Справа № 560/2103/19
РІШЕННЯ
іменем України
05 вересня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня" про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звернулась до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня" в якому просить застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом призупинення діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня", в частині скиду неочищених господарських та виробничих стічних вод на рельєф місцевості до укладення договору із спеціалізованою організацією про передачу рідких відходів для їх подальшої утилізації.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання ТОВ "Подільська сироварня" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, який проводився в період з 23.04.2019 по 02.05.2019 Інспекцією встановлено, що ТОВ "Подільська сироварня" здійснює водовідведення стічних вод у бетонований септик. Крім того, встановлено скидання стічних вод на ґрунт, внаслідок чого відбувається його забруднення.
За результатами проведеної позапланової перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №199/04, яким встановлені порушення, які на думку позивача, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 липня 2019 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
На адресу суду 02.08.2019 від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому останній зазначає, що з наданих позивачем матеріалів, не встановлено в чому виявилося забруднення (або псування) земель, не наведено результат розрахунку забруднення земель згідно з Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.
Не було встановлено в чому виявилося псування та забруднення земель згідно з визначенням, наведеним в ст. 45 Закону України "Про охорону земель", а саме не було наведено забруднення земель і ґрунтів понад установлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин амоній та щільний залишок водної витяжки.
Крім того, відповідач звертає увагу суду, що за адресою місцезнаходження ТОВ "Подільська Сироварня" (31160, Хмельницька обл., Старокостянтинівський р-н, с. Миролюбне, пул. Єсеніна, буд. 2) зареєстрована та здійснює господарську діяльність інша юридична осада - Дочірнє підприємство "Ранет" (код ЄДРПОУ 32837675), видами діяльності якої є, в тому числі: Розведення великої рогатої худоби молочних порід; (код-КВЕД 01.41), Виробництво фруктових і овочевих соків (код КВЕД 10.32), Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів (код КВЕД 10.39), Виробництво маргарину і подібних харчових жирів (код КВЕД 10.42), Перероблення молока, виробництво масла та сиру (код КВЕД 10.51),. Виробництво інших харчових продуктів, не віднесених до інших угруповань (код КВЕД 10.87). Виробництво безалкогольних напоїв; виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки (код КВЕД 11.07).
Водночас ТОВ "Подільська Сироварня" не здійснює господарської діяльності за вказаною адресою, про що свідчить відсутність в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно будь-якої інформації про виробничі потужності товариства та його власне або орендоване майно (інформаційна довідка №167935190 від 24.05.2019). Тобто, ТОВ "Подільська Сироварня" об`єктивно не може скидати будь-які стічні води на грунт, адже не здійснює господарської діяльності.
У протоколі №003717 від 02,05.2019 вказано, що ТОВ "Подільська Сироварня" порушено правила поводження з відходами, що є порушенням ст.17 Закону України "Про відходи", однак відповідач під час перевірки не з`ясував, чи ТОВ "Подільська Сироварня" здійснює діяльність у сфері поводження з відходами.
Щодо притягнення до відповідальності директора ТОВ "Подільська сироварня" відповідач повідомив, що постанова старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області Назарчука Сергія Івановича від 14.05.2019 №18/04 про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 1700,00 грн, на ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.52, ч.2 ст.61, ст.82, ст.82-1 КУпАП оскаржена до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області.
Враховуючи наведене вище, просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Разом з відзивом відповідач подав клопотання про зупинення провадження у справі з підстав оскарження директором ТОВ "Подільська сироварня" постанови про адміністративне правопорушення. Зазначив, що під час розгляду справи №686/14184/19 буде перевірятись факт порушення ТОВ "Подільська сироварня" дотримання вимог природоохоронного законодавства, що є підставою для застосування заходів реагування, а тому вважає, що є об`єктивна неможливість розгляду справи №560/2103/19 до вирішення справи №686/14184/19.
На подане клопотання, суд зазначає, що факт оскарження директором ТОВ "Подільська сироварня" постанови про адміністративне правопорушення не перешкоджає розгляду даної справи, оскільки вказане порушення відноситься безпосередньо до ОСОБА_1 , а не до ТОВ "Подільська сироварня", а тому суд вважає, що в задоволенні клопотання необхідно відмовити.
Дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, а також оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 15.04.2019 №271 у період з 22.04.2019 по 08.05.2019, та направлення на проведення позапланової перевірки від 15.04.2019 №218/04 посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог природоохоронного законодавства було здійснено позапланову перевірку.
За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №199/04.
Відповідно до вказаного акту перевірки позивачем відображено ряд порушень, а саме:
- п.1, під час проведення перевірки встановлено, що ТОВ "Подільська сироварня" здійснює скидання стічних вод на ґрунт, внаслідок чого відбувається його забруднення (ст.35 Закону України "Про охорону земель");
- п.2, ТОВ "Подільська сироварня" облік рідких відходів відповідно до встановленої форми №1ВТ не ведеться (ст.17 Закону України "Про відходи");
- п.3, ТОВ "Подільська сироварня" допущено порушення правил поводження з відходами, а саме не представлено договір з спеціалізованою організацією, які передаються рідкі відходи з метою подальшої утилізації (ст.17 Закону України "Про відходи");
- п.4, ТОВ "Подільська сироварня" не здійснює заходи щодо запобігання забруднення водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території (ст.44 Водного кодексу України);
- п.5, ТОВ "Подільська сироварня" своєчасно не проінформувала центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, про виникнення аварійних забруднень (ст.44 Водного кодексу України);
- п.6, ТОВ "Подільська сироварня" не здійснює роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води (ст.98 Водного кодексу України);
- п.7, ТОВ "Подільська сироварня" утримує водогосподарські споруди (септик) в належному стані (ст.44 Водного кодексу України);
- п.8, ТОВ "Подільська сироварня" не вживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу (ст.35 Закону України "Про охорону земель").
Суд зазначає, що будь які зауваження або заперечення до проведеного планового заходу та складеного Акта перевірки зі сторони керівництва суб`єкта господарювання не надходили. Отримувати складений Акт перевірки представник ТОВ "Подільська сироварня" відмовився, про що зазначається в самому акті перевірки.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з пунктом 1 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 №652 (далі - Положення №652), згідно з пунктом 1 розділу І якого, Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.
Пункт 2 розділу ІІ Положення №652 визначив, що Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Положення №652 Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно з частиною 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Частиною 4 статті 4 Закону №877-V визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Отже, право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Підставою для звернення позивача до суду в даному випадку слугували висновки, викладені в акті №99/04, а саме те, що ТОВ "Подільська сироварня" порушено вимоги екологічного законодавства, зроблені на підставі отриманих від відділу інструментально-лабораторного контролю ДЕІ в Хмельницькій області лабораторних вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів, результати яких відображено в протоколі вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів, а саме від 11.05.2019 №6-05-19.
Стосовно твердження відповідача, про те що за адресою відповідача зареєстрована та здійснює господарську діяльність інша юридична особа, зокрема Дочірнє підприємство "Ранет" (код ЄДРПОУ 32837675), та те що ТОВ "Подільська Сироварня" не здійснює господарської діяльності за вказаною адресою, а тому не може скидати будь-які стічні води на ґрунт, суд не приймає до уваги, оскільки відповідачем не надано належних та допустимих доказів стосовно підтвердження відсутності у останнього наявних промислових засобів, адже в інформаційній довідці №167935190 від 24.05.2019 на яку посилається відповідач, не зазначаються відомості щодо орендованого майна. Крім того, згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за адресою вул. АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 Миролюбне, АДРЕСА_3 район, Хмельницька область, знаходиться дочірнє підприємство "Ранет", однак відповідно до даного витягу, засновником даного підприємства є юридична особа ТОВ "Подільська сироварня", розмір внеску до статутного фонду - 2700000,00 грн, що спростовує доводи відповідача.
Щодо твердження відповідача стосонво не здійснення самостійного виробництва продукції, оскільки на території підприємства немає складів, цехів, де могла б здійснюватися діяльність з виробництва продукції, а тому відсутні відходи від виробничої діяльності, суд не приймає до уваги, оскільки згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності ТОВ "Подільська сироварня" є 10.51 Перероблення молока, виробництва масла та сиру, результатом якої є створення молочної продукції та наявності відходів від її виробництва.
ТОВ "Подільська сироварня" у поданому відзиві зазначає, що постанова старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Хмельницької області Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області Назарчука Сергія Івановича від 14.05.2019 №18/04 про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 1700,00 грн, на ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст, 52, ч. 2 ст, 61, ст. 82, ст. 82-1 КУпАП оскаржена до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області.
На таке твердження відповідача суд зазначає, що вказану постанову накладено на директора ТОВ "Подільська сироварня" Приколотіна ОСОБА_2 , однак вона жодним чином не стосується ТОВ "Подільська сироварня", як юридичної особи.
Крім того, результати оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення не вплинуть на результати розгляду даної справи, а тому суд відхиляє вищенаведене твердження відповідача.
Суд звертає увагу відповідача на те, що у акті перевірки позивачем встановлено ряд порушень, законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, однак відповідачем не надано до суду доказів, які б повністю спростовували зазначені порушення, а тому суд вважає, що останнім не вжито заходів щодо усунення вищенаведених порушень.
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Тобто, діяльність суб`єкта господарювання може бути зупинена повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Суд зазначає, що в адміністративних справах щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) суд має встановити наявність підстав для застосування таких заходів на момент постановлення судового рішення, зокрема, наявність не усунутих суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, які дійсно створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників підприємства та його відвідувачів від можливої небезпеки. Разом з тим, форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень.
Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що перевіркою встановлено порушення відповідачем вимог законодавства, що створює забруднення земельної ділянки виробничими стічними водами, тому з метою недопущення спричинення такої шкоди суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування щодо призупинення діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня", розташованого за адресою: 31160, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, село Миролюбне, вул.Єсеніна, 2, в частині скиду неочищених господарських та виробничих стічних вод на рельєф місцевості до укладення договору із спеціалізованою організацією про передачу рідких відходів для їх подальшої утилізації.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки у позивача відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому немає підстав для стягнення судових витрат з відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня" про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати заходи реагування щодо призупинення діяльності товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня", розташованого за адресою: 31160, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, село Миролюбне, вул.Єсеніна, 2, в частині скиду неочищених господарських та виробничих стічних вод на рельєф місцевості до укладення договору із спеціалізованою організацією про передачу рідких відходів для їх подальшої утилізації.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (вул. І. Франка, 2/2,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , ідентифікаційний код - 38045514) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Подільська сироварня" (вул. Єсеніна, 2,Миролюбне,Старокостянтинівський район, Хмельницька область,31160 , ідентифікаційний код - 39940948)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2019 |
Оприлюднено | 06.09.2019 |
Номер документу | 84036847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні