Рішення
від 28.08.2019 по справі 460/1860/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 серпня 2019 року м. Рівне №460/1860/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., за участю секретаря судового засідання Лесько В.М., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: не прибув,

відповідача: представник Єленич І.С.,

розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , (далі - позивач), звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області, (далі - відповідач), про визнання протиправним та скасування висновку про проведену перевірку від 05.12.2017 в частині скасування реєстрації транспортного засобу марки BMW X6, кузов № НОМЕР_1 ; зобов`язання вчинення дій щодо відновлення державної реєстрації вказаного автомобіля. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірний висновок прийнятий без достатніх правових підстав, з порушенням встановленого законодавством порядку.

Відповідач подав відзив на позов в якому заперечує проти позовних вимог. Свої заперечення обґрунтовує тим, що скасування державної реєстрації автомобіля відбулося у відповідності до чинного законодавства, зокрема, оскільки скасований сертифікат відповідності на автомобіль, то державна реєстрація такого транспортного засобу також належить до скасування. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

12.08.2019 ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін.

28.08.2019 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності.

28.08.2019 ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати заяву позивача про розгляд справи за його відсутності задоволено.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав аргументи та доводи, вкладені у відзиві на позов.

Заслухавши сторону відповідача, з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд враховує наступне.

Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, позивач є власником автомобіля марки BMW X6, кузов № НОМЕР_1 . Вказаний автомобіль був зареєстрований відповідачем на підставі сертифікату відповідності UA.004.08509-16 від 10.10.2016.

15.08.2017 органом із сертифікації КТЗ, їх частин та обладнання Державним підприємством Український центр з питань сертифікації та захисту прав споживачів (далі - ДП УкрЦПСЗПС ) прийнято рішення від 15.08.2018 № 12229 про скасування сертифікатів відповідності, зокрема, сертифікату відповідності, який був виданий на автомобіль марки BMW X6, кузов № НОМЕР_1 , що належить позивачу.

09.10.2017 старшою слідчою слідчого управління ГУНП в Рівненській області капітаном поліції Вертилецькою А.В. винесена постанова про усунення причин і умов, які сприяли вчиненню кримінального правопорушення, яка була направлена для виконання до РСЦ МВС в Рівненській області, та в якій зазначено, що у провадженні слідчого управління ГУНП в Рівненській області перебуває кримінальне провадження №12017180000000010 внесене до ЄРДР 13.01.2017 за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, та в ході розслідування органом досудового розслідування встановлено, що у 2016 році, службові особи ТОВ КОМПАНІЯ 111 (код ЄДРПОУ 37515650) за попередньою змовою із службовими особами ТОВ Автохолл (код ЄДРПОУ 37707439) з корисливих мотивів, діючи у власних інтересах, порушуючи встановлений Конституцією України порядок реалізації службовими особами своїх повноважень та управлінських функцій в межах наданих їм прав та покладених на них обов`язків, маючи на меті систематичне отримання незаконних прибутків на постійній основі від реалізації автомобілів за підробленими документами, використали документи, які мають ознаки підроблення, а саме сертифікати відповідності, на підставі яких здійснено реєстрацію транспортних засобів, зокрема автомобілів що належать позивачам. Також зазначено, що 15.08.2017 рішенням ДП УкрЦПСЗПС скасовано, зокрема, сертифікат відповідності, на підставі яких був зареєстрований автомобіль позивача.

З метою перевірки фактів, викладених в постанові слідчого СУ ГУНП в Рівненській області капітана поліції Вертилецької А.В. від 09.10.2017, у період з 24 листопада по 05 грудня 2017 року, на підставі наказу РСЦ МВС в Рівненській області від 24.11.2017 № 120 Про затвердження складу комісії для проведення перевірки , комісією у складі уповноважених працівників РСЦ МВС в Рівненській області було проведено перевірку, під час якої комісія ознайомилася та вивчила: постанову про усунення причин і умов, які сприяли вчиненню кримінального правопорушення, слідчого СУ ГУНП в Рівненській області від 09.10.2017; належним чином засвідчену копію рішення ДП УкрЦПСЗПС про скасування сертифікатів відповідності від 15.08.2017 № 12229; копії документів, які стали підставою для проведення реєстраційних операцій з автомобілями вказаними у додатку до рішення органу сертифікації КТЗ від 15.08.2017 № 12229.

За результатами проведеної перевірки відповідачем сформований висновок Про проведену перевірку від 05.12.2017, згідно з яким, перевіркою встановлено, що 15.08.2017 рішенням ДП УкрЦПСЗПС серед інших сертифікатів скасований сертифікат відповідності, який виданмй на автомобіль, що належить позивачу. Зазначено, що державна реєстрація автомобілів, перелічених в рішенні органу сертифікації КТЗ, не може бути чинною у зв`язку з скасуванням сертифікатів відповідності, які були однією із умов для її проведення, а транспортні засоби вважаються такими, що не проходили (або не пройшли) відповідні перевірки. За таких обставин, комісія вирішила скасувати всі реєстраційні операції щодо автомобілів позивачів.

Не погоджуючись з таким висновком відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

За змістом ч.1 ст. 29 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353 (далі - Закон № 3353), до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 34 Закону № 3353, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Згідно із нормами ч.ч. 1, 2 ст. 37 Закону № 3353, забороняється експлуатація незареєстрованих (неперереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також транспортних засобів, що підлягають обов`язковому технічному контролю, але не пройшли його, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката Зелена картка ).

Експлуатація транспортних засобів також забороняється в разі: порушення вимог щодо їх переобладнання; порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв; виявлення технічних несправностей і невідповідності вимогам правил, норм та стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, а також неукомплектованості відповідно до призначення.

Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйований на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі - Порядок №1388), встановлено єдину на території України процедуру державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Пунктом 3 Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Відповідно до п. 8 Порядку № 1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України Про дорожній рух ).

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 1388, державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

Пунктом 15 Порядку № 1388, зокрема, визначено, що під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду. Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів.

Відповідно до абз. 1-3 п. 40 Порядку № 1388, зняття з обліку транспортних засобів проводиться після їх огляду в сервісному центрі МВС на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного виконавця або рішення суду.

Дозволяється проводити огляд транспортних засобів, які знімаються з обліку, за їх місцезнаходженням з дотриманням вимог пункту 15 цього Порядку. Такий огляд оформляється фахівцем експертної служби МВС відповідним актом, засвідчується його підписом та скріплюється печаткою адміністратора сервісного центру МВС.

У разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

Отже вказаною нормою чітко визначено, що скасування державної реєстрації транспортного засобу можливе у разі подання заяви власника або виявлення працівниками сервісного центру МВС під час огляду транспортного засобу, який проводиться на підставі заяви власника, факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація.

З норм діючого законодавства не вбачається, що факт фіктивності чи підробки документів, за якими проводилися реєстрації транспортних засобів може бути встановлений слідчим під час здійснення досудового розслідування кримінального провадження. Підставою для скасування державної реєстрації може бути судове рішення (вирок суду) за результатом розгляду кримінального провадження, яким буде встановлений факт підробки (фіктивності) документів, на підставі яких були зареєстровані автомобілі.

Суд враховує, що як на момент скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, так і на час судового розгляду справи, відсутнє судове рішення, яким би був встановлений факт підробки (фіктивності) документів, що стали підставою для проведення державної реєстрації автомобіля марки BMW X6, кузов № НОМЕР_1 , зокрема сертифікату про відповідність конструкції автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху, що підтверджує необґрунтованість та передчасність дій та рішення відповідача.

Крім того, суд зауважує, що під час вчинення дій з реєстрації вказаного автомобіля, відповідач не був позбавлений можливості здійснити перевірку видачі сертифікату відповідності, у разі наявності сумніву щодо поданих документів.

Судом також встановлено, що відповідачем скасовано державну реєстрацію автомобіля з посиланням на п.10 Порядку № 1388, яким передбачено вимоги для первинної державної реєстрації транспортних засобів що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України. Посилання на п. 40 Порядку № 1388, котрим передбачено підстави для скасування державної реєстрації транспортних засобів, в спірному рішенні відповідача відсутнє взагалі.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що рішення відповідача у формі висновку від 05.12.2017 щодо скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, не відповідає визначеним нормам Порядку № 1388, що дають підстави для скасування такої державної реєстрації, тому є протиправним.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що відповідач не довів правомірності свого рішення, в той час як позивачем позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами, тому позов належить до задоволення.

Враховуючи положення ч.1 ст.139 КАС України, суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати в сумі 768,40грн, які підлягають відшкодуванню, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про проведену перевірку від 5 грудня 2017 року в частині скасування всіх реєстраційних операцій щодо транспортного засобу марки ВМW, модель Х6, кузов № НОМЕР_1 .

Зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Рівненській області поновити державну реєстрацію транспортного засобу марки BMW, модель Х6, кузов № НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );

2) відповідач - Регіональний сервісний центр МВС в Рівненській області (33024, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Вербова, 39, код ЄДРПОУ 40112275).

Повний текст рішення складено 29 серпня 2019 року.

Суддя Комшелюк Т.О.

Дата ухвалення рішення28.08.2019
Оприлюднено01.09.2019
Номер документу83936396
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —460/1860/19

Рішення від 28.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Рішення від 28.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Постанова від 19.06.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні