ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.08.2019 справа № 914/650/19
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства «ДТЕК Західенерго»
до відповідача Львівської міської ради
про часткове скасування ухвали Львівської міської ради та визнання договору укладеним
за участю представників :
від позивача Богданюк Л.О.
від відповідача ОСОБА_1 .
Суть спору : Позовні вимоги заявлено Акціонерним товариством «ДТЕК Західенерго» до відповідача Львівської міської ради про часткове скасування ухвали Львівської міської ради та визнання договору укладеним. Зокрема позивач у позовній заяві просить:
- скасувати п.2.1.1. ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018 № 4014 в частині річної орендної плати за землю у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
- визнати укладеним (з дня набрання чинності рішенням суду) договір оренди земельної ділянки площею 0,2628 га кадастровий №4610136800: НОМЕР_1 :009: НОМЕР_2 , яка знаходиться у м.Львові по вул.Козельницька, 5 відповідно до ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018 року № 4014 між Акціонерним товариством ДТЕК Західенерго та Львівською міською радою з врахуванням протоколу розбіжностей до Договору в редакції, що викладена в прохальній частині позовної заяви.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколах судового засідання.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, позов просив задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, що викладені у відзиві на позовну заява.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, суд встановив таке.
Львівською міською радою прийнято ухвалу Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014, в п.1 якої зазначено: Затвердити Публічному акціонерному товариству ДТЕК Західенерго проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,2628 га (кадастровий номер НОМЕР_3 0055) на вул. АДРЕСА_1 , АДРЕСА_3 в оренду терміном на 10 років для експлуатації та обслуговування виробничих будівель за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій).
Відповідно до п. 2.1.1. цієї ухвали вирішено: Публічному акціонерному товариству «ДТЕК Західенерго": у тримісячний термін укласти з Львівською міською радою: договір оренди землі, встановивши річну орендну плату за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та зареєструвати його відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Позивач, відповідно до листа від 25.10.2018р. № 82/1049, звернувся до Львівської міської ради з проханням переглянути розмір орендної плати, а саме просив поставити на розгляд сесії Львівської міської ради питання про внесення змін до ухвали Львівської міської ради від 20.09.2018р. №4014 в частині ставки оренди, встановивши її в розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки землі, а не 12 відсотків, як це визначено вказаною ухвалою міської ради.
У вказаному листі позивач зазначив, що в АТ ДТЕК Західенерго за вказаною ділянкою розташовані будівлі, раніше ліквідованого виробничого підрозділу - Львівенергоспецремонт, які протягом кількох останніх років не використовуються у виробничій діяльності і заплановані до відчуження, зокрема відсутній персонал, відключено тепло-електро-водопостачання. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки виготовлявся з метою отримання кадастрового номеру землі для того щоб можна було здійснити відчуження цих будівель у встановленому законом порядку. АТ ДТЕК Західенерго на даний час здійснює сплату земельного податку з розрахунку 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, керуючись положеннями податкового кодексу України і є добросовісним платником, в тому числі і по інших земельних ділянках, які перебувають в користуванні. Встановлення орендної плати в розмірі 12% від НГО зазначеної вище земельної ділянки збільшує розмір оплати за землекористування у 12 разів, що за умови відсутності будь-якої виробничої діяльності в будівлях, створює велике фінансове навантаження без формування джерела покриття цих витрат.
До адресованого відповідачу листа позивачем долучено Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.10.2018р. №32-13-0.37-7351/169-18, відповідно до якого коефіцієнт Кф становить 0,65, а нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1576248,12 грн.
Однак, Львівська міська рада не надала відповідь щодо встановлення річної орендної плати за землю у розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, заміть 12 відсотків, які встановлені ухвалою міської ради.
При цьому відповідачем адресовано Акціонерному товариству «ДТЕК Західенерго» супровідний лист від 28.12.2018 №2403-вих-6456 із долученими до нього такими документами:
- три примірники договору оренди землі площею - 2628 м.кв.;
- два примірники договору про відшкодування втрат від недоотриманих коштів Львівською міською радою за фактичне землекористування;
- три примірники розрахунку орендної плати за земельну ділянку на АДРЕСА_1 , 5 площею - 2628 м АДРЕСА_4 кв.
У вказаному супровідному листі Львівська міська рада просить підписати та надати зазначені документи для реєстрації в управлінні земельних ресурсів Львівської міської ради.
Позивач в порядку статті 181 Господарського кодексу України підписав наданий Львівською міською радою договір оренди з протоколом розбіжностей та у строк визначений законом, листом від 16.01.2019р. №82/40 надіслав його до Львівської міської ради для розгляду та підписання.
У вказаному листі позивач зазначає про те, що договір підписується в порядку статті 181 Господарського кодексу України з протоколом розбіжностей, в якому розмір оренди визначений з розрахунку ставки оренди 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік, що відповідає базовим засадам надання в оренду землі під виробничими приміщеннями у м.Львові, де Кф земельної ділянки за даними ДЗК становить 0,65.
Однак, Львівська міська рада надісланий позивачем договір оренди з урахуванням протоколу розбіжностей не підписала, не вжила заходів щодо врегулювання розбіжностей, повідомивши позивача про відхилення його пропозиції підписати договір з протоколом розбіжностей, посилаючись при цьому на п.6.3.1. Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові (надалі - Порядок), що затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995 Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові .
Так, в надісланому позивачу листі Львівська міська рада зазначає, що відповідно до п.6.3.1 Порядку, при наявності розбіжностей між відомостями, що містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки та в інших документах, договір оренди землі не може бути укладений, а тому наданий проект договору оренди землі з протоколом розбіжностей не може бути підписаний.
Позивач вважає, що така позиція Львівської міської ради не відповідає порядку, визначеному законодавством під час укладення господарських договорів та порушує його права щодо умов оренди земельної ділянки.
Позивач зазначив, що складаючи протокол розбіжностей до договору оренди, він не змінює його, а лише конкретизує положення Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004р., укладення якого в силу закону є обов`язковим.
Позивач у позовній заяві посилається на частину 7 статті 181 Господарського кодексу України, де зазначено, що якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.
Таким чином, позивач стверджує, що в даному випадку договір оренди зазначеної вище земельної ділянки є укладеним з врахуванням умов, викладених у протоколі розбіжностей до договору оренди, поданого до Львівської міської ради як додаток до листа від 16.01.2019р. №82/40.
При цьому позивач зазначив, що коефіцієнт (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки становить 0,65, а ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995 стосовно даного коефіцієнта (Кф) не визначено можливості встановлювати орендну плату в діапазоні від 3 до 12% від нормативної грошової оцінки землі.
У позовній заяві позивач вказує на те, що нормативна грошова оцінка землі визначається згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016р. №486, яким передбачено під час розрахунку вартості нормативної грошової оцінки землі одного квадратного метра земельної ділянки застосування значення Кф (коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки).
В додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів наведено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки з прив`язкою до коду КВЦПЗ (класифікація видів цільового призначення землі).
Позивач стверджує, що Львівська міська рада, повинна була розглянути звернення АТ ДТЕК Західенерго від 25.10.2018р. №82/1049 на пленарному засіданні міської ради, взяти до уваги дані державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, врахувати, що ухвала від 25.05.2017р №1995 (Порядок) не дає можливості застосовувати ставки в діапазоні від 3 до 12 відсотків, оскільки коефіцієнт цієї ділянки, що характеризує її функціональне використання становить 0,65, а такого в п.п.7.6. - 7.16 ухвали від 25.05.2017р № 1995 не передбачено, тому має бути застосовано ставку оренди в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Пунктом 7.5.1. Порядку визначено, що річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 -7.16 цього Порядку.
Яз зазначає позивач, застосування ставки 12% від нормативної грошової оцінки землі в ухвалі, якою надано в оренду земельну ділянку, вказує на упередженість орендодавця до орендаря, порушення принципу рівності і намагання застосовувати дискримінаційні умови оренди в порівнянні з іншими орендарями. Такими діями Львівська міська рада зловживає наданим законом правом, оскільки ставить не в рівні умови орендарів, і окрім всього названого порушує ч. 2, 3. ст. 13 ЦК України, бо при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушувати права інших осіб.
Таким чином, посилаючись на вказані обставини, позивач вважає, що в даному випадку має бути застосовано ставку оренди в розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а застосування Львівською міською радою ставки 12 відсотків від нормативної грошової оцінки землі та відхилення нею протоколу розбіжностей позивача не містить під собою правових підстав.
З врахуванням наведеного, вважаючи свої законні права та інтереси щодо оренди земельної ділянки порушеними, позивач звернувся до Господарського суду Львівської області та просить:
- скасувати п.2.1.1. ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , АДРЕСА_3 від 20.09.2018р. №4014 в частині річної орендної плати за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
- визнати укладеним (з дня набрання чинності рішенням суду) договір оренди земельної ділянки площею 0,2628 га кадастровий №4610136800: НОМЕР_1 :009 НОМЕР_2 , яка знаходиться у м.Львові по вул.Козельницька, 5 відповідно до ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014 між Акціонерним товариством ДТЕК Західенерго та Львівською міською радою з врахуванням протоколу розбіжностей до Договору, в редакції, що викладена в прохальній частині позовної заяви.
Відповідач проти заявлених позовних вимог заперечив, подавши відзив на позовну заяву. Зокрема, Львівська міська рада зазначає про те, що договір оренди землі не є господарським договором, який відповідає умовам, передбаченим у статті 187 Господарського кодексу України, оскільки власник земельної ділянки - Львівська міська рада не зобов`язана надавати земельну ділянку в оренду, якщо не досягнуто згоди по усіх істотних умовах. Як зазначено у відзиві, це є правом, а не обов`язком власника земельної ділянки.
Як зазначає відповідач, договір оренди землі, укладається на підставі рішення органу місцевого самоврядування. Згідно ухвали Львівської міської ради від 20.09.2018р. №4014 Про затвердження ПАТ "ДТЕК Західенерго" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 .Козельницькій, 5 колегіальний орган - Львівська міська рада, на підставі виключних повноважень, наданих їй законодавством, затвердила встановлення річної орендної плати за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки, а встановлення чи зміна істотних умов договору, які визначені рішенням органу місцевого самоврядування на стадії підписання договору оренди без внесення змін до ухвали порушує чинне законодавство України.
Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач посилається на пункт 6.3.1. Порядку, відповідно до якого договір оренди землі не може бути укладений при наявності розбіжностей між відомостями, які містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки та інших документах.
При цьому відповідач зазначає, що договір оренди земельної ділянки є типовим, що затверджений Кабінетом Міністрів України, а типова форма договору оренди землі не передбачає внесення змін чи укладення протоколу розбіжностей, про що і було повідомлено позивача листами від 15.11.2018 року № 2403-5724 та від 19.10.2018 року №2403-5277.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників позивача та відповідача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю з таких підстав.
У відповідності до ч.2 ст. 23 Господарського кодексу України, відносини органів місцевого самоврядування з суб`єктами господарювання у випадках, передбачених законом, можуть здійснюватися також на договірних засадах.
Відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства (ч.1 ст.180 ГПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220 Про затвердження Типового договору оренди землі , керуючись ст.14 Закону України Про оренду землі затверджено типовий договір оренди землі.
Суд звертає увагу відповідача, що вказаний типовий договір містить обов`язкові умови які мають бути прийняті сторонами без можливості їх конкретизувати, однак п.9 договору, який визначає форму та розмір орендної плати, що вноситься, є таким, що може бути конкретизований сторонами у разі виникнення розбіжностей, зокрема щодо розміру орендної плати, що вбачається з самого пункту договору. У даному випадку, спір стосовно форми та змісту типового договору відсутній.
Водночас, відповідно до п.п. 6.5., 6.6., Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові, що затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, у договорі оренди землі, крім істотних умов договору, можуть встановлюватися інші договірні зобов`язання. Договір оренди землі набирає чинності після досягнення сторонами домовленості зі всіх умов, його підписання та реєстрації у Львівській міській раді.
Згідно з частиною 7 статті 179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною 9 статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України Про оренду землі , орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Статтями 13, 14 Закону України Про оренду землі визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або результатами аукціону (ч.2 ст. 16 Закону України Про оренду землі ).
За приписами статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Загальний порядок укладення договорів встановлений статтею 181 Господарського кодексу України та статтею 638 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 181 Господарського кодексу України, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами.
Згідно з частиною 2 статті 181 Господарського кодексу України, проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Частиною 3 статті 181 Господарського кодексу України передбачено, що сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
Відповідно до частини 4 статті 181 Господарського кодексу України, за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцяти денний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Згідно з частиною 5 статті 181 Господарського кодексу України, сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.
Частиною 6 статті 181 Господарського кодексу України передбачено, що у разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).
Відповідно до частини 7 статті 181 Господарського кодексу України, якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.
Статтею 187 Господарського кодексу України встановлено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Як встановлено судом, Львівською міською радою прийнято ухвалу Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014, відповідно до п.2.1.1. якої, вирішено: Публічному акціонерному товариству «ДТЕК Західенерго": у тримісячний термін укласти з Львівською міською радою: договір оренди землі, встановивши річну орендну плату за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та зареєструвати його відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Листом від 25.10.2018р. № 82/1049, позивач звернувся до Львівської міської ради з проханням переглянути розмір ставки оренди, однак Львівська міська рада відповідь з цього питання не надала.
При цьому, відповідачем адресовано Акціонерному товариству «ДТЕК Західенерго» супровідний лист від 28.12.2018 №2403-вих-6456 із долученими до нього наступними документами: три примірники договору оренди землі площею - 2628 м.кв.; два примірники договору про відшкодування втрат від недоотриманих коштів Львівською міською радою за фактичне землекористування; три примірники розрахунку орендної плати за земельну ділянку на АДРЕСА_1 , 5 площею - 2628 м АДРЕСА_4 кв.
У вказаному супровідному листі Львівська міська рада просить підписати та надати зазначені документи для реєстрації в управлінні земельних ресурсів Львівської міської ради.
Позивач в порядку статті 181 Господарського кодексу України підписав наданий Львівською міською радою договір оренди з протоколом розбіжностей та у строк визначений законом, листом від 16.01.2019р. №82/40 надіслав його до Львівської міської ради для розгляду та підписання.
Однак, Львівська міська рада договір оренди зазначеної земельної ділянки з протоколом розбіжностей не підписала, не вжила заходів щодо врегулювання розбіжностей, повідомивши позивача листом від 29.01.2019р. № 2403-314 про відхилення його пропозиції підписати договір з протоколом розбіжностей.
У Постанові від 25.09.2012р. у справі №19/074-11 Верховний Суд України зробив висновок, що переддоговірні спори згідно із ч. 1 ст. 187 ГК України можуть бути предметом розгляду суду, якщо спір виник при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом.
У даній Постанові Верховного суду України зазначено про, те що сільська рада звернулася до господарського суду з позовом до районного споживчого товариства про визнання укладеним договору оренди землі. У зазначеній справі Верховний суд України прийшов до висновку, що за таких обставин між сторонами виникли переддоговірні відносини, оскільки відповідач звернувся до позивача із заявою про передачу в оренду спірної земельної ділянки, а Радою на сесії прийнято відповідне рішення, яке повинно бути покладено в основу договору оренди земельної ділянки, який є типовим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України. Відтак, згідно ч. 1 ст. 187 України переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду, якщо спір виник при укладенні господарських договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом.
Верховний суд України керувався при цьому ч.3 ст. 179, де зазначено, що укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування) та ч.1 ст. 181 ГК України.
Вищенаведені висновки Верховного Суду України спростовують твердження відповідача, що договір оренди землі не є господарським договором який відповідає вимогам ст.187 ГК України.
Таким чином, оскільки укладення договору оренди землі, який є предметом розгляду у даній справі, є обов`язковим для сторін згідно з ст.124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України Про оренду землі , відповідно, в силу ч.1 ст.187 ГК України переддоговірні спори, що виникають при укладанні таких господарських договорів розглядаються судом, зокрема на предмет дотримання порядку їх укладення, що передбачений статтею 181 ГК України.
Враховуючи те, що Львівська міська рада одержавши від ДТЕК Західенерго протокол розбіжностей, не передала у двадцятиденний строк до суду ці розбіжності щодо розміру орендної плати, а відтак пропозиції позивача вважаються прийнятими відповідачем.
Наявність ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_3 , якою встановлено річну орендну плату за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не позбавляло відповідача обов`язку відповідно до приписів ч.ч.5, 7 ст.181 ГК України передати до суду неврегульовані розбіжності.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.19 Конституції України).
З листа ДТЕК Західенерго від 25.10.2018 № 82/1049 вбачається, що позивач звертався до відповідача з проханням переглянути розмір орендної плати ще до отримання проектів договорів, оскільки вважав такий необгрунтованим та безпідставним, а відтак отримавши протокол розбіжностей, Львівській міській раді належало передати розбіжності до суду та довести у судовому порядку законність та обгрунтованість свого рішення щодо розміру орендної плати, оскільки наявність спору була очевидною.
Пунктом 6.3.1. Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові (надалі - Порядок), що затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, на який посилається відповідач як на підставу заперечення позовних вимог, визначено, що договір оренди землі не може бути укладений при наявності розбіжностей між відомостями, що містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки та в інших документах.
Однак, твердження відповідача про те, що договір з протоколом розбіжностей позивача не підлягає розгляду, посилаючись при цьому на пункт 6.3.1 Порядку є безпідставним, оскільки наявність розбіжностей між відомостями, що містяться в ухвалі міської ради про надання в оренду земельної ділянки та в інших документах не є підставою для недотримання вимог положень Господарського кодексу України, якими врегульовано порядок розгляду переддоговірного спору.
Відповідно до п. 7.5. пп. 7.5.1 Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові, що затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку.
Згідно п. 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016р. №486, під час розрахунку вартості нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів застосовується значення Кф (коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки).
В додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів наведено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) з прив`язкою до коду КВЦПЗ (класифікація видів цільового призначення землі).
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.10.2018 № 32-13-0.37-7351/169-18, коефіцієнт Кф земельної ділянки за адресою АДРЕСА_5 Козельницька, 5 становить 0,65.
У п. 10 Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220 Про затвердження Типового договору оренди землі , зазначено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п.1.4. розділу І Класифікації
видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету із земельних ресурсів від 23.07.2010р. № 548, КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
В оскаржуваній ухвалі Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014, зазначено код КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, який згідно додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів відповідає коефіцієнту Кф - 0,65.
Суд звертає увагу, що Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові, що затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. №1995, не дає можливості застосовувати ставку 12 відсотків при коефіцієнті Кф - 0,65, оскільки п.п.7.6. - 7.16 Порядку такого не передбачено.
У відповідності до пункту 7.3. Порядку, розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м.Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).
Належить зазначити, що Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові не визначає умов, за яких у разі відсутності відповідного коефіцієнту Кф застосовується максимальний відсоток орендної плати від нормативно грошової оцінки землі. Суд вважає, що визначення розміру орендної плати за землю ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду, за відсутності інших критеріїв, має відповідати критеріям розумності, справедливості, доцільності і, головне, нормативно-правової обгрунтованості.
Адже, як вбачається з матеріалів справи, до затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, останній користувався нею добросовісно. Іншого судом не встановлено.
Тим не менше, у даному випадку суд виходить з принципу недоведеності відповідачем будь-якого відсотку розміру орендної плати від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та недодержання ним вимог ч.ч.5, 7 ст.181 ГК України щодо врегулювання цього переддоговірного спору у судовому порядку, а отже, за таких обставин, річний розмір орендної плати у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки є єдиний належний розмір, оскільки прямо визначений в силу п.7.5.1. Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м.Львові.
У статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
У п. 34 статті 26 Закону зазначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст.71 Закону, територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
У частині 47 Закону України Про місцеве самоврядування зазначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Ухвалою Львівської міської ради від 17.03.2016 р. № 260, затверджено Регламент Львівської міської ради 7-го скликання, якою було прийнято оскаржуваний п. 2.1.1 ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018 № 4014.
Відповідно до статті 32 Регламенту, поданню питань для розгляду на пленарних засіданнях Ради передує їх розгляд у постійних комісіях Ради, до сфери повноважень яких належать ці питання. Постійні комісії Ради вивчають, попередньо розглядають і готують проекти рішень, висновки і рекомендації до проектів рішень, які належать до їх компетенції, здійснюють контроль за виконанням рішень Ради.
У статті 33 Регламенту зазначено, що проект ухвали, що містить всі передбачені погоджувальні візи та планується на розгляд Ради, подається секретарю Ради у друкованій та електронній формах. До проекту ухвали у друкованій та електронній формах додається пояснювальна записка, яку готує ініціатор проекту ухвали. У пояснювальній записці вказується: характеристика стану речей у ділянці, яку врегульовує ця ухвала (у тому числі для проектів ухвал з питань земельних відносин та тих, що стосуються розпорядження майном територіальної громади, додатково зазначається інформація щодо підстав набуття прав власності на майно заявником); потреба і мета прийняття ухвали; прогнозовані суспільні, економічні, фінансові та юридичні наслідки прийняття ухвали тощо.
З пункту 219 Протоколу засідання 15-ї сесії Львівської міської ради 7-скликання від 20.09.2018р. вбачається, що рішення в частині річної орендної плати за землю у максимальному розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки прийнято на пленарному засіданні за пропозицією депутата міської ради, яка виникла у ході засідання ради, оскільки суду не подано жодних матеріалів які передували прийняттю цього рішення, окрім цього матеріали справи не містять і відповідачем не доведено належними доказами обгрунтованості такого рішення.
Таким чином, прийнята Львівською міською радою ухвала Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014, у частині пункту 2.1.1. цієї ухвали, відповідно до якого міською радою було встановлено річну орендну плату за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не відповідає порядку визначення розміру орендної плати, який передбачений та затверджений ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017 № 1995, а відсоткова ставка в розмірі 12 відсотків відповідачем жодним чином не обгрунтовується.
Так, відповідно до частини 2 статті 6 Цивільного кодексу України, сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.
Статтею 27 Закону України Про оренду землі визначено, що орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону, а частиною 3 статті 319 Цивільного кодексу України визначено, що усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.
Частиною 2 статті 20 Господарського кодексу України вказано, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: установлення, зміни і припинення господарських правовідносин.
У відповідності до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Зважаючи на те, що відповідачем не було дотримано положень Господарського кодексу України, якими врегульовано порядок вирішення переддоговірного спору, враховуючи те, що відповідач не обгрунтував законність рішення про встановлення позивачу річної орендної плати за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, при тому, що рішення про передачу відповідачу в оренду землі було прийнято, суд дійшов висновку, що діями відповідача було порушено законні права та інтереси позивача, а відтак позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно з статтею 19 Конституції України правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Якщо порушення своїх прав особа обгрунтовує наслідками, спричиненими рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які ця особа вважає неправомірними та такими, що призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, які мають майновий характер або пов`язані з реалізацією майнових прав або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень, дій чи бездіяльності та скасування відповідних актів є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Частиною 1 статті 79 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно із частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, не спростовані відповідачем та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.187 ГК України, день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
При зверненні до суду із позовною заявою позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 3842,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №66188 від 03.04.2019р. на суму 1921,00 грн. та платіжним дорученням №66192 від 03.04.2019р. на суму 1921,00 грн.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку стягнути з відповідача на користь позивача 3842,00 грн. судового збору, оскільки позов у даній справі слід задовольнити повністю.
Керуючись статтями 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1 . Позов задовольнити.
2 . Скасувати п.2.1.1. ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014 в частині річної орендної плати за землю у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
3 . Визнати укладеним (з дня набрання чинності рішенням суду) договір оренди земельної ділянки площею 0,2628 га кадастровий №4610136800: НОМЕР_1 :009 НОМЕР_2 , яка знаходиться у місті Львові по вул АДРЕСА_4 Козельницька АДРЕСА_3 , відповідно до ухвали Львівської міської ради Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_1 , 5 від 20.09.2018р. №4014, між Акціонерним товариством ДТЕК Західенерго та Львівською міською радою з врахуванням протоколу розбіжностей до Договору, в наступній редакції:
Договір оренди землі
м.Львів _____
Орендодавець (уповноважена ним особа) Львівська міська рада, що знаходиться за адресою: місто Львів, площа Ринок, 1 в особі директора департаменту містобудування Львівської міської ради Коровайника Сергія Степановича, що діє на підставі довіреності, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ухвали Львівської міської ради від 14.07.2016 №777 Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради , з одного боку, та орендар Акціонерне товариство ДТЕК Західенерго з другого, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1. Орендодавець па підставі Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі , ухвал Львівської міської ради від 30.06.2016р. №631 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Львова , від 25.05.2017р. № 1995 Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у місті Львові та ухвали Львівської міської ради від 20.09.2019р. №4014 Про затвердження ПАТ ДТЕК Західенерго проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на АДРЕСА_3 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації та обслуговування виробничих будівель з кадастровим номером НОМЕР_4 , яка розташована у місті Львові на АДРЕСА_3 .
Об`єкт оренди
2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2628 га
3. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: кам`яні нежитлові будівлі.
4. Земельна ділянка передається в оренду разом з: немає .
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладання договору становить: 4610136800:01:009:0055 1576248,12 гривень.
6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, шо можуть перешкоджати її ефективному використанні: немає .
7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: немає
Строк дії договору
8. Договір укладено на 10 (десять) років до 20 вересня 2028 року.
Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Орендна плата
9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 47287,44 (сорок сім тисяч двісті вісімдесят сім гривень 44 копійок) гривень в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № НОМЕР_5 , банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), МФО 899998. Отримувач: УК у Сихівському р-ні м.Львова/Сихївський/18010600, ЄДРПОУ 38007636, код класифікації доходів бюджету 18010600 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.
10. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
11. Орендна плата вноситься у такі строки: за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
12. Передача продукції в рахунок орендної плити оформляється відповідними актами .
13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності;
- в інших випадках, передбачених законом.
14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:
- у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;
- стягується пеня у розмірі розрахованому відповідно до Податкового кодексу України.
Умови використання земельної ділянки
15. Земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування виробничих будівель.
16. цільове призначення земельної ділянки: Код КВЦПЗ-14.01-для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій.
Категорія земельної ділянки згідно ст.19 Земельного кодексу України: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
17. Умови збереження стану об`єкта оренди: забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
Умови повернення земельної ділянки
21. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами.
Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
Уразі погіршення якості грунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власниками землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993р. №284 (ЗП України. 1993р., №10, ст.193).
22. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
23. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню.
24. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних у наслідок невиконання орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору орендодавцем, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які орендар міг би реально отримати в разі належного виконання орендодавцем умов договору.
25. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки
26. На орендовану земельну ділянку встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб.
27. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
Інші права та обов`язки сторін
28. Права орендодавця:
Орендодавець має право вимагати від орендаря:
- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;
- дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості грунтів, додержання державних стандартів, норм і правил;
- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
- своєчасного внесення орендної плати.
29. Обов`язки орендодавця:
Орендодавець зобов`язаний:
- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;1
- не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
- відшкодувати орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке проводилося орендарем за згодою орендодавця;
- попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.
30. Права Орендаря:
Орендар земельної ділянки має право:
- самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;
- за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;
- отримувати продукцію і доходи;
- здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво водогосподарських споруд та меліоративних систем.
31. Обов`язки орендаря:
Орендар земельної ділянки зобов`язаний:
- приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.
- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;
- дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
- у 20-денний термін після укладення договору оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки.
Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини
32. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе орендар.
Страхування об`єкта оренди
33. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період дії цього договору.
34. Страхування об`єкта оренди здійснює орендар (орендодавець).
35. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов`язку стороною, яка повинна згідно з цим договором застрахувати об`єкта оренди, друга сторона може застрахувати його і вимагати відшкодування витрат на страхування.
Зміна умов договору і припинення його дії
36. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
37. Дія договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- придбання орендарем земельної ділянки у власність;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- ліквідації юридично особи-орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
38. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
39. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
Умовами розірвання договору в односторонньому порядку є
У разі розірвання договору оренди землі з ініціативи орендаря орендодавець має право на отримання орендної плати на землях сільськогосподарського призначення за шість місяців, а на землях несільськогосподарського призначення - за рік, якщо протягом зазначеного періоду не надійшло пропозицій від інших осіб на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки на тих самих умовах, за винятком випадків, коли розірвання договору було обумовлено невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем договірних зобов`язань.
У разі розірвання договору оренди землі за погодженням сторін кожна сторона має право вимагати в іншої сторони відшкодування понесених збитків відповідно до закону.
Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря: є підставою для зміни умов або розірвання договору.
40. Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду не переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.
Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору
41. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
42. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення
43. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення.
Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.
44. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки покладається на орендаря.
Реквізити сторін
Орендодавець Орендар
Львівська міська рада Акціонерне товаритсво
в особі директора ДТЕК Західенерго
департаменту містобудування Дата та номер запису
ОСОБА_2 в ЄДР від 18.04.2000.
місцезнаходження: 28.07.2004
79008, місто Львів, №14151200000000024
площа Ринок, 1 місцезнаходження:
ідентифікаційний код: 79026, місто Львів,
04055896 вул.Козельницька, 15
ідентифікаційний код:
23269555
Підписи сторін
Орендодавець Орендар
М.П. (підпис та П. ОСОБА_3 ) ОСОБА_4 П. (підпис та П.І.Б.)
4 . Стягнути з Львівської міської ради (79008, місто Львів, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896) на користь Акціонерного товариства «ДТЕК Західенерго» (79026, місто Львів, вулиця Козельницька, 15, ідентифікаційний код 23269555) судовий збір в розмірі 3842,00 грн.
5 . Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до статті 327 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у строки, визначені главою 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 23.08.2019р.
Суддя Петрашко М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2019 |
Оприлюднено | 28.08.2019 |
Номер документу | 83872443 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні