Рішення
від 04.09.2019 по справі 826/15544/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

04 вересня 2019 року № 826/15544/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши у письмововму провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державного реєстратора Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекар Андрія Львовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Єреміївський м`ясокомбінат , про визнання дій протиправними та скасування державної реєстрації,

встановив:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 з позовом до Державного реєстратора Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекар Андрія Львовича в якому просить:

- визнати дії державного реєстратора щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561110019044753 Державна реєстрація припинення юридичної особи від 16.04.2018 про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Єреміївський м`ясокомбінат (ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат ) (код ЄДРПОУ 38437804), - протиправними;

- скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат (код ЄДРПОУ 38437804), внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записом №15561110019044753 Державна реєстрація припинення юридичної особи від 16.04.2018.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.10.2018 в даній адміністративній справі відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 15.05.2019 до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат та встановлено десятиденний строк для подання письмових пояснень щодо позову.

Окрім того, цією ж ухвалою суду у Державного реєстратора КП Бюро державної реєстрації Пекаря Андрія Львовича витребувано належним чином засвідчену копію реєстраційної справи ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат з покладенням обов`язку щодо виконання даної ухвали на керівника відповідного комунального підприємства.

Одночасно належним чином засвідчену копію реєстраційної справи ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат витребувано у юридичного департаменту Одеської міської ради.

Судові повістки, направлені відповідачу у справі повертаються до суду з причини закінчення терміну зберігання, а від третьої особи в зв`язку з вибуттям адресата.

Водночас, на виконання ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва юридичним департаментом Одеської міської ради направлено копію реєстраційної справи ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат .

В судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та наданих у справу доказів. Додатково звернув увагу на відсутність документів щодо проведення державної реєстрації припинення ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат у матеріалах реєстраційної справи.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні та потреби заслухати свідка чи експерта, суд за клопотаннями представників сторін, на підставі частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) та частини дев`ятої статті 205 цього ж Кодексу ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження.

Так, правова позиція позивача у справі зводить до того, що державним реєстратором при проведенні реєстраційної дії та внесенні запису про припинення юридичної особи не перевірено документів та не взято до уваги факту наявності відкритих виконавчих проваджень. При цьому, внаслідок реєстрації припинення юридичної особи позивач фактично позбавлена можливості реалізувати своє право на задоволення кредиторських вимог, які визнано ліквідатором товариства, але не задоволено.

В той же час судом, оцінено належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності та встановлено наступне.

Рішенням господарського суду Одеської області від 04.09.2017. залишеним без змін постановою Олеського апеляційного адміністративного суду від 29.11.2017, стягнуто з ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 120183 (сто двадцять тисяч сто вісімдесят три) гривні 20 коп. основного боргу, 4385 (чотири тисячі триста вісімдесят п`ять) гривень 86 коп. пені, 24036 (двадцять чотири тисячі тридцять шість) гривень 60 коп. штрафу за затримку оплати товару, 1922 (одну тисячу дев`ятсот двадцять дві) гривні 93 коп. інфляційних нарахувань, 523 (п`ятсот двадцять три) гривні 54 коп. 3% річних, 2265 (дві тисячі двісті шістдесят п`ять) гривень 78 коп. судового збору.

15.01.2018 Другим Суворовським відділом державної виконавчої служби міста Одеса Головного територіального управління юстиції в Одеській області відкрито виконавче провадження №55500689 у якому позивач ОСОБА_1 є стягувачем.

При цьому, державним реєстратором Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекарем Андрієм Львовичем проведено державну реєстрацію припинення ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат (ЄДРПОУ 38437804). Відповідну обставину встановлено з дослідження витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань станом на 04.06.2018, номер 1004045205 . У витягу зазначено дату, номер відповідного запису, а також підставу для його внесення, а саме: дата - 16.04.2018, номер - 15561110019044753, підстава - за рішенням засновників.

При цьому судом встановлено, що рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації внесено 24.10.2017 державним реєстратором Комунального підприємства Центр державної реєстрації Хлібодарської селищної ради Зубар Оленою Іванівною.

Тобто, реєстраційні дії внесення рішення засновників щодо припинення юридичної особи та державна реєстрація припинення вчинено різними державними реєстраторами.

У витягу відображуються також відомості про строк визначений для заявлення кредиторами своїх вимог, який в даному випадку встановлено до 25.12.2017.

Встановлюючи відповідність записів наведених у витягу, документам реєстраційної справи ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат суд дослідив копію відповідної реєстраційної справи і встановив відсутність матеріалів щодо останньої реєстраційної дії - державної реєстрації припинення юридичної особи.

Відсутність наведених документів є порушенням приписів законодавства, зокрема частини третьої статті 29 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , що безпосередньо не пливає на предмет спору, разом з тим враховується судом при сукупній оцінці обставин справи та доказів.

Зокрема, наведена обставина враховується судом в контексті того, що останнім документом, що міститься в матеріалах реєстраційної справи є датоване 29.03.2018 повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат з підстав наведених у частині одинадцятій статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , зокрема в зв`язку з тим, що щодо юридичної особи відкрите виконавче провадження. Відповідне повідомлення сформовано державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області.

У заяві про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації підставою зазначено рішення засновників (учасників) або уповноваженого органу юридичної особи. Заяву підписано головою ліквідаційної комісії Шведчиковим Г.М.

При цьому, позивачем до матеріалів справи долучено результати пошуку виконавчих проваджень в Автоматизованій системі виконавчого провадження станом на 04.06.2018, з якого вбачається, що відносно боржника ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат (ЄДРПОУ 38437804) відкрито шість виконавчих проваджень, серед яких виконавче провадження №АСВП 55500689, стягувачем за яким є ОСОБА_1 .

З наведеного вбачається, що обставини наявності відкритих виконавчих проваджень, які існували на момент відмови державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області не змінились і станом на 16.04.2018, коли державним реєстратором Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекарем Андрієм Львовичем проведено державну реєстрацію припинення ТОВ Єреміївський м`ясокомбінат (ЄДРПОУ 38437804).

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань .

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій врегульовано статтею 25 даного Закону, відповідно до частини другої якої порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає, серед іншого, перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації та проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

Так, підставам для відмови у державній реєстрації присвячено статтю 28 даного Закону. Зокрема, однією з підстав для відмови у державній реєстрації є подання документів для державної реєстрації припинення юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження.

Окрім того, наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 №359/5 затверджено Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, який визначає процедуру проведення відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації.

Загальні засади проведення державної реєстрації врегульовано розділом другим Порядку, пунктом 8 якого визначено, що державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

Згідно пункту 12 цього ж розділу Порядку, державний реєстратор за наявності підстав для відмови у державній реєстрації, визначених статтею 28 Закону, за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру формує повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації, що за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день відмови у державній реєстрації.

Водночас, згідно пункту 15, за результатом проведеної державної реєстрації державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру вносить відомості до цього реєстру та формує з нього виписку, яка за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день проведення державної реєстрації.

В свою чергу, пунктом 16 визначено, що документи для державної реєстрації у паперовій формі долучаються до реєстраційної справи, сформованої після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця або державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця.

Суб`єкт державної реєстрації, який провів державну реєстрацію та не наділений повноваженнями із зберігання реєстраційної справи, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи для державної реєстрації відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи відповідно до Закону.

Документи та/або відомості, сформовані державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру під час державної реєстрації, а також електронні копії оригіналів документів для державної реєстрації, виготовлені шляхом сканування та долучені до відповідної заяви, зберігаються в електронній формі у цьому реєстрі.

В контексті наведених приписів законодавства, суд також враховує існування передбаченої статтею 13 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів. Зокрема, частиною восьмою наведеної статті, визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації примусового виконання судових рішень та інших органів (посадових осіб), забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру відомостей про відкриття та завершення виконавчих проваджень - у день внесення до Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень відомостей про відкриття та завершення виконавчого провадження.

При цьому у частині першій статті 11 Закону зазначено, що відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата. При цьому, як вбачається з частини другої наведеної статті, відомості про відкриття виконавчого провадження надаються у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів.

Відтак, перевірка відомостей про відкриття виконавчого провадження щодо юридичної особи, відносно якої подано документи для державної реєстрації припинення юридичної особи не потребує спеціальних повноважень і полягає лише у здійсненні перевірки даних самого Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як визначено статтею 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У відповідності до частини другої статті 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Таким чином, зі змісту наведеної правової норми вбачається, що державний реєстратор перед вчиненням реєстраційної дії повинен перевірити документи, у тому числі на наявність підстав для відмови у проведенні реєстраційної дії.

Подання державному реєстратору документів для державної реєстрації припинення юридичної особи стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження є безумовною підставою для державного реєстратора для відмови у державній реєстрації (відмови у вчиненні реєстраційної дії).

З огляду на встановлені судом обставини справи, вбачається порушення відповідачем у справі приписів пункту 11 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , внаслідок чого суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

В силу частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.

Визнати дії державного реєстратора Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекаря Андрія Львовича щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561110019044753 Державна реєстрація припинення юридичної особи від 16.04.2018 про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю Єреміївський м`ясокомбінат (код ЄДРПОУ 38437804), - протиправними.

Скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Єреміївський м`ясокомбінат (код ЄДРПОУ 38437804), внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записом №15561110019044753 Державна реєстрація припинення юридичної особи від 16.04.2018.

Стягнути з державного реєстратора Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекаря Андрія Львовича на користь Фізичної особи-підприємця Мельничук Ірини Валеріївни понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач - Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( місце проживання фізичної особи: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 ).

Відповідач - державний реєстратор Комунального підприємства Бюро державної реєстрації Пекар Андрій Львович (місцезнаходження юридичної особи: 02160, місто Київ, вулиця Харківське шосе, будинок 4; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 41625970).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Єреміївський м`ясокомбінат (місцезнаходження юридичної особи: 65000, місто Одеса, Миколаївська дорога, будинок 235; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38437804).

Суддя О.М. Чудак

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.09.2019
Оприлюднено06.09.2019
Номер документу84037188
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15544/18

Рішення від 04.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 09.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні