ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/341/19 Суддя (судді) першої інстанції: Житняк Л.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2019 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:судді-доповідача Аліменка В.О., суддів: Бєлової Л.В. та Кучми А.Ю. розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новий Проект Групп" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
Товариства з обмеженою відповідальністю "Новий Проект Групп" звернулось з позовом до Державної фіскальної служби України в якому просило суд: визнати протиправним та скасувати рішення комісії ДФС від 11.01.2018 № 554784/40833319 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 05.12.2017 № 5 та зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних вказану податкову накладну датою її фактичної реєстарції
Вказана позовна заява обґрунтована тим, що спірне рішення не відповідає критеріям вмотивованості, чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, що породжує неоднозначне трактування, а відтак, на думку позивача, є протиправним та підлягає скасуванню.
У відзиві на позовну заяву відповідачем зазначено, що надані позивачем первинні документи не дають можливості підтвердити господарську операцію у зв`язку з невідповідністю даних у податковій накладній, тобто не підтверджують правомірність формування податкової накладної № 5 від 05.12.2017.
Відтак, ДФС відповідно до пункту 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України прийнято рішення щодо відмови у такій реєстрації.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року адміністративний позов - задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Державної фіскальної служби у Чернігівській області від 11.01.2018 № 554784/40833319 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 05.12.2017 № 5.
Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем податкову накладну від 05.12.2017 № 5.
Не погоджуючись з судовим рішенням, Державна фіскальна служба України подала апеляційну скаргу, в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Зокрема, апелянт вказує на те, що подані позивачем документи розглянуто та визнано такими, що надані в обсязі, недостатньому для надання пропозиції щодо реєстрації податкової накладної (надані документи не дають можливості підтвердити господарську операцію у зв`язку з невідповідністю даних у податковій накладній та первинних документах).
Відповідно, податковим органом сформовано рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
При цьому, відповідачами не зазначено, чим саме надані документи не підтверджують правомірність формування податкової накладної №5 від 05.12.2017.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як свідчать матеріали справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ ПРОЕКТ ГРУПП" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством порядку 14.09.2016, та з 14.09.2016 перебуває на податковому обліку як платник ПДВ в Чернігівській об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Чернігівській області.
Основними видами діяльності ТОВ "НП ГРУПП" за КВЕД є 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику, 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи, 43.31 Штукатурні роботи, 43.32 Установлення столярних виробів, 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін, 43.34 Малярні роботи та скління, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
Так, в ході ведення господарської діяльності позивач здійснював виробництво та поставку алюмінієвих конструкцій, реалізацію яких оформлював відповідними первинними документами.
Зокрема, 05.12.2017 між позивачем та ТОВ "С. Груп" було укладено договір підряду №К-146, за умовами якого позивач зобов`язався в порядку та на умовах, визначених цим договором, виконати комплекс робіт з виготовлення та встановлення алюмінієвих перегородок в приміщенні замовника, а замовник зобов`язувався прийняти та оплатити вказані роботи.
Згідно п.4.2.1 Договору оплата за виконання робіт, передбачених цим договором здійснювалася шляхом проведення авансового платежу в розмірі 80% ціни договору після підписання договору.
Згідно рахунку на оплату №247 від 04.12.2017 ТОВ "С.ГРУП" платіжним дорученням №1763 від 05.12.2017 було перераховано позивачу 600 000,00 грн в якості авансу за суцільноскляні перегородки (а.с.28). В свою чергу, ТОВ "НП ГРУПП" виписало податкову накладну №5 від 05.12.2017, яку в подальшому 28.12.2017 було подано до ДФС України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладни.
29.12.2017 позивачем було отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до п. 201.16 . ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 . За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 43.29.19.9406 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до п."в" пп.201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України , вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 цього наказу .
03.01.2018 відповідачу було направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК та подано документи на підтвердження, зокрема, договір підряду, рахунки на оплату, платіжні доручення, видаткові накладні тощо, а також вказано, що оплата за накладною є передплатою за товар. Вказане підтверджується квитанцією №1, наявною у матеріалах справи
Разом з тим, Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 11.01.2018 прийнято рішення №554784/40833319 про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.12.2017 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку із подання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Вказане стало підставою для звернення з даним адміністративним позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Комісією ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, незважаючи на повідомлення позивача та додані до нього документи, підтверджуючі факти, викладені у повідомленні, рішенням № 554784/40833319 безпідставно відмовлено в реєстрації податкової накладної № 5 від 05.12.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відтак, враховуючи, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, що виключає подальші дії, тому слід зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем податкову накладну № 5 від 05.12.2017.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI.
У відповідності до абзацу 1 пункту 201.1 розділу V Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Згідно п. 201.16 ст. 201 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно п.п. 1 п 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Наказом Мінфін № 567 від 13.06.2017 моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
При цьому, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 визначено у пункті 1 вказаного Наказу.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що позивачу не було повідомлено, який саме перелік документів йому необхідно надати до ДФС України для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 5 від 05.12.2017.
Разом з тим, позивач скористався правом на надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 5 від 05.12.2017.
Колегія суддів звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Вказане узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.
Відповідно до Наказу Державної фіскальної служби України від 14.03.2018 № 492, з метою забезпечення належної роботи щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" реєстрацію в яких було призупинено відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних створено в ГУ ДФС у Чернігівській області Комісію, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації у складі згідно з додатком.
Згідно пункту 20 Постанови № 117 зазначені комісії приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 21 Постанови № 117 визначено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відтак, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної та бути обґрунтованим.
Тобто, у будь-якому випадку відповідач повинен був в оскаржуваному рішенні чітко вказати які копії документів не було надано позивачем та які з наданих документів складені з порушенням законодавства та, норми якого закону порушені при складанні документів.
Однак, з рішення від 11.01.2018 № 554784/40833319 неможливо встановити, копії яких документів досліджувались Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної-розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, та які саме документи складені з порушенням законодавства.
Отже, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної фіскальної служби від 11.01.2018 № 554784/40833319 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 05.12.2017 № 5.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.
Керуючись ст.ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення , а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач В.О. Аліменко
Судді Л.В. Бєлова
А.Ю. Кучма
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2019 |
Оприлюднено | 30.08.2019 |
Номер документу | 83882889 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адмінправопорушення
Зачепилівський районний суд Харківської області
Яценко Є. І.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні