номер провадження справи 15/107/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.08.2019 Справа № 908/1252/19
м. Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, при секретарі судового засідання Чернетенко А.С. розглянувши матеріали
за позовом Першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури, 71701, Запорізька область, м. Токмак, вул. Шевченка, буд. 50/57 в інтересах держави в особі: Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області, 70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, буд. 49
до відповідача Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка", 70530, Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, буд. 72, кв. 14
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,
про витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння
За участю представників сторін та учасників процесу:
від прокуратури: Тронь Г.М., посвідчення № 035881 від 05.10.2015; в попередньому судовому засіданні - Редька М . В. , прокурор відділу прокуратури Запорізької області, посвідчення № 053130 від 26.06.2019;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи: не з`явився.
Суть спору
23.05.2019 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява першого заступника керівника Токмацької місцевої прокуратури, Запорізька область, м. Токмак в інтересах держави в особі: Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області, Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха до відповідача Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка", Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха про витребування із незаконного володіння Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка" на користь Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323955400:02:001 :0080 площею 22.6139 га., що розташована на території Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.05.2019, справу № 908/1252/19 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 27.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1252/19, присвоєно справі номер провадження 15/107/19. Розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження. Судове засідання призначено на 20.06.2019.
Ухвалою суду від 20.06.2019 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів - до 25.08.2019 включно. Підготовче засідання відкладено на 16.07.2019.
Ухвалою суду від 16.07.2019 залучено до участі у справу в якості третьої особи ОСОБА_1 . Підготовче засідання відкладалось на 13.08.2019.
Ухвалою суду від 13.08.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/1252/19 до судового розгляду по суті на 23.08.2019.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив, що Токмацькою місцевою прокуратурою виявлено факт незаконного заволодіння Фермерським господарством Агропромислова ферма Марічка земельною ділянкою комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га. Незважаючи на те, що спірна земельна ділянка починаючи з 19.12.2013 не могла використовуватись та утримуватись ФГ АФ Марічка , адже підстави для цього відпали внаслідок смерті особи, якій було надано у користування цю землю, вказане фермерське господарство незаконно, без відповідної правової підстави заволоділо нею. У зв`язку з чим просив витребувати із незаконного володіння Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка" на користь Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення.
В судовому засіданні 23.08.2019 прокурор підтримав позовні вимоги.
Представники Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області, Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка", ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили. Про час та місце слухання справи повідомляться у встановленому порядку шляхом направлення на адреси відповідних ухвал. Клопотань про розгляд справи без уповноважених представників на адресу суду не надходило. Вимоги ухвал суду не виконані, відзив на позов відповідачем не надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).
Враховуючи, що сторони були належним чином повідомлені про дату, час та місце призначеного судового засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників позивача, відповідача та третьої особи за наявними в матеріалах справи документами.
Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно - апаратного комплексу "Оберіг".
В судому засіданні 2308.2019 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.
Розглянувши та дослідивши матеріали, заслухавши пояснення прокурора, суд встановив.
За результатами опрацювання Публічної кадастрової карти України, відомостей органів влади та місцевого самоврядування Токмацькою місцевою прокуратурою виявлено факт незаконного, без відповідної правової підстави, заволодіння Фермерським господарством Агропромислова ферма Марічка земельною ділянкою комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323955400:02:001: 0080 площею 22.6139 га.
Встановлено, що рішенням виконавчого комітету Комишуваської селищної ради народних депутатів від 08.10.1992 № 55 виділено ОСОБА_4 земельну ділянку в розмірі 25 га для ведення фермерського господарства.
На підставі вищевказаного рішення видано державний акт на право довічного успадковуваного володіння землею, відповідно до якого ОСОБА_4 надано земельну ділянку площею 25 га для ведення фермерського господарства, яка розташована на території Комишуваської селищної ради Оріхівського району.
Вказаний державний акт зареєстрований в книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за № 33.
27.10.1992 ОСОБА_4 зареєстровано Фермерське господарство агропромислова ферма Марічка .
Відповідно до копії актового запису про смерть від 20.12.2013 № 303 ОСОБА_4 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно із свідоцтвом про право на спадщину за законом від 26.07.2014, зареєстрованого в реєстрі за № 607 (спадкова справа 39/2014) ОСОБА_1 успадковано право на капітал у статутному фонді ФГ АФ Марічка , що залишився після смерті ОСОБА_4 .
У ході інвентаризації вищевказаної земельної ділянки їй було присвоєно кадастровий номер - 2323955400:02:001:0080 та визначено точну площу - 22,6139 га, що підтверджується листом відділу у Оріхівському районі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 09.04.2019 № 0-8-030-472/109-19, а також витягами із державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.04.2019 № НВ-2305680012019 та із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.04.2019.
Рішенням Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області від 22.01.2019 № 11 прийнято земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2558,5129 га, які розташовані за межами населених пунктів Комишуваської селищної ради Оріхівського району області у комунальну власність Територіальної громади в особі Комишуваської селищної ради, згідно з додатком, у тому числі земельну ділянку за кадастровим номером 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.04.2019 № 164818582 право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га зареєстровано за Комишуваською селищною об`єднаною територіальною громадою в особі Комишуваської селищної ради.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.04.2019 нормативно грошова оцінка земельної ділянки 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га складає 824505,08 грн.
Таким чином, як зазначає прокурор, ФГ АФ Марічка з часу смерті ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) продовжує утримувати та використовувати земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га, у тому числі для вирощування сільськогосподарських культур, цим самим незаконно, без відповідної правової підстави заволодівши нею. У зв`язку з цим прокурор звернувся до господарського суду з вимогою про витребування із незаконного володіння Фермерського господарства Агропромислова ферма "Марічка" на користь Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення в примусовому порядку.
Проаналізувавши приписи норм законодавства України, дослідивши надані сторонами докази, суд дійшов висновку про обґрунтованість та законність вимог прокурора виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Поняття орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6, 7 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Відповідно до ст. 7 Земельного кодексу України 1990 року (в редакції станом на 13.03.1992 року) користування землею може бути постійним або тимчасовим.
Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.
У постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства.
Статтею, 23 зазначеного Кодексу встановлено, що право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Постановою Верховної ради Української РСР Про форми державних актів на право володіння або користування землею і Положення про порядок надання і вилучення земельних ділянок від 27.03.1991 N 889-ХІІ затверджено форми державних актів: на право довічного успадковуваного володіння землею; на право постійного володіння землею; на право постійного користування землею.
З аналізу вищевказаних норм права, що діяли на час видачі ОСОБА_4 вищевказаного державного акта, вбачається, що право довічного успадковуваного володіння землею є різновидом права постійного користування землею, а тому ці поняття є тотожними (подібним) і до застосування підлягає саме правовий режим використання земельних ділянок наданих у постійне користування, адже право довічного успадковуваного володіння землею Земельними кодексами, як від 18 грудня 1990 № 561-ХІІ (в редакції станом на 13.03.1992) так і діючим не передбачено.
Згідно із ч. ч. 1, 2 ст. 92 Земельного кодексу України (далі ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановленого строку. Передача земельної ділянки у постійне користування громадянам чи юридичним особам приватного права не передбачена.
Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Отже, земельні ділянки, надані громадянам або юридичним особам у постійне користування, перебувають у власності держави або у власності територіальної громади до переоформлення у встановленому порядку та отримання у власність.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Правовою підставою набуття права власності та права користування на землю згідно зі статтями 116, 118 ЗК України є рішення органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно із ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
Відповідно до ст. 1225 Цивільного кодексу України право власності на земельну ділянку переходить до спадкоємців за загальними правилами спадкування (зі збереженням її цільового призначення) при підтвердженні цього права спадкодавця державним актом на право власності на землю або іншим правовстановлюючим документом. У порядку спадкування можуть передаватися також право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), право користування чужим майном (сервітут).
Згідно із ч. 1 ст. 407 Цивільного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою встановлюється договором між власником земельної ділянки і особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб.
Зі змісту ч. 2 ст. 407 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 102-1 Земельного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) може відчужуватися і передаватися у порядку спадкування.
Згідно зі ст. 1218 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Разом з тим, ст. 23 Закону України Про фермерське господарство передбачено, що успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про фермерське господарство до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та
іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Згідно із ч. 1 ст. 20 зазначеного Закону майно фермерського господарства належить йому на праві власності. Член фермерського господарства має право на отримання частки майна фермерського господарства при його ліквідації або у разі припинення членства у фермерському господарстві. Розмір частки та порядок її отримання визначаються статутом фермерського господарства.
Аналіз зазначених норм свідчить про те, що право постійного користування, що виникло у фізичної особи лише на підставі державного акта без укладення договору про право користування земельною ділянкою із власником землі, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.
Окрім того, відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України Про фермерське господарство землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству, як юридичній особі;
б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;
в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
ФГ АФ Марічка з часу смерті належного користувача, продовжує здійснювати свою підприємницьку діяльність з вирощування сільськогосподарської продукції на земельній ділянці, наданій ОСОБА_4 у довічне успадковуване володіння, що підтверджується листами Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області від 03.04.2019 № 01-28/262, Оріхівського управління ГУ ДФС у Запорізькій області від 08.04.2019 № 20101/10/08-01-53-06, податковими декларацій платника єдиного податку за 2014 - 2019 роки, звітами про посівні площі сільськогосподарських культур за 2016 - 2017 роки (форма № 4-сг) та звітами про площі та валові збори сільськогосподарських культур плодів, ягід і винограду за 2016-2017 роки (форма 29-сг), поданими ФГ АФ Марічка до компетентних органів.
Приймаючи до уваги те, що спірна земельна ділянка надавалась у постійне користування ОСОБА_4 , а не ФГ АФ Марічка , вона не входять до складу майна фермерського господарства, а тому й не може використовуватись цим господарством, після смерті ОСОБА_4 , адже будь-які права приватних осіб щодо вказаних земельних ділянок припинились зі смертю належного користувача.
За змістом положень ст. ст. 317, 319 Цивільного кодексу України власнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном.
В силу ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
З огляду на викладене, вбачаються достатні підстави для витребування із незаконного володіння ФГ АФ Марічка земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 2323955400:02:001:0080 площею 22.6139 га, наданої ОСОБА_4 на підставі рішення виконавчого комітету Комишуваської селищної ради народних депутатів від 08.10.1992 № 55, що посвідчено державним актом на право довічного успадковуваного володіння землею, зареєстрованим у книзі записів державних актів на право довічного успадковуваного володіння землею за № 33 на користь Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області.
Враховуючи вищенаведене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 73, 86, 202, 219, п. 2 ч. 1 ст. 231, ст.ст. 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Витребувати із незаконного володіння фермерського господарства Агропромислова ферма Марічка (адреса: вул. Богдана Хмельницького, буд. 72, кв. 14, смт. Комишуваха, Оріхівський район, Запорізька область, 70530, ідентифікаційний код юридичної особи: 13632339) на користь Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області (адреса: вул. Богдана Хмельницького, буд. 49, смт. Комишуваха, Оріхівський район, Запорізька область, 70530, ідентифікаційний код юридичної особи: 24912390) земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 2323955400:02 : 001: 0080 площею 22.6139 га., що розташована на території Комишуваської селищної ради Оріхівського району Запорізької області. Видати наказ.
Стягнути з фермерського господарства Агропромислова ферма Марічка (адреса: вул. Богдана Хмельницького, буд. 72, кв. 14 , смт. Комишуваха, Оріхівський район , Запорізька область , 70530, ідентифікаційний код юридичної особи: 13632339) на користь прокуратури Запорізької області в особі Токмацької місцевої прокуратури (адреса: вул. Шевченка, 50/57, м. Токмак, Запорізька область, 71701, розрахунковий рахунок № НОМЕР_5 , відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи: 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені на сплату судового збору у 2019 році при здійсненні представництва інтересів держави, у розмірі 1921 грн. Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 02 вересня 2019 року.
Суддя І. С. Горохов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2019 |
Оприлюднено | 02.09.2019 |
Номер документу | 83954201 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні