Рішення
від 05.09.2019 по справі 140/2349/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2019 року ЛуцькСправа № 140/2349/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - суді Лозовського О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Локачинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області про визнання нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_3 , позивач) звернувся з позовом до Локачинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (далі - Локачинське ОУПФУ, відповідач) про визнання нечинним рішення, яке оформлене листом від 24.05.2019 №499/В-01 про відмову в зарахуванні до пенсійного стажу період роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989; зобов`язання перерахувати призначену пенсію, зарахувавши до пенсійного стажу період роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989 згідно даних пенсійної книжки.

В обґрунтування позову вказав, що перебуває на обліку в Локачинському ОУПФУ та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Однак, призначаючи пенсію, відповідач протиправно не зарахував до стажу, який необхідний для призначення пенсії періоди роботи позивача в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989.

На письмове звернення позивача від 16.05.2019 щодо проведення перерахунку пенсії з врахуванням до стажу роботи спірних періодів, листом відповідача від 24.05.2019 №499/В-01 ОСОБА_4 було повідомлено про відмову у проведенні відповідного перерахунку пенсії посилаючись на відсутність документів про підтвердження відомостей щодо роботи останнього в колгоспі Комунар .

Позивач з такими висновками відповідача не погоджується, оскільки відповідно до положень Закону України Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Зазначає, що у його трудовій книжці є запис про роботу у спірний період. З наведених вище підстав позов просив задовольнити.

Ухвалою від 05.08.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Відповідач у відзиві на позов позовні вимоги не визнав. В обґрунтування своєї позиції вказав, що ОСОБА_3 перебуває на обліку в Локачинському ОУПФУ з 02.04.2019 як отримувач пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . 16.05.2019 ОСОБА_3 звернувся до відповідача із заявою щодо врахування до стажу періоду роботи позивача у колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989 згідно трудової книжки в якій зроблено запис про період роботи в колгоспі Комунар з 01.01.1982 по 31.12.1989.

Зазначає, що згідно архівної довідки №191/01-27 від 11.04.2019 по книгах обліку розрахунків по оплаті праці колгоспу Комунар с. Новосілки Горохівського району, які є на зберіганні в архіві, за 1982-1986 та 1988-1989 роки ОСОБА_3 не проходить, тому підтвердити стаж роботи немає змоги. З 01.01.1987 по 31.12.1987 проходить ОСОБА_3 і його кількість відпрацьованих людиноднів становить 339. Однак, в архівній довідці Державного архіву Волинської області №221/01.20 від 04.04.2019 зазначено, що в перевірених протоколах засідань правління та зборів уповноважених колгоспу Комунар (з 1991 року - Промінь ; з 1992 року - асоціація Промінь ) с. Новосілки Горохівського району за 1979-1980, 1982-1991, 2000 роки відомостей про прийом в члени колгоспу в 1979 році, зарахування чи не зарахування в трудовий стаж 1982 - 1990 років, звільнення з членів асоціації Промінь в 2000 році (документи передані по січень 2000 року включно) ОСОБА_5 виявлено.

Відповідач звертає увагу, що відповідно до статті 56 Закону України Про пенсійне забезпечення до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв. При обчисленні стажу роботи в колгоспі за період після 1965 року, якщо член колгоспу не виконував без поважних причин встановленого мінімуму трудової участі в громадському господарстві, враховується час роботи за фактичною тривалістю. До стажу роботи зараховується також будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків. У разі наявності документів (трудової книжки, довідки господарства (підприємства) чи архівної установи, тощо), які підтверджують членство в колгоспі, починаючи з 01.01.1966 кожний рік зараховується як повний, якщо членом колгоспу виконано встановлений мінімум трудової участі в колективному господарстві, в іншому випадку - за фактичною тривалістю.

У разі відсутності документів, які б підтверджували членство в колгоспі, обчислення стажу роботи в господарстві здійснюється за фактичною тривалістю на підставі довідок про час роботи.

Тому, з врахуванням зазначеного, підстави для зарахування до страхового стажу позивача періоду роботи в колгоспі Комунар з 01.01.1982 по 31.12.1989 відсутні.

З наведених підстав відповідач просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Одночасно з подачею відзиву на позовну заяву відповідачем подано клопотання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 05.09.2019 в задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін відмовлено.

Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити з таких мотивів та підстав.

Так судом встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 11.04.2019 подав до Локачинського ОУПФУ заяву про призначення пенсії за віком, до якої серед іншого додано трудову книжку НОМЕР_1 (а. с. 47).

З розписки-повідомлення до заяви вбачається, що позивачу у строк до 10.07.2019 запропоновано надати документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стужу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №673 (а. с. 48).

З матеріалів пенсійної справи позивача, копії документів якої долучено до даної справи, слідує, що на підставі заяви ОСОБА_5 від 11.04.2019 Локачинським ОУПФУ позивачу призначено пенсію за віком відповідно до Закону України від 09.07.2003 №1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058-IV) з 02.04.2019. Пенсію обчислено з урахуванням трудового стажу 33 роки 02 місяці 9 днів. При цьому період роботи з 01.01.1982 по 31.12.1989 до розрахунку трудового стажу не включено.

16.05.2019 позивач подав відповідачу заяву, у якій просив зарахувати до трудового стажу періоди роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989.

Листом Локачинського ОУПФУ від 24.05.2019 №499/В-01 ОСОБА_4 було повідомлено про відмову у проведенні відповідного перерахунку пенсії посилаючись на відсутність документів про підтвердження відомостей щодо роботи останнього в колгоспі Комунар .

Позивач не погоджуючись із такими діями відповідача, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду регулюють Закони України від 05.11.1991 №1788-XII Про пенсійне забезпечення (далі - Закон №1788-XII), від 09.07.2003 №1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон №1058-IV).

Відповідно до пункту 16 розділу XV Прикінцеві положення Закону №1058-IV до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. Частиною першою статті 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно з приписами частини четвертої статті 24 Закону №1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Як встановлено статтею 62 Закону №1788-XII, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 62 Закону №1788-XII постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок №637).

Пунктом 1 Порядку №637 визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Разом з тим, у разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків (пункт 2 Порядку №637).

Також відповідно до пункту 3 Порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків (пункт 3 Порядку №637).

Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте якщо у трудовій книжці не зазначені відомості (зазначені неповні чи неточні відомості) про роботу працівника у певний період, то для підтвердження трудового стажу приймаються інші документи, на підставі яких можна дійти висновку, де і протягом якого періоду працював працівник. Ці документи можуть бути видані роботодавцем (його правонаступником), архівними установами, до яких передано документи з особового складу для зберігання. Якщо є можливість підтвердити трудовий стаж даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, то використовуються ці відомості.

Разом з тим, якщо жодний із способів, зазначених вище не може бути реалізований з об`єктивних причин (підприємство, установа чи організація, де працювала особа, не мають правонаступників або хоч і не ліквідовані у встановленому порядку, проте фактично припинили діяльність, а документи до архівної установи на зберігання не передавалися, при цьому в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомості за цей період відсутні), то у такому випадку підтвердження трудового стажу здійснюється згідно з пунктом 2 Порядку №637 - органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Наведене узгоджується і з приписами статті 48 Кодексу законів про працю України, відповідно до яких трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Згідно із пунктом 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України і Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 №58 (далі - Інструкція №58) до трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.

Пунктом 2.4 Інструкції №58 визначено, що усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Записи виконуються акуратно, ручкою кульковою або з пером, чорнилом чорного, синього або фіолетового кольорів, і завіряються печаткою запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення.

У свою чергу, відповідно до пункту 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (далі - Порядок №22-1) орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

З огляду на матеріали справи, предметом спору у цій справі є протиправність (правомірність) рішення відповідача щодо неврахування до трудового стажу позивача періоду його роботи у колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області в період з 01.01.1982 по 31.12.1989 у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів.

Перевіряючи підстави, згідно яких позивачу відмовлено у зарахуванні до трудового (страхового) стажу періоду його роботи у колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області (з 1991 року - Промінь ; з 1992 року - асоціація Промінь ) в період з 01.01.1982 по 31.12.1989, судом встановлено, що в трудовій книжці серії НОМЕР_2 , виданій на ім`я позивача, наявні записи №1, №2 про прийняття ОСОБА_5 з 01.08.1979 в члени колгоспу Комунар ; 01.04.2000 - звільнений з роботи з асоціації Промінь (а. с. 7-9).

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що позивач має належним чином оформлену трудову книжку, в якій містяться записи про відповідний трудовий стаж із відомостями, які відповідають вимогам законодавства, підтвердити цей період роботи довідками, наказами чи іншою документацією позивач не має можливості, але відсутність таких довідок не може бути підставою для неврахування відповідного періоду роботи для обрахунку стажу при призначенні пенсії.

Разом з тим, із відзиву на позовну заяву відповідача не вбачається доводів щодо наявності в трудовій книжці позивача неправильних чи неточних записів про періоди роботи позивача.

Оцінюючи вказані вище докази та вирішуючи справу в цілому, суд виходить з того, що згідно з положеннями частиною третьою 3 статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: … 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); … 5) добросовісно; 6) розсудливо; … 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Оцінюючи ситуацію, в якій опинився позивач, суд дійшов висновку, що відповідач, відмовляючи у зарахуванні до трудового стажу позивача період роботи 01.01.1982 по 31.12.1989 у зв`язку з відсутністю підтверджуючих документів, діяв з порушенням принципів, визначених у пунктами 3, 5, 6, 8 частини третьої статті 2 КАС України.

При цьому суд звертає увагу, що окреме рішення з приводу незарахування стажу за період роботи з 01.01.1982 по 31.12.1989 до трудового (страхового) відповідач не приймав, а листом від 24.05.2019 №499/В-01 лише повідомив про неврахування цього періоду при призначенні ОСОБА_4 пенсії за віком, що, на думку суду, свідчить про протиправність його дій (а. с. 6).

Суд враховує, що відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 24 Закону №1058-IV пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Позивач, звернувся до органу Пенсійного фонду України 11.04.2019, пенсія йому призначена з 02.04.2019. Вимогою про надання підтверджуючих документів відповідачем встановлено строк до 10.07.2019.

Позивач, вважаючи рішення пенсійного фонду щодо неврахування періоду його роботи з 01.01.1982 по 31.12.1989 при призначенні пенсії неправомірним, 01.08.2019 звернувся із даним позовом до суду.

З огляду на те, що судом встановлено протиправність дій відповідача щодо незарахування періоду роботи ОСОБА_5 з 01.01.1982 по 31.12.1989 в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області при призначенні пенсії за віком, тому, з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, позов належить задовольнити повністю шляхом прийняття рішення про визнання протиправними дій Локачинського ОУПФУ щодо відмови в зарахуванні до пенсійного стажу ОСОБА_5 періоду його роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989 та зобов`язання перерахувати призначену пенсію, зарахувавши до пенсійного стажу ОСОБА_5 період роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, у сумі 768,40 грн., що підтверджуються квитанцією №35 від 30.07.2019.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , село АДРЕСА_2 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_3 ) до Локачинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (45500, Волинська область, смт. Локачі, вулиця Володимирська, 22, ідентифікаційний код юридичної особи 40364531) про визнання нечинним рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Локачинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області щодо відмови в зарахуванні до пенсійного стажу ОСОБА_1 період роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989.

Зобов`язати Локачинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області перерахувати призначену пенсію ОСОБА_1 , зарахувавши до пенсійного стажу період роботи в колгоспі Комунар Горохівського району Волинської області з 01.01.1982 по 31.12.1989.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , індивідуальний податковий номер НОМЕР_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань Локачинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (45500, Волинська область, смт. Локачі, вулиця Володимирська, 22, ідентифікаційний код юридичної особи 40364531) судові витрати в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.

Суддя О.А.Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2019
Оприлюднено08.09.2019
Номер документу84069223
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2349/19

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Рішення від 05.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні