ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 02 вересня 2019 року Справа № 160/5769/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЮркова Е.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Агро-Союз" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича про визнання протипранвим та скасування наказу, визнання дій протиправними,-
ВСТАНОВИВ:
21 червня 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Приватного акціонерного товариства "Агро-Союз" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича з вимогами, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 05.07.2019 року:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності в частині здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138;
- визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18 грудня 2018 року, та викладення в акті №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18 грудня 2018 року висновків за результатами перевірки.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК в частині здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138 та дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18.12.2018 року, є протиправними, з огляду на те, що в якості підстави для проведення перевірки відповідач-1 у наказі від 20.11.2018 р. №1121-ДК послався на лист Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 Прокуратури Дніпропетровської області від 05.11.2018 р. № 05/0480-02вих-18, який у розумінні статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не є підставою для призначення перевірки. Вказує, що відповідачем-2 не зазначено в акті перевірки жодної правової підстави для проведення позапланової перевірки, вичерпний перелік яких міститься в статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , що свідчить про недотримання відповідачами порядку проведення позапланової перевірки. Перед початком проведення перевірки посадовою особою відповідача-1 не було пред'явлено керівнику або уповноваженій особі ПрАТ АГРО-СОЮЗ посвідчення (направлення) та службового посвідчення, а також не було надано копії посвідчення (направлення); жодних запитів та листів від відповідачів позивач не отримував, а дізнався про проведення перевірки лише 21.05.2019 року після отримання від адвоката Сироткіна С.С. акту перевірки від 18.12.2018 року. Крім того зазначає, що перевірка, за результатами якої був складений акт від 18.12.2018 року, була проведена за відсутності керівника ПрАТ АГРО-СОЮЗ або особи, уповноваженої керівником ПрАТ АГРО-СОЮЗ . Також позивач вказує, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не виконано вимоги щодо погодження проведення перевірки. Крім того, відповідачем-1 не дотримано інших вимог, зокрема, визначених у статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності : не складено направлення на проведення перевірки, не повідомлено суб'єкта господарювання у належній формі про час проведення перевірки, перевірку проведено за відсутності представника суб'єкта господарювання, не ознайомлено суб'єкта господарювання з актом перевірки тощо.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.07.2019 року відкрито провадження у даній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем 26.07.2019 року подано відзив на позовну заяву (вх.. № 41318), в якому просив у задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування відзиву відповідач зазначив, що на адресу Головного управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшло звернення Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 з проханням провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки за кадастровим номером 1224883500:01:001:0138. На підставі зазначеного звернення Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 20.11.2018 року було видано наказ №1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 1224883500:01:001:0138. Посилається на те, що здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138, чітко відповідає вимогам чинного законодавства щодо повноважень відповідача на проведення подібного роду заходів, а дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджується на спірні правовідносини. Крім того, наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 № 1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності є ненормативним правовим актом одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом виконання та, відповідно не може бути скасованим. У результаті перевірки було встановлено, що відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 15.08.1997 № ДПСВ 000247 земельна ділянка площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Майської сільської ради Синельніковського району Дніпропетровської області, віднесена до земель сільськогосподарського призначення та надана ПАТ Агро Союз для сільськогосподарського призначення (землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково - дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції або призначені для цих цілей; землі, надані у сфері надання послуг у сільському господарстві та інше). З виїздом на місце було здійснено огляд земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138. За результатом обстеження встановлено, що вона використовується по фактичному розміщенню будівель і споруд аеродрому Майське . Таким чином, встановлено факт нецільового використання ПАТ Агро Союз земельної ділянки площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138, що є порушенням п. а ч. 1 ст. 96 Земельного Кодексу України. Також, у зв'язку з нецільовим використанням земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 ПАТ Агро Союз вбачається факт наявності ознак безгосподарського використання земель, що спричинило тривале зниження їх родючості, відповідальність за що, передбачена ст. 254 ККУ.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 року № 1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.
Судом встановлено, що означений наказ прийнято на підставі листа Синельниківської місцевої прокуратури вих. № С 53-441вих18 від 13.06.2018 року щодо прохання провести перевірку дотримання вимог земельного законодавства України під час використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.
Вказаним наказом доручено провести захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецькому Михайлу Вячеславовичу у період з 20.11.2018 року по 19.12.2018 року.
Підстовою для винесення вказаного наказу зазначено лист Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 Прокуратури Дніпропетровської області від 05.11.2018 року № 05/0480-02вих-18.
18.12.2018 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель - головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецьким М.В. проведено перевірку, за результатом якої складено акт № 1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 від 18.12.2018 року.
Зі змісту акта слідує, що відповідно до навної інформації право постійного користування земельної ділянки площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 зареєстровано за Приватним акціонерним товариством "Агро-Союз", про що свідчить державний акт на право постійного користування землею від 15.085.1997 року ДПСВ000247. З виїздом на місце було здійснено огляд земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138. За результатом обстеження встановлено, що вона використовується по фактичному розміщенню будівель і споруд аеродрому Майське . Фактично під час перевірки ПрАТ "Агро-Союз" використовує земельну ділянку площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 по фактичному розміщенню будівель і споруд аеродрому Майське .
Таким чином ПрАТ "Агро-Союз" не виконуються вимоги щодо використання земель земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 за цільовим призначенням, у зв'язку з чим встановлено факт нецільового використання земельної ділянки площею 69,4065 га кадастровий номер 1224883500:01:001:0138, що є порушенням п. а ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена пунктом г ст.. 211 Земельного кодексу України, ст.. 53 КУпАП.
Також, у зв'язку з нецільовим використанням земельної ділянки площею 69,4065 га, кадастровий номер 1224883500:01:001:0138 ПрАТ Агро Союз вбачається факт наявності ознак безгосподарського використання земель, що спричинило тривале зниження їх родючості, відповідальність за що, передбачена ст. 254 ККУ.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Тож судом має бути з'ясовано чи вчинені дії та рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, зокрема, прийняті у межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури, а також, чи були такі рішення винесені на законних підставах.
Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Так, відповідно до статті 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з положеннями статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
У свою чергу, пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі - Положення № 15), державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об'єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.
Відповідно до статті 9 вказаного закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:
проведення перевірок;
розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;
участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;
розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;
проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту статей 9-10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", визначається іншими нормативно-правовими актами.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, оскаржуваним наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 року № 1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності призначено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 від 18.12.2018 року.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 року № 424, який втратив чинність 20 січня 2017 року на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24, у зв'язку з невідповідністю Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", визначався порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб'єктами господарювання.
Отже, станом на момент призначення оскаржуваної перевірки Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 лютого 2013 року № 104, втратив чинність згідно наказу Мінагрополітики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24.
Так само наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 липня 2012 року № 424 Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства , втратив чинність 20 січня 2017 року на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20 січня 2017 року № 24.
При цьому, вказані накази визначали порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб`єктами господарювання.
В свою чергу, Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.
З приводу доводів відповідача про те, що на спірні правовідносини положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджуються, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до статті 2 у системному зв`язку зі статтею 4 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державному контролю (перевірки) є дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель конкретним суб`єктом - органом державної влади або місцевого самоврядування, фізичною або юридичною особою.
Як встановлено судом, в оскаржуваному наказі чітко вказано: здійснити проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства України під час використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 1224883500:01:001:0138 та 1225084300:01:002:0021.
На підставі наведеного суд приходить до висновку, що після скасування наказів Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 лютого 2013 року № 104 та від 12 липня 2012 року № 424, порядок проведення перевірки суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватися відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постанові від 10 січня 2019 року у справі № 823/922/17, від 10 липня 2018 року у справі 818/1511/17, від 28 лютого 2019 року у справі № 813/3201/17 та від 13 червня 2019 року у справі № 815/5113/17.
При цьому, Законом України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно статті 6 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до частин першої - четвертої статті 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", до 31 грудня 2018 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю):
1) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - Державна регуляторна служба);
2) за письмовою заявою суб'єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
3) за рішенням суду;
4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання;
5) у разі настання події, що має значний негативний вплив відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
6) для перевірки виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.
Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає Державній регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. Державна регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п'яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.
Судом встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не виконано вимоги щодо погодження проведення перевірки. Крім того, відповідачем не дотримано інших вимог, зокрема, визначених у статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": не складено направлення на проведення перевірки, не повідомлено суб'єкта господарювання у належній формі про час проведення перевірки, перевірку проведено за відсутності представника суб'єкта господарювання, не ознайомлено суб'єкта господарювання з актом перевірки тощо.
На цій підставі викладеного суд робить висновок, що відповідач здійснив перевірку із суттєвим порушенням встановленої Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Законом України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" процедури, наслідком чого є визнання протиправними рішень, прийнятих за результатами такої перевірки.
З огляду на це, суд вказує, що перевірка дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель проведена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області із суттєвим порушенням вимог законодавства, що є підставою для визнання дій щодо її проведення неправомірними та скасування актів, складених за наслідками такої перевірки.
Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у постанові від 10 липня 2018 року у справі 818/1511/17.
За вимогами частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З огляду на викладене, з метою повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 року № 1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності в частині призначення здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок за кадастровими номерами: 1224883500:01:001:0138, визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18.12.2018 року, та викладення в акті №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18.12.2018 року висновків за результатами перевірки.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
На підставі викладеного, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, позов Приватного акціонерного товариства "Агро-Союз" підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3842,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 718 від 18.06.2019 року.
З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 3842,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 258, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Приватного акціонерного товариства "Агро-Союз" до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича про визнання протипранвим та скасування наказу, визнання дій протиправними задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності в частині здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1224883500:01:001:0138.
Визнати протиправними дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Вишнивецького Михайла Вячеславовича щодо проведення перевірки на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20.11.2018 р. №1121-ДК, за результатами якої складено акт №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18.12.2018 року, та викладення в акті №1121-ДК/1146/АП/09/01/-18 перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 18.12.2018 року висновків за результатами перевірки.
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства "Агро-Союз" (52511, Дніпропетровська область, Синельниківський район, село Майське, вул. Герцена, буд. 16-А, код ЄДРПОУ 24437204) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49004, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 2, код ЄДРПОУ 39835428) понесені витрати з оплати судового збору в сумі 3842,00 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 02 вересня 2019 року.
Суддя (підпис) Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2019 |
Оприлюднено | 03.09.2019 |
Номер документу | 83979367 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні