Рішення
від 23.08.2019 по справі 420/6773/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6773/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 серпня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Цховребової М.Г.

за участю:

судового засідання - Хлевитської С.І.

представників позивача - Бейгельзімера М.Г., Наумової І.Ф.

представника відповідача - Білик Н.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЕВЕРЛАСТ до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради, треті особи: Підприємство Профбудкомплект федерації професійних спілок України , Товариство з обмеженою відповідальністю Мекон , Товариство з обмеженою відповідальністю Схід-Північ , Товариство з обмеженою відповідальністю МКП , про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЕВЕРЛАСТ до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача (згідно з ухвалою суду від 08.04.2019 року про залучення до участі у справі третіх осіб): Підприємство Профбудкомплект федерації професійних спілок України , Товариство з обмеженою відповідальністю Мекон , Товариство з обмеженою відповідальністю Схід-Північ , Товариство з обмеженою відповідальністю МКП , в якому, з урахуванням документів, наданих на виконання вимог ухвали суду від 2 січня 2019 року, позивач просить:

- скасувати розпорядження відповідача від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А; 25-Б ; 24-В; 24-Г; 24-Д ;

- зобов`язати відповідача привести в належний санітарний стан територію першого дорожнього в`їзду Окружної дороги та ліквідувати стихійне сміттєзвалище.

Ухвалами суду від 30.01.2019 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; від 25.03.2019 року: продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів; від 08.04.2019 року: залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача; від 19.06.2019 року: розгляд справи по суті почато спочатку згідно з ч. 5 ст. 223 КАС України; від 04.07.2019 року: зупинено провадження у справі; від 13.08.2019 року: поновлено провадження у справі.

В судове засідання 13 серпня 2019 року представники третіх осіб не з`явились. Треті особи належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду (т.2 а.с.57-60), про причини неявки їх представників суд не повідомили, будь-яких заяв/клопотань, в тому числі про перенесення судового розгляду, від них до суду не надійшло.

Виходячи з наведеного, керуючись положеннями ч.ч. 1, 3 ст. 205 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу за даною явкою.

В судовому засіданні представники позивача підтримали адміністративний позов, просили суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові, відповіді на відзив та письмових поясненнях щодо окремих питань, які виникли при розгляді справи, із зазначенням таких фактичних обставин:

- ТОВ Еверласт є користувачем земельної ділянки площею 0,6806 за адресою: м. Одеса, вул . Локомотивна , 24 В, відповідно до договору оренди № ННВ 696692 від 20.04.2018 року, укладеного між Одеською міською радою та ТОВ ЕВЕРЛАСТ . Відповідно до вказаного договору, позивач за користування земельною ділянкою сплачує орендну плату;

- позивач утримує орендовану земельну ділянку у належному санітарному стані як це зобов`язує законодавство України, а також відповідно до вимог п. 3.2.3 Правил благоустрою території міста Одеси, забезпечення в ньому чистоти і порядку , затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року. ТОВ ЕВЕРЛАСТ утримує в належному стані прилеглу територію на відстані до 5 метрів від орендованої земельної ділянки;

- 22.12.2016 року Суворовська районна адміністрація Одеської міської ради прийняла розпорядження № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24, 24-А, 24-Б, 24-В ; 24-Г, 24-Д . Додатково закріплює та визначає межі території для прибирання за підприємствами, що знаходяться за адресами, зазначеними в оскаржуваному розпорядженні, у тому числі і за ТОВ ЕВЕРЛАСТ ;

- при цьому, об`єкт благоустрою, який закріплений за ТОВ ЕВЕРЛАСТ та іншими підприємствами на баланс ТОВ ЕВЕРЛАСТ у встановленому законом порядку за результатами конкурсу не передавався, договір щодо закріплення вказаного об`єкту благоустрою між ТОВ ЕВЕРЛАСТ та будь-яким іншим балансоутримувачем не укладався, земельна ділянка, щодо якої визначено обов`язок утримання, ТОВ ЕВЕРЛАСТ у користування чи власність у встановленому порядку не передавалася;

- отже, Суворовська районна адміністрація Одеської області незаконно прийняла розпорядження від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24, 24-А, 24-Б, 24-В ; 24-Г, 24-Д, та поклала обов`язок з утримання об`єктів з благоустрою на території, яка надавалась ТОВ ЕВЕРЛАСТ у встановленому законом порядку та не закріплювалась підприємством на умовах з будь-яким іншим балансоутримувачем всупереч Закону України Про благоустрій населених пунктів ;

- ТОВ ЕВЕРЛАСТ разом із підприємствами, яким відповідно до вищенаведеного розпорядження закріпленні території для прибирання, було направлено колективний лист № 115 від 16.04.2018 року з вимогою відмінити розпорядження від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24, 24-А, 24-Б, 24-В ; 24-Г, 24-Д , та ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище, однак відповідь не надійшла. 19.06.2018 року до Суворовської районної адміністрації було направлено повторне звернення та 01.08.2018 року відповідачем надано відповідь № 01-04-1/49 вх. на лист № 185 від 19.06.2018 року зі змісту якого вбачається, що Суворовська районна адміністрація Одеської області не збирається скасовувати розпорядження від 22.12.2016 року № 1042 та належним чином виконувати покладені на неї зобов`язання щодо ліквідування сміттєзвалища;

- позивач 16.11.2018 року направив колективну скаргу на дії Суворовської державної адміністрації міському голові міста Одеси та 27.11.2018 року отримав відповідь за № 01.1-11/864 Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, у якій вказано, що відповідач діяв в межах повноважень, передбачених Положенням про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради , затвердженим рішенням Одеської міської ради від 26.04.2017 року № 1934-VII;

- позивач зазначає, що відповідач не вбачає відмінностей між визначенням прилеглої території та закріпленої території за підприємствами, тобто тлумачить як єдине визначення. Однак, позивач вважає, що вимоги пункту 1 частини 2 статті 18 Закону України Про благоустрій населених пунктів диференціюють сенс вказаних визначень та стосуються саме прилеглих територій підприємства;

- позивач вважає, що законодавче визначення прилеглої території поширюється і на зміст Правил благоустрою території міста Одеси (текстова частина) у редакції , затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI, внесено зміни рішенням від 09.10.2013 року №3901-VI рішенням від 27.08.2014 року № 5236-VI рішенням від 10.06.2015 року № 6718-VI та Закону України Про благоустрій населених пунктів . З наведеного випливає, що позивач належним чином виконує приписи: п. 1 ч. 2 ст. 18 Закону України Про благоустрій населених пунктів ;

- оскаржуване розпорядження № 1042 не було належним чином оприлюднено у встановленому законом порядку;

- за результатами конкурсу не укладався договір про закріплення об`єкту благоустрою з позивачем (третіми особами) або іншим балансоутримувачем тощо;

- дискреційні повноваження - це такі повноваження, якщо у межах, визначених законом адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов суб`єкт має вчинити конкретні дії і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього у судовому порядку. Оскільки, відповідач самостійно не вчиняє дії щодо приведення в належний стан території першого дорожнього в`їзду окружної дороги та ліквідації стихійного сміттєзвалища, позивач просить у судовому порядку зобов`язати відповідача вчинити певні дії.

В судовому засіданні представник відповідача не визнав адміністративний позов повністю, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, додаткових поясненнях щодо окремих питань, які виникли при розгляді справи, із зазначенням таких фактичних обставин:

- з метою забезпечення належного санітарного стану території Суворовського району та утримання об`єктів благоустрою на підставі п. 7.1 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI, прийнято розпорядження від 22.12.2016 року № 1042 р. Про закріплення території першого дорожнього в`їзду окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна: 24, 24-А, 24-Б, 24-В, 24-Г, 24-Д ;

- у зв`язку із затвердженням нової редакції Положення про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради , затвердженого рішенням Одеської міської ради від 07.12.2016 року № 1328-VII, було винесено розпорядження від 16.02.2017 року № 69 р. Про внесення змін до розпорядження від 22.12.2016 р. № 1042 р. Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна: 24, 24-А, 24-Б, 24-В , 24-Г, 24-Д ;

- листом від 09.02.2017 року № 79 КП Міські дороги зазначено, що територія першого дорожнього знаку Окружної дороги і вул. Локомотивна не входять до переліку по обслуговуванню ручного і механічного прибирання службою КП Міські дороги ;

- оскільки розпорядження від 22.12.2016 року № 1042 р. відноситься до ненормативних актів, воно не повинно бути оприлюднено та/або в засобах масової інформації і зареєстроване органами юстиції;

- межі та режим використання закріпленої за позивачем території визначається органами місцевого самоврядування залежно від підпорядкованого об`єкта благоустрою.

Згідно зі змістом пояснень третіх осіб щодо позову та відзиву, треті особи є одними із суб`єктів дії оскаржуваного розпорядження відповідача від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресою: вул. Локомотивна, 24, 24-А, 24-Б, 24-В, 24-Г, 24-Д , відповідно до зазначеного, треті особи підтримують у повному обсязі позовні вимоги ТОВ ЕВЕРЛАСТ .

Заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши докази у справі, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково, з таких підстав.

Судом встановлено, що розпорядженням в.о. голови Суворовської районної адміністрації Ляшенко О.В. від 22.12.2016 року № 1042р Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А ; 24-Б ; 24-В ; 24-Г; 24-Д (т.1 а.с.12), відповідно до Положення про районну адміністрацію виконавчого комітету Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 13.02.2014 р. № 4584-VI, з метою забезпечення належного санітарного стану території Суворовського району та утримання об`єктів благоустрою, на підставі п. 7.1 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI, вирішено , зокрема:

1. Закріпити території в межах міста для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами - підприємцями (додатки № 1, 2).

2. Керівникам підприємств, організацій, фізичним особам - підприємцям, визначених у додатку 1:

2.1 На закріплених територіях проводити заходи у відповідності з вимогами Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI.

3. Розпорядження від 31.08.2009 р. № 528р вважати таким, що втратило чинність.

Відповідно до Додатку 1 до розпорядження від 22.12.16 № 1042р Перелік підприємств всіх форм власності, за якими закріплюється територія району для прибирання та утримання у належному санітарному стані (т.1 а.с.13), за ТОВ ЕВЕРЛАСТ , адреса: вул. Локомотивна, 24-В, закріплена територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги:

- до бордюрного каменю проїзної частини дороги, або у разі її відсутності не менш 15 метрів вздовж радіусу прилеглої території до підприємства;

- територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги-70м зазначеної на план-схемі (додаток № 2) з відзначкою від 210 м до 280 м.

Розпорядженням Суворовської районної адміністрації від 16.02.2017 р. № 69р Про внесення змін до розпорядження Суворовської районної адміністрації від 22.12.2016 р. № 1042р Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А; 24-Б ; 24-В; 24-Г; 24-Д , в зв`язку з затвердженням нової редакції Положення про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради рішенням Одеської міської ради від 07.12.2016 р. № 1328- VIІ, внесені зміни до констатуючої частини розпорядження Суворовської районної адміністрації Ляшенко О.В. від 22.12.2016 року № 1042р, викладено її в такій редакції:

- відповідно до Положення про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 07.12.2016 р. № 1328- VIІ (у новій редакції).

Не погоджуючись із розпорядженням відповідача від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А ; 25-Б ; 24-В ; 24-Г; 24-Д , позивач звернувся до суду із вищенаведеними позовними вимогами.

Судом також встановлено, що 20 квітня 2018 року між Одеською міською радою, як Орендодавцем, та ТОВ ЕВЕРЛАСТ, як Орендарем, укладено договір оренди землі (т.1 а.с.8-9), відповідно до змісту якого, зокрема:

1.1 Орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі № 161-XIV від 06.10.1998 року та рішення Одеської міської ради № 2541-VII від 04.10.2017 року надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,6806 га, що знаходиться за адресою: місто Одеса, вулиця Локомотивна , земельна ділянка 24-В (двадцять чотири - В ), кадастровий номер 5110137600:25: 002:0006 , для експлуатації виробничо-складських приміщень.

1.2 Земельна ділянка, кадастровий номер 5110137600 : 25:002:0006 , яка є об`єктом оренди, належить до земель комунальної власності територіального громади міста Одеси, на підставі Закону України від 06.09.2012 року № 5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності . Реєстрація права власності на об`єкт оренди здійснюється згідно із Законом України від 14.05.2013 року № 233-VII Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв`язку з їх розмежуванням та відповідно до ст. 28 Закону України від 26.11.2015 року № 834-VII Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , одночасно із державною реєстрацією прав оренди.

2.1 В оренду передається земельна ділянка площею 0,6806 га , у тому числі по угіддях: капітальна одноповерхова забудова - 0,2735 га; тимчасова - 0,0268 га; під проїздами, проходами та площадками - 0,3636 га; під зеленими насадженнями - 0,0167 га.

3.1 Договір укладено на 20 років, до початку реалізації планувальних рішень Генерального плану м. Одеси, для експлуатації виробничо-складських приміщень.

9.4 Орендар зобов`язаний :

9.4.1 виконувати встановленні щодо об`єкта оренди зобов`язання, додержуватись вимог, встановлених Законом України Про оренду землі , виконувати обов`язки відповідно до умов договору і Земельного кодексу України.

9.4.3 використовувати земельну ділянку до її цільового призначення, згідно з п. 5.1 договору, забезпечити належний санітарний , протипожежний, екологічний стан земельної ділянки , будівель і споруд, розташованих на ній.

9.4.4 сплачувати додаткові витрати на прибирання та очищення прилеглої території , забрудненої внаслідок його виробничої діяльності, або здійснювати прибирання власними силами і за рахунок власних коштів .

Вказаний договір оренди землі зареєстрований в реєстрі за № 820. (т.1 а.с.9зв.)

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 121581254 від 23.04.2018 року (т.1 а.с.10), ТОВ Еверласт є орендарем земельної ділянки, кадастровий номер: 5110137600:25:002: 0006, площею 0,6806 га, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вулиця Локомотивна, будинок 24-В , на підставі Договору оренди землі, серія та номер 820, виданого 20.04.2018 року.

На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду також надано копії, зокрема (т.1 а.с.11, 15-22, т.2 а.с.3):

- листа Суворовської районної адміністрації від 05.04.2018 № 01-05-5/211 вх., яким позивача на його звернення від 29.03.2018 року № 99 повідомлено про те, зокрема, що Суворовською райадміністрацією у 2016 році підготовлено розпорядження від 22.12.2016 року № 1042р Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна , 24 ; 24-А; 24-Б; 24-В; 24-Г; 24-Д, яке направлено зазначеним підприємствам поштою;

- колективних листів № 115 від 16.04.2018 р. та № 185 від 19.06.2018 р. підприємств: ТОВ Еверласт , ТОВ Схід-Північ , ТОВ Мекон , Підприємства ФПУ Профбудкомплект , ТОВ МКП , ТОВ СВ Партнер , до відповідача з проханням добровільно відмінити розпорядження № 1042 від 22.12.2016р. та ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище;

- відповіді Суворовської районної адміністрації від 01.08.2018 № 01-04-1/49 вх. на колективне звернення від 19.06.2018 р. № 185;

- колективної скарги підприємств: ТОВ Еверласт , ТОВ Схід-Північ , ТОВ Мекон , Підприємства ФПУ Профбудкомплект , ТОВ МКП , СПД Василенко , міському голові міста Одеса на дії Суворовської районної адміністрації;

- відповіді на колективну скаргу Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради від 22.11.2018 № 01.1-11/864;

- витягу з Топографічного плану земельних ділянок ТОВ Еверласт ;

На доведення обставин, на яких ґрунтуються заперечення відповідачем суду також надано копії, зокрема (т.1 а.с.82, 176-187, 189-255, т.2 а.с.63-66):

- листа КП Міські дороги № 79 від 9 лютого 2017 р., адресованого відповідачу, у якому зазначено, що територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги і вул. Локомотивна не входять в перелік по обслуговуванню ручного та механізованого прибирання службою КП Міські дороги ;

- Положення про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради (у новій редакції), затвердженого рішенням Одеської міської ради від 26.04.2017 року № 1934-VII, відповідно до якого, зокрема:

п. 1.1: Суворовська районна адміністрація Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради та створюється нею з метою реалізації функцій місцевого самоврядування на території Суворовського району міста Одеси згідно із Законом України Про місцеве самоврядування в Україні ;

- розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради № 528р від 31.08.2009 р. Про внесення змін до розпорядження Суворовської райадміністрації від 13.07.2009 р. № 431р Про закріплення території для прибирання в межах міста за підприємствами району , з додатком № 1 до нього;

- розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради № 431р від 13.07.2009 р. Про закріплення території для прибирання в межах міста за підприємствами району , з додатками № 1 та № 2 до нього;

- рішення Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI Про затвердження Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції , відповідно до цих Правил, зокрема:

п. 1.1: Правила благоустрою території міста Одеси (текстова частина) у новій редакції є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання на території міста Одеси, яким встановлюється порядок благоустрою та утримання об`єктів благоустрою міста Одеси, визначаються правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні основи благоустрою;

п. 2.4 розділу 2 Права та обов`язки фізичних та юридичних осіб у сфері благоустрою : підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані, зокрема: утримувати у належному стані території, надані їм у встановленому законом порядку ; утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об`єкти благоустрою (їх частини) ;

пп. 3.2.3 п. 3.2 розділу 3 Порядок здійснення благоустрою та утримання об`єктів благоустрою : власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані , зокрема, утримувати та прибирати дороги та прилеглі території на відстані до 5 метрів уздовж доріг ;

п. 7.1 розділу 7 Порядок санітарного очищення території , зокрема: розпорядженнями районних адміністрацій за підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами-підприємцями можуть бути закріплені для прибирання інші території в межах міста ;

- витягу з журналу вихідної документації відповідача за 2016 рік щодо надіслання позивачу 26.12.2016 року розпорядження РА № 1042р;

- витягу з журналу вихідної кореспонденції відповідача за 2017 рік щодо надіслання керівникам підприємств (за переліком) 20.02.2017 року розпорядження РА № 69р.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Частинами 1, 3 та 4 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин ): Законом України: Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV), Правилами благоустрою території міста Одеси, затвердженими рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI (далі - Правила № 1631-VI), Типовими правилами благоустрою території населеного пункту, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.11.2017 року № 310, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.12.2017 року за № 1529/31397 (далі - Типові правила № 310).

Відповідно до статті 1 Закону № № 2807-IV, у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;

територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту;

утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою;

заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Статтею 2 Закону № 2807-IV визначено, що благоустрій населених пунктів передбачає:

1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів;

2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;

3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Згідно зі статтею 5 Закону № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Приписами статті 12 Закону № 2807-IV визначено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 13 Закону № 2807-IV до об`єктів благоустрою населених пунктів належать : території підприємств , установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору .

Частиною 1 статтею 15 Закону № 2807-IV передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об`єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об`єктів.

Згідно зі частинами 1, 4 статті 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Приписами частини 1 статті 24 Закону № 2807-IV встановлено, що підприємства, установи, організації забезпечують благоустрій земельних ділянок, наданих їм на праві власності чи праві користування відповідно до закону .

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 24 Закону № 2807-IV органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть передавати об`єкти благоустрою на баланс підприємствам, установам, організаціям відповідно до частини першої статті 15 цього Закону.

Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 24 Закону № 2807-IV балансоутримувач об`єкта благоустрою з метою належного його тримання та здійснення своєчасного ремонту може залучати для цього на умовах договору інші підприємства, установи, організації.

Пунктом 3 частини 2 статті 24 Закону № 2807-IV визначено, що підприємства, установи, організації, які розміщуються на території об`єкта благоустрою, можуть утримувати закріплену за ними територію або брати пайову участь в утриманні цього об`єкта відповідно до частини четвертої статті 15 цього Закону.

Приписами частини 3 статті 24 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи, організації зобов`язані утримувати закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем території в належному стані відповідно до законодавства та умов договору.

Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону № 2807-IV межі та режим використання закріпленої за підприємствами, установами, організаціями території визначають відповідні органи державної влади та органи місцевого самоврядування залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою.

Згідно з ч. 1 ст. 34 Закону № 2807-IV, правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пп. 3.1.1 п. 3 Правил № 1631-VI, організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території міста Одеси. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до пп. 3.2.3 п. 3 Правил № 1631-VI власники об`єктів благоустрою або уповноважені ними органи повинні здійснювати їх експлуатаційне утримання та мають право вимагати від користувачів дотримання чинних нормативно-правових актів щодо дорожнього руху, правил ремонту і утримання вказаних об`єктів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони.

Власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані:

- своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху;

- постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об`єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух;

- контролювати якість робіт, що виконуються підрядними організаціями;

- аналізувати стан аварійності на дорожніх об`єктах, виявляти аварійно небезпечні ділянки і місця концентрації дорожньо-транспортних пригод, розробляти і здійснювати заходи з вдосконалення організації дорожнього руху для усунення причин та умов, що призводять до їх скоєння;

- утримувати та прибирати дороги та прилеглі території на відстані до 5 метрів уздовж доріг;

- забезпечувати дотримання вимог техніки безпеки, а також безпеки дорожнього руху під час виконання дорожньо-експлуатаційних робіт;

- забезпечувати дотримання вимог чинного законодавства України щодо створення умов доступності для осіб з обмеженими фізичними можливостями, у тому числі інвалідів по зору.

Пунктом п. 7.1 Правил № 1631-VI санітарне очищення території міста Одеси включає механізоване та ручне прибирання об`єктів благоустрою.

Обов`язок по механізованому та ручному прибиранню територій, вчинення протиожеледних заходів:

1) покриття проїзної частини міських проспектів, вулиць, провулків, а також покриття тротуарів, набережних, бульварів, площ, прилеглих до житлового фонду територіальної громади, дворів, покладається на департамент міського господарства Одеської міської ради відповідно до плану-схеми закріплених територій;

2) тротуарів, територій, суміжних (прилеглих) з приватними домоволодіннями покладається на власників домоволодінь, їх орендарів, органів самоорганізації населення, а контроль за виконанням цього обов`язку - на районні адміністрації;

3) дворів, тротуарів, покриття проїзної частини, територій, прилеглих до будівель громадської забудови, прибудинкової території, у тому числі будівель, що утримуються товариством власників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом покладається на балансоутримувача будівель, товариства власників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні кооперативи;

4) дворів, тротуарів, майданчиків, інших суміжних (прилеглих) територій із земельними ділянками, що надані у власність або користування юридичним або фізичним особам, покладається на відповідні підприємства, установи, організації, фізичних осіб-підприємців, громадян, які є власниками або користувачами таких ділянок, - до бордюрного каменю проїзної частини дороги, або у разі її відсутності не менш 15 метрів вздовж радіусу території;

5) тротуарів, територій, у тому числі зелених зон, прилеглих до торговельних центрів, об`єктів побутового обслуговування, громадського харчування, магазинів, ринків та інших суб`єктів на відстані 15 метрів навколо них, а також палаток, ларьків, кіосків, інших об`єктів виносної/вуличної торгівлі на відстані 5 метрів навколо них покладається на суб`єктів господарювання, які експлуатують вказані об`єкти;

6) охоронних зон залізничної колії, ліній електропередач покладається на відповідні підприємства, що їх експлуатують;

7) прилеглих до автозаправних станцій, на відстані 15 метрів навколо них покладається на суб`єктів господарювання, які експлуатують вказані об`єкти;

8) прилеглих до гаражів на відстані 10 метрів покладається на гаражно-будівельні кооперативи;

власників (користувачів, якщо такий обов`язок покладений на них відповідно до договору) індивідуальних гаражів - на відстані 5 метрів з обов`язковим пофарбуванням у сірий колір із вказівкою у правому верхньому куті воріт номеру та дати дозволу на встановлення гаража;

9) прилеглих до центрально-теплових, трансформаторних, газорозподільчих та інших підстанцій у радіусі 5 метрів покладається на підприємства, установи, організації, на балансі в яких знаходяться вказані об`єкти;

10) кінцевих зупинок і стоянок (місць відстою) маршрутних автобусних транспортних засобів покладається на відповідні підприємства, що експлуатують вказані кінцеві зупинки (далі - підприємства транспорту), у радіусі 15 метрів від облаштування зупинки, стоянки;

11) при наявності прилеглих до зупинок маршрутних автобусних транспортних засобів торговельних центрів, об`єктів побутового обслуговування, громадського харчування, магазинів, ринків та інших об`єктів торгівлі на відстані 15 метрів навколо них, а також палаток, ларків, кіосків, інших об`єктів виносної вуличної торгівлі на відстані 5 метрів навколо них покладається на суб`єктів господарювання, які експлуатують вказані об`єкти відповідно до планів-схем закріплених територій, затверджених районними адміністраціями.

У разі відсутності прилеглих до зупинок маршрутних автобусних транспортних засобів торговельних центрів, об`єктів побутового обслуговування, громадського харчування, магазинів, ринків та інших об`єктів торгівлі на відстані 15 метрів навколо них, а також палаток, ларьків, кіосків, інших об`єктів виносної вуличної торгівлі обов`язок по механізованому та ручному прибиранню територій, вчинення протиожеледних заходів покладається на підприємства, організації, установи за визначенням районних адміністрацій;

12) трамвайних колій та колійних споруд, прибирання пасажирських майданчиків та догляд за прилеглими територіями покладаються на міські комунальні служби та КП Одесміськелектротранс з розподілом меж відповідальності відповідно до планів-схем закріплених територій, затверджених районними адміністраціями;

13) парковок та автостоянок на відстані 10 м покладається на осіб, які є їх балансоутримувачами, та осіб, яким вказані території надані у користування згідно з договором;

14) зелених насаджень парків, гідропарків, парків культури та відпочинку, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, спортивних дитячих, меморіальних та інших рекреаційних зон, садів, зон зелених насаджень, скверів та майданчиків для дозвілля та відпочинку покладається на їх балансоутримувачів;

15) вокзалів покладається на відповідні підприємства, що утримують майно вокзалів на балансі;

16) ринків покладається на відповідні підприємства, фізичних осіб-підприємців, які утримують майно ринків на балансі;

17) мостів, шляхопроводів, підземних пішохідних переходів покладається на їх балансоутримувачів.

Розпорядженнями районних адміністрацій за підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами-підприємцями можуть бути закріплені для прибирання інші території в межах міста.

Контроль за виконанням цих обов`язків покладається на районні адміністрації та Компетентний орган.

На підставі вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та встановлених судом обставин, а саме:

1. Щодо позовної вимоги позивача про скасування розпорядження відповідача від 22.12.2016 року № 1042 Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А ; 25-Б ; 24-В ; 24-Г; 24-Д .

Розпорядженням в.о. голови Суворовської районної адміністрації Ляшенко О.В. від 22.12.2016 року № 1042р Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному санітарному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А; 24-Б; 24-В; 24-Г; 24-Д (з урахуванням змін, внесених розпорядженням Суворовської районної адміністрації від 16.02.2017 р. № 69р), відповідно до Положення про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 07.12.2016 р. № 1328- VIІ (у новій редакції) , з метою забезпечення належного санітарного стану території Суворовського району та утримання об`єктів благоустрою, на підставі п. 7.1 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI , вирішено , зокрема:

1. Закріпити території в межах міста для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами - підприємцями (додатки № 1, 2).

2. Керівникам підприємств, організацій, фізичним особам - підприємцям, визначених у додатку 1:

2.1 На закріплених територіях проводити заходи у відповідності з вимогами Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI.

3. Розпорядження від 31.08.2009 р. № 528р вважати таким, що втратило чинність.

Відповідно до Додатку 1 до розпорядження від 22.12.16 № 1042р Перелік підприємств всіх форм власності, за якими закріплюється територія району для прибирання та утримання у належному санітарному стані , за ТОВ ЕВЕРЛАСТ , адреса: вул. Локомотивна, 24-В, закріплена територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги:

- до бордюрного каменю проїзної частини дороги, або у разі її відсутності не менш 15 метрів вздовж радіусу прилеглої території до підприємства ;

- територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги-70м зазначеної на план-схемі (додаток № 2) з відзначкою від 210 м до 280 м .

Відповідно до наведеного змісту оскарженого розпорядження та підтверджено представником відповідача в судовому засіданні, що його прийнято лише та виключно на підставі п. 7.1 Правил № 1631-VI.

Так, згідно з п. 7.1 розділу 7 Порядок санітарного очищення території Правил № 1631-VI, зокрема: розпорядженнями районних адміністрацій за підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами-підприємцями можуть бути закріплені для прибирання інші території в межах міста.

Проте, відповідно до п.п. 1, 2 ч. 2 ст. 18 Закону № 2807-IV підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані:

1) утримувати в належному стані об`єкти благоустрою (їх частини), що перебувають у їх власності або користуванні , а також визначену правилами благоустрою території населеного пункту прилеглу до цих об`єктів територію ;

2) утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об`єкти благоустрою (їх частини) .

Приписами частини 3 статті 24 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи, організації зобов`язані утримувати закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем території в належному стані відповідно до законодавства та умов договору .

Крім того, відповідно до Правил № 1631-VI, зокрема:

п. 2.4 розділу 2 Права та обов`язки фізичних та юридичних осіб у сфері благоустрою : підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані, зокрема: утримувати у належному стані території, надані їм у встановленому законом порядку ; утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об`єкти благоустрою (їх частини) ;

пп. 3.2.3 п. 3.2 розділу 3 Порядок здійснення благоустрою та утримання об`єктів благоустрою : власники, користувачі дорожніх об`єктів або уповноважені ними органи, дорожньо-експлуатаційні організації зобов`язані , зокрема, утримувати та прибирати дороги та прилеглі території на відстані до 5 метрів уздовж доріг .

З наведеного вбачається, що повноваження відповідача, передбачені п. 7.1 Правил № 1631-VI обмежені, зокрема, наведеними положеннями Закону № 2807-IV та самих Правил № 1631-VI.

Так, позивач користується територією (земельною ділянкою) за адресою: вул. Локомотивна , 24-В, площею 0,6806 га, на підставі договору оренди землі, укладеного 20 квітня 2018 року між Одеською міською радою, як Орендодавцем, та ТОВ ЕВЕРЛАСТ, як Орендарем, відповідно до змісту якого, зокрема:

9.4 Орендар зобов`язаний :

9.4.3 використовувати земельну ділянку до її цільового призначення, згідно з п. 5.1 договору, забезпечити належний санітарний , протипожежний, екологічний стан земельної ділянки , будівель і споруд, розташованих на ній.

9.4.4 сплачувати додаткові витрати на прибирання та очищення прилеглої території , забрудненої внаслідок його виробничої діяльності, або здійснювати прибирання власними силами і за рахунок власних коштів .

Вказаний договір оренди землі зареєстрований в реєстрі за № 820.

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 121581254 від 23.04.2018 року, ТОВ Еверласт є орендарем земельної ділянки, кадастровий номер: 5110137600:25:002:0006 , площею 0,6806 га, за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вулиця Локомотивна, будинок 24-В , на підставі Договору оренди землі, серія та номер 820, виданого 20.04.2018 року.

Тобто, за умовами зазначеного договору оренди позивач зобов`язаний, зокрема:

- забезпечити належний санітарний стан земельної ділянки, яка є предметом цього договору - за адресою: вул. Локомотивна, 24-В , площею 0,6806 га;

- здійснювати прибирання власними силами і за рахунок власних коштів прилеглої території , забрудненої внаслідок його виробничої діяльності, у разі несплати додаткових витрат на її прибирання та очищення.

В абзаці 1 пункту 2 розділу 1 Типових правил № 310 на виконання вимог статті 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів та з метою встановлення єдиних вимог щодо благоустрою території населених пунктів дано визначення:

прилегла територія - територія, яка межує із об`єктом благоустрою (його частиною) або спорудою (тимчасовою спорудою), розташованою на об`єкті благоустрою по його периметру.

Щодо закріплення оскарженим розпорядженням за позивачем території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги - до бордюрного каменю проїзної частини дороги, або у разі її відсутності не менш 15 метрів вздовж радіусу прилеглої території до підприємства - позивач погодився із відповідністю такого закріплення положенням пп. 4 п. 7.1 Правил № 1631-VI та зазначив, що позивач цю вимогу фактично завжди виконував та виконує.

Щодо закріплення оскарженим розпорядженням за позивачем території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги - територія першого дорожнього в`їзду Окружної дороги-70м зазначеної на план-схемі (додаток № 2) з відзначкою від 210 м до 280 м - представником відповідача фактично визнано, та таке визнання відповідає даним наданих сторонами доказів, наявних в матеріалах справи, що зазначена територія не є прилеглою територією до території (земельної ділянки), орендованої позивачем .

З встановленого вбачається, що при прийнятті оскарженого розпорядження у зазначеній частині на підставі п. 7.1 Правил № 1631-VI, відповідач діяв без дотримання вимог, встановлених п.п. 1, 2 ч. 2 ст. 18 Закону № 2807-IV, п. 2.4 розділу 2, пп. 3.2.3 п. 3.2 розділу 3 Правил № 1631-VI, тощо.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності оскаржуваного рішення, з дотриманням вимог абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, відповідачем суду не наведено та не надано.

При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.), відповідно

суд дійшов висновків, що:

- позиція відповідача зі спірних питань - є помилковою, такою, що не відповідає положенням законодавства України, яке регулює спірні правовідносини та/або фактичним обставинам справи;

- оскаржуване розпорядження в частині закріплення за позивачем території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги - 70 м зазначеної на план-схемі (додаток № 2) з відзначкою від 210 м до 280 м прийнято відповідачем: не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; недобросовісно; нерозсудливо; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення, відповідно воно у зазначеній частині є протиправним та підлягає скасуванню.

При цьому суд звертає увагу позивача на помилковість його позиції щодо статусу оскаржуваного розпорядження як нормативно-правового акта, та відповідно щодо розповсюдження на нього законодавчих вимог щодо оприлюднення.

Так, відповідно до п.п. 18, 19 ч. 1 ст. 4 КАС України у цьому Кодексі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування;

- індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Оскаржене розпорядження є індивідуальним рішенням у розумінні КАС України. Жодних доводів, що дане розпорядження, є актом індивідуальної дії, що підлягає обговоренню, та відповідно, оприлюдненню, позивачем не наведено, та судом не встановлено.

Проте наведене не спростовує висновків суду про протиправність оскарженого розпорядження у зазначеній частині;

- позивачем не наведено доводів та/або не надано доказів на підтвердження того, як оскаржене розпорядження відповідача від 22.12.2016 року № 1042 в частині про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24; 24-А; 24-Б; 24-Г; 24-Д , порушує права та інтереси саме позивача, відповідно позовна вимога у цій частині є необґрунтованою, недоведеною та безпідставною, отже в задоволенні вимоги позивача у цій частині - слід відмовити.

2. Щодо позовної вимоги позивача про зобов`язання відповідача привести в належний санітарний стан територію першого дорожнього в`їзду Окружної дороги та ліквідувати стихійне сміттєзвалище.

Згідно зі статтею 5 Закону № 2807-IV управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють:

- Кабінет Міністрів України,

- центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства,

- Рада міністрів Автономної Республіки Крим,

- місцеві державні адміністрації,

- органи місцевого самоврядування та

- інші органи влади в межах їх повноважень.

Приписами статті 12 Закону № 2807-IV визначено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є :

- органи державної влади та

- органи місцевого самоврядування,

- підприємства,

- установи,

- організації,

- органи самоорганізації населення,

- громадяни.

Отже, згідно з наведеними та іншими законодавчими нормами у сфері благоустрою населених пунктів крім відповідача, як органа місцевого самоврядування, є інші суб`єкти з відповідними правами та обов`язками у цій сфері.

Проте, в адміністративному позові позивачем не наведено жодного правового та фактичного обґрунтування підстав, з яких він просить суд зобов`язати саме (лише та виключно) відповідача привести в належний санітарний стан територію першого дорожнього в`їзду Окружної дороги та ліквідувати стихійне сміттєзвалище.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування цієї позовної вимоги, на виконання ч. 1 ст. 77 КАС України, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, позивачем суду не наведено та не надано.

При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.), відповідно

суд дійшов висновків, що:

- на виконання вимог ч. 1 ст. 77 КАС України позивачем не доведені обставини, на яких гуртується ця вимога, відповідно вона є необґрунтованою, недоведеною та безпідставною, отже

- підстав для задоволення позовної вимоги позивача про зобов`язання відповідача привести в належний санітарний стан територію першого дорожнього в`їзду Окружної дороги та ліквідувати стихійне сміттєзвалище - немає.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем до позовної заяви додано платіжне доручення № 25203 від 19.12.2018 року щодо сплати судового збору за подання даного позову в загальній сумі 3524,00 грн (т.1 а.с.7) та платіжне доручення № 25545 від 21.05.2019 року в сумі 1921,00 грн. (т.1 а.с.155).

Виходячи з висновків суду про часткове задоволення позову, а саме однієї з двох позовних вимог, в даному випадку стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача підлягає сума судових витрат в розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

При цьому, суд звертає увагу позивача на те, що підстави та порядок повернення судового збору, в тому числі внесеного судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, встановлені ст. 7 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року № 3674-VI. В даному випадку це судовий збір, внесений за платіжним дорученням № 25545 від 21.05.2019 року в сумі 1921,00 грн.

У клопотанні, вхід. № 18215/19 від 21.05.2019 року, позивач, керуючись ст.ст. 47, 382 КАС України, просить застосувати судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання відповідача подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

З наведеної норми вбачається, що встановлення судового контролю за виконанням судового рішення суб`єктом владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, є правом, а не обов`язком суду.

Тобто, судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах є диспозитивним правом суду, яке може використовуватись в залежності від наявності об`єктивних обставин, що підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами.

Проте, позивачем не наведено доводів та не надано належних, достатніх та допустимих доказів на підтвердження необхідності саме в даному випадку для зобов`язання відповідача, як суб`єкта владних повноважень, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

На виконання ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд врахував висновки щодо застосування норм права, викладені, зокрема, у додатковій постанові Верховного Суду від 31.07.2018 року по справі № 235/7638/16-а (адміністративне провадження № К/9901/43354/18) .

Враховуючи та на підставі вищенаведеного, в задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення - слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 205, 241-246, 250, 255, 295 та Перехідними положеннями КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЕВЕРЛАСТ (місцезнаходження: вул. Локомотивна, 24 В, м. Одеса, 65013; ідентифікаційний код юридичної особи: 32224487) до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради (місцезнаходження: просп. Добровольського, 106, м. Одеса, 65025; ідентифікаційний код юридичної особи: 26303235), треті особи: Підприємство Профбудкомплект федерації професійних спілок України (місцезнаходження: вул. Локомотивна, 24, м. Одеса, 65013; ідентифікаційний код юридичної особи: 31041272), Товариство з обмеженою відповідальністю Мекон (місцезнаходження: вул. Локомотивна, 24, м. Одеса, 65013; ідентифікаційний код юридичної особи: 13878709), Товариство з обмеженою відповідальністю Схід-Північ (місцезнаходження: вул. Локомотивна, 24, м. Одеса, 65000; ідентифікаційний код юридичної особи: 32394231), Товариство з обмеженою відповідальністю МКП (місцезнаходження: вул. Садова, 5-А, м. Одеса, 65023; ідентифікаційний код юридичної особи: 23213419), про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради від 22.12.2016 року № 1042р Про закріплення території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги для прибирання та утримання в належному стані за підприємствами всіх форм власності, розташованими за адресами: вул. Локомотивна, 24 ; 24-А ; 24-Б ; 24-В ; 24-Г; 24-Д , в частині закріплення за Товариством з обмеженою відповідальністю ЕВЕРЛАСТ території першого дорожнього в`їзду Окружної дороги - 70 м зазначеної на план-схемі (додаток № 2) з відзначкою від 210 м до 280 м.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЕВЕРЛАСТ судовий збір в сумі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

У встановленні судового контролю за виконанням судового рішення - відмовити.

Апеляційні скарги на рішення суду подаються учасниками справи до або через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

В повному обсязі рішення складено 23 серпня 2019 року.

Суддя М.Г. Цховребова

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.08.2019
Оприлюднено29.08.2019
Номер документу83879076
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6773/18

Постанова від 11.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 23.08.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Рішення від 13.08.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 30.01.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні