Справа № 456/1503/19
Провадження № 2/456/956/2019
УХВАЛА
про відмову у закритті провадження у справі
04 вересня 2019 року місто Стрий
Стрийський міськрайонний суд Львівської області в складі:
головуючої судді Гули Л. В. ,
з участю секретаря Петренко Н.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні при розгляді цивільної справи за позовною заявою Стрийського міськрайонного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення отриманого безробітним матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг клопотання відповідача ОСОБА_1 про закриття провадження у справі,
ВСТАНОВИВ:
Позивач просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 на його користь незаконно отримане матеріальне забезпечення та вартість наданих соціальних послуг у сумі 25980,48 грн. та судові витрати по справі.
В процесі розгляду вказаної справи 13.08.2019 відповідач подав клопотання про закриття провадження, оскільки спір не підлягає розгляду в порядку ЦПК України, так як сторонами по справі є суб`єкт владних повноважень та фізична особа, а тому такий спір необхідно розглядати за правилами КАС України.
Відповідач ОСОБА_1 та його представник адвокат Филик О.З. у судовому засіданні клопотання про закриття провадження у справі підтримали та просять суд його задовольнити.
Представник позивача Стрийського міськрайонного центру зайнятості Гадяк В.С. проти задоволення клопотання заперечив, просить відмовити у його задоволенні, покликаючись на те, що спір виник щодо правомірності набуття відповідачем права власності на виплачену центром зайнятості допомогу по безробіттю - грошові кошти в розмірі 25980,48 грн. та її стягнення з нього як такої, що набута без достатніх правових підстав, отже, має приватноправовий, а не публічний характер, тому його вирішення не належить до юрисдикції адміністративних судів.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, оцінивши їх доводи, дослідивши матеріали справи, суд доходить висновку про наступне.
Спірні правовідносини виникли між суб`єктом владних повноважень - Стрийським міськрайонним центром зайнятості та фізичною особою ОСОБА_1 . Предметом спору є грошові кошти (матеріальне забезпечення та вартість наданих соціальних послуг), які відповідач отримав як грошову допомогу по безробіттю.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Разом з тим відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
При цьому в ст. 2 КАС України зазначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
З огляду на вказані норми можна зробити висновок, що законодавець установив, що суттю адміністративного судочинства є судовий контроль за діяльністю органів влади та місцевого самоврядування у сфері дотримання прав і свобод фізичних та юридичних осіб за допомогою процесуального закону.
Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою класифікації спору як публічно-правового. Однак не кожен спір за участю суб`єкта владних повноважень є публічно-правовим.
Однією з визначальних особливостей адміністративного судочинства також є те, що позивачем в адміністративній справі може бути фізична особа, юридична особа, суб`єкт владних повноважень, яка вважає порушеними свої права, свободи чи інтереси, а відповідачем, за загальним правилом, є суб`єкт владних повноважень (ст. 46 КАС України).
При цьому, ч. 4 ст. 46 КАС України передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень: 1) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян; 2) про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання ; 3) про затримання іноземця або особи без громадянства чи примусове видворення за межі території України; 4) про встановлення обмежень щодо реалізації права на свободу мирних зібрань (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо); 5) в інших випадках, встановлених законом.
Аналіз пунктів 1- 4 ч. 4 ст. 46 КАС України свідчить, що всі наведені підстави, коли громадяни, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, є випадками превентивного (попереднього) судового контролю за рішеннями, діями органів влади, які при реалізації своїх владних управлінських повноважень можуть порушити права чи свободи фізичних чи юридичних осіб.
У цих випадках, водночас із перевіркою дій чи бездіяльності згаданих осіб, обставин, що стали підставою для втручання суб`єктів владних повноважень, суд має перевірити на відповідність чинному законодавству рішення, дії чи бездіяльність самих суб`єктів владних повноважень.
Крім того, п. 5 ч. 4 ст. 46 КАС України, який є частиною норми процесуального права, існує як послідовне продовження випадків превентивного судового контролю і має розумітися та застосовуватися судами саме в такому значенні, а не як норма, що надавала б право для розширеного тлумачення права суб`єкта владних повноважень на адміністративний позов.
Частиною третьою статті 36 Закону України від 02 березня 2000 року № 1533-III Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
За змістом ст. 177 ЦК України гроші є об`єктом цивільних прав.
У даній справі спір виник щодо правомірності набуття відповідачем права власності на виплачену Стрийським міськрайонним центром зайнятості допомоги по безробіттю - грошові кошти в розмірі 25980,48 грн. та її стягнення з нього як такої, що набута без достатніх правових підстав, отже, має приватноправовий, а не публічний характер, тому його вирішення не належить до юрисдикції адміністративних судів.
Окрім того, спір у цій справі не можна вважати публічно-правовим, оскільки він не пов`язаний із захистом прав громадянина від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.
Даний висновок суду узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною у поставі від 22.08.2018 в справі №394/743/16-ц.
Враховуючи викладене, клопотання відповідача ОСОБА_1 про закриття провадження у справі не підлягає до задоволення, оскільки спір належить розглядати в порядку ЦПК України.
Керуючись ст.ст. 13, 19, 255, 260, 261 ЦПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про закриття провадження у справі за позовом Стрийського міськрайонного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення отриманого безробітним матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг відмовити.
Суддя Л.В.Гула
Суд | Стрийський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2019 |
Оприлюднено | 05.09.2019 |
Номер документу | 84025098 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Стрийський міськрайонний суд Львівської області
Гула Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні