Ухвала
від 02.09.2019 по справі 460/2083/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі

02 вересня 2019 року м. Рівне №460/2083/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискін С.А., після одержання позовної заяви

Члена релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району ОСОБА_1 до Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича, Рівненської обласної державної адміністрації провизнання дій протиправними, визнання протиправними т скасування розпорядження, рішення, записів, В С Т А Н О В И В :

Член релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича (далі - відповідач 1), Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач 2), в якому просив суд:

-визнати протиправними дії Рівненської обласної державної адміністрації щодо проведення реєстрації змін до Статуту Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району (ідентифікаційний код: 22575669, адреса: 34163, Рівненська область, Дубровицький район, с. Орв`яниця, вул. Центральна, 117а) шляхом реєстрації Статуту Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району (ідентифікаційний код: 22575669, адреса: 34163, Рівненська область, Дубровицький район, с. Орв`яниця, вул. Центральна, 117а) в новій редакції;

-визнати протиправним та скасувати Розпорядження Голови Рівненської обласної державної адміністрації "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції" № 257 від 27.03.2019 року стосовно реєстрації статуту Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району (ідентифікаційний код: 22575669, адреса: 34163, Рівненська область, Дубровицький район, с. Орв`яниця, вул. Центральна, 117а) в новій редакції з новою юридичною назвою;

-визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Кир`янчука Олега Богдановича про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району (ідентифікаційний код: 22575669, адреса: 34163, Рівненська область, Дубровицький район, с. Орв`яниця, вул. Центральна, 117а), на підставі якого внесено записи в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань № 15941050001000580 та №15941070002000580 від 04.04.2019;

-визнати протиправним та скасувати записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 15941050001000580 та № 15941070002000580 від 04.04.2019, що внесені державним реєстратором Кир`янчук Олегом Богдановичем щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району (ідентифікаційний код: 22575669, адреса: 34163, Рівненська область, Дубровицький район, с. Орв`яниця, вул. Центральна, 117а).

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що внаслідок неправомірних дій відповідачів було порушено його право на свободу совісті та віросповідання, а протиправна зміна підлеглості релігійної громади в організаційних та канонічних питаннях, порушує право позивача на вільне волевиявлення членства у відповідній релігійній організації і на вільний вибір сповідування релігійного культу.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи подано її з дотриманням правил підсудності.

Вирішуючи питання щодо підсудності позовної заяви, суд враховує таке.

Суд встановив, що подана позовна заява містить вимоги про визнання протиправними і скасування дій та актів Рівненської обласної державної адміністрації, а також державного реєстратора Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Кир`янчука Олега Богдановича щодо проведення державної реєстрації змін відомостей про Релігійну громаду Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району, членом якої є позивач, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що стосуються змін в установчих документах шляхом реєстрації статуту в новій редакції з новою юридичною назвою.

Мотивуючи позовні вимоги, позивач зазначав, що йому стало відомо, що деякі мешканці с. Орв`яниця, які не є членами Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району, звернулись до Православної Церкви України із заявою про перехід Релігійної громади до названої релігійної структури. Поряд з цим, членами Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району відповідно до положень Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та Статуту вказаної релігійної громади не проводились загальні збори членів релігійної громади - Парафіяльні збори щодо прийняття рішень про внесення змін до Статуту Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району та відповідні рішення не приймалися. Також позивач зазначав, що 27.03.2019 відповідачем-2 було ухвалено спірне Розпорядження №257 "Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції", яким, зокрема, зареєстровано статут Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району в новій редакції. На підставі вказаного розпорядження 27.03.2019 відповідачем-1 було прийнято рішення про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району, на підставі чого внесено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №15941050001000580 від 04.04.2019. Крім того, внесено запис про юридичну особу, що не пов`язаний зі змінами в установчих документах Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району за №15941070002000580 від 04.04.2019. Зважаючи на те, що загальні збори членів Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району, членом якої є позивач, - Парафіяльні збори не проводились та жодні рішення про внесення змін до Статуту Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району не приймались, у позивача існують підстави вважати, що розпорядження, яким і було зареєстровано Статут релігійної громади в новій редакції, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню в частині державної реєстрації змін до Статуту. Позивач також зазначив, що 03.02.2019 у відповідності до вимог чинного законодавства України та статуту Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району проведено загальні збори членів релігійної громади - Парафіяльні збори, які оформлені Протоколом Загальних зборів членів релігійної громади, в яких взяли участь 73 осіб зі складу прихожан Релігійної громади. На цих парафіяльних зборах було прийнято рішення про залишення Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району в лоні Української Православної Церкви та про підтримку Предстоятелю Блаженнішому Онуфрію, Митрополиту Київському і всієї України (тобто про підтвердження підлеглості в канонічних та організаційних питаннях Українській Православній Церкві). Додатково позивач зазначив, що керівник Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району не підписував та не подавав будь-яких заяв про проведення державної реєстрації будь-яких змін щодо вказаної Релігійної громади, тобто оскаржувані реєстраційні дії ініційовані не уповноваженим суб`єктом. На переконання позивача, внаслідок неправомірних дій відповідачів було порушено його право на свободу совісті та віросповідання, а протиправна зміна підлеглості Релігійної громади Свято-Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району в організаційних та канонічних питаннях порушує право позивача на вільне волевиявлення членства у відповідній релігійній організації і на вільний вибір сповідування релігійного культу.

Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

Дослідивши матеріали позову та проаналізувавши викладені позивачем обставини, суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 1 частини першої статті 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі Конвенція), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

У рішенні Європейського суду з прав людини (далі - Суд) від 20 липня 2006 року у справі "Сокуренко і Стригун проти України" (заяви №№ 29458/04, 29465/04) зазначено, що відповідно до прецедентної практики Суду термін "встановленим законом" у статті 6 Конвенції спрямований на гарантування того, "що судова гілка влади у демократичному суспільстві не залежить від органів виконавчої влади, але керується законом, що приймається парламентом" [див. рішення у справі "Занд проти Австрії" (Zand v. Austria), заява № 7360/76]. У країнах з кодифікованим правом організація судової системи також не може бути віддана на розсуд судових органів, хоча це не означає, що суди не мають певної свободи для тлумачення відповідного національного законодавства. фраза "встановленого законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. У своїх оцінках Суд дійшов висновку, що не може вважатися судом, "встановленим законом", національний суд, що не мав юрисдикції судити деяких заявників, керуючись практикою, яка не мала регулювання законом.

Відповідно до частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України ""Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень".

Аналіз викладених фактичних обставин справи та доводів позивача дає підстави суду вважати, що предметом спору у даній справі є правомірність рішення органу виконавчої влади - Рівненської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної організації (членом якої є позивач) у новій редакції. Проте, оскаржується таке рішення саме з підстав порушення особами, які подали заяву про реєстрацію змін до статуту, положень закону, статуту в частині дотримання порядку, способу та компетенції реєстрації таких змін. Ці обставини належать до внутрішньої діяльності юридичної особи та визначаються статутом, на підставі якого діє релігійна громада.

Як вбачається зі змісту позову, позивач пов`язує проведену реєстрацію змін до статуту власне з незаконними діями осіб, які подали відповідну заяву та документи відповідачам.

Тобто, фактичною підставою звернення до суду стали не стільки протиправні дії відповідачів щодо реєстрації змін до статуту, як дії осіб, які скликали парафіяльні збори, прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачам.

Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до частини другої статті 55 Конституції України та статті 5 КАС України в порядку адміністративного судочинства.

Водночас, неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

З огляду на це, даний спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки, зокрема, відповідач-2, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні управлінські повноваження щодо реєстрації або відмови у реєстрації змін до статуту релігійної громади, проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. В свою чергу, позивач власне і доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву та документи для внесення змін до статуту, оспорює порядок та спосіб скликання парафіяльної ради, парафіяльних зборів та право участі у них, повноваження приймати рішення про внесення змін до статуту.

Отже, наданню правової оцінки розпорядженню Рівненської обласної державної адміністрації передує встановлення та доказування у даному спорі обставин, які є внутрішньою діяльністю релігійної організації - Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району. Окрім того, оскаржувані рішення, записи та дії зачіпають не лише права та інтереси позивача, як члена релігійної громади, а й Релігійної громади Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що в даному випадку спір виник саме між членами Релігійної громади Свято - Троїцької парафії Сарненської єпархії Української Православної Церкви с. Орв`яниця Дубровицького району та Релігійною громадою, яка вирішила змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Суд зазначає, що приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

У зв`язку з цим суд вважає, що цей спір не є публічно-правовим та не належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійної громади на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги у зазначеній справі спрямовані на захист цивільного права позивача.

Такі висновки суду відповідають правовій позиції Верховного Суду у постанові від 19.12.2018 у справі №806/3462/14 (адміністративне провадження № К/9901/4706/18).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Частиною 6 статті 170 КАС України визначено, що у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.

Оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, то наявні правові підстави для відмови у відкритті провадження у даній справі.

Зважаючи на характер спірних правовідносин та з огляду на суб`єктний склад сторін спору, він має вирішуватися за правилами господарського судочинства, тобто розгляд даного спору за правилами територіальної підсудності відповідно до статей 27-30 ГПК України віднесений до юрисдикції Господарського суду Рівненської області.

Додатково суд роз`яснює, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір", у разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Керуючись статтями 170, 256 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі.

Роз`яснити позивачу, що розгляд даної справи віднесений до юрисдикції місцевого господарського суду.

Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Копію ухвали надіслати особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повну ухвалу складено 02.09.2019

Суддя Борискін С.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2019
Оприлюднено02.09.2019
Номер документу83956096
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2083/19

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 02.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні