Рішення
від 21.08.2019 по справі 906/528/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" серпня 2019 р. м. Житомир Справа № 906/528/19

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Давидюка В.К.,

секретаря судового засідання: Василенко М.М.

за участю представників сторін:

від позивача: Парфіненко М.М. - довіреність №1 від 08.01.2019;

від відповідача: Скуратівський О.В. - директор, наказ від 15.01.2011;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі за правилами загального позовного провадження справу за позовом Малинської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Алєкс і Ко"

про стягнення 187866,31 грн

Процесуальні дії у справі.

Малинська міська рада звернулася з позовом до суду про стягнення з відповідача 187866,31 грн збитків за час фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів за адресою: АДРЕСА_1 .

Як на підставу для пред`явлення позову міська рада посилається на ст. ст. 22, 377, 1212 ЦК України та 120 ЗК України.

Ухвалою від 03.06.2019 суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче засідання.

Ухвалою від 30.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/528/19 до судового розгляду по суті.

В засіданні суду від 19.08.2019 оголошено перерву на підставі ст. 216 ГПК України до 21.08.2019 о 10:00.

Стислий виклад позицій сторін у справі.

Представник позивача позовні вимоги підтримав, оскільки у ТОВ "Алєкс і Ко" як власника об`єкта нерухомості, що розташоване на земельній ділянці, яка перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Малина, починаючи з 17.03.2017, виникло право одержати земельну ділянку у користування на праві оренди без проведення земельних торгів. 06.07.2018 підприємство здійснило передачу нерухомого майна іншому суб`єкту господарювання і не оформило користування земельною ділянкою. На підставі викладеного, ТОВ "Алєкс і Ко" в період з 20.03.2017 по 06.07.2018 безоплатно користувалося земельною ділянкою, чим порушило права та інтереси Малинської міської ради, і завдало збитків у вигляді неодержаного доходу

Представники відповідача щодо позовних вимог заперечували. Вказували, що позивачем не доведено односторонньої протиправної поведінки та вини відповідача, які б могли бути підставою для стягнення збитків. Маючи намір отримати в користування земельну ділянку, товариство звернулося з заявою від 27.03.2018 до Малинської міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,43 га. Рішенням від 26.04.2018 надано ТОВ "Алєкс і Ко" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за вказаною адресою. В червні 2018 року товариство відчужило нерухоме майно шляхом внесення як частки до статутного фонду ТОВ "Малторгопт", яке зареєстроване 06.07.2018, а тому підприємство не мало права надалі виготовляти проект землеустрою.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

На підставі договору купівлі-продажу №583 від 17.03.2017, договору купівлі-продажу №605 від 20.03.2017, договору про поділ нерухомого майна, договору про поділ комплексу №305 від 30.03.2017, рішення Малинської міської ради "Про присвоєння та зміну поштових адрес" №98 від 24.05.2017 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Алєкс і Ко" зареєстровано право власності на нежитлову будівлю загальною площею 2815,7 кв.м за адресою: АДРЕСА_2 , 53е від 13.03.2018, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с.11).

27.03.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю "Алєкс і Ко" звернулося до Малинської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою (а.с. 12).

Пунктом 6.2 рішенням Малинської міської ради "Про припинення права користування, внесення змін у рішення, передачу у власність, надання в оренду земельних ділянок" від 26.04.2018 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Алєкс і Ко" по АДРЕСА_1 е, орієнтовною площею 0,43 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за рахунок земель житлової та громадської забудови (землі комунальної власності Малинської міської ради) з подальшою передачею в оренду. Пункт 6 рішення в частині надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок дійсний протягом 1 (одного) року (пункт 20 рішення №54 від 26.04.2018) (а.с. 13).

При цьому на адресу ТОВ "Алєкс і Ко" направлялися листи про необхідність оформлення договору оренди земельної ділянки (а.с. 21, 22, 23).

23.06.2018 ТОВ "Алєкс і Ко" здійснило майновий внесок до статутного фонду ТОВ "Малторгопт", а саме передало будівлю майстерні загальною площею 2815,7 кв.м за адресою: АДРЕСА_2 Огієнка, 53е (а.с. 78,79).

06.07.2018 зареєстровано право власності на нерухоме майно за адресою: АДРЕСА_2 за Товариством з обмеженою відповідальністю "Малторгопт" (а.с. 14).

З огляду на те, що ТОВ "Алєкс і Ко" користувалося земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, Малинська міська рада на виконання Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284 нарахувала збитки у сумі 187866,31 грн.

В обґрунтування визначеного розміру збитків, позивач вказує, що рішенням Малинської міської ради від 04.07.2012 встановлено для суб`єктів господарювання, які фактично використовують земельні ділянки без правовстановлюючих документів або з правостановлюючими документами, розмір орендної плати в яких не відповідає вимогам Податкового кодексу України, річну орендну плату за користування земельними ділянками в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земель міста Малина (а.с. 15).

Рішенням Малинської міської ради від 26.09.2014 затверджено Положення про комісію з визначенням розміру збитків власникам землі та землекористувачам, а також форму акта про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (а.с. 16-20).

Малинська міська рада рішенням №151 від 26.10.2018 затвердила акт комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам №1 від 27.09.2018, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок ТОВ "Алєкс і Ко" у сумі 187866,31 грн.

Посилаючись на те, що підприємство не набуло належних прав користування на земельну ділянку та не сплачує грошові кошти за користування у встановленому законодавством порядку та розмірі, Малинська міська рада звернулася з позовом до суду про стягнення 187866,31 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період 17.03.2017 по 06.07.2018 на підставі ст. 1212 ЦК України.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно з ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до положень статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

В силу ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За приписами частини 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 Земельного кодексу України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно із пунктом 2 ч. 2 ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

За змістом вказаних приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (частина 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України).

Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (частина 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України).

У відзиві на позовну заяву представник ТОВ "Алекс і Ко" вказував, що позивачем не доведено односторонньої протиправної поведінки та вини відповідача, які б могли бути підставою для стягнення збитків, тобто не доведено повного складу цивільного правопорушення.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що предметом спору є сума, нарахована як доходи, отримані або які можна було б отримати від безпідставно набутого майна, в порядку статей 1212, 1213, 1214 ЦК України.

Відповідно до ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок iншої особи, в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адмiнiстративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).

Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань iз набуття, збереження майна без достатньої правової підстави виступають: 1) набуття або збереження майна однiєю особою (набувачем) за рахунок iншої (потерпілого); 2) шкода у вигляді зменшення або не збiльшення майна у iншої особи (потерпілого); 3) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або вiдсутностi збільшення на стороні потерпілого; 4) вiдсутнiсть правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.

Тобто, визначальною підставою для застосування положень статей 1212, 1214 ЦК України є той факт, що майно набуте особою без достатньої правової підстави повинно в обов`язковому порядку вибути з його володіння.

Предметом розгляду у справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою.

Враховуючи наявність рішення від 26.04.2018, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Алєкс і Ко", між Малинською міською радою та підприємством виникли відносини стосовно забезпечення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, щоб надалі передати її в оренду відповідачу.

Посилання представника відповідача про наявність всіх чотирьох умов для складу цивільного правопорушення не є обґрунтованим, оскільки ТОВ "Алєкс і Ко" заподіяло б збитки (деліктне зобов`язання) власнику земельної ділянки у тому випадку, якщо б оформило документацію із землеустрою, але не сплачувало орендної плати. До того моменту, поки користувач землі не оформить право оренди, у такого користувача виникають лише кондикційні зобов`язання перед міською радою.

Отже, до спірних правовідносин не можуть застосовуватися норми про відшкодування збитків.

Фактично ТОВ "Алєкс і Ко" використовувало земельну ділянку без оформлення договірних відносин з міською радою, тобто без правової на те підстави, акумулювавши в себе певну суму за рахунок власника землі, яку підприємство мало сплатити за орендну плату. Повернення безпідставно набутого майна в порядку ст. 1212 ЦК України не належить до заходів відповідальності, оскільки користувач зобов`язаний повернути майно, яке безпідставно утримував. З моменту виникнення права власності на нерухоме майно в користувача землі виникає обов`язок укласти та реєструвати договір оренди. Якщо цей обов`язок не виконується, то користувач без законних підстав зберігав майно - кошти за оренду землі, які повинен повернути. При цьому вина для кондикційних зобов`язань не має значення, тому що важливий факт неправомірного набуття (збереження) майна, однією особою за рахунок іншої.

Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується ЗК України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина 2 статті 120 ЗК України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини 1 статті 141 ЗК України).

Суд під час розгляду справи з`ясував, що попередній власник нерухомого майна (ТОВ "Атлант Груп") користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.

За змістом глави 15 ЗК України право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право оренди.

Частиною 1 статті 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст. 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 ЗК України).

В силу зазначених положень право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Однак з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Отже, відповідач як фактичний користувач спірної земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17, від 13.02.2019 у справі №320/5877/17, постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі №902/794/17, від 29.01.2019 у справі №922/536/18).

Для порядку визначення сум, які підлягають стягненню за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення права на неї, позивачу необхідно довести площу земельної ділянки, якою користується відповідач, та розмір орендної плати, яку відповідач не сплатив за час фактичного користування земельною ділянкою.

Відповідно до ч. 3 ст. 124 ЗК України, передання в оренду земельних ділянок комунальної власності громадянам у разі розташування на цих ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), які перебувають у їх власності, здійснюється у порядку, встановленому статтею 123 ЗК України.

Надання земельних ділянок комунальної власності в користування здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу й об`єднання) та в інших випадках, якщо ділянка не зареєстрована в Державному земельному кадастрі, і право власності на неї не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни меж і цільового призначення такої земельної ділянки (ч. 1 ст. 123 ЗК України).

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок є різновидом документації із землеустрою є (пункт "ґ" ч. 2 ст. 25 Закону України "Про землеустрій").

Замовниками документації із землеустрою можуть бути, зокрема, органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (ч. 1 ст. 26 Закону України "Про землеустрій").

Як передбачено ч.1 ст. 79 ЗК України - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ч.1 ст.79 ЗК України).

Відповідно до частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Об`єктом оренди може бути земельна ділянка, яка сформована як об`єкт цивільних прав (аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 12.03.2019 у справі №916/2948/17, від 09.04.2019 у справі №922/652/18).

Стаття 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначає відомості, які включаються до Державного земельного кадастру.

Як передбачено ч. 2 ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки (ч. 7 ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" ).

Згідно з ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

В силу ст. 289 ПК України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ч.2 ст.20 Закону України "Про оцінку земель").

За інформацією відділу у Малинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Малина, розрахунок вартості 1 кв. м земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 е становить 278,68 грн (а.с. 31).

Так, неодержаний дохід у розмірі 187866,31 грн нараховано за період з 17.03.2017 по 06.07.2018. Сума орендної плати за місяць розрахована з площі земельної ділянки 0,43 га на вартість квадратного метра земельної ділянки 278,68 грн, що становить 1198324 грн, помножену на ставку 12%, розділивши на кількість місяців у році.

Представник ТОВ "Алєкс і Ко" вказував про неналежне визначення розміру збитків, оскільки площа нерухомого майна становить 0,28 га. Товариство мало намір оформити більший розмір земельної ділянки (орієнтовно 0,43 га), проте жодних доказів використання земельної ділянки більшою площею міська рада не надала. Водночас вартість нормативної грошової оцінки є завищеною, тому що формула розрахунку з коефіцієнтами, зазначеними в довідці, значно відрізняється від формули, яка є в Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25.11.2016 №489, також безпідставно використовуються індекси інфляції за 2015 та 2016 роки.

На спростування доводів Малинська міська рада зазначила, що площа земельної ділянки 0,43 га визначена, виходячи із площі будівлі та площі, необхідної для обслуговування цієї будівлі, а також зазначена підприємством у заяві про надання дозволу на розроблення проекту. Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі=І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель міста Малин проведена у 2015 році і затверджена рішенням Малинської міської ради від 10.07.2015, а тому при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовано коефіцієнти індексації за 2015-2017 роки.

Враховуючи необхідність формування нової земельної ділянки, ТОВ "Алєкс і Ко" звернулося з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, вказавши орієнтовну площу земельної ділянки в силу ч. 2 ст. 123 ЗК України. В матеріалах справи міститься копія схематичного плану-схеми, на якому власноручно окреслено межі земельної ділянки (а.с. 12 на звороті).

Згідно з п. 2.1. Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 за № 391/17686, встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Характеризуючи заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, в якій визначено орієнтовну площу земельної ділянки, як доказ використання ТОВ "Алєкс і Ко" земельної ділянки площею 0,43 га, на наявність всіх ознак доказу таких, як належність, допустимість, достовірність та достатність, суд звертає увагу, що за положеннями статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.

Площа земельної ділянки, з урахуванням вимог статті 77 ГПК України, повинна бути підтверджена певними засобами доказування відповідно до земельного законодавства і не може підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 79 ГПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Суд зауважує, що міська рада не може самостійно встановити необхідну площу для обслуговування будівлі без відповідного обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки без участі спеціалістів (геодезиста).

В матеріалах справи відсутній акт обстеження земельної ділянки, що мав встановити площу земельної ділянки, якою користувався відповідач лише в межах об`єктів нерухомого майна або більшою площею, тому встановлення комісією орієнтовної площі для обрахунку збитків ґрунтується на припущеннях.

Як з`ясував суд під час розгляду справи спірна земельна ділянка не має визначених меж і кадастрового номера, інформація про неї не внесена до державного кадастру у зв`язку з чим не може вважатися сформованою як об`єкт цивільного права в розумінні положень ст. 79-1 ЗК України.

Щодо визначення нормативної грошової оцінки землі, то пунктом 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 передбачено, що нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1.

Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів:

Цн = (В х Нп ) / Нк х Кф х Км, де

Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.

Додатком до Порядку визначено коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф). Так, згідно з приміткою до додатку 1 для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

З огляду на те, що земельна ділянка, на якій розміщувалося нерухоме майно ТОВ "Алєкс і Ко" не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, тому коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, становить 2,0 (в редакції від 25.11.2016). Посилання представника відповідача на ставку коефіцієнта (Кф) у розмірі 1,2 не приймається до уваги, оскільки такий розмір коефіцієнта визначений для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для земель промисловості. Однак дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 е для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за рішенням міської ради №54 від 26.04.2018 наданий за рахунок земель житлової та громадської забудови. При цьому додаток 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів не містить в секції "землі житлової та громадської забудови" підрозділу "розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості".

Підсумовуючи викладене, позивач у встановленому порядку не надав допустимих та достатніх доказів, на які посилається в якості підстав позову, а тому суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

УХВАЛИВ:

1. В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 28.08.19

Суддя Давидюк В.К.

Віддрукувати:

1 - в справу;

2,3 - сторонам (рек. з пов)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення21.08.2019
Оприлюднено28.08.2019
Номер документу83875127
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/528/19

Рішення від 21.08.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 19.08.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 30.07.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні