 14) визначає, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 12 ЗК України установлено, що до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення іншихз питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до статті 92 ЗК України право постійного - користування земельною ділянкою - це право володіння і користування - земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Згідно із частинами 1, 2 ст. 116 ЗК України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель; державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради надають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено ст. 123 ЗК України, відповідно до ч. 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Згідно з положеннями ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 123 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

За визначенням статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01 липня 2004 року

№ 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин 1, 2, ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають, державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі праві реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі,1 споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

З матеріалів справи вбачається, що у ході вивчення Прилуцькою місцевою прокуратурою стану законності з цих питань встановлено, що по вул. Незалежності, 11 в, смт. Мала Дівиця Прилуцького району знаходиться дошкільний навчальний заклад Ромашка загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.

За даними Малодівицької селищної ради дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,49 га (лист від 29.05.2019 № 03-05/442).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підприємців на дошкільний навчальний заклад Ромашка загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, засновником дошкільного закладу є Малодівицька селищна рада.

Відповідно до статуту ДНЗ Ромашка головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового та духовного розвитку (п. 1.5 Статуту ДНЗ).

Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти, збереження та зміцнення фізичного і психічного, розумового і духовного розвитку дітей (п. 1.6 Статуту ДНЗ).

Управління дошкільним закладом здійснюється його засновником - Малодівицькою селищною радою (п. 8.1 Статуту).

Фінансування дошкільного закладу здійснює Малодівицька селищна рада, а також його матеріально-технічне забезпечення, організовує ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (п. 1.3 Статуту ДНЗ).

Згідно інформації міськрайонного управління у Прилуцькому районі та м. Прилуках Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 28.05.2019 № 10-25-0.181-652/120-19 правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом Ромашка Малодівицької селищної ради згідно книг записів реєстрації державних актів і на право власності на землю та право постійного користування землею, не зареєстровано.

Відповідно до листа Малодівицької селищної ради від 29.05.2019 № 03-

05/442 правовстановлюючі документи на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом не виготовлялись. Бюджетні кошти на оформлення правовстановлюючих документів на землю під дошкільним навчальним закладом не передбачались.

Отже, в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України Про освіту та Закону України Про дошкільну освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вищевказаний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Так, відповідачами по справі будь-які заходи щодо оформлення права користування на дану земельну ділянку не вживалися, через відсутність відповідного фінансування. ДНЗ Ромашка не звертався з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Малодівицької селищної ради, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки.

Крім того, Малодівицька селищна рада, як його власник чи засновник не виділяв кошти на оформлення даної земельної ділянки.

Причиною не виготовлення правовстановлюючих документів на землю є виключно бездіяльність відповідачів, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку ДНЗ Ромашка , що у свою чергу створює передумови для зловживань щодо розпорядження таким закладом, та може призвести до негативних наслідків.

Права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов`язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв`язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови надання її іншим особам та призведе до негативних наслідків і порушення, прав дітей.

Відповідно до ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти таї забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, ( спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері (дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти (ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту ).

Разом з тим, ні ДНЗ Ромашка , як фактичний землекористувач, ні Малодівицька селищна рада, як орган місцевого самоврядування, що виконує функції власника приміщень, у яких розташовано заклад дошкільної освіти, не вжили заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться приміщення ДНЗ.

Крім цього, Малодівицькою селищною радою не здійснювався належний контроль за діяльністю, навчального закладу з оформлення землі, та не виділялись кошти на оформлення даної земельної ділянки.

Таким чином відповідачі по справі допустили протиправну бездіяльність, що призвело до порушення вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Тобто прокурор може звернутися до суду, зокрема в інтересах держави.

15.07.2019 до початку розгляду справи по суті від представників відповідачів надійшли відзиви, у яких вони зазначили про визнання позову повністю.

Відповідно до частини 1 та 4 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Отже, враховуючи викладене та те, що відповідачами позов визнається, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.

Крім того від позивача до суду надійшла заява про повернення п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову у зв`язку із визнанням позову відповідачами.

У відповідності до ч. 1 ст. стаття 142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

За таких обставин, суд вважає, що заява позивача про повернення судового збору підлягає задоволенню та на користь заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури підлягає поверненню сума судового збору в сумі 960,50 грн (1921,00 грн - 50%).

Керуючись статтями 139, 142, 189, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Малодівицької селищної ради (ЄДРПОУ 04412490) та дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36279498) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване приміщення дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, буд. 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцького району Чернігівської області, яка знаходиться в межах населеного пункту.

Зобов`язати Малодівицьку селищну раду (ЄДРПОУ 04412490) та дошкільний навчальний заклад "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 36279498) вчинити дії спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване приміщення дошкільного навчального закладу "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, буд. 11 в, смт. Мала Дівиця, Прилуцького району Чернігівської області, яка знаходиться в межах населеного пункту.

Повернути з Державного бюджету України (р/р 34319206084033, отримувач УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код 38054398, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача 899998) на користь заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури п`ятдесят відсотків судового збору, сплаченого відповідно до платіжного доручення № 1032 від 03.05.2019 в сумі 960 (дев`ятсот шістдесят) грн 50 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави (вул.1 Травня, 50-а, м. Прилуки, Чернігівська область,17500, код ЄДРПОУ - 02910114).

Відповідачі: Малодівицька селищна рада (вул. Слобідська, буд. 3, смт. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область, 17523, код ЄДРПОУ - 04412490), дошкільний навчальний заклад "Ромашка" загального типу Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (вул. Незалежності, буд. 11 в, с. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область, 17523, код ЄДРПОУ 36279498).

Повний текст рішення суду виготовлено 21 серпня 2019 року.

Суддя Д.В. Лобан

Дата ухвалення рішення21.08.2019
Оприлюднено27.08.2019
Номер документу83798153
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —620/1852/19

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Рішення від 21.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 27.06.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні